2023-03-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Pappa och sonen uppger väl olika många dunsar i FUP. Pappan säger väl en stor duns och sonen hörde flera. Så kanske lite lurigt att göra en rekonstruktion av.
De sparkar sonen hörde när han ringde på dörren
Hördes inte av pappan som befanns sig i sin bostad
Citera
2023-03-28, 22:15
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
18-åringen vill inte vittna inför 20-åringen

https://omni.se/t/fallet-tove/876d367a-f6f3-4138-8aac-7a3a44ce4e74

Inte bara inför JJ utan hon vill heller inte ha åhörare. Det gick bra att mörda TT och sen gömma kroppen och inte berätta. Nu ska hon även villkora sitt förhör. Hoppas hon åker dit så det skriker om det
Citera
2023-03-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men tungbenet var väl tvärt om inte avbrutet? Dessutom saknades dom karakteristiska ”prickarna” i ögonen, som jag mins det. Ser ju mer ut som blodstrypning, än luft-kvävning.

Det är lite det jag tänker också. Att man Tove inte dött av att hon strypts så luften tagit slut, utan att luften helt enkelt inte hamnat uppe i hjärnan och därav snabbt tappat medveteandet och sen dött.

Det tar inte superlång tid innan reflexerna att andas upphör. Och tror nog att idioten som stypte inte heller släppte i första taget.
Citera
2023-03-28, 22:17
Medlem
Alonens avatar
Citat:
GW var bra på sin tid då han gjorde programmet Efterlyst tillsammans med Hasse Aro.

Ja, förr var ju GW blixtrande briljant i sina analyser.

Men nu har han bleknat, kvar är bara ett halvdement uppmärksamhetsluder…
Citera
2023-03-28, 22:18
Medlem
Citat:
GW var bra på sin tid då han gjorde programmet Efterlyst tillsammans med Hasse Aro.
Ja det var han men nu känns det som att han står mindre på offers sida och är mer intresserad av att vara kompis med vissa och att få synas
Han borde vara tyst i det här fallet
det är märkliga uttalanden han gör efter ha läst fup
Citera
2023-03-28, 22:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Tänkvärt, framförallt två delar.

Tröttheten efter gbg-resan som var dagen innan. De var knappast nyktra då, och hade förmodligen sömnunderskott. Allt detta sänker omdömesförmågan och trösklar.

Gbg-resan gjorde dem inte mer ödmjuka, harmoniska.

Sedan, om man ska tro JJ att TT sade "hur känns det att vära planetens sämsta människa" el likn. Det tog nog hårdare än vi förstått.

Två delar som påverkat skeendet tror jag.

Sedan är det svårt att släppa MHs pitbull-uppsyn när hon letar efter TT på nöjet. Läs entrévärd Fredriks vittnesmål om du vill utmana din "snälla, trogna MH"-bild.
Det är väl inte helt otänkbart att M tyckte att det var lite spännande att spana efter T. Vilka konsekvenser det skulle kunna få tror jag inte hon skänkte en tanke. Och vem skulle kunnat ana det?
Senast redigerad av sybel 2023-03-28 kl. 22:22. Anledning: korrigering
Citera
2023-03-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
kvävningen är pågrund strypningen JJ utsätter henne för. Hon kvävs inte av sig själv om hon inte hade blivit strypt. Enligt JJ:s utsago är också tt vid medvetande och kämpar emot före hon blir strypt. Så det talar inte till JJ:s fördel. Som jag förstått det har hon heller inte kräk i lungorna. Det har nog blivit ett missförstånd. Det kommer nog klarna när rättsläkaren får svara på frågorna.

Precis om hon inte hade blivit fasthållen och strypt så hade hon inte varit död

Det är svårt att förstå ett annat resonemang
Citera
2023-03-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om T hade kräkts och kvävts av sina egna spyor så hade detta sannolikt noterats av J. Det enda hon då hade behövt göra var att vänta en stund, ringa 112 och säga att hennes kompis låg död i badrummet.
Ja sjukt! Alla vi förstår ju att det var planerat mord... Man försöker liksom tänka sig in i en situation man själv aldrig varit i eller skulle hamna i och ändå föreställa sig....som du skriver... men om man tar ett stryptag på någon man redan slungat ned i golvet med huvudet först så finns det ju inte mycket att tillägga. Vill man slå någon ordentligt så hade det ju räckt med det....
Hon hade släppt taget direkt när hon känner TT sparka o försöker komma låss om hon själv inte fattar att hon inte kan andas, vänt på henne i sidoläge, fått panik o ringt 112
Nej, hon åker på livstid
Citera
2023-03-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det här med att hon säger "iskall" tror jag inte man behöver fästa sig vid för oavsett hon var med eller ej så kan inte kroppen ha hunnit bli iskall. Inte då. Möjligen var det hon själv som blev kall inuti av att få se en kropp, inlindad i ett lakan?

Jag tror det kan vara så att M inte vet , inte kan förklara, hur hon förstod att T var död men känner sig tvungen att svara på frågan med någonting "logiskt", någonting hon vet om vad som händer med kroppen när man dör. Det hon kommer på är att man kallnar men har ingen koll på hur lång tid det tar.
Citera
2023-03-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Bra att du tog upp det sista, det som jag har markerat. Det lär ju finnas punkter kring hals/huvud som man kan trycka på så folk dör mycket snabbare än genom strypning. Jag har funderat ett tag på om JJ råkade komma åt en sån punkt på TT. Eller är uppgiften om dödspunkter bara nåt jag sett på film?

En annan undring jag har: Om nu rätten kommer fram till att TT inte dog av strypning utan av kräkkvävning - vad händer då? Kan JJ bli dömd för dråp eller grov misshandel för att TT slogs omkull, fick hjärnskakning och kräktes så hon kvävdes? JJ har ju i varje fall erkänt att hon slog omkull TT så hon slog huvet i golvet. JJ har ju på något sätt genom sina aggressiva handlingar orsakat Toves död. Och den negroida tjejen MH (det syns tydligt på teckningarna från rättegången att hon har negroida drag, trist att hon också spär på fördomarna om sina rasfränders korkskallighet) måste hursomhelst dömas för medhjälp till griftefridsbrott (som visst istället ska heta nåt jag har glömt), skyddande av brottsling och försvårande av utredningen. Eller?

Det finns inga "Dödspunkter" per se.

Men du har två stora halspulsådrar som förser hjärnan med blod/syre, lite enkelt förklarat.

Ifall du får ett tryck över dom så kommer medvetslösheten som ett brev på posten. Det tar alltså inte så många sekunder innan det är ridå ner. Och det som händer då om du fortsätter trycka, är att hjärtat inom kort kommer stanna.

Att försöka strypa någon så att du bara får syrebrist, tar betydligt längre tid. Tänk bara hur länge du kan hålla andan under vattnet. Nu är det en lite annan situation när du bir strypt, då du kommer förbruka det syre du har i kroppen snabbare.

Men ofta när man stryper ut någon i olika kampsporter så är det just halspulsådrorna som man stänger av, inte själva lufttillförseln.
Citera
2023-03-28, 22:26
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Clea hävdar dessutom att maginnehållet har kommit ned i lungorna, vilket uttryckligen motsägs av FUP om jag inte missminner mig.

I videon här finns ett citat från Clea under rättegången:
https://www.expressen.se/nyheter/gws-tuffa-kritik-mot-aklagaren-efter-mordet-pa-tove/
Rättegången om mordet på Tove i Vetlanda

Igår13:37
"Hon pekar på att det finns magsäcksinnehåll i luftstrupen och i struphuvudet. Enligt Sangborn tyder det på att Tove kvävts av att ha kräkts och fått ner i luftstrupe och lungor."

13:41
"Clea Sangborn ifrågasätter hur rättsläkaren gjort utredningen och säger att Tove har kräkts på grund av att hon fallit i golvet och slagit i huvudet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-startar-rattegangen-om-toves-dod?inlagg=24956c409cdc4ddcacbe5d6b87e3e54a
Citera
2023-03-28, 22:26
Medlem
fluffypuffys avatar
Alla VET, inklusive GW, att Tove dog i samma stund som grannen bankade på dörren och Johanna tryckte hårt mot Toves hals för att hon inte skulle kunna skrika på hjälp.
Kanske menade inte Johanna att döda Tove, vem vet? Men det var där och då hon dog. För att tystas.
Det enda Tove lyckades göra sina sista sekunder i livet var att försöka sparka i väggar för att ge uppmärksamhet och hjälp.

Jag lider med både grannarna, och toves syster som båda fick Toves uppmärksamhet om än på olika i slutet. Jag tror att dem alla kommer gå runt med någon form av skuldkänsla att de kunde gjort något.

Men det är ingenting jämfört med vad GW och Clea försöker sig på i efterhand. Här ser vi ren och skär saknad på empati. Hade inte Johanna haft sitt påbrå så hade situationen sett helt annorlunda ut och varken GW eller Clea hade varit inblandade i fallet. Det må låta svart-vitt, men tyvärr är det så det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in