2023-03-28, 17:16
Medlem
zombie-nations avatar
I king james översätts sheol och hades med helvetet.

Det finns ingen ursäkt för en sådan felöversättning.
Citera
2023-03-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
OBS; Detta kommer låta som en reklam för någon som säljer dessa, men så är det inte då det finns flera olika försäljare och tillverkare av just denna översättning.

Vissa kan tycka att King James Bible är svårläst, men det kan också tolkas som något bra, vilket du kommer förstå när du läst klart detta inlägg.

I Bibeln står "4Where the word of a king is, there is power: and who may say unto him, What doest thou?" Ecclesiastes 8:4

Bara King James Bibeln får kallas "Holy Bible", därför. Men det står i alla biblar jag sett.

Det betyder att när du läser King James Bible, så är Gud med dig, och hjälper dig förstå rätt innebörd av vad som står. Jag kan intyga att detta är sant. För så har jag förstått vad så många har missförstått, och trots att jag sökt har jag inte hittat en enda av de församlingsskyrkor eller olika tolkningar av Bibeln jag sett, som är riktigt som min även om det mesta är likadant. Vissa saker som är "Allmänt accepterade tolkningar" är helt fel inom alla fundament. Men det kanske är tur det, för annars hade det inte funnits något utrymme att hitta Gud kvar, genom att försöka tolka något själv, där bara Gud ser dig.

Men när jag läser King James, så vet jag att Gud är med mig, och hjälper mig förstå rätt innebörd. Han vill att du skall söka själv, det är detta som är nyckeln! Söka själv i Bibeln, inte fråga någon annan! Inte mig heller!

Testa, så får du se. Du kommer få känna Guds kärlek, du med.

Börja med Uppenbarelseboken, Sedan Jude och Efesierbrevet, John och Matteusevangelierna, (Lukas och Mark enbart för den som vill bita in sig rejält i de bitarna) sedan resten av breven och Daniel, Jeremiah, Genesis osv.

Men det kommer inte ta lång tid innan ni kommer behöva hjälp, ge det ett par dagar och försök igen, så kommer Gud föklara för dig när du fäster ögonen vid texten.

Visste du detta? Antagligen inte?

Jag gillar den här versen i King James Bible:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 KJV)
Citera
2023-03-28, 18:05
Medlem
DevilsDens avatar
Det spelar inte så stor roll vilken bok man väljer. Det är mera innehållet och vad som förfalskats i den.

Det finns budskap och det är för var och en att se.

Jag har också valt KJV bland andra. Många är inte medvetna än om detta men det är viktigt att välja sida. Vi lever i den tiden just nu. Gör gott, ta hand om varandra, hjälp andra osv.

Om man går åt andra hållet, dvs ateism och materialismen & yttre påverkningar är man påväg åt fel håll.

Vi delas upp idag och valen man gör idag blir utgången.

Ni kan se det på exempelvis transorna som har blivit utsatta för yttre påverkningar.
Citera
2023-03-28, 18:45
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag visste inte att Gud föredrar engelska.

Det var Gud som uppfann engelska.
Citera
2023-03-28, 19:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Även Karl XII:s bibel är godkänd av en kung.

Visste du detta? Antagligen inte?

LL

Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
Intressant. Då borde den också vara okay att läsa!

För den delen är 1917 års översättning gillad och stadfäst av Gustav V. Om det nu skulle betyda något. Vore man det allra minsta cyniskt lagd så skulle man kunna misstänka att det här vurmandet för King James’ Bible, där man hävdar att den översättningen är gjord under gudomlig inspiration och därför är mer auktoritativ än de hebreiska, grekiska och latinska förlagorna, bara är ett billigt knep som folk som inte kan läsa klassiska språk tar till för att slippa känna sig underlägsna. De eventuella diskrepanser man kan hitta skall anses vara gudomliga rättelser och addenda, helt enkelt. Det är ju tur att man inte är så cynisk.
Senast redigerad av Kyrpator 2023-03-28 kl. 19:41.
Citera
2023-09-26, 14:43
Medlem
MrDoomsdays avatar
Guds majestät genom hemliga mönster framgår enbart i King James Bibeln!

Det är nu konstaterat att det är något speciellt med just King James bibeln, då många hemliga mönster visat sig och det verkar nästan som att Gud satt sitt sigill på den via dessa hemliga mönster. T.ex att "räkna vilddjurets nummer" går enbart att göra i den, då den använder speciella ord och fraser som enbart stämmer med siffran 666 när man lägger ihop dem på rätt sätt.

Samma sak är det med alla ställen ordet "The Lord" på, t.ex så utkom King James Bibeln 1611 och enbart i King james existererar ordet Lord på plats nummer 7 och 49(7x7) vilket är Guds helig tal i versen "Deuteronomy 16:11" som är 5:e mosebok om jag inte missminner mig! Detta plus tusentals ytterliggare mönster som bara stämmer med just den Bibeln(och möjligen originaltexterna på hebreiska och grekiska)

Här några exempel från en halvkänd youtube-numerologist.
Att räkna 666 https://youtu.be/SNgYt4GZ9S8
Bevisar att Jesus är Guds son https://youtu.be/lskgc8MTBmU
Mönster med ordet "Lord" och exakta förekommanden 777 gånger osv.
https://youtu.be/t6ck6KrVPIk

Känner man till något sådant här med någon annan Bibel?
Citera
2023-09-29, 07:59
Medlem
SharpArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Det är nu konstaterat att det är något speciellt med just King James bibeln, då många hemliga mönster visat sig och det verkar nästan som att Gud satt sitt sigill på den via dessa hemliga mönster. T.ex att "räkna vilddjurets nummer" går enbart att göra i den, då den använder speciella ord och fraser som enbart stämmer med siffran 666 när man lägger ihop dem på rätt sätt.

Samma sak är det med alla ställen ordet "The Lord" på, t.ex så utkom King James Bibeln 1611 och enbart i King james existererar ordet Lord på plats nummer 7 och 49(7x7) vilket är Guds helig tal i versen "Deuteronomy 16:11" som är 5:e mosebok om jag inte missminner mig! Detta plus tusentals ytterliggare mönster som bara stämmer med just den Bibeln(och möjligen originaltexterna på hebreiska och grekiska)

Här några exempel från en halvkänd youtube-numerologist.
Att räkna 666 https://youtu.be/SNgYt4GZ9S8
Bevisar att Jesus är Guds son https://youtu.be/lskgc8MTBmU
Mönster med ordet "Lord" och exakta förekommanden 777 gånger osv.
https://youtu.be/t6ck6KrVPIk

Känner man till något sådant här med någon annan Bibel?

Varje bokstav på hebreiska har en numerisk betydelse så när det gäller gamla testamentet är nog hebreiska överlägset allt annat.

Själv gillar jag King James Bible för den känns skön att läsa, den krånglar inte till det, det är snyggt, lite peotiskt och enkelt.
Citera
2023-09-29, 12:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
KJV är enkel och komplett även om inte alla ålderdomliga ord är lätta att förstå. En reduktionistisk bibeltolkning fanns på 18- och 19-hundratalen som strök verser som kunde anses vara sent tillagda, men är det någon som kan förstå varför Lukas 17:36 saknas i alla officiella svenska bibelutgåvor?

Two men shall be in the field; the one shall be taken, and the other left. — Luke 17:36 KJV

Beror det på att en bonde skulle bli kvar eller att en bonde skulle tas med? Allt är möjligt, särskilt med tanke på Luthers hat mot bönder.
Citera
2023-09-30, 18:24
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
KJV är enkel och komplett även om inte alla ålderdomliga ord är lätta att förstå. En reduktionistisk bibeltolkning fanns på 18- och 19-hundratalen som strök verser som kunde anses vara sent tillagda, men är det någon som kan förstå varför Lukas 17:36 saknas i alla officiella svenska bibelutgåvor?

Two men shall be in the field; the one shall be taken, and the other left. — Luke 17:36 KJV

Beror det på att en bonde skulle bli kvar eller att en bonde skulle tas med? Allt är möjligt, särskilt med tanke på Luthers hat mot bönder.
Det är säkert svårt att förstå ord för er illiterata som tror på skiten.
Läs den versen igen. Det är ju som om en förståndshandikappad lyckats skriva några ord.
Alla versioner utav bibeln är och förblir totalt idiotiskt att tro på.
Inget i bibeln är sant.
Inget. Noll 0 ingenting.

Att ni tror det gör det inte så.

Jag har en fråga:
VARFÖR TROR NI PÅ BIBELN?

Jag vet. Men vet ni?
Senast redigerad av Youfuckingbitch 2023-09-30 kl. 18:26.
Citera
2023-09-30, 23:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Det är säkert svårt att förstå ord för er illiterata som tror på skiten.
Läs den versen igen. Det är ju som om en förståndshandikappad lyckats skriva några ord.
Alla versioner utav bibeln är och förblir totalt idiotiskt att tro på.
Inget i bibeln är sant.
Inget. Noll 0 ingenting.

Att ni tror det gör det inte så.

Jag har en fråga:
VARFÖR TROR NI PÅ BIBELN?

Jag vet. Men vet ni?
Jag tror inte på Bibeln men jag läser böcker.
Citera
2023-10-01, 01:00
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharpArrow
Varje bokstav på hebreiska har en numerisk betydelse så när det gäller gamla testamentet är nog hebreiska överlägset allt annat.

Själv gillar jag King James Bible för den känns skön att läsa, den krånglar inte till det, det är snyggt, lite peotiskt och enkelt.

Bibeln är grundtexten.

Översättningarna är inte biblar, de är mänskliga texter som återspeglar översättarnas trosuppfattningar.

Dogmatiskt kristna vill läsa översättningar som stämmer med sin tro, hellre än att läsa sanna komplexa grundtexter.
Citera
2023-10-01, 02:14
Medlem
nerdnerds avatar
KJV är väl ffa intressant ur ett lingvistiskt engelskt perspektiv. Dvs KJV spelade en viktig roll i det engelska språkets utveckling.

Men även KJV är ju bara ett försök till att översätta t ex Septuaginta, dvs den gammalgrekiska versionen av det gamla testamentet.

Översättningar är förstås bara översättningar, t o m om självaste Septuaginta. Själv gillar jag iaf vissa formuleringar i 1917 års svenska översättning bättre än t ex Bibel2000. Det är en härlig schwung i 1917-versionens öppning av Predikaren -- "Fåfängligheters fåfänglighet! säger Predikaren. Fåfängligheters fåfänglighet! Allt är fåfänglighet!" jämfört med 2000-versionens "Tomhet, idel tomhet, säger Predikaren, tomhet, idel tomhet, allt är tomhet." Men vilken är en sannare översättning? Ja, heter platsen för Jesus sista stund i frihet "Oljeberget" eller "Olivberget"? Om det man är ute efter är att komma så nära originalet som möjligt tror iaf jag på att senare versioner generellt är bättre. KJV är från 1600-talet, så t o m själva det engelska språket har ju hunnit ändras en del. Läs KJV för den vackra Shakespeare-engelskan, men var iaf medveten om att det nog faktiskt är en sämre översättning.

... mina 2 ¢.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in