2023-03-28, 20:46
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
En fråga till någon som kanske är kunnig,
kan MH åtalas till mord, kan det räknas som bevis att JJ säger att hon var där om man tänker att JJ skulle aldrig sagt MH var där om hon var själv med Tove, då hade det inte funnits ett vittne...
Kan det räcka?
Inte helt lätt att förstå vad du menar. Undrar du om MH kan dömas till mord enbart för att JJ säger att hon är med? Då är svaret nej.
Citera
2023-03-28, 20:47
Avslutad
Härligt att spyorna hamnat på tapeten.
Citera
2023-03-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Helt säker på att hon ljuger? Hon skickar en tummen upp efter 40 sekunder. - Är det möjligt i halvt sovande tillstånd? Mobilen plingar, M tar upp den och skickar iväg ett meddelande med ett knapptryck. J är på väg ut och M säger att hon är hungrig. M hörs osäker på vem som föreslår mat, båda tror hon. Om murstocken och pianot fungerar tillräckligt ljuddämpande - ja.

Inte 40 sekunder, utan 0,4 sekunder. Mindre än 1 sekund. Hon var vaken
Citera
2023-03-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Både tider och antal steg tycks stämma någorlunda med dom ”utsvävningar” MH säger sig gjort inom lägenheten. Främst till / från toaletten.

Vi ska nog inte sätta så stor tilltro till hennes stegräknare. Det förutsätter ju att hon bär med sig telefonen så fort hon rör på sig. Om hon behöver springa på toa för att kräkas t.ex så tar hon nog inte med sig telefonen.

Eller har jag missat nåt? Hade hon en smartwatch?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Läste i en artikel på SVT att de i region öst tömmer 400 ”nallar” i veckan.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/it-forensikern-en-telefon-ar-mer-komplicerad-an-en-dator.

10 tömningar/h. En var 6e minut. Hyfsat takt ändå. Är väl fler NFC-enheter som extraherar telefoner då det är hela öst som avses.

Citat:
Och där nämns också utmaningen med att ta sig in i mobilerna. Att det blir mer och mer komplicerat.

]Men i det här fallet så hade polisen koderna har man förstått så då ska det varit öppet mål.

Ja. Så borde det vara. Övertolkade nog en del av texten för MHs telefon.

Citat:
Har inte kikat så mycket på MH:s mobil än. Tänkte vila på stället tills åklagaren och försvaradvokaterna haft sin baluns i rätten och hur de tolkar stegen från Hälsoappen osv så har man nåt att utgå från sen.

Men jag antar de menar samma där med positioneringar. Även om viktiga platser nödvändigtvis inte behöver vara baserat på GPS utan även mobilmaster, Wi-Fi och annat så har GPS snudd på blivit synonymt med koordinater.

Jag ägnade lite tid efter jobbet idag att läsa igenom "Protokoll Analys av extrahering BG118105-1 Maja, 2022-11-25 13:37" och jag får hålla med om att "positionerar" är nog allt som teknikerna tycker ger en position (mast, gps, geodata etc.) Tex. så säger de "positionerar" om Toves telefon och den är ju inte återfunnen.

Citat:
Visar det sig att utredarna ”misslyckats” att ta fram koordinaterna i tid så vete tusan om man inte skulle åka till nåt ålderdomshem (eller vad det heter nuförtiden) i Småland och lära någon dam där hur man ”jailbreakar” lite och installerar typ gratisprogrammen Acquire och iLEAPP bara för att göra ett statement.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Så du menar att Clea fått dig att tvivla trots det hon påstår helt saknar stödbevisning?
Tror vi kan sitta lugnt i båten och när rättsläkarna vittnar kommer Clea framstå som pinsam som sprider lögner.
Men visst jag kan ha fel som tycker detta är solklart

Fast saknar det stödbevisning? Det är ju frågan. Rättsläkaren säger inte att hon kvävts av maginnehållet visserligen men hon säger att det fanns rikligt i luftvägarna, precis som Clea påstår...
Citera
2023-03-28, 20:49
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag tänker mig att eftersom MH är uppvuxen i ett religiöst hem så sitter det extra långt inne att erkänna att hon var delaktig i själva mordet.

Men samtidigt så kanske hon vill rena sina synder (jag kan inte den korrekta kristna termen, men ni förstår vad jag menar) med att verkligen avslöja sanningen imorgon. Hon är ju den enda som kan slå ner JJs berättelse om att TT dog av sina egna spyor och att hon bara höll strypgrepp i tio sekunder.

Nej MH är inte den enda som kan berätta att TT inte dog av sina spyor. Det kommer rättsläkare att göra
Citera
2023-03-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Ja, det gör det - framförallt på hennes tillvägagångssätt!

Men det lutar väl åt 18 år. Bara för att det brukar bli så med unga mördare.

Att vara kvinna är INGEN förmildrande omständighet.

Att ha utfört 4 tidigare mordförsök, hotat, stalkat, varit aggressiv, googlat på hur man mördar någon diskret, skrivit hattexter, muntligt och skriftligt uttryckt sig om att döda mordoffret osv är försvårande fakta för gärningsmannen.
Citera
2023-03-28, 20:52
Medlem
Citat:
Så du menar att Clea fått dig att tvivla trots det hon påstår helt saknar stödbevisning?
Tror vi kan sitta lugnt i båten och när rättsläkarna vittnar kommer Clea framstå som pinsam som sprider lögner.
Men visst jag kan ha fel som tycker detta är solklart

Ja, kan säkert bero på min egen okunskap kring vad som kan orsaka kvävning och inte då jag inte är en rättsläkare. Men det i kombination med GWs uttalande: ”Det innehåller saker som det inte borde göra om det är en handstrypning, samtidigt saknas det saker som borde finnas där om det vore en handstrypning. De kommer väl att envisas med den punkten har jag förstått och hamnar väl i hovrätten då och så tar de dit en egen rättsläkare som påstår att det här kan inte stämma.” skrämmer mig lite. Hoppas inte du har fel!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Maya går få steg. Hon kan ha gått ut i köket, tvingats spy i vasken men inte fått upp något.

Hon kan oxå gått ut till badrummet, men inte sett Tove? Var var Tove just då?

Hon kan oxå bara gått runt nära sängen med spykänslor, utan att spy.

Det är få steg, mkt FÅ STEG!

Ja, men stegräknaren är inte perfekt. Om hon gick ut i köket för att spy skulle hon garanterat sett Tove. Hon säger själv att hon såg köket och toaletten under tiden JJ är på Donken. Då måste TT alltså varit undangömd om MH talar sanning. Vilket helt enkelt inte går ihop tidsmässigt, om det inte är som MH:s advokat säger, att JJ förflyttat MH:s mobil och tagit de stegen.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Självklart får försvararen kalla in egna vittnen som stödjer dennes bevisning.
Men är väl svårt att hitta någon professionell när inget i FUPEN stödjer det hon påstår

Skulle vilja se den rättsmedicinare som går upp i rätten och pratar emot de två rättsmedicinare som utfört obduktionen!
Citera
2023-03-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtho
Ja, kan säkert bero på min egen okunskap kring vad som kan orsaka kvävning och inte då jag inte är en rättsläkare. Men det i kombination med GWs uttalande: ”Det innehåller saker som det inte borde göra om det är en handstrypning, samtidigt saknas det saker som borde finnas där om det vore en handstrypning. De kommer väl att envisas med den punkten har jag förstått och hamnar väl i hovrätten då och så tar de dit en egen rättsläkare som påstår att det här kan inte stämma.” skrämmer mig lite. Hoppas inte du har fel!

Man undrar ju varför de inte tog dit en rättsläkare redan i tingsrätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in