2023-03-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteAnonymitet
Jag kör just nu appen Tivimate på min androidtv. Finns det några fördelar med att istället köra igenom en iptv box typ formuler eller tvip 605?

Så länge din tv inte har alldeles för klent internminne så kommer du inte se några fördelar med en fristående box.
Citera
2023-03-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxidus
Hej!
Ursäkta sent svar men nej, funkar inte nu heller men catch up verkar funka nu.
Om du testar nu då?
Citera
2023-03-21, 16:54
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvx1234
Dels hårdvara. T.ex. mer ram, mer CPU kraft, Netflix / Disney+ / certifiering, Chromecast, AI-uppskalning, Gigabit ethernet..

Men även att på TVIP 605 så kan man bara ansluta via stalker middlware (portal länk kopplat till mac-adress) och inte m3u eller XC. Inte alla som vill registrera sin MAC-adress för något olagligt antar jag.

Rätta mig om jag har fel någon men översatt på vanlig onördig svenska så innebär ju detta att för en genomsnittlig tv-tittare som dessutom kanske kollar lite fotboll på discovery+ eller dom andra sportkanalerna så duger tvip 605 gott.

Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Så länge din tv inte har alldeles för klent internminne så kommer du inte se några fördelar med en fristående box.

Alltså jag gissar att min enkla Andersson-tv som jag har i fjällstugan INTE har speciellt mycket internminne och Tivimate funkar trots det över förväntan. Dock gratisversionen än så länge men ändå ....... Fortsätter Tivimate fungera så pass smärtfritt så kommer jag nog pensionera 605'an.

/#LOUDmouth#
Citera
2023-03-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Rätta mig om jag har fel någon men översatt på vanlig onördig svenska så innebär ju detta att för en genomsnittlig tv-tittare som dessutom kanske kollar lite fotboll på discovery+ eller dom andra sportkanalerna så duger tvip 605 gott.

Alltså jag gissar att min enkla Andersson-tv som jag har i fjällstugan INTE har speciellt mycket internminne och Tivimate funkar trots det över förväntan. Dock gratisversionen än så länge men ändå ....... Fortsätter Tivimate fungera så pass smärtfritt så kommer jag nog pensionera 605'an.

/#LOUDmouth#

Alla behöver inte de nyare boxarnas finesser.
För de som vill ha en enkel box som funkar stabilt så är TVIP605 inte fel.
Citera
2023-03-22, 09:57
Medlem
Citat:
Om du testar nu då?
Det funkar när man går in på info om kanalen, men tidigare har man kunnat se vad som visas nu och de 2-3 nästkommande programmen när man scrollar i kanallistan, vilket har varit väldigt bekvämt.
Citera
2023-03-22, 16:42
Medlem
Citat:

/#LOUDmouth#

Nu är flesta appar så bra optimerade så man behöver inte en kraftfull iptv box. Skönt att slippa extra fula boxar och fjärrkontroller faktiskt.
Citera
2023-03-24, 13:35
Medlem
Citat:
Om du testar nu då?
Nu funkar det som vanligt!! Super!
Citera
2023-03-24, 18:00
Medlem
Citat:
/#LOUDmouth#
Om du inte vill satsa lite extra på högre bildkvalité, snabbare UI, högre bandbredd och stabilare anslutning med gigabit ethernet eller använda boxen på något annat sätt än för just iptv, så ja det stämmer. På samma sätt som att en HD Ready (720p) TV "duger gott" för den som bara bryr sig om att den ska fungera.
Senast redigerad av dvx1234 2023-03-24 kl. 18:19.
Citera
2023-03-24, 18:56
Medlem
Ni som nyttjar Tele2 tidigare Comhem för ändamålet, brukar det oftast fungera utan problem som man skulle kunna hänföra till internetleverantören?
Citera
2023-03-24, 19:54
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Om du inte vill satsa lite extra på högre bildkvalité, snabbare UI, högre bandbredd och stabilare anslutning med gigabit ethernet eller använda boxen på något annat sätt än för just iptv, så ja det stämmer. På samma sätt som att en HD Ready (720p) TV "duger gott" för den som bara bryr sig om att den ska fungera.

Alltså vissa av dom sakerna du räknar upp kan jag köpa men högre bildkvalitet? Hur många ful-iptv-leverantörer erbjuder så hög kvalitet så det märks skillnad (d.v.s. inte teoretisk skillnad) mellan en enklare box som TVIP605 och något dyrare. En familjemedlem har N1 och en TVIP605 till en 65" skryt-tv och vi testade skillnaden mellan "vanlig" (com hem tror jag) tv och iptv och det var fan inte stor skillnad i kvalitet, om ens någon.

Och framförallt ...... stabilare anslutning med gigabit ethernet? Snabbare är inte automatiskt det samma som stabilare. Dessutom undrar jag vilken skillnad gigabit ethernet gör för mitt användande av iptv? Eller för något annat som man vanligen använder boxarna till? Muppar mig inte för sakens skull utan jag är genuint nyfiken på den sista frågan!

/#LOUDmouth#
Citera
2023-03-24, 19:59
Medlem
Man kan använda VLC som extern spelare på formuler också. Även kodi spelare och säkert fler.

Citat:
Alltid bäst att köra via ethernet. Har man xiaomi/fire stick etc så kan man skaffa otg + ethernet adaptrar vilket jag hade gjort. Formuler boxarna är bra ifall man föredrar MyTvOnline 3 appen, använde själv dem ett tag men gick över till TiviMate (premium) eftersom den laddar portalerna och EPG snabbare. Samt så kan man använda VLC som extern spelare i VOD och ladda ned undertexter via appen (vänstra hörnet) till filmer, liknande sätt finns på Formuler (opensubtitles konto).

Vad som är värt med Nvidia Shield Pro är AI-uppskalning vilket skapar en skarpare och mer detaljerad bild, särskilt då de flesta sändningar ligger på 720p/1080p. Nvidia Shield TV (ca 500:- billigare), är också helt okej. Dock så saknar den stöd för AI-upskalning på 60fps strömmar och 2GB ram istället för 3GB. I dagsläget är TiviMate så pass stabil så kommer personligen inte återvända till Formuler / MyTvOnline. Då båda boxarna är Android och kraftfulla så beror det helt på hur mycket du tror ai-uppskalning är värt att betala för. På en 75" 4K TV kan jag personligen säga den gör skillnad iallfall. 60 fps strömmar är inte lika förekommande, såvida du inte tittar på youtube mycket. Så Nvidia Shield TV för 1600 ish kan likaväl räcka för dig.
Citera
2023-03-24, 20:36
Medlem
Citat:
Alltså vissa av dom sakerna du räknar upp kan jag köpa men högre bildkvalitet? Hur många ful-iptv-leverantörer erbjuder så hög kvalitet så det märks skillnad (d.v.s. inte teoretisk skillnad) mellan en enklare box som TVIP605 och något dyrare. En familjemedlem har N1 och en TVIP605 till en 65" skryt-tv och vi testade skillnaden mellan "vanlig" (com hem tror jag) tv och iptv och det var fan inte stor skillnad i kvalitet, om ens någon.

Och framförallt ...... stabilare anslutning med gigabit ethernet? Snabbare är inte automatiskt det samma som stabilare. Dessutom undrar jag vilken skillnad gigabit ethernet gör för mitt användande av iptv? Eller för något annat som man vanligen använder boxarna till? Muppar mig inte för sakens skull utan jag är genuint nyfiken på den sista frågan!

/#LOUDmouth#
Syftar på HDR10/HDR10+ support men främst AI-uppskalning såsom med Nvidia Shield vilket gör skillnad.

Allt handlar om att minimera risker som kan leda till buffring. Wifi drops kan lätt hända, då anslutningen är svag eller lätt kan störas ut av andra uppkopplade enheter, speciellt om flera i hemmet eller i samma radhus är på samma frekvens eller har en budget router som säkert majoriteten har. Har upptäckt att jag personligen behöver minst 300/300 bredband för att livekanaler inte ska hacka/buffra speciellt mycket vid populära matcher eller event, och då har gigabitanslutningen varit till stor hjälp där du har både hastighet och stabilitet på topp.
Senast redigerad av dvx1234 2023-03-24 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in