2023-03-28, 09:20
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det beror på tjejen. Jag är själv i den ålderskategorin. Det finns inget skäl för tjejen att gå ut för att försvara BW om hon vittnat för honom hos polisen. Med tanke på hur lite vi vet om Helenas sista 12 timmar så är det uppenbart att folk nära händelsen inte går ut, så avsaknaden av info är inte ett bevis för att uppgiften saknas.

Är också i den åldern, jodå det finns ett skäl för henne att träda fram, få allmänheten att släppa BW fri från misstanke om inblandning i mordet.

Ett dessutom mycket starkt skäl.
Citera
2023-03-28, 09:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
[quote=ThordOlavsson|83965774]Du har citerat Pepparkakemannen men klippt bort tidsangivelsen så det skall passa dina syften. Du har tolkat in ett körande i gräset, fast BW snarare har åkt "fram och tebax" på vägen och du håller dig nu krampaktigt fram vid hoppet om att det finns två fotbollsplaner fast alla belägg pekar på att det bara finns en.

Jag har gett en förklaring ang tidsangivelsen och även sagt att gräset aldrig skulle ha nämnts. Hade du tagit till dig av den infon hade tråden besparats från ytterligare ordsallad.
Men du har slagit dövörat till och fortsätter använda ovan nämnda som slagträ.

Hur vet du att BW åkte "fram och tebax" på vägen, var du själv där eller? Varför hävdar du krampaktigt att det bara finns en fotbollsplan när alla kan se på kartan att det finns två?

Citat:
Likt en gris återvänder du till samma gyttjepöl om och om igen i denna tråd. Du hittar en misstänkt, kryddar berättelsen, berättar att du löst fallet och misstänker att alla som inte är med på ditt tåg i själva verket är den gärningsman du misstänker. Alla har en agenda när de inte stödjer dig. Ofta så finns det en annan skribent som är rätt så nyregistrerad som stödjer dig och kontaktar polisen. När din teori spricker, t.ex. genom att polisen förklarar att ClLe inte längre är misstänkt, så drar du dig undan ett tag och din medarbetare försvinner i skuggorna för att i princip aldrig skriva mer i tråden.

Att råka hamna i gyttjepölen en gång kan ses som nybörjarotur, men du lär dig verkligen ingenting.

Märklig att du aldrig läser vad jag skriver, hade du gjort det hade tråden besparats många spaltmeter. Jag tar det igen:
BW har alltid varit min no1 huvudmisstänkt.
Citera
2023-03-28, 09:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Är också i den åldern, jodå det finns ett skäl för henne att träda fram, få allmänheten att släppa BW fri från misstanke om inblandning i mordet.

Ett dessutom mycket starkt skäl.

Ja, det argumentet har ju använts om många, att de skall gå in i tråden och fria sig själva eller andra. I praktiken rör det sig om så många personer att det är helt orimligt att tro att alla är inblandade i Helenas försvinnande. Rent logiskt är det uppenbart att många skiter i hur "bra" det är att skriva på flashback, så det är inte mycket till argument.
Citera
2023-03-28, 09:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du har citerat Pepparkakemannen men klippt bort tidsangivelsen så det skall passa dina syften. Du har tolkat in ett körande i gräset, fast BW snarare har åkt "fram och tebax" på vägen och du håller dig nu krampaktigt fram vid hoppet om att det finns två fotbollsplaner fast alla belägg pekar på att det bara finns en.
Jag har gett en förklaring ang tidsangivelsen och även sagt att gräset aldrig skulle ha nämnts. Hade du tagit till dig av den infon hade tråden besparats från ytterligare ordsallad.

Hur vet du att BW åkte "fram och tebax" på vägen, var du själv där eller? Varför hävdar du krampaktigt att det bara finns en fotbollsplan när alla kan se på kartan att det finns två?

Citat:
Likt en gris återvänder du till samma gyttjepöl om och om igen i denna tråd. Du hittar en misstänkt, kryddar berättelsen, berättar att du löst fallet och misstänker att alla som inte är med på ditt tåg i själva verket är den gärningsman du misstänker. Alla har en agenda när de inte stödjer dig. Ofta så finns det en annan skribent som är rätt så nyregistrerad som stödjer dig och kontaktar polisen. När din teori spricker, t.ex. genom att polisen förklarar att ClLe inte längre är misstänkt, så drar du dig undan ett tag och din medarbetare försvinner i skuggorna för att i princip aldrig skriva mer i tråden.

Att råka hamna i gyttjepölen en gång kan ses som nybörjarotur, men du lär dig verkligen ingenting.

Märkligt att du aldrig lyckas läsa vad jag skriver, hade du gjort det hade tråden besparats många spaltmeter.
Jag tar det igen:
BW har alltid varit no1 misstänkt för mig.
MEN, det utesluter inte att man kan testa andra spår och driva nya linjer. Det är inte att hoppa från tuva till tuva, det är att var öppen i sitt sätt att tänka, dvs raka motsatsen till dig.

Nä nu tycker jag att vi kör vidare, fullfart framåt!
Kjam, kjam
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 09:42.
Citera
2023-03-28, 09:36
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Märklig att du aldrig läser vad jag skriver, hade du gjort det hade tråden besparats många spaltmeter. Jag tar det igen:
BW har alltid varit min no1 huvudmisstänkt.

Kära Pudelfrillan. Det är Pepparkakemannen som säger att BW åkte "fram och tebax". Om han åkt fram och tillbaka och rivit upp en fotbollsplan hade många blivit förbannade. Det är något som folk med ett IQ på 100+ med lätthet inser. Folk med ett IQ 100+ inser också med lätthet hur osannolikt det är med en fotbollsplan som det går en väg tvärs genom.

Alla minns även hur bergsäker du var på att CL med bror var Helenas mördare. Ditt agerande då är exakt likadant som nu. Om du hade haft lite självkritik hade tråden besparats många spaltmeter.

Citat:
Dom lär knappast ha umgåtts privat på det sättet som du vill få det att låta som. Om nu PL var på besök hemma i Mariestad den aktuella helgen så ville man kanske inte bara sitta hemma och glo en varm lördagssommar kväll. I stället åkte man ut en sväng med bilen för att kolla läget på stan och stadt där dom flesta festglada befann sig. En av bröderna var berusad (som vanligt) som GW påstår i sin teori. Den andra brodern var den som bestämde och det var han som körde bilen. Eftersom CL i vanliga fall (när PL inte är på besök) hade som "hobby" att åka runt och försöka ta kontakt med tjejer så fanns det kanske ett intresse även denna kväll att försöka få med en tjej i bilen. Kanske hade CL t.o.m. föreslagit att dom kunde åka till stadt i rollen som just "svart taxi" åt tjejer.

Resten av händelsekedjan är bara rena tillfälligheter:

Man går in på stadt för att kolla läget strax innan stängning och får då syn på Helena. CL kan även ha blivit intresserad av just henne. Om dom nu hade svart taxi tänket står man kanske lite avsides och kollar läget, just som bartendrarna beskrev att dom här 2 okända killarna gjorde. Man får dom sagt syn på Helena och CL kanske närmade sig HA i samband med att hon bad om ett glas vatten i baren som nyss hade stängt. Man pratar lite hastigt men Helena som ska hem avbyter försöket till kontakt och erbjuder stället en av bröderna sitt vatten. Hur CL sen tolkar ordväxlingen, blickarna och leendet från den ensamma HA är omöjligt att förstå men man kan utgå ifrån att ett intresse fanns. Helena lämnar stadt och "bil-stalkaren" CL som inte kan släppa HA vill då erbjuda henne skjuts. Ev. hörde även CL tidigare när Helena frågade sina vänner om nån av dom skulle "åt hennes håll" och uppfattade det som att hon ville ha skjuts.
Bröderna lämnar stadt, går till bilen och ser då hur Helena börjar gå hemåt, dom kör efter och tar på nytt kontakt med henne. CL säger att man är påväg till Radbyn och att HA kan åka med en bit om hon ska åt samma håll. Helena tycker att det låter ok och sätter sig i bilen med bröderna. Här avslutar jag det här scenariot om hur det skulle kunna ha gått till från det att bröderna anlände till stadt fram tills Helena hamnar i "den mindre vita bilen med avhugget bakparti".
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 09:44.
Citera
2023-03-28, 10:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Kära Pudelfrillan. Det är Pepparkakemannen som säger att BW åkte "fram och tebax". Om han åkt fram och tillbaka och rivit upp en fotbollsplan hade många blivit förbannade. Det är något som folk med ett IQ på 100+ med lätthet inser.

Nja det är du som säger att BW åkte fram och tebax" på grusvägen. Hur vet du att han gjorde det om du inte själv var där?

Citat:
Alla minns även hur bergsäker du var på att CL med bror var Helenas mördare. Ditt agerande då är exakt likadant som nu. Om du hade haft lite självkritik hade tråden besparats många spaltmeter.

Eftersom Kalla Fall gick ut med att dom var säkra på att dom hade rätt person så väckte det givetvis mitt intresse.
Här på Flashback spekuleras det och jag spekulerade därför kring ett scenario med ClLe. Du kan inte jämföra det med dina spaltmeter av ordsallad som endast fyller ett enda syfte.

Aka Thordsallad
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 10:39.
Citera
2023-03-28, 10:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ja, SLA

https://ibb.co/XpQLtVM
https://ibb.co/QnMWqzW
https://ibb.co/4tCSckc
https://ibb.co/Sm0k2qG
https://ibb.co/BK0FZj7

P.S. Jag erkänner villigt att dessa bilder är stulna från någon annan i forumet... D.S.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Plockar vi fram BW här igen så säger han ju som den sista person utanför Stadt i SLA tre dagar efter försvinnandet att :"Helena var på gott humör och hon skulle promenera hem, för att få lite luft". Det är ju då en viktig uppgift lämnad av en person som anses vara den sista kända person som samtalat med Helena. Om man vill kan man då se det som att han vill ge det intrycket, "plantera" den iden i folks medvetande att hon gick hem, inte fick skjuts av någon. Varför då omnämns i denna vittnesuppgift något mer överhuvudtaget av andra medier ? Det finns inte ett TV-inslag, tidnings - eller i bokform där detta mer berörs . Inte ens i Lotte Dalsgards bok, hon som ändå har med mycket mer info än de andra mediekanalerna har haft. Däribland P4- dok. bl a. Varför är det så ?

Varför inte Lotte hade med detta ens kanske var ett krav från Ulrika, annars kanske hon inte skulle medverka i boken och eventuellt sätta stopp . Spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I samma SLA 17 juni står det väl även att, Helena Andersson lämnade Stadshotellet vid tvåtiden natten till söndagen och sa till kamraterna att hon skulle gå hem.
https://imgbb.com/4tCSckc

Sedan finns det väl även uppgifter i media från en bartender att Helena sagt att hon skulle gå hem? Kanske samma bartender som såg Helena i baren med två oidentifierade personer strax före stängning.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag tror ni båda missade frågan i inlägget från IB03. Mitt svar var att det är inte bara BW som sagt att Helena skulle gå hem.

Jag , kan inte se något i de ovanstående SLA- länkarna av Thord någonting om att " kamrater" inne på Stadt då, hade hört Helena att hon skulle gå hem. I så fall är jag blind. Men att hon kunde ha sagt detta till dem där inne det kan vara mycket möjligt, då hon kanske inte hade hittat någon vid det laget som hon kunde bli hemskjutsad av. Denna misstanke stöds kraftigt då av:

1. De kompisar som sagt i baren om Helena att hon skulle ha sagt: "Är det ingen som skall åt mitt
håll".

2. Det stöds av även då varför Ulrika hade sagt att Helena skulle "ta taxi", för hon hade inte fått syn på någon där inne på Stadt, som hon kunde bli hemskjutsad av.

När Helena kommer ut sen från Stadt efter stängning så slutar spåren efter Helena säger Polisen. Jenven säger ju i "Att lösa ett mord", del 1 att :

"Det man vet det är ju vad som skedde innanför entre väggarna här, men så fort hon har gått ut utanför här , så tappar ju utredningen kontakten med vad hon gjorde. Åh, vi vet ju att här ute har man ju hört en väldigt massa människor som inte kan beskriva vad hon gör".

Det kanske inte framkom ser jag nu vad exakt jag frågade efter egentligen och det är ju då hela grejjen då med BWs påstådda möte med Helena utanför Stadt. VARFÖR I HELA FRIDEN BERÖRS EJ DETTA MÖTE MERA ÖVERHUVUDTAGET I NÅGON ANNAN MEDIA ELLER POLISEN, EFTER SLA ARTIKELNS PUBLICERING.

Att Jenven säger så att : "utredningen tappar kontakten med vad hon gjorde när hon kom ut", därför är man också så desperat från Skövde-Polisens sida att man ville ha en GM med utgångspunkt inne på Stadt och sedan så kunde man arbeta sig utåt. En sorts tvångsmall. Därför ville man ju också knyta "brovittnets" observation till att vara samme "pilotman" inne på Stadt som på bron. Vilket jag definitivt inte tror.

Men går vi då igen till det jag sade om BW och han då kanske ville så ett frö i huvudet på folk i denna SLA-artikel att Helena skulle gått hem. Det kan nog vara så att när Helena är på väg ut från Stadt så kan hon då vid det laget fått förbereda sig på att hon får gå hem själv, i och med punkt 1 och 2 ovan.

När hon träffar BW utanför säger hon kanske allt detta, att hon pratat med Ulrika och hon sade att hon skulle ta taxi samt att Helena då säger att hon skall gå hem till BW. Allt detta så långt kan vara sant. Fortsättningen då får vi tänka oss att Helena börjar att gå över torget ensam, men sedan efterhand kanske blir upphunnen av en man, som slår följe från Österlånggatan och en bit framåt. En bil tillhörande denne man eller kompis med bil behöver ju komma in i bilden i alla fall senast någon gång efter Marieholmsbron och då de tre åker vidare tillsammans in på Ekuddenvägen.

Jag kollar lite på det citat av BW som återges i SLA-artikeln. "Jag fick till och med en kram av henne innan hon gick. Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville få luft och valde därför att promenera till Ekudden"

Nu har jag lite på förhand färgade "glasögon" här också gällande BW, så allt han säger/sagt kan då tolkas till nackdel för honom. Detta är en risk som man då bör se upp med. I detta återgivna citat så kan man antingen tolka det som inget konstigt alls, eller kanske några saker som man kan fundera över. Det här med kramen har ju diskuterats förut. Man kan tolka det då som han vill göra sken av att de var vänner det sista han såg av henne och innan hon gick. Han säger då även "Promenera till Ekudden", alltså inte hem. Han vill understryka att hon skulle gå ända hem till Ekudden. Som jag sade så är denna sista del spekulativt tänkande och det bygger också på att reportern har citerat BW korrekt och ordagrant.
Citera
2023-03-28, 10:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej det är du som säger att BW åkte fram och tebax" på grusvägen. Hur vet du att han gjorde det om du inte själv var där?

Eftersom Kalla Fall gick ut med att dom var säkra på att dom hade rätt person så väckte det givetvis mitt intresse.
Här på Flashback spekuleras det och jag spekulerade därför kring ett scenario med ClLe. Du kan inte jämföra det med dina spaltmeter av ordsallad som endast fyller ett enda syfte.

Aka Thordsallad

Kära lilla pudel. Du fantiserade om ClLe:s bror på Stadt. Spaltmeter upp och spaltmeter ner med rena rama fantasier utan något som helst stöd i fakta eller något polisen sagt. På samma sätt fantiserar du om en biltur tvärs över en fotbollsplan som BW sedan skall ha kört sönder inför en massa åskådare. Personer med en IQ +100 inser hur befängd din idé är.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
... precis som du Thord säger så kan man aldrig i helvete använt den väg som börjar vid Kolarbäcksvägens vändplan och fortsätter alldeles inpå husen på Bronsåldersvägen och det vid Vikingavägen och som fortsätter över fotbollsplanen och ner. Nej , detta är en helt vansinnig risk...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 10:21.
Citera
2023-03-28, 10:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Kära Pudelfrillan. Det är Pepparkakemannen som säger att BW åkte "fram och tebax". Om han åkt fram och tillbaka och rivit upp en fotbollsplan hade många blivit förbannade. Det är något som folk med ett IQ på 100+ med lätthet inser.

Men nyss sa du ju att det inte var en fotbollsplan, hur ska du ha det? Folk kan väl inte bli förbannade på att BW river upp en fotbollsplan som inte finns? Vidare säger du att detta är något som folk med ett IQ på 100+ med lätthet inser
Om du själv hade haft ett IQ på 100+ hade du insett ditt klavertramp innan du postade ditt obegåvade inlägg.
Mer ordsallad i vanlig ordning alltså
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 10:59.
Citera
2023-03-28, 10:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:
6) IB03... Ja, att Pudeln och Skvagg faller för Zorros och InkaInkas dravel förvånar mig inte, men det är en rejäl plump i IB03:s protokoll att han ställde upp på InkaInka. Men kanske är det så att IB03 först måste lära sig att känna igen mytomanerna (InkaInka och Zorro), därefter måste han lära sig att känna igen dem som är tragiska offer för sin egen fantasi (Pudelfrillan och Skvagg).

Nu får du ta och ge dig lite. Detta blir tramsigt och du vet om det. Varför jag lyssnade på vad Inka hade att berätta var just att få reda på mer om just vad det var han hade att berätta. Få fram mer info om hur allt detta går ihop eller då inte går ihop för mig. Som jag sagt tidigare så vet man ju inte från början om det finns eller inte finns något värde . Det är ju detta vi kan ha tråden till bl a, genom diskussion och samtal, se om olika teorier kan bära frukt eller ej.

Självklart skall vi vara kritiskt tänkande, men detta bör ju göras med en avvägning att man inte helt dödar någons intresse för tråden ,som kan ha någon viktig detalj att lämna. Vi vet inte ALLT på förhand då hade detta varit löst. Tror du att den förhörsledare eller för delen journalist är särskilt smart som vill ha ut info av någon, om de direkt attackerar denne med våldsamt kritiska frågor och kanske personangrepp. Not.

Och ja , vi behöver använda antagande i denna försvinnandeekvation. Hade vi haft alla korrekta värden i denna så hade detta försvinnande inte varit något mysterium. Att säga att man skall hata antaganden blir i detta sammanhang bara tomma ord och patetiskt "redigt". Eller är det bara andras antaganden du hatar ?

För övrigt behöver vi ju testa nya ideer i tråden ibland, inget konstigt,. Genom diskussion och samarbete kommer vi framåt.

Vi kan inte snacka om Jörg*n La*rm och Tomm*y B hela dagen om du fattar vad jag menar...
Citera
2023-03-28, 10:45
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja, det argumentet har ju använts om många, att de skall gå in i tråden och fria sig själva eller andra. I praktiken rör det sig om så många personer att det är helt orimligt att tro att alla är inblandade i Helenas försvinnande. Rent logiskt är det uppenbart att många skiter i hur "bra" det är att skriva på flashback, så det är inte mycket till argument.

Ja det är många personer som utpekats,men detta rör sig om den förmodligen mest misstänkta personen i tråden som för övrigt har fler än 11 miljoner visningar.

Så detta är ingen vanlig Flashback-tråd om kreti och pleti.

Så nej, jag ser däremot desto fler andra sorts argument från ett alibi att knipa k-ft och det är mycket allvarliga argument (utan att gå in på vad det kan vara).
Citera
2023-03-28, 10:47
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Nej jag har inte missat något
Jag vill höra vad just du tror Sculley, fick Helena skjuts från stan eller gick hon?
Du kan väl inte ständigt förhålla dig "neutral" till allt?

Vart hittar man källan till den påstådda vittnesuppgiften vid Systembolaget?
Har det blivit en trådsanning?
Det var mycket folk som rörde sig i området vid stängning, "en man och kvinna i sällskap" är en beskrivning som passar in på vem som helst.

Brovittnet's uppgift betraktas som ytterst osäker av polisen.

Om detta tror jag ingenting. Jag har inte fler uppgifter än någon annan i tråden, så varför skulle jag inte kunna hålla mig neutral? Tycker det räcker med “säkra” uppgifter och pajkastning i tråden utan min medverkan.

Kanske fler skulle iakttagit Helena om gick hem, men samtidig bör man ha i minnet att det var betydligt mindre bebyggelse ut mot Ekudden på den tiden.

Källan till den påstådda vittnesuppgiften vid Systembolaget känner jag inte till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in