Citat:
Ursprungligen postat av
Svidmyra
Bra att du tog upp det sista, det som jag har markerat. Det lär ju finnas punkter kring hals/huvud som man kan trycka på så folk dör mycket snabbare än genom strypning. Jag har funderat ett tag på om JJ råkade komma åt en sån punkt på TT. Eller är uppgiften om dödspunkter bara nåt jag sett på film?
En annan undring jag har: Om nu rätten kommer fram till att TT inte dog av strypning utan av kräkkvävning - vad händer då? Kan JJ bli dömd för dråp eller grov misshandel för att TT slogs omkull, fick hjärnskakning och kräktes så hon kvävdes? JJ har ju i varje fall erkänt att hon slog omkull TT så hon slog huvet i golvet. JJ har ju på något sätt genom sina aggressiva handlingar orsakat Toves död. Och den negroida tjejen MH (det syns tydligt på teckningarna från rättegången att hon har negroida drag, trist att hon också spär på fördomarna om sina rasfränders korkskallighet) måste hursomhelst dömas för medhjälp till griftefridsbrott (som visst istället ska heta nåt jag har glömt), skyddande av brottsling och försvårande av utredningen. Eller?
Det finns inga "Dödspunkter" per se.
Men du har två stora halspulsådrar som förser hjärnan med blod/syre, lite enkelt förklarat.
Ifall du får ett tryck över dom så kommer medvetslösheten som ett brev på posten. Det tar alltså inte så många sekunder innan det är ridå ner. Och det som händer då om du fortsätter trycka, är att hjärtat inom kort kommer stanna.
Att försöka strypa någon så att du bara får syrebrist, tar betydligt längre tid. Tänk bara hur länge du kan hålla andan under vattnet. Nu är det en lite annan situation när du bir strypt, då du kommer förbruka det syre du har i kroppen snabbare.
Men ofta när man stryper ut någon i olika kampsporter så är det just halspulsådrorna som man stänger av, inte själva lufttillförseln.