Citat:
Ursprungligen postat av
spherical
Så jävla typiskt också att ingen (läs: norrman) vill fatta att det handlar om skejtskären i raksträckan, i backen ner mot kurvan, och inte i själva kurvan som det borde protesterats mot. "Nej, jag tror att de andra nog får träna lite på kurvteknik i stället, säger Anne Kjersti Kalvå och ler."
Som jag skrev i eventtråden :
På dom första 3 varven så ligger hela gruppen samlad och absolut INGEN sticker ut vad det gäller glidet på hyllan in mot hårnålen. Kalvå ligger i 2 av varven "mitt i" klungan och trots slipstream går hon inte om. På ett av varven ligger hon först utan att glida ifrån.
Sedan på det fjärde och sista varvet kommer hon in som 2-3:a och ......vips......så hmmmm "glider" hon
så mycket bättre att hon får en stor lucka??
Jag tror faktsikt, att dom allra flesta också SER varför det blir så.
Hon tar några, 3-4?, skateskär och får på så sätt luckan som blir HELT avgörande för loppet.
I sprint har man ju RAL som ett straff, i TDS fick Frida 3 min tillägg. Finns det något straff som ger tidstilläg eller nedflyttning i resultatlistan på ett "vanligt" distanslopp?
Att bli diskad kan jag tycka är ett väl hårt straff men ett tidstillägg eller nedflyttning skullke vara ett lämpligt straff.
Edit.
Sen uppmärksammade jag att Kalvå, precis som Kläbo, är fantastik duktig på att skapa fart i själva hårnålen. Av vad jag har sett så gör hon inget skateskär där, har dock inte kollat på det så jättenoga.
edit 2.
Sen blir jag riktigt förbannad när man läser Byströms kommentar om varför ingen protest lämnades in.
Typ, vi har bättre bilder som faktiskt visar att Kalvå tar skateskär men vi vill inte framstå som dåliga förlorare.
Han SKA stå upp frö dom Svenska tjejerna!
Jonna hade fått en första, historisk vinst i ett distanslopp och Ebba hade kommit 3:a om en protest gått igenom.
Byström "pissar" på Jonna................igen. Tragiskt. :-( :-(