Citat:
Ursprungligen postat av
dvx1234
Syftar på HDR10/HDR10+ support men främst AI-uppskalning såsom med Nvidia Shield vilket gör skillnad.
Allt handlar om att minimera risker som kan leda till buffring. Wifi drops kan lätt hända, då anslutningen är svag eller lätt kan störas ut av andra uppkopplade enheter, speciellt om flera i hemmet eller i samma radhus är på samma frekvens eller har en budget router som säkert majoriteten har. Har upptäckt att jag personligen behöver minst 300/300 bredband för att livekanaler inte ska hacka/buffra speciellt mycket vid populära matcher eller event, och då har gigabitanslutningen varit till stor hjälp där du har både hastighet och stabilitet på topp.
Nu blandar du ihop saker och ting. Jag frågade varför gigabit ethernet skulle vara önskvärt på iptv-box och varför det skulle vara stabilare och du börjar jämföra med wifi. Det är klart att trådbundet är att föredra men gigabit?
Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Jag har kört diverse Androidstickor i minst fem år, enbart via wifi. Före Tivimates tid så körde jag Siptv på dom. Har aldrig upplevt något problem som varit relaterat till att jag använder wifi. Nu kanske du haft en exceptionellt dålig router eller något när du provat, ingen aning. Att du behöver 300mbit för att få iptv att flyta låter också väldigt märkligt. Jag har klarat mig bra på 50mbit i flera år. Väldigt konstigt.
Japp, även om det förstås är en fördel om en box har ethernet så har jag o ckså alltid kört via wifi och det har fungerat utmärkt. Och jag har inte haft någon extrem router men däremot kvalitetsrouter som jag confat själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
instagam
Ja, du har helt rätt. Behövs inga extrema hastigheter som 300 Mbit för att få livekanaler att flyta på utan problem. På mitt 4G kommer jag oftast inte över 30-50 Mbit när mobilen ska användas för att kolla på iptv. Inga bekymmer med uppspelningen då.
Vägen fram över internet är viktigare än att skaffa Gigabit fiber.
Exakt, det var en av flosklerna från dvx1234 som jag ville dechiffera men inte pallade igår. Jag har också kollat stora live-event via 4G utan några som helst problem. Och från både en dyr och en billig leverantör.
Det är skitbra med kunnigt folk i tråden men ibland bör man bemöta flosklerna. Men det är naturligt inom såna här intressen att ju nördigare man blir desto mer kategorisk tenderar man att bli.
/#LOUDmouth#