2023-03-28, 18:19
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Glöm inte att de slagit ut ca 90 HIMARS oxå…

Åsyftas Ryska försvarsministeriet är det bara en myt ni envist upprepar. Faktiska HIMARS-fordon de påstår sig förintat är några enstaka.

Däremot elimineras eller oskadliggörs avfyrade projektiler från nämnda fordon på daglig basis.

Vilket mycket väl kan stämma p.g.a. att det verkar sluttjatat om "game-changern' både från er och Ukrainskt håll.
Citera
2023-03-28, 18:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Framförallt en extrem brist på protein i kombination med dålig skörd, de har det värre än någonsin just nu men lik förbannat lever de i Paradiset. Man blir inte fet på 100 g mat om dagen.

…men som någon annan skribent spekulerade i, det är nog tveksamt om Xi ger Kim tillåtelse att skicka några soldater.
Proteinbrist är i så fall ett större bekymmer än att de äter väldigt lite. Det senare kan ju kroppen vänjas vid och tom. kombineras med kroppsarbete, bara näringskällorna är bra. Nu tror jag visserligen inte riktigt att det är av hälsoskäl som dagsransonen blir så liten — den ende som blir fet på "100 g mat om dagen" är väl den vördade ledaren, kan jag tro...

Nej, Kina skulle nog inte acceptera det.
Citera
2023-03-28, 18:31
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
När kan CV90 och Archer tänkas dyka upp i Ukraina?

Undrar när vi börjar se svenska Leo 2 på Ukrainsk mark?
Citera
2023-03-28, 18:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon

Vid denna tidspunkt tar jag all tystnad, som ett gott tecken.

Notera även att Zelensky inte har kommit med kritik..
Citera
2023-03-28, 18:43
Medlem
Citat:
tror det dröjer vi har egen stridsledning i våra vagnar och på cv90 så det ska nog utbildas på det först. gissar på att det tar 3 månader till kanske. Archer går nog snabbare. det är mest underhåll av sakerna som tar tid och utbilda på inte använda dom.
Citera
2023-03-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Tacka fan för att kriget berör oss. Hela efterkrigstidens världsordning står just nu och väger.

I östra Ukraina avgörs om framtidens internationella relationer ska styras av lagar och regler övervakade av FN och andra internationella organ. Eller om vi ska återgå till en utrikespolitik baserad på den starkes rätt à la 1800-talet. Jag förstår att du föredrar det senare men de flesta andra, åtminstone i Västvärlden, föredrar definitivt det förra.
Förbaskat bra slutsats!
Man kan undra vad kommunist- och fascistanhängarna här i tråden egentligen är ute efter?
”En annan världsordning” är ett förbannat dåligt svar, men det är det man får.

”Slut på västlig hegemoni”… jo jo…
Citera
2023-03-28, 18:52
Medlem
TheBusters avatar
Kan vara den bästa inervjun från kriget, jag skrattade så jag grät https://twitter.com/SlavaUk30722777/status/1640406138222186496?s=20
Citera
2023-03-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är väl på ett sätt lite svårt att säga. Det var ju en snubbe (militär) ifrån NK för ett par år sedan som löp över gränsen till SydKorea under beskjutning. Finns video på detta..

Hur som han var ett fysiskt vrak, t.o.m att han hade mask inom sig !?

Kan nog tänka mig att "Kim den feta`s" livgarde lever gott. Men dessa kommer nog knappast att skickas över. Kim behöver dessa själv. Sen har man ju resten. Han som flydde var ju positionerad nära gränsen och flydde.., vilket kan ge en fingervisning.

Men så slutet som landet är, så kan man ju inte dra slutsatser utav en individ.
De är magra som vandrande ståltrådar, så de är inte lätta att träffa de där mordkoreanerna. Jag vet inte om det ligger något i att dylika soldater är på G, men härom veckan hävdade Mordkorea att det var dåligt för deras image att förknippas med ryssland, en ganska klar bekräftelse på att ryssland är internationell paria
Citera
2023-03-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Helt ärligt så tror jag när allt är över

Är det så illa? CV90 skulle inte vara så lång utbildning på enligt några.
Citera
2023-03-28, 18:58
Medlem
Citat:

Skulle tro att det jobbas i det tysta just nu man vill nog inte avslöja vilka resurser som skall
avdelas till vilket frontavsnitt .
Det man möjligen kan gissa på är väl att dom Finska Leo 2 med minröjnings aggregaten på
skall användas där man tänkt göra en genombrytning eventuellt mot Melitopol.
Archer är väl också bra där till förbekämpningen.
Challenger troligtvis på något annat frontavsnitt så man slipper ha olika ammunitionstyper i
samma logistik kedja.
Men som sagt var det är nog locket på nu för att få i alla fall lite överraskningsmoment .
Citera
2023-03-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Åsyftas Ryska försvarsministeriet är det bara en myt ni envist upprepar. Faktiska HIMARS-fordon de påstår sig förintat är några enstaka.

Däremot elimineras eller oskadliggörs avfyrade projektiler från nämnda fordon på daglig basis.

Vilket mycket väl kan stämma p.g.a. att det verkar sluttjatat om "game-changern' både från er och Ukrainskt håll.

Himars fortsätter och leverera. Slår nu, på daglig basis, ut ryzzarnas logistik, LÅNGT bakom frontlinjen. Tar några veckor, fungerar alltid. Märks redan.
En gamechanger av klass!
Citera
2023-03-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Proteinbrist är i så fall ett större bekymmer än att de äter väldigt lite. Det senare kan ju kroppen vänjas vid och tom. kombineras med kroppsarbete, bara näringskällorna är bra. Nu tror jag visserligen inte riktigt att det är av hälsoskäl som dagsransonen blir så liten — den ende som blir fet på "100 g mat om dagen" är väl den vördade ledaren, kan jag tro...

Nej, Kina skulle nog inte acceptera det.
Jäkligt OT men skörden räcker inte för att det ska bli någon fodergröda till kossor, grisar, kycklingar och kaniner. Än mindre till befolkningen. Därav den extrema bristen på protein. NK har det svårt nu och att skicka utmärglade soldater till Ukraina leder nog ingenvart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in