Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Plockar vi fram BW här igen så säger han ju som den sista person utanför Stadt i SLA tre dagar efter försvinnandet att :"Helena var på gott humör och hon skulle promenera hem, för att få lite luft". Det är ju då en viktig uppgift lämnad av en person som anses vara den sista kända person som samtalat med Helena. Om man vill kan man då se det som att han vill ge det intrycket, "plantera" den iden i folks medvetande att hon gick hem, inte fick skjuts av någon. Varför då omnämns i denna vittnesuppgift något mer överhuvudtaget av andra medier ? Det finns inte ett TV-inslag, tidnings - eller i bokform där detta mer berörs . Inte ens i Lotte Dalsgards bok, hon som ändå har med mycket mer info än de andra mediekanalerna har haft. Däribland P4- dok. bl a. Varför är det så ?
Varför inte Lotte hade med detta ens kanske var ett krav från Ulrika, annars kanske hon inte skulle medverka i boken och eventuellt sätta stopp . Spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
I samma SLA 17 juni står det väl även att,
Helena Andersson lämnade Stadshotellet vid tvåtiden natten till söndagen och sa till kamraterna att hon skulle gå hem.
https://imgbb.com/4tCSckc
Sedan finns det väl även uppgifter i media från en bartender att Helena sagt att hon skulle gå hem? Kanske samma bartender som såg Helena i baren med två oidentifierade personer strax före stängning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Jag tror ni båda missade frågan i inlägget från IB03. Mitt svar var att det är inte bara BW som sagt att Helena skulle gå hem.
Jag , kan inte se något i de ovanstående SLA- länkarna av Thord någonting om att " kamrater" inne på Stadt då, hade hört Helena att hon skulle gå hem. I så fall är jag blind. Men att hon kunde ha sagt detta till dem där inne det kan vara mycket möjligt, då hon kanske inte hade hittat någon vid det laget som hon kunde bli hemskjutsad av. Denna misstanke stöds kraftigt då av:
1. De kompisar som sagt i baren om Helena att hon skulle ha sagt:
"Är det ingen som skall åt mitt
håll".
2. Det stöds av även då varför Ulrika hade sagt att Helena skulle "ta taxi", för hon hade inte fått syn på någon där
inne på Stadt, som hon kunde bli hemskjutsad av.
När Helena kommer ut sen från Stadt efter stängning så slutar spåren efter Helena säger Polisen. Jenven säger ju i "Att lösa ett mord", del 1 att :
"Det man vet det är ju vad som skedde innanför entre väggarna här, men så fort hon har gått ut utanför här , så tappar ju utredningen kontakten med vad hon gjorde. Åh, vi vet ju att här ute har man ju hört en väldigt massa människor som inte kan beskriva vad hon gör".
Det kanske inte framkom ser jag nu vad exakt jag frågade efter egentligen och det är ju då hela grejjen då med BWs påstådda möte med Helena utanför Stadt.
VARFÖR I HELA FRIDEN BERÖRS EJ DETTA MÖTE MERA ÖVERHUVUDTAGET I NÅGON ANNAN MEDIA ELLER POLISEN, EFTER SLA ARTIKELNS PUBLICERING.
Att Jenven säger så att : "utredningen tappar kontakten med vad hon gjorde när hon kom ut", därför är man också så desperat från Skövde-Polisens sida att man ville ha en GM med utgångspunkt inne på Stadt och sedan så kunde man arbeta sig utåt. En sorts tvångsmall. Därför ville man ju också knyta "brovittnets" observation till att vara samme "pilotman" inne på Stadt som på bron. Vilket jag definitivt inte tror.
Men går vi då igen till det jag sade om BW och han då kanske ville så ett frö i huvudet på folk i denna SLA-artikel att Helena skulle gått hem. Det kan nog vara så att när Helena är på väg ut från Stadt så kan hon då vid det laget fått förbereda sig på att hon får gå hem själv, i och med punkt 1 och 2 ovan.
När hon träffar BW utanför säger hon kanske allt detta, att hon pratat med Ulrika och hon sade att hon skulle ta taxi samt att Helena då säger att hon skall gå hem till BW. Allt detta så långt
kan vara sant. Fortsättningen då får vi tänka oss att Helena börjar att gå över torget ensam, men sedan efterhand kanske blir upphunnen av en man, som slår följe från Österlånggatan och en bit framåt. En bil tillhörande denne man eller kompis med bil behöver ju komma in i bilden i alla fall
senast någon gång efter Marieholmsbron och då de tre åker vidare tillsammans in på Ekuddenvägen.
Jag kollar lite på det citat av BW som återges i SLA-artikeln.
"Jag fick till och med en kram av henne innan hon gick. Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville få luft och valde därför att promenera till Ekudden"
Nu har jag lite på förhand färgade "glasögon" här också gällande BW, så allt han säger/sagt kan då tolkas till nackdel för honom. Detta är en risk som man då bör se upp med. I detta återgivna citat så kan man antingen tolka det som inget konstigt alls, eller kanske några saker som man kan fundera över. Det här med kramen har ju diskuterats förut. Man kan tolka det då som han vill göra sken av att de
var vänner det sista han såg av henne och innan hon
gick. Han säger då även "Promenera
till Ekudden", alltså inte
hem. Han vill understryka att hon skulle gå ända hem till
Ekudden. Som jag sade så är denna sista del spekulativt tänkande och det bygger också på att reportern har citerat BW korrekt och ordagrant.