Citat:
Det ställs betydligt högre krav på en laga befogenhetsskjutning än en nödvärnsskjutning. Framförallt är det tre saker som krävs, när man konstaterat sannolika skäl och ett brott som kvalar:
- Syftet skall vara att gripa (Skjutkungörelsen)
- Åtgärden behöver ske omedelbart (Skjutkungörelsen)
- Åtgärden skall vara försvarlig (PL 8)
Att skjuta någon i ryggen som du säger är ju knappast i syfte att gripa - för att passa syftet får du nog se till att vara tämligen säker på att du prickar benen i första hand, eller kanske däcken på en bil eller liknande.
Det skall behöva ske omedelbart - vet vi vem personen är så kanske det inte är försvarligt att skjuta stackaren om vi kan hämta vederbörande hemifrån om tre timmar när han tröttnat på att springa omkring.
Det skall vara försvarligt i övrigt, jag har gripit massor av våldtäktsmän, rånare och en handfull mördare - vid inget tillfälle jag har ens övervägt att använda skjutvapen helt enkelt för att de flesta inte fyller kriterierna genom att deras agerande inte motiverat det. Med det inte sagt att man inte gått in med vapen inledningsvis tills dess att den misstänkte konfronterats och man får en känsla för hur denne vill spela sina kort.
- Syftet skall vara att gripa (Skjutkungörelsen)
- Åtgärden behöver ske omedelbart (Skjutkungörelsen)
- Åtgärden skall vara försvarlig (PL 8)
Att skjuta någon i ryggen som du säger är ju knappast i syfte att gripa - för att passa syftet får du nog se till att vara tämligen säker på att du prickar benen i första hand, eller kanske däcken på en bil eller liknande.
Det skall behöva ske omedelbart - vet vi vem personen är så kanske det inte är försvarligt att skjuta stackaren om vi kan hämta vederbörande hemifrån om tre timmar när han tröttnat på att springa omkring.
Det skall vara försvarligt i övrigt, jag har gripit massor av våldtäktsmän, rånare och en handfull mördare - vid inget tillfälle jag har ens övervägt att använda skjutvapen helt enkelt för att de flesta inte fyller kriterierna genom att deras agerande inte motiverat det. Med det inte sagt att man inte gått in med vapen inledningsvis tills dess att den misstänkte konfronterats och man får en känsla för hur denne vill spela sina kort.
Nä, jag är av åsikten att vet polisen vem du är så åker du dit förr eller senare. Sverige är inget land där du kan börja om på ny kula.
Oj... Får alla poliser gripa mördare, rånare och våldtäktsmän på det sättet? Eller jobbar du särskilt med grova brott?
Men av alla de som du gripit, hur många valde att tacka nej till kost och logi betalad av staten? Dvs hur många försökte fly istället för att stanna och bli gripna? Fungerade det? Någon måste ju kommit undan? Grämer det dig i så fall?