2023-03-27, 22:13
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Angående att JJ satte sig på Toves bröstkorg, tog stryptag, så instämmer jag fullständigt med det du säger att i o med att JJ sitter på Toves bröstkorg
så var hon fast o kunde hon inte andas in.

Jag har tyvärr en mycket obehaglig erfarenhet av just det. .
Min exman, som var alkoholist, kom in sent en kväll när jag låg o sov, han satte sig på min bröstkorg med hela sin tyngd o tog stryptag.
Jag kunde inte andas, hade en fruktansvärd panik, jag var fullständigt övertygad om att nu kommer han att döda mig , bröstkorgen trycktes in av hans tyngd, jag fick inte en gnutta luft, svår dödsångest,
kunde inte rubba honom trots att jag var vältränad,
det svartnade för ögonen,
jag kände att jag höll på att förlora medvetandet,
men på något märkligt sätt fick jag honom ur balans, lyckades ”kräla” mer mot fotändan på vår säng, när han försöker sätta sig på mig igen, då går sänggaveln, som var i kraftig furu, tvärt av jag underst o han ovanpå mig.
Jag hamnar på golvet, han rusar ut osv…

Vi hade inte varit ovänner, mer än att jag var innerligt trött på hans drickande…

Låter som en mycket obehaglig händelse och upplevelse :/ Kan föreställa mig att det river upp minnen att läsa hur TT bragds om livet. Men tack för att du delar med dig.
Citera
2023-03-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är ju onekligen så att den tekniska bevisningen emot MH framstår som övertygande.

Men den stora frågan man borde ställa sig är - Har det uteslutits, bortom allt rimligt tvivel, att det kan finnas en tredje person inblandad, som har begått de gärningar som MH anklagas för. Dvs, att ha hållit fast Tove när JJ strypt henne.

Rent teoretiskt så skulle MH kunna ha sovit under mordet, men ändå hjälpt till att forsla bort Toves kropp.

Jag vill på inget vis hävda att det är så här. Men skall MH kunna dömas, så får det ju inte finnas några alternativa förklaringar som innebär en alternativ gärningsman. Kolla bara som exempel på hovrättens friande dom av Zeid Awde, som kom idag.

Det har ju sökts efter DNA i lägenheten efter även andra. Mig veterligen står det ingenstans i FUP om möjligheten till en tredje gärningsman. Inga sådana iakttagelser finns ju heller.

Däremot står det ganska tydligt att MHs version, att hon inte var inblandad i själva dödandet, är möjlig om TTs huvudskador gjorde henne medvetandepåverkad. Alltså att JJ utfört våldet utan MHs hjälp. Baserat på detta så tror jag att det kan vara svårt att få MH fälld för mord.
Citera
2023-03-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koping-king
Inte mycket. Känner av spriten mindre när jag medicinerar. Tidigare i livet drog jag ladd eller amfetamin på fester, kunde dricka hur mycket som helst utan att bli särskilt full.

För mig är det tvärtom. Har adhd och även om jag tar en tablett pisstidigt på morgonen får jag minnesluckor och blir arg efter två öl. Tar därför ingen medicin om jag vet att jag ska dricka. Lärde mig den hårda vägen..(inga brott begångna dock!)
Mkt individuellt alltså.
Citera
2023-03-27, 22:16
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite lamt från MHs försvarare, men nödvändigt ändå. Alla invändningar måste ett försvar ta upp:

Svt
"Han visar bilder från lägenheten, en etta med sovalkov. Han menar att den rörelse som hennes mobiltelefon gjort inte betyder att det är 18-åringen som håller i den."

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
För att rätten inte meddelat att det är förbjudet med ljudinspelning.
Vart kan man lyssna?
Citera
2023-03-27, 22:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är möjligt du har rätt.
Jag har hängt upp mig på Js svävande när hon berättar att M försöker hålla Ts armar och upprepningarna om det. Inte förrän FL frågar direkt, säger hon ja. Och om jag inte minns fel är det en av få gånger som M, utan att behöva tänka, ger någorlunda hyfsat svar.
Där ligger mina största betänkligheter.
Ja, jag tror att J avser sig själv; det är hon och endast hon, som försöker hålla T:s armar nere med hjälp av sina långa och starka ben. Som hästtjej har hon vältränade adduktorer. I övrigt är hon något av en bjässe i förhållande till T. Så visst finns det kapacitet där; T har ingen chans när hon fälls i en båge och landar med en kraftig duns.
Alkoholhalten var relativt hög med 1.2 promille i lårblod och det inverkar givetvis negativt på förmågan att försvara sig.

Ett annat exempel på när hon byter ut person, är överfallet i badrummet i den ursprungliga versionen, dvs i de första förhören, där M är den som faller omkull på golvet. Strax därefter lämnar T lägenheten, dvs J puttar in T i badrummet och låser dörren. Enligt M som ska ha fått det återberättat av J.

Grannarna under uppfattade heller inga andra ljud än dunsarna. Och idag kom det fram att både en murstock i sovalkoven och ett piano utanför, fungerar ljuddämpande.

I de första förhören bedömer jag att hon håller sig närmast sanningen genom att tala om att hon och T satt i köket.
M kom förbi och gick in i badrummet för att kräkas.
Noterbart är att M vidhåller köksdelen hela tiden, genom samtliga förhör.

Det är när J beslutar sig för att tala sanning som det bär iväg. Fullständigt. I sista versionen påbörjas överfallet i samband med visningen av lägenheten, direkt efter att samtliga har tagit av sig ytterkläderna. - Vad hände mellan 02:00-02:30?

Idag satte åklagaren tiden för överfallet till 02:30, vilket heller inte ger utrymme för J:s snyfthistoria om hur chockad hon var och hur hon betedde sig efteråt.

För 02:46 - 16 minuter senare - är hon på väg till Mc Donald´s tillsammans med grannen och de båda mobilerna.
Citera
2023-03-27, 22:18
Medlem
argusmaximuss avatar
Tills morgondagens drama kan vi lyssna lite på Fredrik, entrévärd på Nöjet, från fuppen:

"På frågan om det var något speciellt denna kväll gällande Johanna och Maja så svarar Fredrik att Maja var upprörd denna kväll, hon sprang 3–4 gånger ut och in genom entrédörren under kvällen och såg upprörd ut. Fredrik försökte prata med henne men hon ville inte prata utan bara log lite snett mot honom."
Citera
2023-03-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ganska precis så!

Hur många gånger har vi inte hört att någon anonym fått någon häpnadsväckande information från en "säker källa" som inte kan avslöjas. Trollen växer på träd här på flashback.

Även Clea sa i intervju att det som händer härnäst är att de hörs i rätten nästa rättegångsdag.

Om monstren har något att säga, så får de göra det i domstolen.

Varför i hela friden skulle någon sitta och hitta på uppgifter om att de åtalade ska in på nya polisförhör under morgondagen bara för att ”trolla”? Jo, jag vet att det finns folk som trollar och hittar på att dom fått en galge fastnad i röven och undrar hur dom sk få ut den, men här handlar det om enkel liten information att tjejerna båda ska in på nya polisförhör under morgondagen. Det är enkel och simpel information som kanske kan vara för intresse för alla som följer fallet. Ett allmänintresse helt enkelt.
Du lär känna dig ganska snopen när ”trollet” hade rätt.
Strunt samma. Tiden utvisar helt enkelt
Senast redigerad av eyecreate 2023-03-27 kl. 22:24.
Citera
2023-03-27, 22:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hade bitarna från maginnehållet varit större än dom 0,5 cm som hittades hade försvaret kunnat hävda att dom fastnat i halsen vid inandning. Men nu var det mesta flytande med mindre bitar som hade dragits ner i lungorna om T hade haft möjlighet att andas. Alltså hade hon ingen möjlighet att dra in luft i lungorna.

Det kan ha varit vätska också, men det är säkerligen vätska i luftvägarna nu som kommit till av nedbrytnngen av vävnaderna som ligger där. Vanligen passerar ju vtska som man dricker ganska snabbt ut, men det finns väl magsaft och vätska från maten som ligger kvar också, om int etove druckit precis innan hon överfölls. Hon kan ju ha druckit i badrummet innan hon tänkte gå hem t ex.

Jag tror att Clea gör vad hon kan, och att de rättsmedicnska läkarna har noga övervägt och diskuterat fram sina slutsatser. Det är inget som de slarvat sig förbi.

Och jag hoppas därför att åklagaren vet varför Cleas (JJs) teorier inte stämmer. Jag håller fast vid mina spekulationer, att precis som du säger, att Tove hindrades från att göra en inandning, och det är avgörande för att kräkningen inte hamnade ner i lungorna.

Om kräkningen hade orsakat hennes död, kvävningen, då hade den hamnat i lungorna.

Lite tjatig är jag, men det är ju förstås helt avgörande för åtalet och domen.
Citera
2023-03-27, 22:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, jag tror att J avser sig själv; det är hon och endast hon, som försöker hålla T:s armar nere med hjälp av sina långa och starka ben. Som hästtjej har hon vältränade adduktorer. I övrigt är hon något av en bjässe i förhållande till T. Så visst finns det kapacitet där; T har ingen chans när hon fälls i en båge och landar med en kraftig duns.
Alkoholhalten var relativt hög med 1.2 promille i lårblod och det inverkar givetvis negativt på förmågan att försvara sig.

Ett annat exempel på när hon byter ut person, är överfallet i badrummet i den ursprungliga versionen, dvs i de första förhören, där M är den som faller omkull på golvet. Strax därefter lämnar T lägenheten, dvs J puttar in T i badrummet och låser dörren. Enligt M som ska ha fått det återberättat av J.

Grannarna under uppfattade heller inga andra ljud än dunsarna. Och idag kom det fram att både en murstock i sovalkoven och ett piano utanför, fungerar ljuddämpande.

I de första förhören bedömer jag att hon håller sig närmast sanningen genom att tala om att hon och T satt i köket.
M kom förbi och gick in i badrummet för att kräkas.
Noterbart är att M vidhåller köksdelen hela tiden, genom samtliga förhör.

Det är när J beslutar sig för att tala sanning som det bär iväg. Fullständigt. I sista versionen påbörjas överfallet i samband med visningen av lägenheten, direkt efter att samtliga har tagit av sig ytterkläderna. - Vad hände mellan 02:00-02:30?

Idag satte åklagaren tiden för överfallet till 02:30, vilket heller inte ger utrymme för J:s snyfthistoria om hur chockad hon var och hur hon betedde sig efteråt.

För 02:46 - 16 minuter senare - är hon på väg till Mc Donald´s tillsammans med grannen och de båda mobilerna.

Ja, där kanske vi har en förklaring till varför Johanna plötsligt ändrar sig vad gäller tiden för överfallet. Hon vill helt enkelt få in tid för sin paralysernade chock, då hon frös till is och fick panik.

Istället för som det verkar enligt Rullman (och grannens version), visar sig att JJ inte alls verkade varken chockad, förvirrad eller panikslagen. I den versionen är hon mycket aktiv och gör exakt vad som krävs för att bli av med ett lik. Utom att hon har sin mobil med sig.
Citera
2023-03-27, 22:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Det har ju sökts efter DNA i lägenheten efter även andra. Mig veterligen står det ingenstans i FUP om möjligheten till en tredje gärningsman. Inga sådana iakttagelser finns ju heller.

Vad menar du med "inga sådana iakttagelser"? Vad är det för iakttagelser som du menar inte finns? Hon åkte visst till donken med en kille, efter mordet. Hur vet man att han inte var den som höll fast Tove?
Viktigt också att notera att avsaknad av iakttagelser inte är något bevis. Men här finns faktiskt en iakttagelse om en tredje person. Frågan måste då ställas, hur vet man att han inte är inblandad. Det kanske inte kan bevisas att han är inblandad, men kan det bevisas att han inte är det? Och vad innebär i så fall det för MH?

Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Däremot står det ganska tydligt att MHs version, att hon inte var inblandad i själva dödandet, är möjlig om TTs huvudskador gjorde henne medvetandepåverkad. Alltså att JJ utfört våldet utan MHs hjälp. Baserat på detta så tror jag att det kan vara svårt att få MH fälld för mord.

Nja, där har jag ändå förstått att det finns skador på Tove som visar att det varit mer än en person som tillfogat henne dessa skador.
Citera
2023-03-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan ha varit vätska också, men det är säkerligen vätska i luftvägarna nu som kommit till av nedbrytnngen av vävnaderna som ligger där. Vanligen passerar ju vtska som man dricker ganska snabbt ut, men det finns väl magsaft och vätska från maten som ligger kvar också, om int etove druckit precis innan hon överfölls. Hon kan ju ha druckit i badrummet innan hon tänkte gå hem t ex.

Jag tror att Clea gör vad hon kan, och att de rättsmedicnska läkarna har noga övervägt och diskuterat fram sina slutsatser. Det är inget som de slarvat sig förbi.

Och jag hoppas därför att åklagaren vet varför Cleas (JJs) teorier inte stämmer. Jag håller fast vid mina spekulationer, att precis som du säger, att Tove hindrades från att göra en inandning, och det är avgörande för att kräkningen inte hamnade ner i lungorna.

Om kräkningen hade orsakat hennes död, kvävningen, då hade den hamnat i lungorna.

Lite tjatig är jag, men det är ju förstås helt avgörande för åtalet och domen.

Det jag menade var att om en 2-3 cm stora matrester hittades i luftvägarna, hade detta kunnat täppa till och stoppa inandningen utan att det hade krävts att någon manuellt trycker på halsen för att hindra dom att åka ner. Nu var bitarna såpass små plus vätska som T hade kunnat dra in i lungorna om inte något hade tryckt på halsen.

Ja, Clea är ju bakbunden av sin klient som håller fast vid sin gärningsbeskrivning. Men hon går över gränsen när hon ljuger om vad som står i obduktionsprotokollet och låtsas som att det saknas information för att utesluta kvävning av egen spya. Henne teatraliska utspel gör det inte lättare att få sympatier för hennes klient heller.
Citera
2023-03-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag hittade nu:
B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 153
Sidan 504

Hur menar du?
T.ex. att man bestämmer något med någon, som ett läkarmöte t.ex. Men sen samma dag så är
det helt borta. Då ringer t.ex. en läkare och påminner mig och då får jag säga att jag är sjuk
eller liknande. Men jag kommer inte ihåg det alls. Mitt minne är så jävla dåligt rent ut sagt.
Jag kan glömma saker, att jag har sagt något till någon t.ex.
Men är det för att du pratar med oss nu som du blir osäker?
Ja, det får mig att tänka. Och nu tänker jag att jag inte hört några dunsar. Mitt minne från den
kvällen är omgjort. Nu är jag osäker på om jag pratat med min tjej den kvällen på lördagen.
Jag lutar nu mer åt att jag inte hört de här dunsarna.
(Förhörsledarens anteckning: Wilhelm blir ledsen.)
Det jag tänker är att, mitt minne har varit ett problem. Och nu blev det något riktigt jävla
allvarligt och inte ens då kan jag komma ihåg. Jag kan inte garantera att en sanning skulle
komma ut gällande detta i en rättegång.

Hur menar du?
Jag kommer inte ihåg.

Det var som fan!
Detta har jag missat!

De där dunsar var tydligen en chimär...
De fanns kanske inte ens.

A men va fan.....
Har också läst FUP. Men det är ju bara ena grannen som eventuellt har inbillat sig, inte den andra (han med pappan som båda har utländskt påbrå).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in