2023-03-28, 07:11
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Det ställs betydligt högre krav på en laga befogenhetsskjutning än en nödvärnsskjutning. Framförallt är det tre saker som krävs, när man konstaterat sannolika skäl och ett brott som kvalar:
- Syftet skall vara att gripa (Skjutkungörelsen)
- Åtgärden behöver ske omedelbart (Skjutkungörelsen)
- Åtgärden skall vara försvarlig (PL 8)

Att skjuta någon i ryggen som du säger är ju knappast i syfte att gripa - för att passa syftet får du nog se till att vara tämligen säker på att du prickar benen i första hand, eller kanske däcken på en bil eller liknande.

Det skall behöva ske omedelbart - vet vi vem personen är så kanske det inte är försvarligt att skjuta stackaren om vi kan hämta vederbörande hemifrån om tre timmar när han tröttnat på att springa omkring.

Det skall vara försvarligt i övrigt, jag har gripit massor av våldtäktsmän, rånare och en handfull mördare - vid inget tillfälle jag har ens övervägt att använda skjutvapen helt enkelt för att de flesta inte fyller kriterierna genom att deras agerande inte motiverat det. Med det inte sagt att man inte gått in med vapen inledningsvis tills dess att den misstänkte konfronterats och man får en känsla för hur denne vill spela sina kort.

Nä, jag är av åsikten att vet polisen vem du är så åker du dit förr eller senare. Sverige är inget land där du kan börja om på ny kula.

Oj... Får alla poliser gripa mördare, rånare och våldtäktsmän på det sättet? Eller jobbar du särskilt med grova brott?

Men av alla de som du gripit, hur många valde att tacka nej till kost och logi betalad av staten? Dvs hur många försökte fly istället för att stanna och bli gripna? Fungerade det? Någon måste ju kommit undan? Grämer det dig i så fall?
Citera
2023-03-28, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Nä, jag är av åsikten att vet polisen vem du är så åker du dit förr eller senare. Sverige är inget land där du kan börja om på ny kula.

Oj... Får alla poliser gripa mördare, rånare och våldtäktsmän på det sättet? Eller jobbar du särskilt med grova brott?

Men av alla de som du gripit, hur många valde att tacka nej till kost och logi betalad av staten? Dvs hur många försökte fly istället för att stanna och bli gripna? Fungerade det? Någon måste ju kommit undan? Grämer det dig i så fall?
Först fram griper på lämpligt sätt, inte svårare än så. Oftast är det en helt vanlig radiobil och ingen insatsstyrka som är först fram så länge det inte är något jobb man haft möjlighet att planera för i förväg. Så jag skulle säga att de flesta mördarna grips av "alla" poliser

Dom gånger jag sprungit efter folk har det faktiskt aldrig gällt några grova brott, dom väljer i regel att stå kvar. Dom som springer är i regel små skitungar med någon trimmad moppe, någon rymling som inte vill tillbaks dit dom rymt ifrån, eller någon med några gram hasch på fickan.
Citera
2023-03-28, 18:15
Medlem
Citat:
Först fram griper på lämpligt sätt, inte svårare än så. Oftast är det en helt vanlig radiobil och ingen insatsstyrka som är först fram så länge det inte är något jobb man haft möjlighet att planera för i förväg. Så jag skulle säga att de flesta mördarna grips av "alla" poliser

Dom gånger jag sprungit efter folk har det faktiskt aldrig gällt några grova brott, dom väljer i regel att stå kvar. Dom som springer är i regel små skitungar med någon trimmad moppe, någon rymling som inte vill tillbaks dit dom rymt ifrån, eller någon med några gram hasch på fickan.

Vid poliskontroll, nykterhetskontroll - brukar ni vanligtvis kolla i folks släpvagnar som har kåpa? Har ni rätt att göra det om ni vill utan misstanke om brott?
Citera
2023-03-28, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxiss
Vid poliskontroll, nykterhetskontroll - brukar ni vanligtvis kolla i folks släpvagnar som har kåpa? Har ni rätt att göra det om ni vill utan misstanke om brott?
Det förekommer absolut, men inte regelmässigt.

I trafiken krävs inte misstanke om brott på samma sätt för kontroll. I fallet släpvagn äger polisen tillträde till även ett täckt släp t.ex. för att kontrollera att det är lastat på korrekt sätt.
Citera
2023-03-28, 21:05
Medlem
Citat:
Det förekommer absolut, men inte regelmässigt.

I trafiken krävs inte misstanke om brott på samma sätt för kontroll. I fallet släpvagn äger polisen tillträde till även ett täckt släp t.ex. för att kontrollera att det är lastat på korrekt sätt.

Tack för svar! Vad skulle hända om ni inte lyckas få upp släpvagnskåpan? - förutsatt att de inte finns någon brottsmisstanke, skickar ni iväg föraren utan att ha kontrollerat släpet då?
Citera
2023-03-28, 21:22
Avslutad
Citat:
Tack för svar! Vad skulle hända om ni inte lyckas få upp släpvagnskåpan? - förutsatt att de inte finns någon brottsmisstanke, skickar ni iväg föraren utan att ha kontrollerat släpet då?
Den skall fortfarande lastas som är brukligt, och det måste kunna kontrolleras. Ett släp som inte går att öppna torde man hålla kvar på platsen. Du skulle knappast få köra från besiktningen om inte din motorhuv gick att öppna.

Aldrig hänt mig, aldrig hört att det hänt någon annan, känns som ett tämligen teoretiskt resonemang. Vill man kolla så kollas det.
Citera
2023-03-28, 21:33
Medlem
Citat:
Den skall fortfarande lastas som är brukligt, och det måste kunna kontrolleras. Ett släp som inte går att öppna torde man hålla kvar på platsen. Du skulle knappast få köra från besiktningen om inte din motorhuv gick att öppna.

Aldrig hänt mig, aldrig hört att det hänt någon annan, känns som ett tämligen teoretiskt resonemang. Vill man kolla så kollas det.

Tänker att någoning av lasten gjort så att kåpan har kilat fast sig - kör ni då hem släpvagnen åt mig sedan när ni har kontrollerat lasten om jag kör vidare hem då jag har bråttom? Ponera att de är typ 30mil hem.
Citera
2023-03-28, 21:37
Avslutad
Citat:
Tänker att någoning av lasten gjort så att kåpan har kilat fast sig - kör ni då hem släpvagnen åt mig sedan när ni har kontrollerat lasten om jag kör vidare hem då jag har bråttom? Ponera att de är typ 30mil hem.
Vad tror du själv?
Citera
2023-03-28, 22:09
Medlem
Citat:
Vad tror du själv?

Jag vet inte, De är ju ni som vill behålla släpvagnen tills de att ni fått upp kåpan? - så då förmodar jag att ni kör hem den sen också?
Citera
2023-03-29, 06:16
Avslutad
Citat:
Jag vet inte, De är ju ni som vill behålla släpvagnen tills de att ni fått upp kåpan? - så då förmodar jag att ni kör hem den sen också?
Problemet är naturligtvis ditt att lösa, det förstår du också. Besiktningen lagar inte heller din bil som underkänns och dom kör inte hem den när dom meddelar körförbud på den.
Citera
2023-03-29, 13:55
Medlem
fido1986s avatar
Citat:

Måste erkänna att jag var en av de där skitungarna när jag var liten, moppe, inte hasch. Men rationellt sett var det ju inte fel, moraliskt fel givetvis. Chansen att komma undan ansvar var ganska stor. Råkade inte ut för några spektakulära jakter. Antar att det är svårt att stanna en mopedist utan att riskera hans liv.

Okej, och när du griper en brottsling, är det alltid pistolen mot huvudet och handbojor på ryggen, den amerikanska stilen. Eller räcker det att de sätter sig i bilen utan handbojor och sitta och småsnacka på vägen in till häktet, hur brukar det gå till?
Citera
2023-03-29, 16:27
Medlem
Citat:
Problemet är naturligtvis ditt att lösa, det förstår du också. Besiktningen lagar inte heller din bil som underkänns och dom kör inte hem den när dom meddelar körförbud på den.

Ditt resonemang håller inte, får jag underkänt på bilbesktningen så får jag köra bilen i en månad innan den lär ombesiktas - de borde du som polis veta. Dessutom så bad jag om att få den besiktad vilket jag inte gjorde i en poliskontroll
Senast redigerad av Maxxiss 2023-03-29 kl. 16:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in