• 1
  • 2
2023-03-28, 17:16
Medlem
zombie-nations avatar
I king james översätts sheol och hades med helvetet.

Det finns ingen ursäkt för en sådan felöversättning.
Citera
2023-03-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
OBS; Detta kommer låta som en reklam för någon som säljer dessa, men så är det inte då det finns flera olika försäljare och tillverkare av just denna översättning.

Vissa kan tycka att King James Bible är svårläst, men det kan också tolkas som något bra, vilket du kommer förstå när du läst klart detta inlägg.

I Bibeln står "4Where the word of a king is, there is power: and who may say unto him, What doest thou?" Ecclesiastes 8:4

Bara King James Bibeln får kallas "Holy Bible", därför. Men det står i alla biblar jag sett.

Det betyder att när du läser King James Bible, så är Gud med dig, och hjälper dig förstå rätt innebörd av vad som står. Jag kan intyga att detta är sant. För så har jag förstått vad så många har missförstått, och trots att jag sökt har jag inte hittat en enda av de församlingsskyrkor eller olika tolkningar av Bibeln jag sett, som är riktigt som min även om det mesta är likadant. Vissa saker som är "Allmänt accepterade tolkningar" är helt fel inom alla fundament. Men det kanske är tur det, för annars hade det inte funnits något utrymme att hitta Gud kvar, genom att försöka tolka något själv, där bara Gud ser dig.

Men när jag läser King James, så vet jag att Gud är med mig, och hjälper mig förstå rätt innebörd. Han vill att du skall söka själv, det är detta som är nyckeln! Söka själv i Bibeln, inte fråga någon annan! Inte mig heller!

Testa, så får du se. Du kommer få känna Guds kärlek, du med.

Börja med Uppenbarelseboken, Sedan Jude och Efesierbrevet, John och Matteusevangelierna, (Lukas och Mark enbart för den som vill bita in sig rejält i de bitarna) sedan resten av breven och Daniel, Jeremiah, Genesis osv.

Men det kommer inte ta lång tid innan ni kommer behöva hjälp, ge det ett par dagar och försök igen, så kommer Gud föklara för dig när du fäster ögonen vid texten.

Visste du detta? Antagligen inte?

Jag gillar den här versen i King James Bible:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 KJV)
Citera
2023-03-28, 18:05
Medlem
DevilsDens avatar
Det spelar inte så stor roll vilken bok man väljer. Det är mera innehållet och vad som förfalskats i den.

Det finns budskap och det är för var och en att se.

Jag har också valt KJV bland andra. Många är inte medvetna än om detta men det är viktigt att välja sida. Vi lever i den tiden just nu. Gör gott, ta hand om varandra, hjälp andra osv.

Om man går åt andra hållet, dvs ateism och materialismen & yttre påverkningar är man påväg åt fel håll.

Vi delas upp idag och valen man gör idag blir utgången.

Ni kan se det på exempelvis transorna som har blivit utsatta för yttre påverkningar.
Citera
2023-03-28, 18:45
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag visste inte att Gud föredrar engelska.

Det var Gud som uppfann engelska.
Citera
2023-03-28, 19:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Även Karl XII:s bibel är godkänd av en kung.

Visste du detta? Antagligen inte?

LL

Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
Intressant. Då borde den också vara okay att läsa!

För den delen är 1917 års översättning gillad och stadfäst av Gustav V. Om det nu skulle betyda något. Vore man det allra minsta cyniskt lagd så skulle man kunna misstänka att det här vurmandet för King James’ Bible, där man hävdar att den översättningen är gjord under gudomlig inspiration och därför är mer auktoritativ än de hebreiska, grekiska och latinska förlagorna, bara är ett billigt knep som folk som inte kan läsa klassiska språk tar till för att slippa känna sig underlägsna. De eventuella diskrepanser man kan hitta skall anses vara gudomliga rättelser och addenda, helt enkelt. Det är ju tur att man inte är så cynisk.
Senast redigerad av Kyrpator 2023-03-28 kl. 19:41.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback