2023-03-29, 19:56
Medlem
Hur tidigt behöver man komma för att lyckas få en plats under sista förhandlingsdagen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag får inte till hur det ska ha gått till med tanke på skadorna på armbågarna som såg ut att ha pressats ned i golvet? Som någon skrev, om MH höll armarna över Toves huvud så står armbågarna ut till sidorna av kroppen (inte ned mot golvet). Däremot om armarna ligger ”vanligt” rakt ned längs med kroppen och med handflatorna uppåt, då trycks armbågarna ned mot golvet.

Har MH suttit med sin röv i ansiktet på Tove för att hålla armarna nedtryckt längs med kroppen medan JJ också är där rakt över bröstkorgen och stryper? Det finns liksom inget utrymme för hur MH och JJ sitter i en sådan situation. Däremot kan skadorna stämma med att JJ satt på bröstkorgen och tryckte ned hennes armar med sina knä, längs med kroppen (handflatorna uppåt). Dunsar är Tove som kämpar för att ta sig loss ur greppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Se fetad stil; exakt så gick det sannolikt till. Först borde T ha försökt häva sig upp med hjälp av armbågarna, innan J placerar vart och ett av sina ben på vardera sidan över axlar och armbågar i ett fasthållande grepp med hjälp av lårens inåtförare, muskler som är starka och välutvecklade hos hästtjejer.

Jag har läst om många strypningar och tittat en del på mma. Jag har aldrig sett eller läst om att detta grepp lyckats längre än +1 min. Jag har påstått innan att det i praktiken är omöjligt att strypa någon samtidigt som du låser offrets båda armar och utan att personen kan vända sig om.

Jag blir gärna motbevisad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Maja inte bara ser efterbliven ut hon låter ju fan som en också... eähhh öhhh ehäää hela jävla tiden...

☺️
Citera
Medlem
LeeVans avatar
För er som vill ha en komplettare uppdatering från dagens direktrapporteringar.

Expressens var i Hästväg bra.

https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/
Citera
2023-03-29, 19:57
Medlem
Så besviken på vad som framkom i dagens förhör? I princip inget utöver det som framkommit i FUP, inga ifrågasättningar kring det som är motsägelsefullt etc. Blir det inget mer förhör för de åtalade? Rättegången känns extremt tunn
Citera
2023-03-29, 19:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Hur kan du vara så säker på det? Om jag förstått det rättsmedicinska utlåtandet finns det stöd även för JJ:s version och utöver det rättsmedicinska utlåtandet är JJ:s version mycket mer rimlig än MH:s lägliga sömn till och från.
J:s långdragna snyftversion går inte ihop med tiden för dunsarna och åklagarens tidsuppskattning för brottet; runt 02:30.
Läs i FUP hur rättsläkaren yttrar sig om skadorna.
Citera
2023-03-29, 20:00
Medlem
Tiares avatar
Vad har dom för restriktioner i häktet nu?
Citera
2023-03-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdetarbarajag
Hur tidigt behöver man komma för att lyckas få en plats under sista förhandlingsdagen?

Vet att idag stod de att de första hade köat ifrån 04
Citera
2023-03-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J:s långdragna snyftversion går inte ihop med tiden för dunsarna och åklagarens tidsuppskattning för brottet; runt 02:30.
Läs i FUP hur rättsläkaren yttrar sig om skadorna.

Viktigt att vi inte blandar ihop två frågor.

1. Rättsläkarens utlåtande. Jag ska läsa. Har laddat ned den så har du aktbilaga och sidnummer tillgängligt går det snabbare. Vore grymt uppskattat.
2. Brister i JJ:s version. Att JJ:s version inte går ihop med dunsarna behöver ju inte innebära att den i alla avseenden är felaktig. MH drog ju en version initialt som byggde på att det var hon som orsakat sparkar i väggen pga att hon låg och spydde typ. Jag tror fortfarande mer på JJs version än MH:s. Men återkommer efter att ha läst rättsmedicinska utlåtandet.
Citera
2023-03-29, 20:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag läste i expressen live:en (så bra den var idag!) att Johanna var märkbart stressad (gjorde något med benet) när Maja pratade.

Det verkade som hon var uppriktigt rädd. Varför då?

Citat:
Något måste ha hänt badrummet (som de båda två var delaktiga i) som ingen har berättat om än. Kan det vara så att Tove satt på toa när hon överfölls eller att det kvävde och ströp samtidigt?

Jag TROR inte att M befann sig I det lilla utrymmet när J först svingade ner T och sedan "bytte position". Jag kan inte se att där fanns plats till två kombatanter och en åskådare.

Citat:
Något är det och jag har känslan att Johanna är den som är rädd nu. Rädd att det ska komma ut hur brutala de varit.

Jag TROR att J är dödsförskräckt för att hon inte vet vad M vet, om M kanske hört något och tänker röja det.

Citat:
Jag tror fortfarande att Maja ljuger. Hon var med och Tove blev inte släpad till någon skrubb eller förråd och jag tror inte Maja var inne på toan när hon gjorde tummen upp när Johanna handlade.

Ja, det är svårt att tugga i sig att M skulle sovit så tungt att hon inte hört något.
Men hon
- var märkbart tagen när hon sa att hon fått en chock då hon fick syn på T invirad i lakan.
- ville inte ta i T och bära. Hon kände starkt obehag.
(Att hon upplevde T kall, kan visst ha varit att hon legat i vindsförrådet och M har inte sett T när hon varit på toa. Grannen har dessutom hört en dörr öppnas och stängas flera gånger.)
- ville inte åka med och dumpa T. Det var det värsta hon varit med om och hon mådde väldigt dåligt.
(Om hon sett T avlida, vore knappast en dumpningsresa det värsta hon upplevt.)
- reagerade kraftig på ljudet då J släpade T på skogsvägen.
- klarade inte av att lysa med tfn.
Allt detta berättar hon med gråten i halsen.

OM M varit delaktig i badrummet har hon lyckats förtränga det helt, för vad som försiggått där är ofantligt mer skrämmande än något av det hon upplevt som chockartat.

Citat:
Så vidrigt när Johanna berättar om ”kremeringen” och också det där om att nu när hon är borta från ”småstadsbubblan” inser hon hur barnsliga de varit. Va? Är hon världsvan nu när hon suttit eller?
Hon är många erfarenheter rikare i a f.
Citera
2023-03-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hela kvällen har jag tänkt på det obehagliga uttalandet. Jag tänker att Johanna kan gå till historien som den skruvade mörderskan som snyftar fram:

svt:
"Nu gråter 20-åringen.

- Jag ville inte att hon skulle ligga där ensam, och jag har alltid haft en tanke att bli kremerad. Därför tände jag på lakanet.
"

Det är så skruvat och obehagligt så jag vet inte vad.
Och det samtidiga gråtandet gör det ännu läskigare.

Påminner mig återigen om Stefan D som också sa rysliga saker på slutet av rättegången. Lenas anhöriga fick väldigt obehagliga känslor runt det. Han menade på att han blev förolämpad att man trodde att han kunde vara skyldig till mordet.
Han menade att han var smartare än så, och om han hade utfört mordet då hade man inte ens förstått att det var ett mord.

Udda människor därför att de saknar känslor och förstår inte hur andra tänker.

Har själv aldrig läst Läckberg, men även om någon av böckerna skulle innehålla något som passar sökningarna, låter väl det inte troligt i skuggan av det hon är misstänkt för.

Passar väl perfekt in i mordet av en vän och mordbräningarna får man väl säga. Som hand i handske.

Påminner även om Cezary som sa att han la sig en sista gång bredvid sin döda fru och kramade henne. När han i själva verket hade strypt henne och nästan skurit av huvudet.

Skademinimering i sin absolut värsta form. Ett hån mot anhöriga!

Men här har vi troligen två korkade psykopater som inte ens begriper att alla förutom hennes egen advokat skakar på huvudet åt eländet.

Det där med Läckberg var ju nytt iaf….fint av Clea att ställa just den frågan.
Citera
2023-03-29, 20:07
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Med en skohylla i vardagsrummet ?

Bra tänkt.

Kanske för att baxa ut en kropp i hallen.

Kanske för att lufta. Mer luft i vardagsrummet, varmare, öppet fönster.
Skorna var säkert blöta efter skogsrundan.

Det ser ut som att det är samma skor som här:

B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 156
sidan 45
och sidan 27
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här