2023-03-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
hon messade väll MH för att lugna henne med att hon kommer snart.
Eller ge en bildlig information, Majas mamma har vittnat om att Maja refererar till tid genom bilder, ge henne en visuell tidsram om hur lång tid hon har på sig att baxa ner kroppen till bilen innan grannen och hon utgör en risk att stöta på henne med den döda Tove i trappen?
Citera
2023-03-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ska bli mycket intressant att följa MHs förhör imorgon. Så som jag ser det har hon två alternativ just nu.

1. Fortsätta på samma linje och hävda att hon sov. Detta kan antingen mynna ut i att hon blir betrodd av rätten och således kanske t o m frikänd för mord eller så risker hon att rätten dömmer henne till livstid då hennes historia många gånger är orimlig och det finns en indiciekedja emot henne. Så 50/50 roulette.

2. Hon kommer med en helt ny historia där hon placerar sig själv som vaken vid tiden för mordet och att hon försökte förmå JJ att sluta (rivmärken på JJs rygg), JJ låser till slut dörren till toaletten och slutför mordet, MH av rädsla för sitt eget liv vågar inte göra något. Då får hon ett straff men som troligtvis blir lägre på grund av förmildrande omständigheter.

Kan hon inte uppvisa intyg för narkolepsi är det helt orimligt att sova och vakna om vartannat när det passar. Enligt mig finns det för många bevis för att hon ska kunna fortsätta påstå att hon sovit större delen av händelseförloppet. Hon kommer behöva ändra sin historia.

Mordet kommer hon försöka hålla sig ifrån eftersom det inte finns teknisk bevisning för hennes delaktighet, förutom orimligheten att J själv skulle klara av att kväva J till döds, så där tror jag hon chansar trots att hon faktiskt tryckte ner armarna.

Tror även att hon kommer (med hjälp av sin advokat) att lägga stor vikt i hur drivande och konfliktsökande J varit. Att M själv känt sig tvungen att hänga med på J s alla upptåg för att själv inte hamna i skottgluggen. Även om det juridiskt inte behöver spela så stor roll så tror jag att M vill att anhöriga och vänner ska tro att hon bara varit en ofrivillig följeslagare. Hon ville helt enkelt inte detta. Men pga rädsla för J så kände hon sig tvungen.
Citera
2023-03-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Eller ge en bildlig information, Majas mamma har vittnat om att Maja refererar till tid genom bilder, ge henne en visuell tidsram om hur lång tid hon har på sig att baxa ner kroppen till bilen innan grannen och hon utgör en risk att stöta på henne med den döda Tove i trappen?
Tror inte JJ förväntade sig det av henne. Ingen av dom ville nog få ner kroppen själv .
Citera
2023-03-28, 14:06
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Jag misstänker att MH har blivit gaslightad av JJ , så att hon blir väldigt osäker på vad som faktiskt hänt och sin egna verklighetsuppfattning.
JJ har knullat hennes hjärna , upphöjt henne ibland och säkert nedvärderat henne så mycket att hon tvivlar på sig själv så mycket att hon tror hon är galen och utvecklingsstörd .( Liksom Stefan Ds fru Hanna , hade han sagt till henne att hjälpa han gömma LW så tror jag att hon hade gjort det . )
Hon har sagt att när hon var hemmasittare var hon mycket i sina egna tankar . Hon kan ha varit med , men tyckt det varit så hemskt och så overkligt att hon har helt gått in i sig själv . Men att ta kommandon och fysiskt hålla eller bära .

Men om det var en olyckshändelse ( har MH sagt något om vad hon tror om det ? )
Så borde båda ha mått skit efteråt och varit helt förstörda . De borde oxå ha haft panik på att bli oskyldigt dömda . Och borde direkt ha berättat precis allt hur det gått till för att förklara ,rentvå och för TTs anhörigas skull .

Jaa, jag tror också på gaslightning, men också att MH aldrig för sitt liv trodde att JJ verkligen skulle skrida till verket. Jag tycker att speciellt typ 12-15-åriga tjejer kan uttrycka sig som att "Åhhh, hon ska ba döööö, jag haaatar henne....", men näst intill INGEN skrider till verket, så att säga. Och kanske MH även trodde att det var ganska lugnt så länge JJ fick utlopp verbalt för sina känslor?

Men å andra sidan, MH var ju med i tält, gästtuga, ödehus etc. när JJ faktiskt åkte iväg för att mordbränna........

Så så svårt att förstå hur MH har tänkt i allt det här......

Sedan så tror jag att MH tyckte det var kul att leka kriminell rappare, det finns ju bilder på henne med massor av "bling", silverjacka m.m. Men jag tror det var mer en lek för MH, en tonårsgrej (själv försökte man sig på att vara lite punkare när det begav sig, popsnöre ibland, lol)....

Det är svårt att se gränserna med/hos MH.

Citat:
Ursprungligen postat av Atoxy
Jag upplevde tvärtom, när jag käka sertralin fick jag nästan alltid konstiga fyllor, ökad impulsivitet och stora minnesluckor

Ja, jag tror det är mycket individuellt. Här i U.K. har de numera antideppmedicin som man kan dricka med......

Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Såg ut som svar på att det var sånt pådrag redan dagen efter försvinnandet

Jag tror det stora och snabba pådraget berodde på en kombination av TTs historiska självskadebeteende, depression, dåligt omdömme på fyllan OCH sista levnadstecknet tillsammans med JJ som hon egentligen var rädd för.....

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Att T skulle misshandlas på vägen till J kan vara en efterkonstruktion av JJ för att försöka trycka på att Toves död handlar om en misshandel och inte mord.

Nja, de hade funderat ut ett par "bra ställen" där det oftast var folktomt m.m. Jag tror det var originalplanen den kvällen. Därför det var viktigt för JJ att skaffa sig ett "alibi" med att tala om för ordningsvakter och poliser att hon blivit slagen av TT, så att hon sedan efter misshandel av TT på vägen hem skulle kunna hävda självförsvar.......
Citera
2023-03-28, 14:07
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Ja jo, jag sätter mig in i detaljen och belyser McDonalds, vad det verkligen säger om händelsen uppe hos Johanna.

Hon var på väg med Toves saker för att flytta cykeln efter att hon dödat Tove, stöter på grannen och får improvisera ett McDonalds besök, fine.
Och hon säger att det grannen hört är Maja som mår dåligt, fine.

Hon flaxar med McDonalds påsen för en ytlig bekant utanför McDonalds, riktigt ringer denna så att det är klart för alla att hon befinner sig där och då.

Hon skickar meddelande till Maja att hon köpt en burgare åt henne.

Maja är hemma med en död Tove.

Varför skickar hon meddelande till Maja och bekräftar att hon köpt en burgare? Dom ska ses om en kvart, då blir Maja varse om att hon köpt en burgare?
Johanna vet att Maja inte sover eller ens tänker sova den kvarten det tar att komma hem med den förbannade burgaren.

Tycker det är alldeles uppenbart.
Du frågade "varför betalar Johanna Majas cheeseburgare?"
Det var enbart det som jag svarade på.
Citera
2023-03-28, 14:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Nej, men det är den story JJ torgför.
Den gagnar inte henne, snarare tvärt om. Som jag ser det är syftet att dra M med sig I fallet.
Citera
2023-03-28, 14:09
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
han försöker övertyga henne att spela på rädsla. Det tolkar jag på hur han pratar under förhören i fupen.
Ja, det kommer han nog att göra. Och sen dra upp alla bokstäver och hur svårt hon har att lära sig klockan. Hur synd det är om Maj som är en så god människa..snyft
Citera
2023-03-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men för att var slug krävs det väl ett lite mer skarpt intellekt?
Som du säger, verkar hon i vissa situationer inte all dum. Och generellt inte så ointelligent som man kan få uppfattningen av P7:an. Hon har ju naturligtvis gått igenom ett IQ- test, så jag ifrågasätter inte det. Men hon är definitivt inte utveckligsstörd. Verkar vara lite mer av ojämn begåvning?

Jag ser dock inte samma typ av duperande i lögnerna som jag kan se hos Johanna, där Johanna strategiskt kan fabulera ihop en situation från ingenstans för att få ihop ett mål.

Jag tror nog på Maja här, utan att riktigt veta varför, mer en magkänsla.

Jag pendlar också väldigt mycket vad gäller Maja.

För mig kan hon vara alltifrån helt oskyldig till mordet, till delaktig på det sätt JJ beskriver det.
Jag tror att Majas hela person har blivit uppfuckad av JJ så hon kan ha känt exakt det som JJ vill, att Tove måste bort.

Men hon kan också ha känt att det inte var ok, och att hon precis som hon beskriver vid bränderna inte vill delta, men samtidigt varken anmäler eller hindrar. Hon kan bidra med att vara typ budbärare, hjälprerda till mindre delar, men samtidgt åskådare ungefär. Blir JJs högra hand.

Maja kanske hörde, förstod vad som stod på, men ingrep inte? Därför frågar ho Johanna vad som hände. Eller så gick hon dit och kollade vad som hände? Och såg, med ingrep inte? Eller så ingrep hon.

Inte går hennes historia ihop och det kan bero på att hon både skyddar JJ, men också sig själv.

Jag önskar att Maja får berätta sin historia med JJ och åhörare i annat rum, därför att jag misstänker att det inte bara är av rädsla som Maja vill ha avskildhet. Jag tror att det som hon vet kan sitta långt inne, är kanske skamfyllt och svårt att bära. Om hon får chansen, kanske hon kan öppna upp lite mer?

Hon har gjort mycket dumt genom att vara JJs hantlangare och åt helvete gick allt till slut. Men jag tror faktiskt inte att "ondskan" kommer från henne sälv, utan att hon har äntligen trott sig vara sedd för den hon är (helt felaktigt, typisk en narcissist att få dig att känna dig speciell, men i själva verket är du bara ett redskap för h*ens ego).

Maja har på ett vis blommat upp, på ett annat tappat sin moraliska kompass helt.

Tänker på någon kompis som berättar om att kompisgängert splittades, från att ha varit flera till att en efter en (Tova var en av dom) falla av som vän med gänget. Det blev osämja dem emellan också.

De träffades någon gång och började prata om det här, och varför de blivit ovänner. De kom på att det var Johanna som fått dom att bli ovänner med varandra. Så klokt och insiktsfullt av så unga människor.

Och det är så en naricissist arbetar.

Det ligger nog en del i det du skriver om skam.
Jag har funderat över om M hellre tar ett längre straff än att erkänna eventuell medhjälp i själva mordet. Alternativt att hon inte ingrep. Jag tvivlar på att rätten kommer att tro på M att hon sov och det upplyste FL henne om. Så strategiskt hade det varit bättre för M att justera sin story. T ex att säga att hon visst var vaken men inte vågade ingripa eller larma.

När M i förhör säger att kroppen var iskall tror jag det var för att påpeka att T var 'jättedöd' som ett barn kan säga. För att intyga att då var det för sent för att göra något... Det rimliga hade varit annars att säga kall tänker jag. (M ljuger om saker hon inte behöver ljuga om).

Jag är självuppvuxen i en frikyrkomiljö fast i en Missionsförsamling. Och har varit i Vetlanda Pingst. Även om det är ett tag sen. Där hennes föräldrar är mycket engagerade. Ms pappa är också engagerad i några projekt i Liberia bl a att öka kvinnors möjlighet att äga hus och mark.(lite off topic men). Hur som tror jag den här bakgrunden kan göra det svårare att erkänna både för sig själv och andra.
Citera
2023-03-28, 14:16
Medlem
Citat:
Denna?

"– Det är sällan någon som säger att 'det är synd om Pelle, han har narcissism'. Men jag ömmar för den här gruppen, de har svårt för att ta emot hjälp och har ett lidande som ofta inte syns utåt. Det som är deras problem riskerar att användas emot dem. Dessutom påverkas ofta människor i deras omgivning."
//
"Därför testar nu den enhet som Peder Björling jobbar på ett nytt behandlingsprogram, särskilt utformat efter personer med narcissistisk problematik. Behandlingen är den första i sitt slag i Sverige, och inspireras av en modell som tagits fram vid en psykiatrisk klinik inom Harvard Medical School i USA."

https://www.dn.se/insidan/psykiatern-narcissisternas-problem-riskerar-att-anvandas-emot-dem/

Vet inte om artikeln är låst, men där finns en lista där minst fem kriterier krävs för narcissistiskt personlighetssyndrom (DSM-5):

förenklat:

- grandios självbild
- fantisier om framgång/berömmelse
- söker sig till personer som man tror är framgångsrika/betydelsefulla/status
- kräver och behöver beundran
- anser sig vara mer berättigad än andra
- utnyttjar/kontrollerar andra för nå egna mål
-bristande/skör empati
-ofta avundsjuk och tror andra är avundsjuka
- aroggant uppförande, upptagen med att andra ska se upp till en

Källa: Internationella diagnosmanualen DSM-5

Japp det var den jag menade! Jag tyckte den var bra. I media används ofta narcissist som synonymt med elak/ond.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-03-28 kl. 14:44.
Citera
2023-03-28, 14:16
Medlem
sheforests avatar
Ber om ursäkt för att jag saxat och skalat av delar av ditt inlägg, men du är än en gång spot-on, samt satte ord på lite tankegångar jag haft sen igår eftermiddag.

Citat:
...För mig kan hon vara alltifrån helt oskyldig till mordet, till delaktig på det sätt JJ beskriver det.
Jag tror att Majas hela person har blivit uppfuckad av JJ så hon kan ha känt exakt det som JJ vill, att Tove måste bort...

Citat:
...Men hon kan också ha känt att det inte var ok, och att hon precis som hon beskriver vid bränderna inte vill delta, men samtidigt varken anmäler eller hindrar. Hon kan bidra med att vara typ budbärare, hjälprerda till mindre delar, men samtidgt åskådare ungefär. Blir JJs högra hand...

Utifrån FUP har jag haft en återkommande känsla av att JJ varit den person som fått MH att vilja och våga leva ut mer än tidigare. Vilket i sig är bra, men kanske allt gick lite väl snabbt..? Med det menar jag att MH gick från ett aningens mer lågmält och introvert liv, till ett händelserikt, spännande och i vissa fall även farligt liv. Gavs hon någon möjlighet till att anpassa sig till det mer fartfyllda livet med JJ, eller lät sig bara ryckas med..?

Likt dig och många andra är jag enormt kluven gällande MH. Inte bara för hennes delaktighet i Tove-fallet, utan även rent allmänt. Är det ren naivitet eller (o)medveten rädsla för att förlora det vänskapen med JJ gett henne som gör att hon trots vetskapen om JJs planering av och i vissa fall genomförda brott, varken anmält eller höjt rösten för att sedan motsätta sig (säga upp vänskapen)..?

Citat:
...Jag önskar att Maja får berätta sin historia med JJ och åhörare i annat rum, därför att jag misstänker att det inte bara är av rädsla som Maja vill ha avskildhet. Jag tror att det som hon vet kan sitta långt inne, är kanske skamfyllt och svårt att bära. Om hon får chansen, kanske hon kan öppna upp lite mer?

Att MH uppgett önskemål om att höras enskilt och med stängda dörrar får mig att tänka att hon kanske insett allt ovan beskrivet. Att det krävdes månader i isolering för att komma till insikt om hur farlig vänskapen med JJ kan ha varit för henne (och resten av omgivningen). Nu vet vi ju inte den exakta anledningen till hennes önskemål, men en kan ju hoppas att hon vill come clean om allt. Inte för att det förändrar det faktum att hon faktiskt varit delaktig till att TT dog, men bättre med ett sent uppvaknande än aldrig.
Citera
2023-03-28, 14:18
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Tack! Om han sagt det så kan ju giraffen slänga sig i väggen. Hon kan väl för fan inte ha mer rätt än en rättsläkare eller har jag helt fel? Jag hoppas det du svarade stämmer till 100%
Det står i FUPn: Slutgiltigt dödsfallsutlåtande
"Dödsorsak=kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (S k manuell strypning)"
Citera
2023-03-28, 14:27
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det står i FUPn: Slutgiltigt dödsfallsutlåtande
"Dödsorsak=kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (S k manuell strypning)"
Jag misstänker att jag läste det i fupen men när giraffen sätter igång och hittar på en egen dödsorsak så blev jag osäker. Då är ju saken klar och giraffen kan väl knappast köra över rättsläkaren. Menar hon att rätten ska tro mer på hennes version?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in