2023-03-28, 10:44
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Både Finland å Tyskland har fått 8%

Varför skulle vi ej klara 4?

Det blir en perfekt storm. Löneökningarna utomlands driver upp priserna även här. Samtidigt som svenska folket är duktiga idioter som lydigt accepterar en 10%-ig reallönesänkning. Vilket minskar deras köpkraft samtidigt som inflationen kommer att fortsätta rusa på. Köpkraften när det gäller bostäder kommer följaktligen att fortsätta falla. Mest av allt i Sverige, den frimarknadsreligiösa filterbubblans förlovade land.
Citera
2023-03-28, 10:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Dra några stories då, riktigt intressant att höra faktiska berättelser, vad som lett till situationen vi har idag.
Det jag skulle vilja höra är hur några bubbelpratare konstaterat att med en bostadsbubbla så har byggarna enorma marginaler och så startar dom ett företag som dom kapitaliserar från sina plånböcker och så bygger dom bostäder och säljer. Och så berättar dom om kostnader och marginaler.

Men det kommer inte.
Istället blir bara bubbelpratarna irriterade när jag för på tal om att dom ska "put their money where their mouth is".
Det verkar alltid handla om att det är någon annan som skall lösa problemen de ser. Oavsett om det är verkliga problem eller ihopfantiserade.
Citera
2023-03-28, 10:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Poängen är väl att vi kan hitta exempel längre och längre tillbaka som inte gör vinst eller t o m säljer med förlust. Detta borde då komma att ändra psykologin kring fenomenet "bostadskarriär" - och i förlängning dämpa spekulationen i framtida köp. Fram tills för ett år sedan var det ovanligt att göra förlust om man ägt mer än 5 år.
Vad skall hända då då?

Bubbelpratarna har väl redan agerat i enlighet med sin retorik och flyttat till Filipstad och Kramfors och bor i billiga bostäder som de köpt för icke-bubbelpriser. Och är nöjda med det.

Det enda som händer nu är att byggjobbare och hantverkare blir arbetslösa, och bostadsproduktionen stannar av då priserna sjunker under produktionskostnaden.

Vad ska hända?
Citera
2023-03-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/scb-matpriserna-har-okat-mer-for-butik-an-konsument/a/onVmmg
SCB: Matpriserna har ökat mer för butik än konsument

Så här kan vi väl sluta oss till att skribenten Stopp.Belagg mest ägnar sig och fria fantasier, och verklighetskontakten är noll.

Vad sägs om att skribenten Stopp.Belagg går runt till ICA-handlarna i länet och ber om förlåtelse.

Eller så sluter vi oss till att skribenten liksom-fb saknar förmågan att känna igen ironi.
Citera
2023-03-28, 11:19
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Det jag skulle vilja höra är hur några bubbelpratare konstaterat att med en bostadsbubbla så har byggarna enorma marginaler och så startar dom ett företag som dom kapitaliserar från sina plånböcker och så bygger dom bostäder och säljer. Och så berättar dom om kostnader och marginaler.

Men det kommer inte.
Istället blir bara bubbelpratarna irriterade när jag för på tal om att dom ska "put their money where their mouth is".
Det verkar alltid handla om att det är någon annan som skall lösa problemen de ser. Oavsett om det är verkliga problem eller ihopfantiserade.
Av samma anledning varför någon som genomgått en operation inte blir kirurg.
Citera
2023-03-28, 11:36
Bannlyst
Citat:
Nej det står inte. Inte ens enkla ord klarar du av.
Jag skrev att varuinflationen var 0%. Och det stämmer. Bara gå tillbaka och kontrollera med de som räknar fram den.
Varuinflationen har aldrig varit 0% december 2021, varuinflationen är inte 0% idag, och varuinflationen kommer sannolikt inte att komma i närheten av 0% på väldigt länge.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/inflation/
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/

Så detta är ännu ett slag i luften. -Du hävdar att varuinflationen är 0%, fast den inte var 0%. Varuinflationen är inte 0%, och den kommer sannolikt inte att komma i närheten av 0%.

Detta är ett återkommande mönster. Du slår i luften och skjuter i mörkret. När du blir motbevisad faller du tillbaka till kiss- och bajsstadiet, men det du gör i verkligheten är att du bara gräver en djupare grop.
Citera
2023-03-28, 12:17
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det blir en perfekt storm. Löneökningarna utomlands driver upp priserna även här. Samtidigt som svenska folket är duktiga idioter som lydigt accepterar en 10%-ig reallönesänkning. Vilket minskar deras köpkraft samtidigt som inflationen kommer att fortsätta rusa på. Köpkraften när det gäller bostäder kommer följaktligen att fortsätta falla. Mest av allt i Sverige, den frimarknadsreligiösa filterbubblans förlovade land.
Vilket om man nyanserar det hela samtidigt borde stärka svenska kronan mot euron, vilket verkar inflationshämmande.

Jag tror att motsvarande lönekrav kommer att komma i Sverige, samt pensioner, bidrag som halkat efter inflationen, etc..
Citera
2023-03-28, 12:43
Medlem
Citat:
Jag har ju ställt frågan hur bostadspriserna gick när RB höjde räntan förra gången. Var nog ca 3% höjning. Men jag får ju inte svar.

Jag tänkte att man kanske kunde göra en formel. Förändring i bostadspris som funktion av räntehöjning.

Men som sagt det är väldigt dåligt med svar.
Här har du lite rådata som visar sambandet - https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/sveriges-ekonomi/fordjupningsartiklar_Sveriges_ekonomi/stigande-rantor-kyler-av-bolanemarknaden/

Någon formel känner jag inte till, men man ser tydligt ovan vid 2008, 2012, 2022 att när räntan ökade så sjönk bostadspriserna. Sen får man beakta att lånelöften gäller i regel 6 månader, så där är en viss eftersläpning.
Citera
2023-03-28, 12:46
Medlem
Citat:
Vad skall hända då då?

Bubbelpratarna har väl redan agerat i enlighet med sin retorik och flyttat till Filipstad och Kramfors och bor i billiga bostäder som de köpt för icke-bubbelpriser. Och är nöjda med det.

Det enda som händer nu är att byggjobbare och hantverkare blir arbetslösa, och bostadsproduktionen stannar av då priserna sjunker under produktionskostnaden.

Vad ska hända?

En mycket större försiktighet. Ett längre och större spann med människor med utebliven bostadskarriär och därmed mindre att skjuta in i nästa bostad. Som jag skrivit många gånger tidigare är priserna alldeles för höga jämfört med vad människor tjänar. Bortsett från ett scenario med extrem inflation finns det i mina ögon noll chans att priserna dubblas kommande 10-års period som exempelvis 2012-2022.
Citera
2023-03-28, 13:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Varuinflationen har aldrig varit 0% december 2021, varuinflationen är inte 0% idag, och varuinflationen kommer sannolikt inte att komma i närheten av 0% på väldigt länge.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/inflation/
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/

Så detta är ännu ett slag i luften. -Du hävdar att varuinflationen är 0%, fast den inte var 0%. Varuinflationen är inte 0%, och den kommer sannolikt inte att komma i närheten av 0%.
Vad är detta för svammel. Du har fått informationen flera ggr att variuinflationen var nära 0 i Dec 2021. Och såden invaänder di men har inget data. Utan det blir bara svamliga påståenden.
Vad har du länkar til KPI för? Det har inget med saken att göra.

https://corporate.nordea.com/api/research/image/164110
Nordea har räknat fram varuinflationen. Visas i grafen. Var och en (utom Riksbanksgangstern då) kan se att den är nära 0 i slutet på 2021.
Det är inte läge att höja räntan när varuinflationen ligger under 0.

Alla seriösa håller isär varuinflation och tjänsteinflation. Tyvärr sammanställer inte SCB de. Hade underlättat. Man får hålla tillgodo med RB's och bankernas grafer. Och FED's för USA.

Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Detta är ett återkommande mönster. Du slår i luften och skjuter i mörkret. När du blir motbevisad faller du tillbaka till kiss- och bajsstadiet, men det du gör i verkligheten är att du bara gräver en djupare grop.
Motbevisad?
Du har ju inte ens förstått grundläggande begrepp och klarar inte av att läsa text och ens få tempus rätt. Du klarar inte av skillnad mellan framtid och förfluten tid.
Du vet inte ens vad motbevisa är. Dina förutsättningar att lära upp dig och kunna motbevisa något innan jag dör av ålderdom är nära 0.
Citera
2023-03-28, 13:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Lol. Varför skulle din arbetsgivare ge dig högre lön pga inflation? De har inget samhällsansvar. Du, jag och alla andra kommer få 2% som vanligt och det är bättre än 8% om vi inte vill slänga bensin på elden nu.
Löneökningar eldar inte på inflationen, det är en omfördelning från företag till anställda.
Citera
2023-03-28, 13:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Löneökningar eldar inte på inflationen, det är en omfördelning från företag till anställda.
Högre ränta minskar inte inflation, det är en omfördelning från befolkning till banken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in