2023-03-27, 22:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det jag menade var att om en 2-3 cm stora matrester hittades i luftvägarna, hade detta kunnat täppa till och stoppa inandningen utan att det hade krävts att någon manuellt trycker på halsen för att hindra dom att åka ner. Nu var bitarna såpass små plus vätska som T hade kunnat dra in i lungorna om inte något hade tryckt på halsen.

Ja, Clea är ju bakbunden av sin klient som håller fast vid sin gärningsbeskrivning. Men hon går över gränsen när hon ljuger om vad som står i obduktionsprotokollet och låtsas som att det saknas information för att utesluta kvävning av egen spya. Henne teatraliska utspel gör det inte lättare att få sympatier för hennes klient heller.

Jo, jag hängde med på ditt resonemang där, gick lite för fort när jag svarade dig.

Det är inte säkert att Clea direkt ljuger, utan försöker på alla sätt spräcka de svagheter som finns för att få rätten att tro på hennes klient.

Men jag tror att just detta kan ha varit den lite svåra frågan att avgöra exakta dödsorskaen, och det är många andra fynd som slutligen har avgjort slutsatsen. Och invändingarna kommer säkerligen åklagaren höra de rättemedicinska läkarna om.
Citera
2023-03-27, 22:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, där kanske vi har en förklaring till varför Johanna plötsligt ändrar sig vad gäller tiden för överfallet. Hon vill helt enkelt få in tid för sin paralysernade chock, då hon frös till is och fick panik.

Istället för som det verkar enligt Rullman (och grannens version), visar sig att JJ inte alls verkade varken chockad, förvirrad eller panikslagen. I den versionen är hon mycket aktiv och gör exakt vad som krävs för att bli av med ett lik. Utom att hon har sin mobil med sig.
Hon vill framställa sig själv som mänsklig, ja. Om man nu kan uttrycka sig så. För att få lägre straff.
Citera
2023-03-27, 22:46
Medlem
Har försökt läsa igenom kommentarer men hittar inte något exakt som det jag inte fattar (om det som Clea påstår om kräks i luftstrupen)
Rättsläkaren säger i protokollet 2 olika saker när jag läser det
1. Rikligt med magsäcksinnehåll i luftstrupen
2. Inget mikroskopiskt inandat magsäcksinnehåll i luftstrupen

Är jag helt trög? Nån?
Citera
2023-03-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men enligt Lapidus (tv4) kan de nya uppgifterna (om de nu är nya, har inte kunnat följa så bra) om att T ev dött av matrester/kräks i luftstrupen få stor betydelse, då det kanske inte går att klart slå fast dödsorsaken.

Lapidus anser att det har stor betydelse för att han liksom Sangborn och JJ är jude och vill fria JJ. Obducenten är också judinna. Se ett av mina andra inlägg.
Citera
2023-03-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Har försökt läsa igenom kommentarer men hittar inte något exakt som det jag inte fattar (om det som Clea påstår om kräks i luftstrupen)
Rättsläkaren säger i protokollet 2 olika saker när jag läser det
1. Rikligt med magsäcksinnehåll i luftstrupen
2. Inget mikroskopiskt inandat magsäcksinnehåll i luftstrupen

Är jag helt trög? Nån?

Inget mikroskopiskt inandat magsäcksinnehåll i lungorna
Citera
2023-03-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vad menar du med "inga sådana iakttagelser"? Vad är det för iakttagelser som du menar inte finns? Hon åkte visst till donken med en kille, efter mordet. Hur vet man att han inte var den som höll fast Tove?
Viktigt också att notera att avsaknad av iakttagelser inte är något bevis. Men här finns faktiskt en iakttagelse om en tredje person. Frågan måste då ställas, hur vet man att han inte är inblandad. Det kanske inte kan bevisas att han är inblandad, men kan det bevisas att han inte är det? Och vad innebär i så fall det för MH?

Nja, där har jag ändå förstått att det finns skador på Tove som visar att det varit mer än en person som tillfogat henne dessa skador.

Snarare visar skadorna att de är förenliga med ett sådant händelseförlopp, men jag tror inte det står att skadorna "talar starkt" för att de uppstått på det viset. Och "talar starkt för" är nog den grad som är mest förenlig med att något är bevisat/visat.
Citera
2023-03-27, 22:51
Medlem
Fibonaccitals avatar
Nu börjar jag bli lite små skum.

Hennes grannen (mitt emot) som hon anklagade i en av fupparna är kanske något man ska titta på.

Han har 3 företag. Han är 23 år gammal.

Man har sagt tidigare att JJ lade TT i ett förråd utanför dörren...

När jag sedan ser i en av fupparna så var JJ´s mobil i ett område där grannens företag finns.
Enligt hennes GPS.

Nydalavägen 6, Ideal Rekond Sweden.

Såå.. lite konspiratoriskt kanske...

Han har tappat minnet och kommer inte ihåg nånting av vad som hände mordnatten.

Detta är något för mig som är alldeles för mycket för att vara en slump.

Vad tror ni. Är jag ute och cyklar nu?
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-03-27 kl. 22:55. Anledning: Enligt GPS
Citera
2023-03-27, 22:52
Medlem
Citat:
Usch, jag får nästan svårt att andas av att höra det.
Tycker att jag hört det här tidigare, men det kanske var från någon annan i tråden? Liknande iaf?

Hursom, skönt att det gick bra!

Rättsläkaren skrev, att JJ suttit på buken och delvis på bröstkorgen, och att det kan ha bidragit till att Tove dog, men att strypningen var strypning:

Dödsorsak

Undersökningsfynden talar starkt för att dödsorsaken varit kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (s k manuell strypning). Kompromettering av andningsrörelser genom tryck mot buken och åtminstone partiell immobilisering av bröstkorgen genom tryck mot bröskorgen kan ha varit av bidragande betydelse för uppkonsten av dödsfallet."

Jag tror att åklagaren har talat med rättsläkaren och vet vad som gäller:

Srs direktrapportering:

"Åklagare Adam Rullman bryter in med en kommentar när det gäller Sangborns teorier om hur Tove kan ha dött. Han säger att frågan om huruvida kräks kan ha orsakat kvävningen hos Tove har tagits upp specifikt under obduktionen, men att något kräks inte hittats i lungblåsorna, alveolerna. Han säger att vi kommer återkomma till det här när rättsläkaren vittnar på torsdag"

Missat att det var främst buken och bara en del av bröstkorgen JJ suttit på. Det gör ju det svårare för henne att eventuellt hålla armarna med knäna som jag ändå sett som relativt rimligt om MH inte varit delaktig.
Citera
2023-03-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast återigen - om TT varit medvetslös under strypningen, hur kan då grannen som ringer på dörren höra sparkar i väggar inifrån lägenheten? Dödsryckningar är inte sparkar.

Det kan låta som sparkar. Det var någon som skrev om det tidigare i tråden dag.
Citera
2023-03-27, 22:54
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Finns säkert flera förklaringar men en är att NFC har ett medelvärde på undersökningarna på strax under 20 dagar till strax över 60 mellan 2017-2021. Situationen har egentligen inte blivit bättre. En hel bunt av lokala polislabb är nedlagda till förmån för NFC och de enheterna har inte hunnit byggas upp fullt ut än.

En annan är att man fick tömma JJs och MHs telefon två ggr. En logisk extrahering (i princip en vanlig backup) och en FFS (full file system). Det var vid FFS på JJs som man hittade koordinaterna. Att göra en FFS är inte helt självklart att det kommer att fungera.

Mycket intressant bakgrund, tack!
Och att anhöriga inte orkar ta strid för sakens skull är förståeligt.
Däremot hade det kanske kunnat sats in spann redan söndag på JJ
Citera
2023-03-27, 22:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så även efterförloppet under natten?

Det är först när jag utgår ifrån hypotesen att hon på egen hand hade tänkt ta ner kroppen till bilen, som pusselbitarna faller på plats. Detaljerna ur förhören är vad som blir avgörande, som jag ser det, och borde också vara förenlig med den snäva tidslinjen.

Ett exempel: M: "eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen."

Varför ta på sig bilnycklar om det är cykeln som ska ställas undan?

Ett annat exempel: "Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne."

Varför låta pojkvännen hämta henne när T har cykel?
Om M ljuger, varför inte säga att J sa att T cyklat hem?

Det sista där Maja säger att A*lbin kört hem henne, är observant av dig!

Ja, varför säga det om hon ljuger, när Maja vet att Tove hade cyklen med sig.

Jag blir inte klok på Maja, hennes delaktighet eller inte. För jag går inte med på det hon säger heller, att Tove var "iskall" och det var så hon förstod att hon var död.

I en version där Maja inte har deltagit, men hört oljud, anat att det inte stod rätt till, men inte agerat; skulle JJ vairt ensam om mordet och Maja frågat just denna fråga: Var är Tove? Och JJ ljuger.

Mänsklig försöker JJ vara ofta, men den äkta varan saknas. Därför blir det konstiga vändningar ibland, där hon väver in sådant som ska verka mänskligt, men det blir påklistrat.
Citera
2023-03-27, 22:56
Medlem
Citat:
Jag utgår från att Clea haft stöd från någon rättsmedicinsk expert för att kunna finna de svagheter i utlåtandet att stödja sig på när hon nu hävdar att Tove kan ha dött av kräkning genom skallskadorna.

Obducenten är judinna och hjälper säkert försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in