2023-03-28, 13:28
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Ja bara tanken att hon ska köra omkring i en bil och plötsligt somnar....man blir mörkrädd. Klarade körkortet på första försöket , inte dåligt av en som ska betraktas som helt insnöad , inte kan klockan osv. Trams !
Precis. Det har jag sagt hela tiden och i förhören hade Maja inga svårigheter med att tänka ut när hon skulle ljuga om sovandet och tidsrymderna klarade utmärkt att svara på. Det är väl mest hoppbypsykologerna på flashback som har diagnoserat Maja och härjat fritt. Enligt vissa har ju Maja varit på gränsen till förståndshandikappad och behövt ha personlig assistent. Tror det finns mycket bakom det pannbenet som Maja inte visat .
Citera
2023-03-28, 13:34
Medlem
Ska bli mycket intressant att följa MHs förhör imorgon. Så som jag ser det har hon två alternativ just nu.

1. Fortsätta på samma linje och hävda att hon sov. Detta kan antingen mynna ut i att hon blir betrodd av rätten och således kanske t o m frikänd för mord eller så risker hon att rätten dömmer henne till livstid då hennes historia många gånger är orimlig och det finns en indiciekedja emot henne. Så 50/50 roulette.

2. Hon kommer med en helt ny historia där hon placerar sig själv som vaken vid tiden för mordet och att hon försökte förmå JJ att sluta (rivmärken på JJs rygg), JJ låser till slut dörren till toaletten och slutför mordet, MH av rädsla för sitt eget liv vågar inte göra något. Då får hon ett straff men som troligtvis blir lägre på grund av förmildrande omständigheter.
Citera
2023-03-28, 13:39
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Alla dessa om och men, om tanten haft snopp vore hon en gubbe.

Maja säger sig ha sovit genom ett turbulent mord som väcker halva huset, men vaknar av ett sms där Johanna berättar att hon köpt henne en cheeseburgare.

Förresten varför varför betalar Johanna Majas cheeseburgare?
Förmodligen för att det var JJ som beställde och hämtade ut burgaren...
Citera
2023-03-28, 13:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men för att var slug krävs det väl ett lite mer skarpt intellekt?
Som du säger, verkar hon i vissa situationer inte all dum. Och generellt inte så ointelligent som man kan få uppfattningen av P7:an. Hon har ju naturligtvis gått igenom ett IQ- test, så jag ifrågasätter inte det. Men hon är definitivt inte utveckligsstörd. Verkar vara lite mer av ojämn begåvning?

Jag ser dock inte samma typ av duperande i lögnerna som jag kan se hos Johanna, där Johanna strategiskt kan fabulera ihop en situation från ingenstans för att få ihop ett mål.

Jag tror nog på Maja här, utan att riktigt veta varför, mer en magkänsla.

Jag pendlar också väldigt mycket vad gäller Maja.

För mig kan hon vara alltifrån helt oskyldig till mordet, till delaktig på det sätt JJ beskriver det.
Jag tror att Majas hela person har blivit uppfuckad av JJ så hon kan ha känt exakt det som JJ vill, att Tove måste bort.

Men hon kan också ha känt att det inte var ok, och att hon precis som hon beskriver vid bränderna inte vill delta, men samtidigt varken anmäler eller hindrar. Hon kan bidra med att vara typ budbärare, hjälprerda till mindre delar, men samtidgt åskådare ungefär. Blir JJs högra hand.

Maja kanske hörde, förstod vad som stod på, men ingrep inte? Därför frågar ho Johanna vad som hände. Eller så gick hon dit och kollade vad som hände? Och såg, med ingrep inte? Eller så ingrep hon.

Inte går hennes historia ihop och det kan bero på att hon både skyddar JJ, men också sig själv.

Jag önskar att Maja får berätta sin historia med JJ och åhörare i annat rum, därför att jag misstänker att det inte bara är av rädsla som Maja vill ha avskildhet. Jag tror att det som hon vet kan sitta långt inne, är kanske skamfyllt och svårt att bära. Om hon får chansen, kanske hon kan öppna upp lite mer?

Hon har gjort mycket dumt genom att vara JJs hantlangare och åt helvete gick allt till slut. Men jag tror faktiskt inte att "ondskan" kommer från henne sälv, utan att hon har äntligen trott sig vara sedd för den hon är (helt felaktigt, typisk en narcissist att få dig att känna dig speciell, men i själva verket är du bara ett redskap för h*ens ego).

Maja har på ett vis blommat upp, på ett annat tappat sin moraliska kompass helt.

Tänker på någon kompis som berättar om att kompisgängert splittades, från att ha varit flera till att en efter en (Tova var en av dom) falla av som vän med gänget. Det blev osämja dem emellan också.

De träffades någon gång och började prata om det här, och varför de blivit ovänner. De kom på att det var Johanna som fått dom att bli ovänner med varandra. Så klokt och insiktsfullt av så unga människor.

Och det är så en naricissist arbetar.
Jo, en ojämn begåvningsprofil var väl konstaterad, där den logiska/ matematiska delen dippade och den verbala låg i överkant. Att hon under förhören verkade lite bakom, handlade nog mer om hennes konstaterat låga processhastighet än intelligensen.

Jag TROR att M kan vara slug när det gagnar henne och jag TROR att hon ganska lätt kan använda sig av Det-var-inte-jag, men att dikta ihop en helt osann historia tror jag inte hon har lika lätt för.

Även om M verkar bry sig om andra och vara omtänksam, TROR jag inte riktigt hon engagerar sig i Js påfund så länge hon inte själv blir inblandad. Hon bara gör vad J säger utan att fundera så mycket, en medlöpare. Så TROR jag hon fungerat även utan Js påverkan.

Det är nog här min ambivalens ligger. I förhållande till J tror jag mer på M, men i förhållande till någon annan hade jag kanske inte gjort det.
Citera
2023-03-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I så fall kan åklagaren ange Likgiltighetsuppsåt.

Den bärande (och kanske förtärande?) tanken hos J var hela tiden att driva livet ur T för att på så sätt nå den slutgiltiga lösningen på ”problemet”.

Det går inte att komma runt det här.

Som sagt, mitt svar gällde varför CS hävdar kvävning och vad hon hoppas uppnå med det.
Inte att jag anser att JJ handlat utan uppsåt.
Citera
2023-03-28, 13:47
Medlem
ziggarillens avatar
Lite roligt faktiskt att tidigare var det Johanna som sa vad Maja skulle säga och nu sitter väl hennes advokat antgagligen och säger vad hon ska säga? Hoppas att hon inte blandar ihop då vem som sa vad. Jag ser verkligen fram emot i morgon och hoppas på att dom båda mördarna blir manglade av obehagliga frågor. Vore ett bra avslut på dagen om dom sänker sig själva och att sen rättsläkaren gör rätt bedömning. Någon som vet vad obducenten kommit fram till om hur Tove dog?
Citera
2023-03-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Lite roligt faktiskt att tidigare var det Johanna som sa vad Maja skulle säga och nu sitter väl hennes advokat antgagligen och säger vad hon ska säga? Hoppas att hon inte blandar ihop då vem som sa vad. Jag ser verkligen fram emot i morgon och hoppas på att dom båda mördarna blir manglade av obehagliga frågor. Vore ett bra avslut på dagen om dom sänker sig själva och att sen rättsläkaren gör rätt bedömning. Någon som vet vad obducenten kommit fram till om hur Tove dog?

Strypning.
Citera
2023-03-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Ja bara tanken att hon ska köra omkring i en bil och plötsligt somnar....man blir mörkrädd. Klarade körkortet på första försöket , inte dåligt av en som ska betraktas som helt insnöad , inte kan klockan osv. Trams !

Men varför sa JJ att MH spytt .. vad var syftet med det från hennes sida ?
Citera
2023-03-28, 13:51
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Strypning.
Tack! Om han sagt det så kan ju giraffen slänga sig i väggen. Hon kan väl för fan inte ha mer rätt än en rättsläkare eller har jag helt fel? Jag hoppas det du svarade stämmer till 100%
Citera
2023-03-28, 13:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popupcoffee
Som sagt, mitt svar gällde varför CS hävdar kvävning och vad hon hoppas uppnå med det.
Inte att jag anser att JJ handlat utan uppsåt.

Jag har väldigt svårt att förstå att försvararen försöker dra en vals med det här. Det kommer inte att räcka för att så tvivel hos rättens medlemmar.
Citera
2023-03-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Giraffen tutar nog i Johanna nu att hon inte kan anklagas för mord då giraffen själv har kommit på hur oskyldig JJ är. Ser verkligen fram emot imorgon och hoppas att stryperskan får riktigt obekväma frågor som också visar vilken psykopat hon är.

Ska också bli spännande att se om Maja fortsätter med sina sovhistorier och om hon ifrågasätts om detta. Hennes advokat verkar ju vara inne på samma linje och tycker att något piano stått lägligt så hon inte kunde höra Toves förtvivlade kamp om livet. I själva verket satt Maja i badrummet och hjälpte sin gode vän att döda Tove. Fan om inte båda dom här får livstid då dom är otroligt grymma.
MHs advokat har legat extremt lågt. MH har en seriös chans att komma undan ett längre fängelsestraff (även om jag håller henne som medskyldig också)
Frågan är bara hur mkt krut det finns i advokaten och hur engagerad är MH egentligen?
Citera
2023-03-28, 13:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
MHs historia är ett smörgåsbord för en åklagare. Kanske har MH och advokat insett det, och piffar till den imorgon med lite sanning.

Det som är intressant nu:
Förutom strypning/kvävning är rullman och clea överens om hela tidslinjen och beskrivningen (enl clea själv igår).

Dvs - rullman kommer få stöd från clea när han går emot MH.

MH är ensam om sin historia. Och den har uppenbara hål. Frågan är: kommer de korrigera historien eller chansa?
I så fall ser det inte särskilt bra ut för J, om M har hållit Ts händer för att J ska kunna strypa henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in