2023-03-28, 20:54
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Fast saknar det stödbevisning? Det är ju frågan. Rättsläkaren säger inte att hon kvävts av maginnehållet visserligen men hon säger att det fanns rikligt i luftvägarna, precis som Clea påstår...
Jag tolkar rättsläkaren som att TT avlidit till följd av strypning och inte av sina spyor. Om det finns tvivel kring det så borde försvaret kalla expertvittne
Citera
2023-03-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Ja , och att allt MH säger , har J sagt åt henne att säga. Hon har inget eget tänk och Noll ansvar i någonting. Allt hon gör , blir hon tvingad till ? Skönt för henne .

Ja. De målar upp en drömvärld där JJ är allsmäktig psykopatgud och MH fullkomligt passivt offer.
Citera
2023-03-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Inte helt lätt att förstå vad du menar. Undrar du om MH kan dömas till mord enbart för att JJ säger att hon är med? Då är svaret nej.
Tack! HA HA HA! Nej jag vet fan inte själv längre hur jag tänker knappt efter allt läsande i flera mån i streck, ja men indirekt blir det ju inte "bara" att hon sagt det,(en möjlig lögn så att säga) hade MH inte varit i badrummet hade ju J aldrig berättat att hon dödade TT.
Citera
2023-03-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Är rätt säker på att advokaterna inte får driva en egen parallell förundersökning.

Det är väl ingen parallell förundersökning att kalla ett vittne som ifrågasätter rättsläkarens slutsatser?
Citera
2023-03-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Man undrar ju varför de inte tog dit en rättsläkare redan i tingsrätten?

Ja, inget borde vara oklart vid detta laget. Förhoppningsvis klaras det ut med hjälp av rättsläkare i veckan.
Citera
2023-03-28, 20:57
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtho
Ja, kan säkert bero på min egen okunskap kring vad som kan orsaka kvävning och inte då jag inte är en rättsläkare. Men det i kombination med GWs uttalande: ”Det innehåller saker som det inte borde göra om det är en handstrypning, samtidigt saknas det saker som borde finnas där om det vore en handstrypning. De kommer väl att envisas med den punkten har jag förstått och hamnar väl i hovrätten då och så tar de dit en egen rättsläkare som påstår att det här kan inte stämma.” skrämmer mig lite. Hoppas inte du har fel!

Ja tyvärr har ju GW en stor fanclub och många lyssnar på honom Tyvärr!
Jag hoppas torsdagens vittnesmål kommer klargöra ett och annat. Men vem vet
Citera
2023-03-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Fast saknar det stödbevisning? Det är ju frågan. Rättsläkaren säger inte att hon kvävts av maginnehållet visserligen men hon säger att det fanns rikligt i luftvägarna, precis som Clea påstår...

Nja, Clea påstår väl att det var i lungorna. Vilket inte är samma sak som luftvägarna. Att det inte kommit ner i lungorna tyder väl på att passagen till lungorna var blockerad (hon blev strypt).
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Man undrar ju varför de inte tog dit en rättsläkare redan i tingsrätten?

Vad jag har förstått dyker väl rättsmedicin upp på torsdag. (?)
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns inte heller några skador på JJ, varken på hennes hals eller någon annanstans.

Nja, det fanns faktiskt en liten tillstymmelse till rivning i ansiktet på JJ om vi nu ska prata detaljer. Men i en dödskamp, och med händer fria, hade TT naturligtvis gett JJ tydligare märken. Men händerna var inte fria.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi ska nog inte sätta så stor tilltro till hennes stegräknare. Det förutsätter ju att hon bär med sig telefonen så fort hon rör på sig. Om hon behöver springa på toa för att kräkas t.ex så tar hon nog inte med sig telefonen.

Eller har jag missat nåt? Hade hon en smartwatch?

Nej inte om MH behövt kräkas, men det har hon sannolikt inte alls behövt. Det är viktigt att vi sållar bort dom uppgifter som JJ ålagts av MH att framföra vid förhör. Inte minst för att även MH själv tycks ha svårt att skilja på dessa och faktiska händelser.
Citera
2023-03-28, 20:59
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Skulle vilja se den rättsmedicinare som går upp i rätten och pratar emot de två rättsmedicinare som utfört obduktionen!
Jag håller med. Clea har nog svårt att hitta någon expert här
Citera
2023-03-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Självklart får försvararen kalla in egna vittnen som stödjer dennes bevisning.
Men är väl svårt att hitta någon professionell när inget i FUPEN stödjer det hon påstår

Ja, advokaterna får kalla in expertvittnen och det görs i ganska stor utsträckning i fall som det här. Ofta någon överläkare som kommer med något uttalande som i t ex dådet på Malmö Latin. Jag tycker bara att det låter som att advokaten går för långt här. Sen rent krasst får advokaten göra nästan vad hen vill. Bör är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in