2023-03-29, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Tack för förklaringen. Jag är usel på att hålla andan! Särskilt om jag är under vatten för då är det ju tryck utifrån av vattnet. Mej skulle nån kunna kväva till döds på mycket mindre än en halv minut, särskilt om jag var rädd/stressad, vilket jag skulle vara om nån försökte strypa mig eller kväva mig med nåt över mun och näsa.

Vad jag inte förstår gällande kvävningen av Tove är varför det inte skulle räknas som mord om hon ströps så hon kräktes ner i luftstrupen och bronkerna. Hade hon inte haft ett stryptag runt halsen så hade ju ev. spyor kunnat åka ut via både mun och näsa.

Instämmer i De sista meningarna i ditt inlägg

För mig är det också också ett självklart mord
Så vi får hoppas att domstolen dömer rätt nu
Citera
2023-03-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruhuggorm
En normal person hade vän ringt ambulansen om man märkte att ens kompis låg livlös med sin egna spya i halsen??

Man hade inte direkt lagt kroppen i skogen och tuttat på…

Vi får hoppas att även domstolen inser det onormala i det här fallet
Citera
2023-03-29, 01:09
Medlem
StigHelmutts avatar
Jag tror inte dom kommer få livstid, kanske max ett år
Eftersom det hela tiden återkoms till "de unga kvinnorna"
20 åriga män har fått livstid förr, men är det unga kvinnor rycker det lite i åklagarens prostata.
Varav livstid aldrig kommer udömas.
Wait and see

(förjävligt tycker jag)
Citera
2023-03-29, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Instämmer i De sista meningarna i ditt inlägg

För mig är det också också ett självklart mord
Så vi får hoppas att domstolen dömer rätt nu

Problemet är ju att JJ är ju så korkad så hon fattar ju inte vad som händer när hon sätter sej på buk/bröstkorg, TT får uppstötningar och JJ håller emot runt halsen, TT är halvt medvetslös, men fanns det ett uppsåt att verkligen döda, kan man säga det utom rimligt tvivel, nej de tycker inte jag det ser ut som
Citera
2023-03-29, 01:12
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Men det står fel eller? Kan vara jag som inte fattar oxå.....
de som står först i kön får välja mellan sal 1 och 3, sal 1 ska ju vara utan åhörare........
Jag uppfattar det som att sal 1 eventuellt ska vara utan åhörare. I det fall man bestämmer sig för att det är okey med åhörare kan man välja om man vill sitta i sal 1 eller3
Citera
2023-03-29, 01:13
Medlem
Jag såg en intressant dokumentär med Camilla Kvarntoft där hon besökte Hinseberg och blev visad runt. Det är väl rätt troligt att JJ hamnar där eventuellt? Om någon mer är intresserad av att se:

https://www.youtube.com/watch?v=1RvIyPUve2k
Citera
2023-03-29, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fruhuggorm
En normal person hade vän ringt ambulansen om man märkte att ens kompis låg livlös med sin egna spya i halsen??

Man hade inte direkt lagt kroppen i skogen och tuttat på…

Precis. Det blir svårt att bevisa att det var en olycka.
Citera
2023-03-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Jag tror inte dom kommer få livstid, kanske max ett år
Eftersom det hela tiden återkoms till "de unga kvinnorna"
20 åriga män har fått livstid förr, men är det unga kvinnor rycker det lite i åklagarens prostata.
Varav livstid aldrig kommer udömas.
Wait and see

(förjävligt tycker jag)

Tror också att det blir tjej-rabatt, om man alls döms för mord. Tror ju att allt som komplicerar dödsorsaken kommer bli ett frikort att inte döma.
Domstolarna brukar ju ha en tendens att närmast söka skäl att fria och när det dessutom är unga tjejer tror jag den driften kan bli extra stark.
Undermedvetet spelar nog kön på den åtalade en viss roll…
Citera
2023-03-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Så i förhör, MH var på toan då JJ messade från donken och märkte inte vad som hänt på toan?
Ingen spya, inte blött på golvet, ingen oreda, inget blod och inget lik……
Sen åt hon lite när JJ kom tillbaka och la sig sen i sängen igen.
Eh, alltså……
Var inte länge efter att dunsandes upphört JJ p.g.a sin lögn var tvungen åka med till donken.
Dom åkte sen relativt snabbt iväg med T till FP efter att JJ kommit hem.
Inte att förglömma, att man även hunnit paketera T i lakanen och bära ut T i bilen.
Nja, jag tror MH aktivt deltagit i mordet och varit den som paketerade T då JJ åkte iväg.
Misstänkte tidigare att MH även kan ha burit ner T till källaren under tiden, nå vi får väl se.

Hittade polisen Ts dna i källaren?
Citera
2023-03-29, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Precis. Det blir svårt att bevisa att det var en olycka.

Då är det ju tur att det aldrig kommer behöva bevisas.
Dock kan det bli svårt att bevisa att det inte var en olycka, vilket ju är åklagarens jobb.

Här finns ett problem.
Citera
2023-03-29, 01:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Nja, det fanns faktiskt en liten tillstymmelse till rivning i ansiktet på JJ om vi nu ska prata detaljer. Men i en dödskamp, och med händer fria, hade TT naturligtvis gett JJ tydligare märken. Men händerna var inte fria.

Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Johanna har inte några synliga skador och har inte ont någonstans. Vi tittar på hennes kropp
och kan inte hitta några märken eller dylikt."

"Förutom små födelsemärken i ansiktet ses på den vänstra kinden en ore-
gelbunden ca 0,2-0,3 cm stor ljusbrun missfärgning som till sin form
avviker från övriga födelsemärken och där möjlig överhudsavskrapning
täckt med tunn ljusbrun skorpa inte helt kan uteslutas, men att den re-
presenterar födelsemärke är minst lika, om inte något mer troligt
."

"Utseende och lokalisation av möjliga överhudsavskrapningar i ansiktet och vid
det högra nyckelbenet är förenliga med att de orsakats av annan person genom
grepp med hand och/eller skrapning med naglar. Vidare är utseende och lokali-
sation förenliga med att de orsakats antigen då målsägande tagit tag i Janssons
hals med händerna (så som Jansson uppgett i förhör) eller när målsägande för-
sökt streta emot Jansson (så som den andra misstänkta uppgett i förhör). Att de
uppkommit då Jansson vistats i skogen i samband med hantering av den döda
kroppen kan inte uteslutas.
"

Aktbilaga 149 sidor 6,13 och 16

TT har inte något av JJs DNA under sina naglar...jag tror mer på att det är granris som rivit JJ på dumpningsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av enrundost
Verkar det inte en aning udda att man genast tvättar kläderna ens barn haft på sig en utekväll? Konstig motivering i sammanhanget, känns som hon förklarar lite dåligt och hastigt för att inte få följdfrågor på den.

Nej, så gör man som mamma, och tvättkorgen kanske var full, inte bara MHs kläder, eller JJs kläder i dem. Båda mammorna gör typ samma sak, som hundratusentals andra mammor gör i Sverige. Fullkomligt normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Ska vi ta det igen?

Vad DU själv har skrivit i tråden: "Det är en förhörsledare som nämner matrester i lungorna. Information som denne i sin tur måste ha fått från rättsmedicin."

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag tror FL bara råkar säga fel

Jag tror att det är FLs sätt att förklara för "korkade" Maja vad "luftvägar" är i en människokropp. Det behövdes ju förklaras andra ord för MH också, som hon inte kunde.
Citera
2023-03-29, 01:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det var ju just det att det fanns i luftstrupe & i struphuvudet, inte i lungorna.
Brukar hittas i luftstrupe & i struphuvud om man blivit strypt och innehåll/sekret åker upp.
Men inte i lungorna då man som sagt var inte kan andas in det när man inte får luft.
Så jag undrar hur Clea menar att hon kvävts av maginnehåll som inte finns i lungorna?

Dessutom, vem kräks av att falla i golvet? Det är ju troligare att hon kvävts av att bli strypt när jj ströp henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in