2023-03-29, 20:08
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J:s långdragna snyftversion går inte ihop med tiden för dunsarna och åklagarens tidsuppskattning för brottet; runt 02:30.
Läs i FUP hur rättsläkaren yttrar sig om skadorna.

Granne under säger ju att det är en jätteduns sen efter kommer 2 dunsar som som låter som 50-100kg vardera om jag minns rätt ?

Kan det vara när JJ + MH kastar sig på golvet när T blivit omkullvräkt ?
Citera
2023-03-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Jag tror dock på den delen. Visst, man vet inte. Men jag köper ju inte MH:s version öht utan tror snarare att JJ som varit har varit ledande och puttat ned TT och satt sig på henne. Därefter har MH agerat som den trogna följeslagare hon alltid är. Det är också därför TT säger så som JJ påstår att hon gör.

Varför är MH:s historia inte relevant då? Det är ju inte så att Maja kommer att klara sig lindrigt för hon har ju redan erkänt att hon var med på att flytta kroppen. Enligt Oisin Cantwell är det troligt att båda får livstidsfängelse oavsett om Maja var med i mordförloppet eller inte. Därför tror jag att hon hade förklarat händelsen mer detaljerat än att hon låg och sov bara. Om hon är introvert som JJ påstår, framstår hon för mig som en lugn tjej som förmodligen inte hade ett skit att säga om till slut. Kvinnornas relation till varandra är redan slut och om Maja var inblandad och vittnade mordet, hade hon ju inte förlorat något på att säga det. Så tycker jag iallafall.
Citera
2023-03-29, 20:09
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För er som vill ha en komplettare uppdatering från dagens direktrapporteringar.

Expressens var i Hästväg bra.

https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/

Enligt denna ska Rättsläkarna höras, inte Rättsläkare som SR P4s reporter skrev.
Christer El-Mochantaf
I dag 14.29
Rådmannen går nu igenom planen för rättegången i morgon.
Då är det vittnen som ska höras – exempelvis den mycket viktige grannen, som ju träffade 20-åringen den aktuella natten.
Även rättsläkarna ska höras i morgon
Citera
2023-03-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Vet att idag stod de att de första hade köat ifrån 04

Det är så pass.. får ju åka dit o sova i bilen inatt 🤣
Citera
2023-03-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det verkade som hon var uppriktigt rädd. Varför då?

Jag TROR inte att M befann sig I det lilla utrymmet när J först svingade ner T och sedan "bytte position". Jag kan inte se att där fanns plats till två kombatanter och en åskådare.

Jag TROR att J är dödsförskräckt för att hon inte vet vad M vet, om M kanske hört något och tänker röja det.

Ja, det är svårt att tugga i sig att M skulle sovit så tungt att hon inte hört något.
Men hon
- var märkbart tagen när hon sa att hon fått en chock då hon fick syn på T invirad i lakan.
- ville inte ta i T och bära. Hon kände starkt obehag.
(Att hon upplevde T kall, kan visst ha varit att hon legat i vindsförrådet och M har inte sett T när hon varit på toa. Grannen har dessutom hört en dörr öppnas och stängas flera gånger.)
- ville inte åka med och dumpa T. Det var det värsta hon varit med om och hon mådde väldigt dåligt.
(Om hon sett T avlida, vore knappast en dumpningsresa det värsta hon upplevt.)
- reagerade kraftig på ljudet då J släpade T på skogsvägen.
- klarade inte av att lysa med tfn.
Allt detta berättar hon med gråten i halsen.

OM M varit delaktig i badrummet har hon lyckats förtränga det helt, för vad som försiggått där är ofantligt mer skrämmande än något av det hon upplevt som chockartat.

Hon är många erfarenheter rikare i a f.

Tror det är annorlunda att i stridens hetta hålla i någons armar och kanske inte ens fatta att det skulle ta död på personen, än att sen hantera en död kropp. Jag skulle nog fan tyckt det sistnämnda vore värre om jag var tvungen att välja.
Citera
2023-03-29, 20:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har läst om många strypningar och tittat en del på mma. Jag har aldrig sett eller läst om att detta grepp lyckats längre än +1 min. Jag har påstått innan att det i praktiken är omöjligt att strypa någon samtidigt som du låser offrets båda armar och utan att personen kan vända sig om.

Jag blir gärna motbevisad.

Här är några som testat:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-03-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtho
Så besviken på vad som framkom i dagens förhör? I princip inget utöver det som framkommit i FUP, inga ifrågasättningar kring det som är motsägelsefullt etc. Blir det inget mer förhör för de åtalade? Rättegången känns extremt tunn

Kan det vara för att rätten inte ska få höra en massa bortförklaringar som de kan komma att gå på?
Citera
2023-03-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdetarbarajag
Det är så pass.. får ju åka dit o sova i bilen inatt 🤣

Haha ja, men idag var väl de absolut största intresset skulle jag säga. önskar dig lycka till blir nog en intressant dag imorgon också!
Citera
2023-03-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Enligt denna ska Rättsläkarna höras, inte Rättsläkare som SR P4s reporter skrev.
Christer El-Mochantaf
I dag 14.29
Rådmannen går nu igenom planen för rättegången i morgon.
Då är det vittnen som ska höras – exempelvis den mycket viktige grannen, som ju träffade 20-åringen den aktuella natten.
Även rättsläkarna ska höras i morgon

Det ska bli intressant att få en tidsuppfattning från att kvinnorna kom hem till JJ fram till att grannen stötte på JJ. Då kanske man får en bättre uppfattning om hela händelseförloppet. Det kanske förekommer redan?
Citera
2023-03-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Varför är MH:s historia inte relevant då? Det är ju inte så att Maja kommer att klara sig lindrigt för hon har ju redan erkänt att hon var med på att flytta kroppen. Enligt Oisin Cantwell är det troligt att båda får livstidsfängelse oavsett om Maja var med i mordförloppet eller inte. Därför tror jag att hon hade förklarat händelsen mer detaljerat än att hon låg och sov bara. Om hon är introvert som JJ påstår, framstår hon för mig som en lugn tjej som förmodligen inte hade ett skit att säga om till slut. Kvinnornas relation till varandra är redan slut och om Maja var inblandad och vittnade mordet, hade hon ju inte förlorat något på att säga det. Så tycker jag iallafall.

Jag har inte läst Oisins utlåtande. Jag tycker dock att det låter synnerligen märkligt att MH skulle kunna få livstid utan att ha deltagit i mordet alls. Att hjälpa till att flytta en kropp är inte alls i paritet med mord eller medhjälp till mord i form av allvar och straffvärde (det måste i det avseendet vara något du utelämnat angående Oisins utlåtande).

Så, jo, Maja hade visst allt i världen att förlora på att medge att hon var involverat i mordet. Det är ju just därför hon berättar den version hon gör - den reducerar hennes inblandning markant.
Citera
2023-03-29, 20:15
Medlem
nousernameneededs avatar
Tur man kan sitta och bortförklara allt med att man sov och var full... svenskträttsväsende är ju inget annat än ett skämt om MH går fri...
Citera
2023-03-29, 20:15
Medlem
Fibonaccitals avatar
Nu har jag forskat lite. Så nu kan jag svara på lite äldre frågor.

1: Är Tove och My tvillingar, är de enäggs.
Kolla själv.

2: Skohyllan i vardagsrummet
Läs mitt tidigare svar.

3: Finns det bilder på klädkammaren?
Ja det finns en bild.

Plus litet mojs.

Ha till godo...

Nu måste jag ta en TimeOut en stund.

Mixat från Vetlanda
https://imgur.com/a/SnEKwQu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera