Citat:
Ursprungligen postat av
Skvagg
Absolut om du insisterar kan du få tre punkter av mig:
1. MK är precis en sådan feg råtta som inte skulle våga stå för vad han gjort tillsammans med BW. Han skulle inte vågat träda fram och berätta sanningen för 30 år sedan och heller inte våga göra det nu.
2. MK var underlägsen BW och därmed en ”perfekt” medhjälpare. Han gjorde som BW sa åt honom att göra. Han var lojal men även underlägsen. För klen för att sätta ner foten och säga nej nu går vi till polisen och berättar vad vi ställt till med. GM och med-GM måste ha haft just en sådan relation i det aktuella brottet för att genomföra det och sedan hålla tyst om det.
3. Om man som medgärningsman dras in i ett sådant fall alltså utan att själv egentligen ha någon skuld i dråpet men man har hjälpt till att gömma kroppen då är risken väldigt stor att man drabbas av mental ohälsa. Det blir helt enkelt svårt att leva med sig själv. Så är det också för MK.
Tack för ditt bidrag, jag trodde faktiskt inte att du skulle skriva, så jag blev positivt överraskad.
Jag tror dock att de allra flesta skulle invända mot din första punkt: att MiKj är feg och inte vågar stå för vad han gjort. Det blir ju ett cirkelresonemang. Först måste du anta att han är skyldig och därefter kan du kalla honom feg. Dvs detta är inte ett indicium. Det förstår de flesta som har 100+ i IQ.
Att han är underlägsen BW, ditt andra argument är inte heller ett indicium. I Mariestad kryllar det av folk som är i relationen överlägsen - underlägsen utan att det på något sätt gör dem till ett mördarpar. Även detta är uppenbart för folk med 100+ i IQ.
Att MiKj drabbats av mental ohälsa är dock ett indicium. Det kan finnas många skäl till mental ohälsa: genetiska, medicinska och ånger efter att ha varit med om ett mord är en tänkbar orsak. Jag accepterar alla tänkbara indicium oavsett om de är starka eller svaga. IB03 skulle aldrig sätta sitt namn under de två "indicierna" jag avfärdat.
Alltså ser jag nu att listan består av följande punkter:
1. MiKj placerar sig själv vid Stadt aktuell kväll, dock vid lite oklar tidpunkt. (Källa: Bratis #36440)
2. MiKj "gick ned sig" några år efter Helenas försvinnande. (Källa: Bratis #36440)
3. MiKj har drabbats av mental ohälsa. (Källa: Skvagg #52773)
Avfärdade indicier, som inte uppfyller kravet för ett indicim (=ej utpekande)
a) MiKj är en feg råtta som inte vågar stå för vad han gjort. (Källa: Skvagg #52773)
b) MiKj är underlägsen BW och därför en perfekt medhjälpare till BW. (Källa: Skvagg #52773)
Jag får väl säga att listan inte är särskilt imponerande.
Så mycket prat om varför MiKj är skyldig och en så tunn lista!!! Kan ni inte bättre? Var det allt Skvagg hade att komma med?