2023-03-29, 10:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Varför skulle det vara ett mysterium. Nu är förvisso detta en anekot, men om du nu missat det så är priserna på väg ned. Eller tror du att det annorlunda denna gången med att räntan inte påverkar priserna?
Boräntorna låg på ca 4% 2011-2012. När jag tittar på SCB. Så det är ingen anekdot.

Och tittar jag på Mäklarstatistik så var villapriserna i landet 0.96 K/T både 2011 och 2012.
Och 2022 var de 1.85 KT. Dvs 2011 var dom 52% av nivån 2022.
Nu är priserna 1.65 KT.

Medelpris nu vid 1.65 K/T är 3.89 MSEK.
Skalat blir 1.85 -> 4.36 MSEK.
Skalat blir 0.96 -> 2.26 MSEK.

Vi talar alltså om 1.6 MSEK för högt pris nu, för de som menar att det är räntan som styr.
Ganska saftigt fel. Och då är det ingen anekdot utan prisdata för hel landet.

Nog borde väl de som gaggar om att räntan styr börja fundera lite över om dom inte är lite väl bortkopplade från verkligheten.

---------------------------
En annan lite roligt detalj var att när räntan steg fram till 2011-2012 så steg bostadspriserna.
Dvs stigande ränta -> stigande bostadspriser.
Stämmer verkligheten med era fantasier ?
Citera
2023-03-29, 10:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Tabellen ska summeras, 3% vid 2%, ytterligare 5% vid 3% ränta, etc..
Ja, så är det nog. Då faller mitt resonemang.
Citera
2023-03-29, 10:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
En vanlig familj i verkligheten vidtar åtgärder vilket samtidigt betyder att de inte tål högre ränta.
- Sänker värmen.
- Stänger av varmvattnet vissa dagar.
- Slutar med dagens ute, blir lunchlåda.
- Säljer hobbyprojekt.
-Stänger av värme i utrymmen som inte används kontinuerligt.
-Avbokar den årliga tandundersökningen.
-Väljer att inte byta bil, den gamla får duga.
- Ej akut renovering läggs på hyllan.
mm,mfl.
1. Ej akut renovering läggs på hyllan.
2. Väljer att inte byta bil, den gamla får duga.
Och ungefär här så kan man fortsätta med vanligt levnadsstandard.
3. Slutar med dagens ute, blir lunchlåda.
Och kunde man inte det ovan kan man det nu. Matlåda sparar ca 1000 kr per skalle.

Var ju ganska enklet.

4. Stänger av värme i utrymmen som inte används kontinuerligt.
Kan man ju göra ändå. Går bra med 18 grader i förrådsrum, tvättstuga mm.
Citera
2023-03-29, 10:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är ju de låga räntorna som drivit upp priserna till vad det är idag.
Och det är ju det som prisdata visar inte är fallet.

Och du berättar att du är helt faktaresistent. Dvs har någon låsning som gör att du inte kan ta in information. Eller hur?

Citat:
Konstigt att du kryper bland dina excelblad med statistik och grafer men ser inte vad som verkligen sker.
Du tycker att det är konstigt att verkligheten inte stämmer med dina förvirrade fantasier?
Eller?

Citat:
Men ja, jag kan ju bygga ett nytt för dom pengarna så jag förstår hur ”billigt” det är.😷
Men ni som hävdar överpriser gör ju aldrig det.
Ni bara gaggar om överpriser, vilket implicerar extrema marginaler för producenterna. Men var är alla bubbelpratares företag som profiterar på de höga priserna???

De stora producenterna verkar inte alls se dessa stora marginaler.
Citera
2023-03-29, 10:49
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1. Ej akut renovering läggs på hyllan.
2. Väljer att inte byta bil, den gamla får duga.
Och ungefär här så kan man fortsätta med vanligt levnadsstandard.
3. Slutar med dagens ute, blir lunchlåda.
Och kunde man inte det ovan kan man det nu. Matlåda sparar ca 1000 kr per skalle.

Var ju ganska enklet.

4. Stänger av värme i utrymmen som inte används kontinuerligt.
Kan man ju göra ändå. Går bra med 18 grader i förrådsrum, tvättstuga mm.
Precis. Man kan inte leva ”som vanligt” pga räntehöjningarna. De större problemen kommer längre fram när vissa saker inte kan vänta och man inte som förr kunde värdera om sin bostad och casha ut några hundratusen och fortsätta leva på kredit.

Dessutom vid eventuella skilsmässor där de ”tjänat” på att bo genom att köpa dyrare och dyrare inte kommer att ha råd med reavinstskatten.
Många har skaffat sig nya I-landsproblem de inte hade räknat med, nu kommer notan.
Citera
2023-03-29, 10:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Och det är ju det som prisdata visar inte är fallet.

Och du berättar att du är helt faktaresistent. Dvs har någon låsning som gör att du inte kan ta in information. Eller hur?

Du tycker att det är konstigt att verkligheten inte stämmer med dina förvirrade fantasier?
Eller?

Men ni som hävdar överpriser gör ju aldrig det.
Ni bara gaggar om överpriser, vilket implicerar extrema marginaler för producenterna. Men var är alla bubbelpratares företag som profiterar på de höga priserna???

De stora producenterna verkar inte alls se dessa stora marginaler.
Har du bara copypastat in svaren? Är nog tionde gånger jag läser det ovanför.

Förvirrade fantasier? Skillnad mot dig så jämför jag inte begagnat med nytt. För övrigt när husen i medelstora tidigare utflyttningskommuner kostade 300t kostade det fortfarande 3 milj att bygga nytt.
Nu kostar de mellan två och tre miljoner samtidigt som man bygger nytt för 4 miljoner.
Endast den låga räntan och att folk vill ha allt NU, har bidragit till den här cirkusen ( bubblan) som vi är i nu och som håller på att spricka.
Citera
2023-03-29, 11:16
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Boräntorna låg på ca 4% 2011-2012. När jag tittar på SCB. Så det är ingen anekdot.

Och tittar jag på Mäklarstatistik så var villapriserna i landet 0.96 K/T både 2011 och 2012.
Nu är priserna 1.65 KT.

Vi talar alltså om 1.6 MSEK för högt pris nu, för de som menar att det är räntan som styr.

Nog borde väl de som gaggar om att räntan styr börja fundera lite över om dom inte är lite väl bortkopplade från verkligheten.

En annan lite roligt detalj var att när räntan steg fram till 2011-2012 så steg bostadspriserna.
Försvarade du Sandvikenrapporten lika ihärdigt?
Citera
2023-03-29, 12:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det är ju de låga räntorna som drivit upp priserna till vad det är idag. Konstigt att du kryper bland dina excelblad med statistik och grafer men ser inte vad som verkligen sker. Men ja, jag kan ju bygga ett nytt för dom pengarna så jag förstår hur ”billigt” det är.😷

Jag har byggt nytt, två gånger, för att det blev betydligt billigare att bygga nytt och perfekt än att köpa begagnat. Av samma skäl har jag även köpt nyproducerad bostadsrätt istället för att köpa begagnat. Min nya brf blev billigare än likvärdiga objekt där priserna trissades upp i hysterisk budgivning.
Citera
2023-03-29, 12:41
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har byggt nytt, två gånger, för att det blev betydligt billigare att bygga nytt och perfekt än att köpa begagnat. Av samma skäl har jag även köpt nyproducerad bostadsrätt istället för att köpa begagnat. Min nya brf blev billigare än likvärdiga objekt där priserna trissades upp i hysterisk budgivning.
Visst är det så, i vissa områden. Den sista meningen slängde jag in rent slentrianmässigt eftersom det är ”professorns” standardsvar när man påstår att äldre hus är för dyra och med en vettig räntepolitik inte hade nått alls de höjderna de ( förra året) kommit upp till.
Citera
2023-03-29, 12:43
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Du framför 2 fantasier:
1. Att räntan inte påverkar bostadspriserna. Förklaring: Behövs ej.
2. När räntan steg fram till 2011-2012 så steg bostadspriserna. Förklaring: 2000 var styrräntan runt 4 %. 2011-2012 runt 1.5 %.
Citera
2023-03-29, 12:53
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Visst är det så, i vissa områden. Den sista meningen slängde jag in rent slentrianmässigt eftersom det är ”professorns” standardsvar när man påstår att äldre hus är för dyra och med en vettig räntepolitik inte hade nått alls de höjderna de ( förra året) kommit upp till.

Det viktiga var att se till att hålla ned tomtpriset och det var under hyfsat många år möjligt att från både kommun och privat "bara" betala 250'-500' för 1000-3000 kvm tomt med anslutningar (el/va/fjärr/fiber) klara fram till tomtgräns. De senaste åren verkar det dock som kommunerna fått allt svårare att hålla budget och att de insett att de kan salta upp priserna på tomter och anslustningskostnader för nu är det ruskigt dyrt på vissa håll. Idag berör media på nytt att intresset för att köpa tomter av kommunerna minskat rejält, kanske läge att de ser över prissättningen.
Citera
2023-03-29, 13:01
Medlem
Citat:

Nu är priserna 1.65 KT.

Stämmer verkligheten med era fantasier
?
Stigande ränta -> sjunkande priser (allt annat lika). Det kan väl inte vara så svårt att förstå??
Reallöne sänkning -> sjunkande priser (allt annat lika)
Högre löner -> högre priser
Lägre räntor -> högre priser
Verkligen stämmer rätt bra, då lånelöften har en viss giltlighet så finns där en vissa eftersläpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in