2023-03-27, 20:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Bara lägg ner: Bara en (1) liten påminnelse från verkligheten!

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag styr inte bort, jag försöker snarare koppla ihop.
MO var ju för fan kompis med BW, dom kan båda vara inblandade i försvinnandet.
Det här med bröderna Olsson verkar för övrigt vara ett väldigt känsligt ämne för dig!
MO är ju med på Facebook-bilden tillsammans med BW och MK, där en av dom klipptes bort.

Om nu även MO var "sambo" med BW i EM-huset är det högintressant eftersom han inte är "granskad" i tråden. Kan MO vara pilot?

MO har som sagt en bror (någon som vet namnet?) och bröderna passar perfekt in som GW's gärningsmän. Dom hade även tillgång till båt (enligt Propparn) men du är helt ointresserad varje gång bröderna tas upp eller nämns.

Även kombinationen MO och BW kan vara intressant att titta närmare på.

Vilka var det nu som var "sambos" och bodde i EM-huset? BW, MK, HJ vilka mer? MO? hans bror?

Vad är det med dig? Som "trådledare" kan du väl försöka styra upp det här så bröderna Olsson granskas ordentligt?
Du om någon har kapacitet att göra det.
Det handlar bara om din egen vilja eller saknas viljan nu? Du säger att du vill att fallet ska lösas, visa det då när det dyker upp något intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Bara för att jag råkade ifrågasätta dig bara lite grann, går du i taket. Men som sagt: Du brukar själv vara oerhört snabb med att anklaga andra för att "växla spår", men du tålde inte dig egen medicin!

Bröderna "O" är inte det minsta känsligt för mig, men som jag är säker på att alla andra kunde läsa i mitt inlägg till dig så vet jag ingenting om bröderna "O". Jag kan inte bidra med något. Men självklart att ni andra som har något på bröderna "O" ska diskutera dem och en eventuell koppling till BW och kanske till Helena-fallet. Tro mig, om jag hade vetat något hade varit först på pucken!

Det där kortet som divadnil så påpassligt hade sett på Mika*els Facebook innan han tog bort det, har jag flitigt tagit upp flera gånger, så hur du kan få det till att jag skulle typ ducka för brodern "O" på kortet är obegripligt. Jag har ju hänvisat till det där kortet samt påmint alla om det otaliga gånger.

Självklart kan bröderna "O" vara GW Perssons två gubbar, absolut! Det vi vet från kortet och bildtexten är att Mika*el skriver "sambo" om BW. De två kan vi nog vara säkra på bodde i huset. Uppenbarligen hängde även Mathi*as Ohlss*on där, men om han också bodde där har jag ingen aning om. Och enligt bildtexten kan vi kanske räkna in HJM och KM som i vart fall besökare i huset.

Dög detta, farbror Snarstucken?
Citera
2023-03-27, 20:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Tag det som Fighter skriver. Ja, det är sant det han skriver. Bäckens fotbollsplan är söder om Bäckens cafe, men hans beskrivning passar lika bra på fotbollsplanen som Judaland pekar ut.

Ok men om nu beskrivningen passar in på båda fotbollsplanerna är väl knappast du enväldig domare som avgör vilken av dom Pepparkakemannen avser?

Citat:
Det är dessutom så att det du kallar fotbollsplan inte ens är en fotbollsplan värd namnet. Vilka ungar tror du vill spela match på en fotbollsplan där målen står så tätt.

Någon rad längre ner i ditt inlägg är tydligen fotbollsplanen ovanför hamnen inte ens en fotbollsplan längre... och du utger dig för att vara seriös, ett föredöme för tråden?
Citera
2023-03-27, 20:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I samma SLA 17 juni står det väl även att, Helena Andersson lämnade Stadshotellet vid tvåtiden natten till söndagen och sa till kamraterna att hon skulle gå hem.
https://imgbb.com/4tCSckc

Sedan finns det väl även uppgifter i media från en bartender att Helena sagt att hon skulle gå hem? Kanske samma bartender som såg Helena i baren med två oidentifierade personer strax före stängning.

Det mesta talar för att Helena i vart började att gå mot hemmet. Om det strax senare skulle ha kunnat förändras vet vi ju inte säkert, men en vittnesutsaga pratar om en man och kvinna utmed Österlånggatan vid dåvarande Systembolaget, en annan om en man och kvinna på Marieholmsbron. Det känns ändå så här långt som att "gå-hem"-spåret har övertaget, men självklart är det inte hugget i sten.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-03-27 kl. 20:35.
Citera
2023-03-27, 20:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Bara lägg ner: Bara en (1) liten påminnelse från verkligheten!

BW har alltid varit no1 misstänkt för mig.
MEN, det utesluter inte att man kan testa andra spår och driva nya linjer. Det är inte att hoppa från tuva till tuva, det är att var öppen i sitt sätt att tänka, dvs raka motsatsen till dig.
Citera
2023-03-27, 20:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
BW har alltid varit no1 misstänkt för mig.
MEN, det utesluter inte att man kan testa andra spår och driva nya linjer. Det är inte att hoppa från tuva till tuva, det är att var öppen i sitt sätt att tänka, dvs raka motsatsen till dig.

Men nu handlade ju saken om att allt i din värld är märkligt, känsligt och misstänkt med andra om de av någon anledning inte engagerar sig eller är "tillräckligt aktiva". Snälla, bara sluta.
Citera
2023-03-27, 20:54
Medlem
Citat:
Snälla, snälla, snälla Pudelfrilla. Jag vet att du är med i tråden för att du ärligen vill att Helena skall återfinnas. Men försök att bli din egen värsta kritiker. Försök att krossa dina egna antaganden innan du skriver ned dem. På det viset blir faktiskt det du skriver bara bättre underbyggt.

Tag det som Fighter skriver. Ja, det är sant det han skriver. Bäckens fotbollsplan är söder om Bäckens cafe, men hans beskrivning passar lika bra på fotbollsplanen som Judaland pekar ut.

I det läget kan man ta till googling:

https://www.mariestadstidningen.se/2019/12/05/fotbollsplan-blev-sonderkord-23bf4/

Fotot är taget från parkeringen vid Bäckens cafe:
https://www.google.se/maps/@58.7117396,13.7979511,3a,59.5y,135.01h,88.2t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQDTV2yJ1O7YbqaAYZL_-5g!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3DQDTV2yJ1O7YbqaAYZL_-5g%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h %3D100 %26yaw%3D279.55545%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i 13312!8i6656

Det är dessutom så att det du kallar fotbollsplan inte ens är en fotbollsplan värd namnet. Vilka ungar tror du vill spela match på en fotbollsplan där målen står så tätt. Planen vid caféet ligger däremot inom normen för vad som kan räknas som en fotbollsplan i juniorsammanhang, om jag (som har noll fotbollsintresse) tolkar reglerna rätt vid en hastig blick.

Du har också noll belägg för att ChEr var hos UA. Det råkar bara vara så att du och Skvagg är överens om det, men det är inget bevis. IB03 ger er förmodligen ett försiktigt stöd till denna tanke, men slänger sin brasklapp "spekulation" bakom, skulle jag gissa.

IB03 jobbar metodiskt. Han har stora chanser att bli en ny Uggla, dvs trådpolis. Men han är ännu inte tillräckligt påläst. Ni som fantiserar friskt borde faktiskt vara tacksamma för det jobb som Ugglan, Hinc, PlX309 m.fl. lägger ned för att ta fram fakta och krossa alla möjliga konstiga hugskott.

P.S. Särskilt tacksamma borde ni vara mot Ugglan utan vilken denna tråd hade varit ett komplett dagis för länge sedan. D.S.
Skillnaden på IB03 och Ugglan är att han är ingen mobbare, Ugglan kommer aldrig med nåt nytt.
Citera
2023-03-27, 21:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men nu handlade ju saken om att allt i din värld är märkligt, känsligt och misstänkt med andra om de av någon anledning inte engagerar sig eller är "tillräckligt aktiva". Snälla, bara sluta.

Återigen, kasta inte sten i glashus. Du är ju själv väldigt misstänksam till din natur vilket du även har gått ut med öppet i tråden. Jag vill tro att det är en bra egenskap.

Det finns f.ö många goda anledningar till att vara misstänksam i den här tråden.
Vi är många nu som sen länge har insett att tråden styrs och kontrolleras av ett grandiost ego.

Har du också kommit fram till den slutsatsen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-27 kl. 21:36.
Citera
2023-03-27, 21:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I samma SLA 17 juni står det väl även att, Helena Andersson lämnade Stadshotellet vid tvåtiden natten till söndagen och sa till kamraterna att hon skulle gå hem.
https://imgbb.com/4tCSckc

Sedan finns det väl även uppgifter i media från en bartender att Helena sagt att hon skulle gå hem? Kanske samma bartender som såg Helena i baren med två oidentifierade personer strax före stängning.

Vad tror du själv?
Tror du att HA fick skjuts från stan eller gick hon hem?
Citera
2023-03-27, 22:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Om berättelsen om BW på festen i Radbyn är sann så har han ett ex som han vill bli tillsammans med, åtminstone för natten. Det tyder snarare på att BW är singel.

Jag ställer mig därför tveksam till att ChEr är BW:s alibi för natten. Om alibit hade varit någon BW umgåtts med så borde han nämligen sprida den uppgiften.

Så varför har då inte BW spridit uppgiften om vem som är hans alibi?
Det tolkar jag som att han har ett osäkert alibi. Kanske är det t.o.m en säkerhetsrisk om det kommer ut vem det är? I synnerhet om BW har manipulerat och hotat personen som är hans alibi.
Enligt en källa ska BW ha övertalat och hotat ett "ex" att lämna falska uppgifter till polisen när dom ville ha mer ingående info om honom som person.
Har Bj*örn använt sig av samma "metoder" när han fixade ett alibi lär han garanterat hålla tyst om vem det är. Det är inte alls omöjligt att det är ChEr som är BW's alibi, ett rykte uppstår inte ur tomma intet, ingen rök utan eld gäller även här.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-27 kl. 22:44.
Citera
2023-03-28, 00:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det mesta talar för att Helena i vart började att gå mot hemmet. Om det strax senare skulle ha kunnat förändras vet vi ju inte säkert, men en vittnesutsaga pratar om en man och kvinna utmed Österlånggatan vid dåvarande Systembolaget, en annan om en man och kvinna på Marieholmsbron. Det känns ändå så här långt som att "gå-hem"-spåret har övertaget, men självklart är det inte hugget i sten.

Citat:
Vad tror du själv?
Tror du att HA fick skjuts från stan eller gick hon hem?

Jag tror ni båda missade frågan i inlägget från IB03. Mitt svar var att det är inte bara BW som sagt att Helena skulle gå hem.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Plockar vi fram BW här igen så säger han ju som den sista person utanför Stadt i SLA tre dagar efter försvinnandet att :"Helena var på gott humör och hon skulle promenera hem, för att få lite luft". Det är ju då en viktig uppgift lämnad av en person som anses vara den sista kända person som samtalat med Helena. Om man vill kan man då se det som att han vill ge det intrycket, "plantera" den iden i folks medvetande att hon gick hem, inte fick skjuts av någon. Varför då omnämns i denna vittnesuppgift något mer överhuvudtaget av andra medier ?
Citera
2023-03-28, 06:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Så varför har då inte BW spridit uppgiften om vem som är hans alibi?
Det tolkar jag som att han har ett osäkert alibi. Kanske är det t.o.m en säkerhetsrisk om det kommer ut vem det är? I synnerhet om BW har manipulerat och hotat personen som är hans alibi.
Enligt en källa ska BW ha övertalat och hotat ett "ex" att lämna falska uppgifter till polisen när dom ville ha mer ingående info om honom som person.
Har Bj*örn använt sig av samma "metoder" när han fixade ett alibi lär han garanterat hålla tyst om vem det är. Det är inte alls omöjligt att det är ChEr som är BW's alibi, ett rykte uppstår inte ur tomma intet, ingen rök utan eld gäller även här.

Jag känner inte din ålder, men sexualmoralen på 90-talet var sådan att det var OK att vara ett par eller att "strula". One night stands har dock lite negativ stämpel så det var inte något samtalsämne.

Utifrån den moralen borde BW problemfritt kunna sprida vem som var hans alibi om de umgicks efter mordet och det inte rörde sig om ett one night stand. Om alibit hade ställt upp på att ljuga för honom så hade det också varit lämpligt att sprida budskapet för att möta olle i grind. Men rör det sig om ett one night stand och ett äkta alibi så är BW givetvis i starkt beroendeställning till denna kvinna och att då sprida uppgiften om sin erövring för natten ligger inte i hans intresse. Det viktiga är att hon håller fast vid berättelsen till polisen.

Detta plus att berättelsen om BW:s uppträde i Radbyn också tyder på att han är singel gör att jag tycker att det lutar åt att alibit är ett one night stand.

Varken MiKj eller berättelsen i Radbyn ger skäl till att tro att BW fått ett ex att gråta och söka sig till UA.
Citera
2023-03-28, 06:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ok men om nu beskrivningen passar in på båda fotbollsplanerna är väl knappast du enväldig domare som avgör vilken av dom Pepparkakemannen avser?

Någon rad längre ner i ditt inlägg är tydligen fotbollsplanen ovanför hamnen inte ens en fotbollsplan längre... och du utger dig för att vara seriös, ett föredöme för tråden?

Jag vet inte om vi missförstår varandra. Du använder uttrycket "ovanför hamnen" och Fighter använde uttrycket "bakom fotbollsplan". Båda begreppen är luddiga.

Fotbollsplan vid caféet är en riktig fotbollsplan. Den är försedd med parkering och ligger vid ett känt café vid en känd väg. Den passar med andra ord som samlingsplats för ett sök.

Det du kallar fotbollsplan vid Kolarestigen är ingen riktig fotbollsplan. Den saknar parkering. Vägarna in i området är dåliga och är därför en dålig samlingsplats för ett sök.

P.S. Kommunen själv beskriver området vid Kolarestigen som "...en klippt gräsplan med fotbollsmål", sid 11 i länken nedan:

https://mariestad.se/download/18.5b07559d1700b6f80ed7ead/1580909163403/Planprogram%20B%C3%A4ckatorpen,%20samr%C3%A5dshand ling.pdf

Dvs kommunen vill inte kalla området för fotbollsplan, för det är ju liksom ingen fotbollsplan. D.S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 07:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in