2023-03-27, 14:29
Medlem
Nu ställer pojkvännens målsägandebiträde Andreas Hannah frågor till honom. Tove idrottade och var muskulös och stark, menar Andreas Hannah.
"Skulle du säga att Tove hade möjlighet att försvara sig?"
"Ja."
"Skulle hon bara lägga sig om 20-åringen attackerade henne?"
"Nej. Gud, nej, det tror jag inte."
Citera
Medlem
Citat:
18-åringens avdokat Mikael Svegfors har en särskild begäran. Han vill att 18-åringen hörs utan att 20-åringen är närvarande. 20-åringens advokat Clea Sangborn motsätter sig det.

https://sverigesradio.se/artikel/fallet-tove-folj-forsta-rattegangsdagen-har

MH vill inte vittna med JJs psykopatiska ögon brännandes på sig 😂
Citera
Medlem
Händelsen när MH och en till sökte upp Tove i lägenheten för att de var arga (över att Tove avslöjat JJs otrohet var det va?) visar ganska tydligt att MH kan gå långt för JJs skull. Att JJ blir kränkt och arg och att MH ska ta hand om det, göra JJ en tjänst, göra henne nöjd. Jag tror att MH är/var villig att gå nästan hur långt som helst, att göra vad som helst, för att JJ skulle bli nöjd.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Forts C Sangborn:
Svt:s direktrapportering:

"Hon menar alltså att slaget i huvudet inneburit att Tove har kräkts och därmed dött. De skadorna som finns på halsen är samma vid icke-dödligt våld som vid dödligt våld.

Det är för många fynd som saknas för att ha varit kvävning genom strypning, säger Sangborn.
- Det är mer troligt att denna kvinna har dött av aspiration."

Min egen teori är att rättsläkaren kommer att ta upp att avsaknaden av inanadat maginnehåll i lungorna, visar att Tove inte kunnat andas in.

Att hon kräks, kanske orskats av kräkningsreflexer, alltså en levande människa, och intebart ett högt tryck? Och en levande människa, om så avsvimmad ,måste andas in.

Och att det finns skador på hjärnan som visar att strypning/kvaävning skett i levande tillstånd. Får kolla vidare på detta vid tillfälle.

Jag tror att Clea inte kommer långt med sina invändningar.
Senast redigerad av notknapparen 2023-03-27 kl. 14:53.
Citera
2023-03-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Kommer det bli en ny ”snippadom”?
Varför åtalas båda för mord?
Bevisen mot 18-åringen kommer inte hålla för det.

Från expressens live rapportering..
” Jag har läst fupen, och den är kanon bra, finns inte mkt att klaga på. Förutom en ganska stor detalj, 18 åringen kommer inte dömas för mord, finns inte på kartan.
Och då hade de behövts ett alternativ som te.x medhjälp. Nu finns inte de med, och då är risken stor att de bara kommer stanna vid brott mot griftefriden, och då snackar vi ungefär 6 månader bakom lås och bom. Att 20 åringen kommer dömas för mord och åka på ungefär 18år bakom lås och bom, där har jag inga problem, den är klar”

Åklagaren räknar väl med att det går til hovrätten och att de i så fall kommer lägga till den åtalspunkten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Lika mycket som hon vill att något skall gynna henne vill hon att något annat missgynnar en annan.

Har så svårt att förstå att hon förklarats psykisk frisk. Låter som klockren psykopat i mina öron.
Citera
Medlem
18-åringens avdokat Mikael Svegfors har en särskild begäran. Han vill att 18-åringen hörs utan att 20-åringen är närvarande. 20-åringens advokat Clea Sangborn motsätter sig det.
Citera
2023-03-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJs tyngd gjorde bortsett från det hårda strypgrepp et också så att TT kvävdes, att revben knäcktes, att blodkärl skadades och att lungorna komprimerades.

Lägg därtill skadorna TT fick när JJ fällde henne mot golvet.
jag har inte sett någon stanns att revben knäckts ?
Citera
2023-03-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koping-king
Händelsen när MH och en till sökte upp Tove i lägenheten för att de var arga (över att Tove avslöjat JJs otrohet var det va?) visar ganska tydligt att MH kan gå långt för JJs skull. Att JJ blir kränkt och arg och att MH ska ta hand om det, göra JJ en tjänst, göra henne nöjd. Jag tror att MH är/var villig att gå nästan hur långt som helst, att göra vad som helst, för att JJ skulle bli nöjd.
Det tror jag också. Och tror fortfarande på hon även var kär i JJ, med tanke på hur mycket hon verkade kunna göra för hennes skull. Ovanligt med den typ av lojalitet för en vän men när man är kär är man oftast nästan lite ”blind” och kör på för att se den andra glad och nöjd.
Citera
2023-03-27, 14:33
Medlem
AriGoldds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte

Det här är väldigt intressant. Är M så fruktansvärt rädd för J att hon inte klarar av att vittna med henne närvarande?
Citera
2023-03-27, 14:34
Medlem
Rättegångsdag 1 - måndag 27 mars

Del 2

Uppdaterad: 27 mars

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Schema för dagen:
- Åklagaren går igenom sina yrkanden.
- Förhör med Toves syster
- Förhör med Toves pappa
- Förhör med Toves pojkvän

Majas försvarsadvokat Mikael Svegfors:

- Maja sov bara några få timmar natten mellan fredag och lördag. Hon var således redan trött innan hon anlände till Johannas förfest på lördagskvällen.
- Kort innan stängning på Nöjet dricker hon snabbt en drink och mår sedan illa på vägen till JJ:s lägenhet
- När hon kom fram till Johannas lägenhet var hon "mycket trött och illamående".
- Svegfors menar att sovalkoven ligger bakom ett draperi, bakom ett piano och att sängen vetter mot en murstock. Allt detta är ljuddämpande.
- Svegfors menar att registreringarna i Majas hälso-app visar att mobilen rörde sig - inte att Maja rörde sig. Någon annan kan ha flyttat på mobilen.

Förhör med Toves pojkvän Albin:

- Tove hade inte planerat att gå till Nöjet men blev sugen på att gå ut när hon blev tillfrågad av Albins vänner över Discord
- När Tove lämnade lägenheten var hon "glad". Hon hade druckit "en svag grogg" men var inte särskilt berusad
- Tove sms:ade att Johanna hade slagit henne. Han tyckte det var rätt konstigt.
- Albin ringde därför upp Tove, men hon ville inte gå in på några detaljer då utan ville ta det när hon kom hem.
- Vid samtalet 01:50 avrådde Albin Tove att gå hem till Johannas lägenhet; "för det blir bara bråk".
- Albin tyckte inte att de skulle ta det när de hade druckit
- Albin säger att han tyckte att det var en dålig idé eftersom tjejerna hade bråkat innan och att han inte litade på Johanna eller Maja.
- Han sa till henne att hon skulle höra av sig om det är något

Om morgonen efter:
- Andra gången Johanna och Albin hördes vid 10-tiden på förmiddagen började han ifrågasätta Johanna. "Jag litade inte helt på att hon talade sanning".

Albin om Johannas och Toves konflikt:
- Tove mådde jättedåligt över Johanna. Det hade varit mycket bråk. (Albin suckar djupt och tappar rösten).
- Tove var rädd för Johanna.
- Det är många som inte Johanna är vän med längre och då snackar hon skit om dem och hittar på saker om dem.

- Albin är märkbart påverkad av att vittna. Han börjar nästan gråta.
- Albin menar att Tove hade möjlighet att försvara sig i och med sin vältränade kropp
- Albin tror inte att Tove bara skulle lägga sig om Johanna attackerade henne.

Innan pausen begär Majas advokat att Maja ska förhöras utan att Johanna är närvarande.
Johannas advokat motsätter sig detta.

Senast redigerad av GrevenFB 2023-03-27 kl. 14:47.
Citera
2023-03-27, 14:36
Medlem
Vem kommer att förhöras först M eller J?
Jag tycker det är rimligt att M förhörs utan att J är närvarande. Hon kommer nog att vara ganska tyst annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in