2023-03-28, 13:43
Medlem
Stefan4s avatar
Hur många skejtskär tar egentligen Anne Kjersti Kalvå, in mot den skarpa kurvan i utförslöpan strax innan upploppet, i den klassiska masstarten i Lahtis?

Överträdelserna sker under de första fem sekunderna av det här klippet:
https://www.svt.se/sport/langdskidor/skejt-eller-inte-av-norskan-avgor-sjalv-har

Norskan använder som synes bara benen när hon skejtar ifrån övriga konkurrenter, som därefter frenetiskt börjar staka för att närma sig henne igen.

Kalvå måste ju ha fått hjärnsläpp och fått för sig att det var fristil under några sekunder - ungefär som när en skidskytt lägger sig ner i stående skytte, eller tvärtom. Om hon nu inte fuskade medvetet förstås.

Ett jävla mysterium att Kalvå inte diskades i efterhand, dock, med tanke på att fusket gav henne en betydande fördel in mot upploppet, så att hon kunde ta sin första Världscupseger.
Citera
2023-03-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Hur många skejtskär tar egentligen Anne Kjersti Kalvå, in mot den skarpa kurvan i utförslöpan strax innan upploppet, i den klassiska masstarten i Lahtis?

https://www.svt.se/sport/langdskidor/skejt-eller-inte-av-norskan-avgor-sjalv-har

Norskan använder som synes bara benen när hon skejtar ifrån övriga konkurrenter, som därefter frenetiskt börjar staka för att närma sig henne igen.

Kalvå måste ju ha fått hjärnsläpp och fått för sig att det var fristil under några sekunder - ungefär som när en skidskytt lägger sig ner i stående skytte, eller tvärtom. Om hon nu inte fuskade medvetet förstås.

Ett jävla mysterium att Kalvå inte diskades i efterhand, dock, med tanke på att fusket gav henne en betydande fördel in mot upploppet, så att hon kunde ta sin första Världscupseger.

Så jävla typiskt också att ingen (läs: norrman) vill fatta att det handlar om skejtskären i raksträckan, i backen ner mot kurvan, och inte i själva kurvan som det borde protesterats mot. "Nej, jag tror att de andra nog får träna lite på kurvteknik i stället, säger Anne Kjersti Kalvå och ler."
Citera
2023-03-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Så jävla typiskt också att ingen (läs: norrman) vill fatta att det handlar om skejtskären i raksträckan, i backen ner mot kurvan, och inte i själva kurvan som det borde protesterats mot. "Nej, jag tror att de andra nog får träna lite på kurvteknik i stället, säger Anne Kjersti Kalvå och ler."
Som jag skrev i eventtråden :

På dom första 3 varven så ligger hela gruppen samlad och absolut INGEN sticker ut vad det gäller glidet på hyllan in mot hårnålen. Kalvå ligger i 2 av varven "mitt i" klungan och trots slipstream går hon inte om. På ett av varven ligger hon först utan att glida ifrån.

Sedan på det fjärde och sista varvet kommer hon in som 2-3:a och ......vips......så hmmmm "glider" hon
så mycket bättre att hon får en stor lucka??
Jag tror faktsikt, att dom allra flesta också SER varför det blir så.
Hon tar några, 3-4?, skateskär och får på så sätt luckan som blir HELT avgörande för loppet.

I sprint har man ju RAL som ett straff, i TDS fick Frida 3 min tillägg. Finns det något straff som ger tidstilläg eller nedflyttning i resultatlistan på ett "vanligt" distanslopp?

Att bli diskad kan jag tycka är ett väl hårt straff men ett tidstillägg eller nedflyttning skullke vara ett lämpligt straff.

Edit.

Sen uppmärksammade jag att Kalvå, precis som Kläbo, är fantastik duktig på att skapa fart i själva hårnålen. Av vad jag har sett så gör hon inget skateskär där, har dock inte kollat på det så jättenoga.

edit 2.

Sen blir jag riktigt förbannad när man läser Byströms kommentar om varför ingen protest lämnades in.
Typ, vi har bättre bilder som faktiskt visar att Kalvå tar skateskär men vi vill inte framstå som dåliga förlorare.

Han SKA stå upp frö dom Svenska tjejerna!
Jonna hade fått en första, historisk vinst i ett distanslopp och Ebba hade kommit 3:a om en protest gått igenom.
Byström "pissar" på Jonna................igen. Tragiskt. :-( :-(
Senast redigerad av smokieknife 2023-03-28 kl. 14:59.
Citera
2023-03-28, 15:31
Medlem
FNLSs avatar
Kan inte den diskussionen stanna i eventtråden
Citera
2023-03-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jonna har ännu inte anmält sig SM-tremilen, de flesta andra toppåkare har gjort det. Två dagar kvar av anmälningstiden dock. En hel juniorer som är anmälda också. Piteå har tre lag anmälda till sprintstafetten.

Östersund i sprintstafett = Svahn & Svahn? Lillasyster är anmäld till tremilen, så hon ska dit. Å storasyster var ute på skidpass häromdagen.
Citera
2023-03-28, 17:49
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jonna har ännu inte anmält sig SM-tremilen, de flesta andra toppåkare har gjort det. Två dagar kvar av anmälningstiden dock. En hel juniorer som är anmälda också. Piteå har tre lag anmälda till sprintstafetten.
Alva Svahn har anmält sig till tremilen, men inte Linn. Men Östersund är anmälda i teamsprint trots att Alva är ensam anmäld till tremilen.
Edit: rejäl tvåa på bollen
Citera
2023-03-28, 19:07
Moderator
Schlesiens avatar
Petter Myhlback:
- Jag kände i inledningen av säsongen att det började bli utmanande att vara en bra vallachef samtidigt som jag har två barn som satsar på att bli duktiga skidåkare. Min familj och framför allt mina barn behöver ha mig mer hemma och jag vill samtidigt vara närvarande i deras utveckling.

https://www.skidor.com/idrotter/langdakning/nyheter/2023/2023-03-28-ingrid-vikman-och-petter-myhlback-slutar-efter-rekordsasong
Anpassar livet till en fjortonårings idrottsutveckling.

Jag tror det är bra att hålla Petter två armlängder bort från juniorlandslag och annan landslagsorganisation. Men det är bara vad jag tror.
Citera
2023-03-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

Ja, helt otroligt att hon inte diskas. Först skateskär på raksträckan och i vänsterkurvan direkt efter kör hon även skatskär inte bara med högerbenet (tillåtet i vänstersväng) utan hon lyfter även vänsterskidan och skatar ut med den på ett otillåtet sätt. Ingen av de övriga i tätklungar tar sådana skateskär med vänsterbenet. I ungdoms OS blev Hugo Nilsson och Eddie Pettersson diskade för just sådana skär. I Junior SM gick man igenom att exakt den kurvtekniken inte är tillåten.
Citera
2023-03-28, 19:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Ja, helt otroligt att hon inte diskas. Först skateskär på raksträckan och i vänsterkurvan direkt efter kör hon även skatskär inte bara med högerbenet (tillåtet i vänstersväng) utan hon lyfter även vänsterskidan och skatar ut med den på ett otillåtet sätt. Ingen av de övriga i tätklungar tar sådana skateskär med vänsterbenet. I ungdoms OS blev Hugo Nilsson och Eddie Pettersson diskade för just sådana skär. I Junior SM gick man igenom att exakt den kurvtekniken inte är tillåten.

Precis, och det är ju dessutom mycket lättare att se. I kurvan tar Kalvå fyra skateskär med full kraft, alltså samtidig ben- och armrörelse. Den enda som är i närheten av det är Niskanen, men inte heller hon har lika många och kraftfulla skateskär. Jämför med Ebba som bara använder benen och liksom de övriga mest låter ytterskidan skära ut för att hålla balansen.

Om jag inte kände till att Norge dominerar även vid sidan av spåren skulle jag säga att det är ofattbart att inte Kalvå diskades.
Citera
2023-03-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Som jag skrev i eventtråden :

På dom första 3 varven så ligger hela gruppen samlad och absolut INGEN sticker ut vad det gäller glidet på hyllan in mot hårnålen. Kalvå ligger i 2 av varven "mitt i" klungan och trots slipstream går hon inte om. På ett av varven ligger hon först utan att glida ifrån.

Sedan på det fjärde och sista varvet kommer hon in som 2-3:a och ......vips......så hmmmm "glider" hon
så mycket bättre att hon får en stor lucka??
Jag tror faktsikt, att dom allra flesta också SER varför det blir så.
Hon tar några, 3-4?, skateskär och får på så sätt luckan som blir HELT avgörande för loppet.

I sprint har man ju RAL som ett straff, i TDS fick Frida 3 min tillägg. Finns det något straff som ger tidstilläg eller nedflyttning i resultatlistan på ett "vanligt" distanslopp?

Att bli diskad kan jag tycka är ett väl hårt straff men ett tidstillägg eller nedflyttning skullke vara ett lämpligt straff.

Edit.

Sen uppmärksammade jag att Kalvå, precis som Kläbo, är fantastik duktig på att skapa fart i själva hårnålen. Av vad jag har sett så gör hon inget skateskär där, har dock inte kollat på det så jättenoga.

edit 2.

Sen blir jag riktigt förbannad när man läser Byströms kommentar om varför ingen protest lämnades in.
Typ, vi har bättre bilder som faktiskt visar att Kalvå tar skateskär men vi vill inte framstå som dåliga förlorare.

Han SKA stå upp frö dom Svenska tjejerna!
Jonna hade fått en första, historisk vinst i ett distanslopp och Ebba hade kommit 3:a om en protest gått igenom.
Byström "pissar" på Jonna................igen. Tragiskt. :-( :-(

KAn det vara så att det helt enkelt blir svårt att protestera när Sverige kör lite i gränslandet själva med pulvrade skidor när det ska vara fluorfritt och när åkare lägger sig för att landsmanninnan ska vina cupen?
Citera
2023-03-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Östersund i sprintstafett = Svahn & Svahn? Lillasyster är anmäld till tremilen, så hon ska dit. Å storasyster var ute på skidpass häromdagen.

är väl bra läge för Linn och åka upp och hälsa på släkten också bara hon är frisk. känns som troligt att hon åker då
Citera
2023-03-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Petter Myhlback:
- Jag kände i inledningen av säsongen att det började bli utmanande att vara en bra vallachef samtidigt som jag har två barn som satsar på att bli duktiga skidåkare. Min familj och framför allt mina barn behöver ha mig mer hemma och jag vill samtidigt vara närvarande i deras utveckling.

https://www.skidor.com/idrotter/langdakning/nyheter/2023/2023-03-28-ingrid-vikman-och-petter-myhlback-slutar-efter-rekordsasong
Anpassar livet till en fjortonårings idrottsutveckling.

Jag tror det är bra att hålla Petter två armlängder bort från juniorlandslag och annan landslagsorganisation. Men det är bara vad jag tror.
Han ska börja jobba för Clockwork Bemanning igen så han lämnar helt landslaget. Han lär väl dyka upp som vallare och ledare för den klubb/team som Alvar representerar framåt, brukar ju vara så med föräldrarna.

Hur ska man utvärdera Myhlback då? Enda riktiga katastrofen var väl damstafetten 2021 annars har det väl ändå varit bra nivå på vallningen, sen kan ju ofta halvbra vallning döljas av åkare i toppform och även framstå som betydligt sämre med åkare ur slag. Är väl bara jämföra sprintstafetten i VM där damerna flög fram och herrarna sa att de hade skitskidor. Enligt han själv togs beslutet att sluta av honom redan i januari vilket kanske kan förklara att han kände sig tillräckligt bekväm med att kritisera åkarna under VM då han ändå visste att han var färdig och kanske lessnat på kritiken.

Känns som det var mer riktiga bommar under Niemi och Nilsson, minns inte när det var men var väl någon tävling i touren där Stina i princip fick stanna och ta av sig skidorna för att skrapa bort snön under. Sen har vi den gode Larry Poromaa som väl i princip fick ta hela ansvaret för att Daniel Richardsson inte tog guld i Holmenkollen 2011 efter fiaskot i 15 km klassiskt. Så känns som Myhlback ändå lyckats hyfsat i vad som väl förmodligen är en av de mer otacksamma rollerna man kan ha i ett landslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in