2023-03-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Toves pojkvän sitter i rättssalen iallafall. Även familjen så jo de är närvarande i rättssalen

Det står misstänktas föräldrar/anhöriga…
Citera
2023-03-27, 11:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Advokaten gör bara sitt jobb och det är just det här som kommer bli sprängpunkten om nämndemänen i domen anser att hon dött genon stypningen, så kommer såklart advokaten överklaga. Jag är tämligen säker att det kommer bli så, men vi får se?!

Att Johanna hävdar ett kortare stryptag kan vara att hon uppfattar det så det vet bara hon och Maja..
Oavsett är stypning eller kvävning av maginnehåll är det uppkommet av att Johanna suttit gränsle över/på magen så även hur det det bedöms med övriga bevis hoppas jag på livstid men vi vet hur det funkar i Sverige och nu är det odömda yngre kvinnor så de finns risk att det blir tidsbestämt straff åtminsånne för Maja. Tyvärr.

Det ska bli intressant att se hur den rättsmedicinska läkaren bevara de här frågorna.

Eftersom det står som inledande mening under rubriken dödssätt, att manuell strypning är dödsorsak, tror jag att det är så hon kommer att svara. Det är huvudorsaken:
"Undersökningsfynden talar stark för att dödsorsaken varit kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (s k manuell strypning)."
Bidragande orsak skriver hon sedan är:
"Kompromettering av andningsrörelser genom tryck mot buken och åtminstone partiell immobilisering av bröstkorgen genom tryck mot bröstkorgen kan ha varit av bidragande betydelse för uppkomsten av dösfallet."
Det är klart att försvaret försöker hävda att Tove råkade kvävas i misstag av sitt kräks.

Jag tror att kräkningen inte kunde komma ut ur Tove för att JJ inte gick av oves kropp och att hon höll kvara sitt grepp om halsen så att spyan inte kom ut, utan åkte delvis ner i luftrören.

Om Tove hade varit medvetslös, men andats, ingen hade hållit på halsen, då kunde Tove ha andats in och dä hade kräket kommit ner i lungorna. Det har det nte gjort.

Skador, blödningar i de djupa muskerna på halsen visar att det inte alls var ett lätt och kort tryck på halsen.
Citera
2023-03-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Håller med…. Finns det någon på plats som kan rapportera lite.
Vad händer?!
Gå in på expressen de liverapporterar fr rättsalen
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vet inte han känns som ett äckel också han verkar villa profitera på Toves död... varför ska han annars yrka på 130k lika mkt som Toves familj.
Kanske för att han hade ett förhållande och bodde tillsammans med Tove...

Anser du att man måste ha blodsband för att ha rätt till skadestånd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Tycker du?
Som man bäddar får man ligga...

Uppenbarligen är JJ och MH inte så bra på att bädda.

MH har ju inte samma delaktighet som JJ? Vad vi vet? Vet inte, hade väl ändå velat se de i ögonen och kanske försöka söka någon förståelse. Även om man avskyr de för vad de gjort? Eller?
Citera
Medlem
Citat:
JJs bror tkr jag ändå framstår som en bra person... JJs raka motsats dvs... så han lär nog inte vilja ha med henne att göra någonsin.

Har inte någon uppfattning om honom men han verkade väldigt hjälpsam i det lilla jag läste om i fup
Citera
2023-03-27, 11:27
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Kanske för att han hade ett förhållande och bodde tillsammans med Tove...

Anser du att man måste ha blodsband för att ha rätt till skadestånd?

Ja så tillsvidare de inte är gift eller har barn ihop.
Citera
2023-03-27, 11:29
Medlem
Citat:
Höj din nivån själv... bara för att alla inte håller med om ditt bögliberala rättsystem där straffen för grova brott är patetiska låga...

Är man inte lika dum i huvudet som de som dömde snippa fallet ter sig försvarets uppgift nämligen omöjlig... att få det till något bättre än mord... men det är kul hur du faktiskt påvisar hur jävla skevt systemet är.

Återigen, utan att en åtalad person har rätt till försvarare skulle hela idén med att straffa folk falla - vi, medborgarna, skulle inte kunna ha fullt förtroende för att domen var korrekt utan alltid kunna misstänka godtycklighet. Så vill du att brottslingar ska kunna dömas med stor legitimitet så tänker du om nu. Du låter som ett barn nämligen.
Citera
2023-03-27, 11:29
Medlem
Citat:
Vad skulle det spela för roll anser du?

”Om det var mitt barn hade jag aldrig bla bla bla”

Om du aldrig har haft en sådan relation kan du knappast uttala dig så. Då kanske du ska säga ”jag tror inte att jag skulle bla bla bla”

Jag har barn men kan ändå inte säga hur jag hade agerat i denna situation då jag aldrig varit i den.

Tycker bara det är märkligt uttryckt så det är en relevant fråga ändå.
Citera
2023-03-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ska bli intressant att se hur den rättsmedicinska läkaren bevara de här frågorna.

Eftersom det står som inledande mening under rubriken dödssätt, att manuell strypning är dödsorsak, tror jag att det är så hon kommer att svara. Det är huvudorsaken:
"Undersökningsfynden talar stark för att dödsorsaken varit kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (s k manuell strypning)."
Bidragande orsak skriver hon sedan är:
"Kompromettering av andningsrörelser genom tryck mot buken och åtminstone partiell immobilisering av bröstkorgen genom tryck mot bröstkorgen kan ha varit av bidragande betydelse för uppkomsten av dösfallet."
Det är klart att försvaret försöker hävda att Tove råkade kvävas i misstag av sitt kräks.

Jag tror att kräkningen inte kunde komma ut ur Tove för att JJ inte gick av oves kropp och att hon höll kvara sitt grepp om halsen så att spyan inte kom ut, utan åkte delvis ner i luftrören.

Om Tove hade varit medvetslös, men andats, ingen hade hållit på halsen, då kunde Tove ha andats in och dä hade kräket kommit ner i lungorna. Det har det nte gjort.

Skador, blödningar i de djupa muskerna på halsen visar att det inte alls var ett lätt och kort tryck på halsen.

Helt rätt. Att kräkas när man håller på att dö är relativt vanligt förekommande.

70+ kila över lungor och hjärta och en kraftigt stryptag= döden

JJ fällde ner TT och gjode allt fullt fokuserat på att döda TT.

Efter mordet verkade TT glad och tillfreds.
Citera
2023-03-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ja det är klart, och så kan det ju faktiskt vara, tror det kommer diskuteras en hel del kring detta, blir det ingen fällande dom för mord så kommer det vara detta som avgör tror jag.
Citera
2023-03-27, 11:31
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Antingen la hon ifrån sig telefonen och medverkade i mordet, då det är svårt att hålla en telefon samtidigt som man är delaktig eller så har hon lyckats somna på studs och inte vaknat av tumultet. För mig är det mer osannolikt att hon lyckats somna på studs och är i sådan djupsömn att hon inte vaknar av oljudet.
Kan bli hennes fall om hon fortsätter ljuga om sitt sovande. Ju mer hon ljuger desto större chans att hon blir dömd för mord. Lika mycket mördare båda två och ingen försökte avstyra det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in