Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men för att var slug krävs det väl ett lite mer skarpt intellekt?
Som du säger, verkar hon i vissa situationer inte all dum. Och generellt inte så ointelligent som man kan få uppfattningen av P7:an. Hon har ju naturligtvis gått igenom ett IQ- test, så jag ifrågasätter inte det. Men hon är definitivt inte utveckligsstörd. Verkar vara lite mer av ojämn begåvning?
Jag ser dock inte samma typ av duperande i lögnerna som jag kan se hos Johanna, där Johanna strategiskt kan fabulera ihop en situation från ingenstans för att få ihop ett mål.
Jag tror nog på Maja här, utan att riktigt veta varför, mer en magkänsla.
Jag pendlar också väldigt mycket vad gäller Maja.
För mig kan hon vara alltifrån helt oskyldig till mordet, till delaktig på det sätt JJ beskriver det.
Jag tror att Majas hela person har blivit uppfuckad av JJ så hon kan ha känt exakt det som JJ vill, att Tove måste bort.
Men hon kan också ha känt att det inte var ok, och att hon precis som hon beskriver vid bränderna inte vill delta, men samtidigt varken anmäler eller hindrar. Hon kan bidra med att vara typ budbärare, hjälprerda till mindre delar, men samtidgt åskådare ungefär. Blir JJs högra hand.
Maja kanske hörde, förstod vad som stod på, men ingrep inte? Därför frågar ho Johanna vad som hände. Eller så gick hon dit och kollade vad som hände? Och såg, med ingrep inte? Eller så ingrep hon.
Inte går hennes historia ihop och det kan bero på att hon både skyddar JJ, men också sig själv.
Jag önskar att Maja får berätta sin historia med JJ och åhörare i annat rum, därför att jag misstänker att det inte bara är av rädsla som Maja vill ha avskildhet. Jag tror att det som hon vet kan sitta långt inne, är kanske skamfyllt och svårt att bära. Om hon får chansen, kanske hon kan öppna upp lite mer?
Hon har gjort mycket dumt genom att vara JJs hantlangare och åt helvete gick allt till slut. Men jag tror faktiskt inte att "ondskan" kommer från henne sälv, utan att hon har äntligen trott sig vara sedd för den hon är (helt felaktigt, typisk en narcissist att få dig att känna dig speciell, men i själva verket är du bara ett redskap för h*ens ego).
Maja har på ett vis blommat upp, på ett annat tappat sin moraliska kompass helt.
Tänker på någon kompis som berättar om att kompisgängert splittades, från att ha varit flera till att en efter en (Tova var en av dom) falla av som vän med gänget. Det blev osämja dem emellan också.
De träffades någon gång och började prata om det här, och varför de blivit ovänner. De kom på att det var Johanna som fått dom att bli ovänner med varandra. Så klokt och insiktsfullt av så unga människor.
Och det är så en naricissist arbetar.
Jo, en ojämn begåvningsprofil var väl konstaterad, där den logiska/ matematiska delen dippade och den verbala låg i överkant. Att hon under förhören verkade lite bakom, handlade nog mer om hennes konstaterat låga processhastighet än intelligensen.
Jag TROR att M kan vara slug när det gagnar henne och jag TROR att hon ganska lätt kan använda sig av Det-var-inte-jag, men att dikta ihop en helt osann historia tror jag inte hon har lika lätt för.
Även om M verkar bry sig om andra och vara omtänksam, TROR jag inte riktigt hon engagerar sig i Js påfund så länge hon inte själv blir inblandad. Hon bara gör vad J säger utan att fundera så mycket, en medlöpare. Så TROR jag hon fungerat även utan Js påverkan.
Det är nog här min ambivalens ligger. I förhållande till J tror jag mer på M, men i förhållande till någon annan hade jag kanske inte gjort det.