2023-03-29, 12:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Thord, Nu får du komma tillbaka till ditt rätta jag igen ! Ugglan medgav ju själv (efter Judalands inrådan) att han "tackla" dig på ett fult sätt, det såg vi alla. Där var du för snäll. Ok, det är glömt nu då, vi jobbar vidare.

Om du inte får förstått det ännu så är det här Thord's rätta jag. Det kan inte bli mer övertydligt.
Citera
2023-03-29, 12:53
Medlem
Absolut om du insisterar kan du få tre punkter av mig:
1. MK är precis en sådan feg råtta som inte skulle våga stå för vad han gjort tillsammans med BW. Han skulle inte vågat träda fram och berätta sanningen för 30 år sedan och heller inte våga göra det nu.
2. MK var underlägsen BW och därmed en ”perfekt” medhjälpare. Han gjorde som BW sa åt honom att göra. Han var lojal men även underlägsen. För klen för att sätta ner foten och säga nej nu går vi till polisen och berättar vad vi ställt till med. GM och med-GM måste ha haft just en sådan relation i det aktuella brottet för att genomföra det och sedan hålla tyst om det.
3. Om man som medgärningsman dras in i ett sådant fall alltså utan att själv egentligen ha någon skuld i dråpet men man har hjälpt till att gömma kroppen då är risken väldigt stor att man drabbas av mental ohälsa. Det blir helt enkelt svårt att leva med sig själv. Så är det också för MK.
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
MiKj är just nu mycket populär som medhjälpare till BW.

Kan någon i punktform ställa upp vilka indicier som finns mot MiKj? Ett indicium behöver inte vara starkt, det räcker att det är något som i någon mån pekar på honom. Ordet indicium är nämligen avlett av latinska ordet index som betyder "pekare" t.ex. index-finger/pekfinger.

Jag börjar listan så får vi se om någon kan fylla på den.

1. MiKj placerar sig själv vid Stadt aktuell kväll, dock vid lite oklar tidpunkt. (Källa: Bratis)
2. MiKj "gick ned sig" några år efter Helenas försvinnande. (Källa: Bratis)
Citera
2023-03-29, 13:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du kommer förr eller senare att släppa MiKj för du har liksom inget på honom.

Av någon outgrundlig anledning blir jag allt mer övertygad om att Mi*kael Kje*llquist är BW's med-gärningsman.
Citera
2023-03-29, 15:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Absolut om du insisterar kan du få tre punkter av mig:
1. MK är precis en sådan feg råtta som inte skulle våga stå för vad han gjort tillsammans med BW. Han skulle inte vågat träda fram och berätta sanningen för 30 år sedan och heller inte våga göra det nu.
2. MK var underlägsen BW och därmed en ”perfekt” medhjälpare. Han gjorde som BW sa åt honom att göra. Han var lojal men även underlägsen. För klen för att sätta ner foten och säga nej nu går vi till polisen och berättar vad vi ställt till med. GM och med-GM måste ha haft just en sådan relation i det aktuella brottet för att genomföra det och sedan hålla tyst om det.
3. Om man som medgärningsman dras in i ett sådant fall alltså utan att själv egentligen ha någon skuld i dråpet men man har hjälpt till att gömma kroppen då är risken väldigt stor att man drabbas av mental ohälsa. Det blir helt enkelt svårt att leva med sig själv. Så är det också för MK.

Tack för ditt bidrag, jag trodde faktiskt inte att du skulle skriva, så jag blev positivt överraskad.

Jag tror dock att de allra flesta skulle invända mot din första punkt: att MiKj är feg och inte vågar stå för vad han gjort. Det blir ju ett cirkelresonemang. Först måste du anta att han är skyldig och därefter kan du kalla honom feg. Dvs detta är inte ett indicium. Det förstår de flesta som har 100+ i IQ.

Att han är underlägsen BW, ditt andra argument är inte heller ett indicium. I Mariestad kryllar det av folk som är i relationen överlägsen - underlägsen utan att det på något sätt gör dem till ett mördarpar. Även detta är uppenbart för folk med 100+ i IQ.

Att MiKj drabbats av mental ohälsa är dock ett indicium. Det kan finnas många skäl till mental ohälsa: genetiska, medicinska och ånger efter att ha varit med om ett mord är en tänkbar orsak. Jag accepterar alla tänkbara indicium oavsett om de är starka eller svaga. IB03 skulle aldrig sätta sitt namn under de två "indicierna" jag avfärdat.

Alltså ser jag nu att listan består av följande punkter:
1. MiKj placerar sig själv vid Stadt aktuell kväll, dock vid lite oklar tidpunkt. (Källa: Bratis #36440)
2. MiKj "gick ned sig" några år efter Helenas försvinnande. (Källa: Bratis #36440)
3. MiKj har drabbats av mental ohälsa. (Källa: Skvagg #52773)

Avfärdade indicier, som inte uppfyller kravet för ett indicim (=ej utpekande)
a) MiKj är en feg råtta som inte vågar stå för vad han gjort. (Källa: Skvagg #52773)
b) MiKj är underlägsen BW och därför en perfekt medhjälpare till BW. (Källa: Skvagg #52773)

Jag får väl säga att listan inte är särskilt imponerande.

Så mycket prat om varför MiKj är skyldig och en så tunn lista!!! Kan ni inte bättre? Var det allt Skvagg hade att komma med?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-29 kl. 16:07.
Citera
2023-03-29, 15:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Av någon outgrundlig anledning blir jag allt mer övertygad om att Mi*kael Kje*llquist är BW's med-gärningsman.

Jag förstår det och du är konsekvent, det kan jag inte ta ifrån dig.*

Men frågan är om Skvagg har tänkt färdigt ännu. Skall han släppa HeJu eller skall han stoppa in tre personer i bilen?

* Dvs konsekvent just nu. Om ett år kommer du att gaffla om någon annan.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-29 kl. 15:43.
Citera
2023-03-29, 16:12
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
.

Herr ThordOlavsson, vad är din uppfattning gällande misstanke mot BW?
Ratar du honom fullständigt som misstänkt?
Om, varför i så fall?
Om inte: Vad tycker du "vi" behöver göra för att få fallet att gå vidare? Eller vad tycker du bör göras för att få fallet att gå vidare?
Citera
2023-03-29, 16:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Herr ThordOlavsson, vad är din uppfattning gällande misstanke mot BW?
Ratar du honom fullständigt som misstänkt?
Om, varför i så fall?
Om inte: Vad tycker du "vi" behöver göra för att få fallet att gå vidare? Eller vad tycker du bör göras för att få fallet att gå vidare?

Jag tycker absolut att BW är en intressant kandidat. Teoretiskt kan det som sägs om honom, hans erkännanden mm, vara rent skitprat. Men skitprat borde vara lite mer systematiskt, jag har svårt att hitta ett bättre ord, så det känns som om BW verkligen dragit eld på sig genom klumpigt agerande.

Jag har själv härom dagen påpekat att Shane + BW är ett intressant par eftersom folk på festen i Radbyn tycks minnas bilar kopplade till dem som liknar de som vittnena vid cykelvägen såg enligt de första förhören (Carina rörande färgen och killarna ännu bättre match).

Jag är dock dåligt påläst på BW och när jag gick in i tråden så avgränsade jag mig från sådant som redan var genomtröskat: BW och PU. Jag överlåter dessa två personer till andra. Min mer konkreta insats där är att jag försökt kontakta MiKj på hans sista mailadress i firman, men han har ännu inte svarat. Jag vill stämma av med honom direkt vad han anser hände den kvällen. Personer i Mariestad borde försöka identifiera Shanes bil. Om han hade en rover så är ju det ofta en "packbil", kan han ha haft någon konstruktion på taket som liknar rails? Det är en sak som jag absolut inte kan kolla.

Nästa steg för mig och en annan användare i tråden är att kolla upp adresser lite bättre via telefonkataloger och taxeringskalendern. Det kommer att vara en bredare insats utan fokus på en viss misstänkt.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-29 kl. 16:37.
Citera
2023-03-29, 17:04
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Jag tycker absolut att BW är en intressant kandidat. Teoretiskt kan det som sägs om honom, hans erkännanden mm, vara rent skitprat. Men skitprat borde vara lite mer systematiskt, jag har svårt att hitta ett bättre ord, så det känns som om BW verkligen dragit eld på sig genom klumpigt agerande.

Jag har själv härom dagen påpekat att Shane + BW är ett intressant par eftersom folk på festen i Radbyn tycks minnas bilar kopplade till dem som liknar de som vittnena vid cykelvägen såg enligt de första förhören (Carina rörande färgen och killarna ännu bättre match).

Jag är dock dåligt påläst på BW och när jag gick in i tråden så avgränsade jag mig från sådant som redan var genomtröskat: BW och PU. Jag överlåter dessa två personer till andra. Min mer konkreta insats där är att jag försökt kontakta MiKj på hans sista mailadress i firman, men han har ännu inte svarat. Jag vill stämma av med honom direkt vad han anser hände den kvällen. Personer i Mariestad borde försöka identifiera Shanes bil. Om han hade en rover så är ju det ofta en "packbil", kan han ha haft någon konstruktion på taket som liknar rails? Det är en sak som jag absolut inte kan kolla.

Nästa steg för mig och en annan användare i tråden är att kolla upp adresser lite bättre via telefonkataloger och taxeringskalendern. Det kommer att vara en bredare insats utan fokus på en viss misstänkt.

Okay! Jag själv har hängt med i tråden många år och ser inget annat än att BW är insyltad hur jag än vänder och vrider på det även om jag ens i min vildaste fantasi försöker fantisera att hitta på teser att få honom som oskyldig.

Fram till dess att folk som trovärdiga alibin kan styrka motsatsen kommer jag inte tro något annat.

Däremot huruvida eventuella medgärningsmän finns med eller inte är en stor gröt likväl som falska alibin.

Men poliserna som sitter med ärendet i famnen (Kalla fall) borde lätt kunna verifiera medgärningsmän om dom får tummen ur röven och orkar läsa på lite i dom hemliga pärmarna.

Är jävligt lack på snutarna i detta fallet nu om jag ska vara ärlig.
Citera
2023-03-29, 17:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag förstår det och du är konsekvent, det kan jag inte ta ifrån dig.*

Men frågan är om Skvagg har tänkt färdigt ännu. Skall han släppa HeJu eller skall han stoppa in tre personer i bilen?

* Dvs konsekvent just nu. Om ett år kommer du att gaffla om någon annan.

Nej det bli inga fler spekulationer om andra ev potentiella GM eftersom vi nu vet att BW är huvud-GM.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-29 kl. 17:53.
Citera
2023-03-29, 18:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej det bli inga fler spekulationer om andra ev potentiella GM eftersom vi nu vet att BW är huvud-GM.

OK Då återstår medgärningsman. Har du något att fylla på i listan rörande MiKj:

1. MiKj placerar sig själv vid Stadt aktuell kväll, dock vid lite oklar tidpunkt. (Källa: Bratis #36440)
2. MiKj "gick ned sig" några år efter Helenas försvinnande. (Källa: Bratis #36440)

a) MiKj är en feg råtta som inte vågar stå för vad han gjort. (Källa: Skvagg #52773)
b) MiKj är underlägsen BW och därför en perfekt medhjälpare till BW. (Källa: Skvagg #52773)
Citera
2023-03-29, 18:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
OK Då återstår medgärningsman. Har du något att fylla på i listan rörande MiKj:

Varför detta överdrivna engagemang och intresse för vad vi har på Mi*kael Kje*llquist?

MissPissråttan har inte ens svarat på frågan om vad han tror om MK som BW's med-GM. Trots att jag har ställt frågan två gånger nu, märkligt.
Citera
2023-03-29, 19:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Om vittnet vore falskt så vore det viktigt med en positiv identifikation, dvs ett falskt vittne borde säga att tjejen med de färggranna kläderna liknade Helena till utseendet, men identifikationen har enbart skett på basis av kläderna. Det känns som en helt genuin iakttagelse av någon som tyckte byxorna var intressanta att spana in men inte hon som bar dem.

Exakt så är det: Vittnets enda säkra utsaga är att kvinnan som hon mötte på bron med en man hade ett par för henne väldigt fina byxor - byxor som enligt "Brovittnets" utsaga passade bra in på de som Helena hade på sig. Mycket riktigt kan "Brovittnet" inte peka ut ett signalement som i övrigt stämmer in på Helena. Därför känns "Brovittnet" genuint. Och notera igen: Polisen har aldrig uttryckt osäkerhet om vittnet i sig - bara om det som vittnet såg. "Brovittnet" skulle heller aldrig tas upp i en massa mediala inslag om det hade varit okänt/anonymt för polisen. Polisen vet vem "Brovittnet" är, men vet inte säkert om det vara Helena som hon såg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in