Jag klarar inte av Cleas röst. Blir förbannad så fort hon öppnar käften. Kanske är lite färgad av det här målet..
Men äntligen är rättegången igång, följer varenda sida som uppdaterar live.
MH har ju inte samma delaktighet som JJ? Vad vi vet? Vet inte, hade väl ändå velat se de i ögonen och kanske försöka söka någon förståelse. Även om man avskyr de för vad de gjort? Eller?
Tror du att det hjälper någon att se sitt barn i ögonen?
Fortsätt du att tycka synd om dessa personer, om det "hjälper" dig...
Tror ni 18åringen blivit lovad strafflindring om hon började prata iform av att åklagaren väljer att åtala även henne för mord och vet att hon ej kommer att dömas för mord, utan på sin höjd gravfridsbrott.
Det är komiskt... Hur man mördar någon diskret, till att begå världens klumpigaste mord JJ är ju fan riktigt korkad
På riktigt. Det är mycket snack om MH:s intellektuella brister men JJ verkar ha ett stort glapp mellan hur smart hon TROR att hon är och hur smart hon FAKTISKT är, medan MH inte verkar besitta några illusioner utan verkar väldigt medveten om sina egna intellektuella tillkortakommanden.
Ja, man ser förreste att den här felaktiga tiden snurrat runt till en del andra också, t ex såg jag att Toves kontaktperson eller vad man sk kalla honom, P*eter nämner äve han den tidpunkten.
Så tiden är egentligen 01:49 och då låter hon ganska ok. Inte så full. Det är en ganska viktig uppgift. Allt är ok då, men hon var ju inte på väg hem heller, så hur uppgifterna blivit då där snurriga, det vet jag inte, men man kan ju tänka sig att alla ringt runt till varandra och i paniken (för det är nog vad alla känner här på riktigt!) så är det ingen som noterar detta först, utan man inriktar sig på var man ska börja leta, vad har hänt osv. Och A*bin vet ju om den hemska konflikten, även om han inte förstår vidden av det, så känner han nog på sig innerst inne, att det här är riktgt oroande.
Nu vet vi att A*lbin och Tove pratade när Tove var på väg till Johanna och att de inte var så långt från Storgatan.
En viktig sak som jag glömde att ta upp i mitt inlägg om varför jag tror att att Rullman så snabbt, direkt fattade att det var mord, det var nog förutom att polisen fick uppgifterna om var förstås också dunsarna som grannen berättar om:
- att Tove ringt och sagt att hon var på väg hem vid 02:30 (felaktig uppgift vet vi nu)
- att Tove nämnt bråket på Nöjet till Albin
- att Tove alltså gått hem till Johanna som hon bråkat med för att lösa konflikten, vilket Johanna berättat om för A*lbin när han ringer tidiga morgonen
- att JJs berättesle inte stämmer med grannen som också hörs 16/10 på kvällen (cykeln)
- att grannen berättar om de höga dunsarna
- att anhöriga hittar Toves cykel nära JJ, men på adress utan koppling till Tove
- att tjejerna hittas sittandes vid Illharjen i bilen och har suttit där i flera timmar, något som polisen tycker känns mycket underligt
- att det luktar jättestarkt rengöringsmedel i badrummer hos JJ
- att det ligger en rulle svarta sopsäckar på matbordet
- att sängen saknar lakan (?) kanske skaver lite
- på mångdag har Tove ännu inte kommit tillrätta, inte hörts av och Toves mobil verkar avstängd
- att Tove sedan på måndag morgon ännu är försvunnen
När Rullman ser det här får en "gutt feeling" att allt hör ihop, och att det inte är en slump att det varit bråk med dem som hon senast varit hos innan försvinnandet och från den lägenheten har det hörts jättehöga dunsar bara någon timme efter att Tove pratat med A*lbin. Johanna lämnar uppgifter som inte stämmer med grannens.
Och här kan man väl se ett liknande mönster som vi såg med Stefan D (mordet på Lena W).
Här ljuger alltså Johanna ganska mycket i onödan.
Tänk om hon kunde hållit tyst om att Toves cylel var borta när de kom tillbaka från McD.
Hon tror att hon är smart när hon föröker sätta den röda påsen i bilen när de är på väg till McD och alltså hitta på att Tove ska ha cyklat hemåt medan de är och handlar mat. Men det är precis detta som får polisen att reagera, och fatta misstankar mot henne direkt.
Utan att veta, mer en känsla jag får, är att den här typen av personlighet är vana att styra och ställa, ljuga och manipulera. De försöker styra andra människors uppfattning av vana, erfarenhet av att göra det till den grad att de snubblar på mållinjen.
Om Johanna inte svarat grannen med att cykeln var kvarglömd, bara hålit tyst om det, låtsats som ingentin. Inte tagit med sig påsen, som nu etsat sig fast i grannens minne (cykel, namn och påse), så hade detta inte stuckit ut så tydligt direkt. Om johanna sedan inte hade dribblat runt med uppgifter hit och dit, hade det inte trasslat ihop sig med alla lögnerna och det hade tagit polisen längre tid att få upp ögonen lika tydligt om detta.
Om Johanna inte hade snackat så mycket med grannen när hon var på väg ut för att flytta cykeln, då hade det inte slutat med resan till Donken. Hon kunde bara ha sagt att allt var bra och att hon var på väg ut, inget mer. Typ bett om ursökt för oljudet.
Polisen hade kanske inte varit tjejerna på spåren lika snabbt, och inte heller kanske förhört grannen lika tidigt. Nu belv JJs agerande röda flaggor och det blev pådrag direkt.
A153/925
"På frågor svarar Johanna:
Toves cykel stod precis på uppfarten, fastlås i ett litet staket.
Johanna upplever att cykeln var borta när de kom tillbaka från Donken. Den stod inte kvar
när de kom tillbaka.
Precis efter att de ska åka och köpa mat på McDonalds så tar Johanna med sig sin röda
plastpåse med vin från Toves cykelkorg. Hon la den i bilen och tog med sig den upp till
lägenheten när de hade hämtat mat och var tillbaka"
Ja och även bråket på utestället med kontakt med ordningvakt och polis gör att de inte går under radarn. Det är tur att de inte är så smarta när allt kommer omkring. Sen ser vi hur viktigt det är med poliser som agerar snabbt, här måste vi berömma att de tog tag i det och inte lät tiden rulla som händer i en del fall och platser i landet pga nonchalans och inkompetens.
Ja det är klart, och så kan det ju faktiskt vara, tror det kommer diskuteras en hel del kring detta, blir det ingen fällande dom för mord så kommer det vara detta som avgör tror jag.
Så vitt jag förstår har rättslläkare slagit fast att (citat Expressen): "Dödsorsaken är kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen. "
20-åringen har uppenbarligen planerat att mörda Tove och kommer få livstid.
” Åklagaren citerar de googlingar som gjorts i 20-åringens telefon och som saknar tidsstämpel: "brand Vetlanda", "mordbrand Vetlanda", "kan man dö av råttgift", "mörda någon diskret", "nedbrunnet hus Vetlanda", "nedbrunnet hus Vetlanda 2022", "bästa hämnden på en narcissist", "bästa hämnden på en exvän", "tufft rengöringsmedel"
28 augusti 2022 har det googlats på "griftefrid" och mellan 14 och 16 september har sökningar gjorts på "bränna inne någon" och "hur kan man smidigt bränna inne folk"
På riktigt. Det är mycket snack om MH:s intellektuella brister men JJ verkar ha ett stort glapp mellan hur smart hon TROR att hon är och hur smart hon FAKTISKT är, medan MH inte verkar besitta några illusioner utan verkar väldigt medveten om sina egna intellektuella tillkortakommanden.
Ja det är min uppfattning också... du beskrev det jävligt bra där!
"Skadan i huvudet kan ha orsakats av trubbigt våld i form av slag, men det är "nästintill lika troligt" att den uppkommit av att hon ramlat i golvet."
Så verkar inte som att så mycket mer våld har använts än vad som framgått från det dem berättat. Då lär även transporten av kroppen gått hyffsat lugnt till
Jag klarar inte av Cleas röst. Blir förbannad så fort hon öppnar käften. Kanske är lite färgad av det här målet..
Men äntligen är rättegången igång, följer varenda sida som uppdaterar live.