2023-03-27, 09:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Du har inte länkat till något under dina senaste 50 inlägg så jag undrar vilka dessa 'källor' är.

Om du hade haft några trovärdiga källor så hade du antagligen postat det vid det här laget.

Ukraina har inte byggt upp en tillräcklig egen vapenindustri för att ensamt tillverka alla vapen som krävs för att effektivt kriga emot ryssland.

Dessutom så är målet att återta territorium (inklusive krim) vilket är mycket svårare än att försvara territorium. En tumregel är att anfallaren lider 3 gånger större förluster än försvararen men om ena parten krigar bättre så blir det andra siffror.

Det finns gott om källor som hävdar både det ena eller det andra, blir i slutändan ändå en rimlighetsbedömning. Min är att detta inte går Ukrainas väg. Detta helt enkelt för att Ukraina är för svagt, materiellt, ekonomiskt, industriellt, befolkningsmässigt för att ha möjlighet att stå emot Ryssland i längden. Vad gäller styrkeförhållanden anfall och försvar så finns uppgiften om att relationen som krävs är ett till tre. Men det har att göra med storleken på styrkorna för att kunna överflygla ett försvar taktiskt. Det behöver alltså inte ha att göra med förluster. Som striderna i huvudsak förts i detta krig: artilleribeskjutning av statiska försvarslinjer och där ryssarna har ett absolut övertag materiellt så är det knappast relevant att påstå att ryssarna förlorar tre mot ett för att de är anfallande part.
2023-03-27, 09:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det finns gott om källor som hävdar både det ena eller det andra, blir i slutändan ändå en rimlighetsbedömning. Min är att detta inte går Ukrainas väg. Detta helt enkelt för att Ukraina är för svagt, materiellt, ekonomiskt, industriellt, befolkningsmässigt för att ha möjlighet att stå emot Ryssland i längden. Vad gäller styrkeförhållanden anfall och försvar så finns uppgiften om att relationen som krävs är ett till tre. Men det har att göra med storleken på styrkorna för att kunna överflygla ett försvar taktiskt. Det behöver alltså inte ha att göra med förluster. Som striderna i huvudsak förts i detta krig: artilleribeskjutning av statiska försvarslinjer och där ryssarna har ett absolut övertag materiellt så är det knappast relevant att påstå att ryssarna förlorar tre mot ett för att de är anfallande part.

Nu hade du chansen - men ännu ingen av dina ’källor’.
2023-03-27, 09:57
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Eftersom alla människor som har ett par ögon kan se att Ryssen just nu misslyckats att inta i Ukraina i över ett år och lider massiva förluster, går det då att omfrasera det du skriver till följande:

"Just nu ser jag inga tecken på rysk vinst, men i längden, när ukraina är utnött (under förutsättning att de har materiel), så tror jag att ryssland står segrande"

? Jag försöker bara förstå vad du de facto menar. Endast ryssvännerna här inne hävdar med en dåres envishet att det ser ut att gå segervisst för putler. Alla andra här undrar om dessa är fullkomligt sinnesförvridna nämligen.
2023-03-27, 10:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det finns gott om källor som hävdar både det ena eller det andra, blir i slutändan ändå en rimlighetsbedömning. Min är att detta inte går Ukrainas väg. Detta helt enkelt för att Ukraina är för svagt, materiellt, ekonomiskt, industriellt, befolkningsmässigt för att ha möjlighet att stå emot Ryssland i längden.
Visa oss en källa för din bedömning? Är det ryska försvarsministeriet så är det ingen pålitlig källa. Inte heller det ukrainska. Oryx är helt klart det bästa oberoende vi har.

Citat:
Vad gäller styrkeförhållanden anfall och försvar så finns uppgiften om att relationen som krävs är ett till tre. Men det har att göra med storleken på styrkorna för att kunna överflygla ett försvar taktiskt. Det behöver alltså inte ha att göra med förluster. Som striderna i huvudsak förts i detta krig: artilleribeskjutning av statiska försvarslinjer och där ryssarna har ett absolut övertag materiellt så är det knappast relevant att påstå att ryssarna förlorar tre mot ett för att de är anfallande part.
Ryssarna skjuter mycket helt klart men träffar de lika mycket tror du? Enligt vittnesuppgifter så beskjuter ryssarna ofta tomma områden. De har en alldeles för lång tid mellan positionsbestämning tills den första granaten landar. Då kan ukrainska soldater redan ha försvunnit eller tagit skydd.

Alla som kan något om krig vet att det är de första granaterna i en artilleribeskjutning som räknas. Om de första granaterna inte är precisa så gör resterande mycket liten skillnad. Då helt plötsligt går kvalitet långt före kvantitet.

Med det sagt så får såklart Ukraina förluster. Men jag tror din bedömning ligger långt från verkligheten när man ser hela bilden.

Ryssarna förlorar lätt tre gånger så mycket på många områden utmed fronten. Det finns för mycket bildbevis för att kunna blunda för det.
2023-03-27, 10:40
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Det finns gott om källor som hävdar både det ena eller det andra, blir i slutändan ändå en rimlighetsbedömning.
Du har alltså inga trovärdiga källor på att ukraina skulle ha lidit störra förluster.

Anledningen till att du inte kan hitta några sådana källor är att de inte finns, ryssland har helt enkelt större förluster.

Vi bör fortsätta stödja Ukraina tills dess att ryssland faller samman som stat, vi behöver expandera.
2023-03-27, 11:39
Medlem
Arnstads avatar
Det finns gott om källor som hävdar både det ena eller det andra, blir i slutändan ändå en rimlighetsbedömning. Min är att detta inte går Ukrainas väg. Detta helt enkelt för att Ukraina är för svagt, materiellt, ekonomiskt, industriellt, befolkningsmässigt för att ha möjlighet att stå emot Ryssland i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visa oss en källa för din bedömning? Är det ryska försvarsministeriet så är det ingen pålitlig källa. Inte heller det ukrainska. Oryx är helt klart det bästa oberoende vi har.

Det råder knappast något tvivel om storleksrelationerna staterna emellan. Befolkningen var när detta startade ungefär tre gånger större i Ryssland, skillnaden är sedan striderna startade än större i Ryssarnas favör. Ukrainas ekonomi är antagligen närmast helt i spillror. Produktionen är väl närmast noll. Ryssarna exporterar olja och gas och bygger det mesta de behöver själva, inklusive vapen och ammunition. Det är helt enkelt så det ligger till.
2023-03-27, 11:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det råder knappast något tvivel om storleksrelationerna staterna emellan. Befolkningen var när detta startade ungefär tre gånger större i Ryssland, skillnaden är sedan striderna startade än större i Ryssarnas favör. Ukrainas ekonomi är antagligen närmast helt i spillror. Produktionen är väl närmast noll. Ryssarna exporterar olja och gas och bygger det mesta de behöver själva, inklusive vapen och ammunition. Det är helt enkelt så det ligger till.
Vad är storleksrelationerna på de som är för kriget i Ryssland mot de som är för i Ukraina? Där tror inte jag att det skiljer så mycket. De kanske till och med är så att Ukraina kan ställa fler soldater vid fronten är vad Ryssland är kapabla till.

Jo, Ryssland har en egen produktion och det har inte Ukraina. Men väst fyller det tomrummet förbannat bra. Det kan du inte ha missat...

Ryssland ställer undermålig utrustning vid fronten medan väst tillhandahåller adekvat.

Tror du själv att det är sanning att T-55 skeppas till fronten så förstår jag inte ens hur du kan argumentera på sättet du gör. Du borde förstå att det inte ser så bra ut för Ryssland.

Vi har exempelvis inte sett en enda rysk stridsvagn med ett Arena-system någonstans i Ukraina. Varför tror du det är så? Många pro-ryssar säger att dessa sparas men du vet lika bra som mig att det är en stor fet lögn.

EDIT: Ska tillägga att Arena-systemen påstås ha varit tillgänglig för ryska fordon sedan 1997 då det testades med "fantastiska" resultat första gången.
2023-03-27, 11:45
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:

Allas vår andras bedömning är att du har fel. Det är helt enkelt så det ligger till.
2023-03-27, 12:13
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Allas vår andras bedömning är att du har fel. Det är helt enkelt så det ligger till.

Exakt vad är det du citerade ur mitt inlägg som du anser felaktigt.
2023-03-27, 12:20
Medlem
Citat:
Exakt vad är det du citerade ur mitt inlägg som du anser felaktigt.

Om vi gissar att du inte fjantar off topic som en liten vatnik så är väl felet att skiten inte kollapsat, eller hur?

Jaja , det är orättvist att Ukraina försvarar sig men nu är det inte topic eller hur?
2023-03-27, 12:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Frågan är ju om det inte är precis tvärt om, alltså att de stora förlusterna är på den ukrainska sidan.

Nej. Ryssarna har större förluster. T.ex i Bakhmut:

Citat:
NATO estimates Russia lost 5 times more soldiers in Bakhmut than Ukraine

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-03-06-23/h_265c92682c57b8228fbbf082fb3b6888

Citat:
Det finns mycket som tyder på att Ukraina lider betydligt större förluster än ryssarna över hela fronten och att det samma gäller Bakhmut. Svårt förstås att veta exakt hur saken ligger till, men det stora övertaget i artilleribeskjutning motsvaras antagligen av stora förluster på den motsatta sidan.

Men ryssarna utför mängder med anfall utan artilleri, där ukrainarna svarar med artilleri. Dvs tvärtom mot vad du beskrev. Här har du ett exempel:

https://twitter.com/DefMon3/status/1639342501059260416

Man kallar det för "köttstormningar". Kända ryssar på fiendesidan bekräftar att är så:

Citat:
Ryska soldater tvingas genomföra ”köttstormningar” mot befästa ukrainska positioner. Med andra ord: de beordras att gå rakt in i döden utan artilleriunderstöd.
Citat:
Även den inflytelserike ryske militärbloggaren Igor Girkin, tidigare försvarsminister i den självutropade Donetsk-republiken och dömd för nedskjutningen av ett Malaysia Airlines-plan över Ukraina 2017, talar om köttstormningarna:

– Mycket dåligt utbildade mobiliserade, ibland inte alls utbildade, deltar vid fronten i så kallade köttstormningar. Det är ett uttryck som används bl.a av människorna som deltar i dem. Ni kan själva föreställa er hur högt man värderar de som deltar, säger Girkin i en video.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQLEvP/ryssar-skickas-in-i-doden-kallas-cyniskt-for-kottstormning
Citat:
Girkin claims that the mobilized are sent to "meat assaults" with a huge number of dead. He also told how commanders underestimate losses.

https://www.reddit.com/r/tjournal_refugees/comments/11c1ju4/%D0%B3%D0%B8%D1%80%D0%BA%D0%B8%D0%BD_%D1%83%D1%82% D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%B5%D1%82_%D 1%87%D1%82%D0%BE_%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0 %B8%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D1%8 5_%D0%BE%D1%82%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%8F %D1%8E%D1%82/
2023-03-27, 12:33
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Ryssarna har större förluster. T.ex i Bakhmut:

Men ryssarna utför mängder med anfall utan artilleri, där ukrainarna svarar med artilleri. Dvs tvärtom mot vad du beskrev. Här har du ett exempel:

https://twitter.com/DefMon3/status/1639342501059260416

Man kallar det för "köttstormningar". Kända ryssar på fiendesidan bekräftar att är så:

Jag säger inte att jag vet att ryssarna lider mindre förluster än de ukrainska styrkorna, men att det mesta tyder på det. Källorna du citerar kan vara sanningsenliga, men en natokälla är förstås inte opartisk. Det skadar inte att var kritisk mot källor som hävdar fantastiska saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in