Citat:
Ursprungligen postat av
Harvardsystemet
Varför är MH:s historia inte relevant då? Det är ju inte så att Maja kommer att klara sig lindrigt för hon har ju redan erkänt att hon var med på att flytta kroppen. Enligt Oisin Cantwell är det troligt att båda får livstidsfängelse oavsett om Maja var med i mordförloppet eller inte. Därför tror jag att hon hade förklarat händelsen mer detaljerat än att hon låg och sov bara. Om hon är introvert som JJ påstår, framstår hon för mig som en lugn tjej som förmodligen inte hade ett skit att säga om till slut. Kvinnornas relation till varandra är redan slut och om Maja var inblandad och vittnade mordet, hade hon ju inte förlorat något på att säga det. Så tycker jag iallafall.
Jag har inte läst Oisins utlåtande. Jag tycker dock att det låter synnerligen märkligt att MH skulle kunna få livstid utan att ha deltagit i mordet alls. Att hjälpa till att flytta en kropp är inte alls i paritet med mord eller medhjälp till mord i form av allvar och straffvärde (det måste i det avseendet vara något du utelämnat angående Oisins utlåtande).
Så, jo, Maja hade visst allt i världen att förlora på att medge att hon var involverat i mordet. Det är ju just därför hon berättar den version hon gör - den reducerar hennes inblandning markant.