Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Advokaten gör bara sitt jobb och det är just det här som kommer bli sprängpunkten om nämndemänen i domen anser att hon dött genon stypningen, så kommer såklart advokaten överklaga. Jag är tämligen säker att det kommer bli så, men vi får se?!
Att Johanna hävdar ett kortare stryptag kan vara att hon uppfattar det så det vet bara hon och Maja..
Oavsett är stypning eller kvävning av maginnehåll är det uppkommet av att Johanna suttit gränsle över/på magen så även hur det det bedöms med övriga bevis hoppas jag på livstid men vi vet hur det funkar i Sverige och nu är det odömda yngre kvinnor så de finns risk att det blir tidsbestämt straff åtminsånne för Maja. Tyvärr.
Det ska bli intressant att se hur den rättsmedicinska läkaren bevara de här frågorna.
Eftersom det står som inledande mening under rubriken
dödssätt, att
manuell strypning är dödsorsak, tror jag att det är så hon kommer att svara. Det är huvudorsaken:
"Undersökningsfynden talar stark för att dödsorsaken varit kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (s k manuell strypning)."
Bidragande orsak skriver hon sedan är:
"Kompromettering av andningsrörelser genom tryck mot buken och åtminstone partiell immobilisering av bröstkorgen genom tryck mot bröstkorgen kan ha varit av bidragande betydelse för uppkomsten av dösfallet."
Det är klart att försvaret försöker hävda att Tove råkade kvävas i misstag av sitt kräks.
Jag tror att kräkningen inte kunde komma ut ur Tove för att JJ inte gick av oves kropp och att hon höll kvara sitt grepp om halsen så att spyan inte kom ut, utan åkte delvis ner i luftrören.
Om Tove hade varit medvetslös, men andats, ingen hade hållit på halsen, då kunde Tove ha andats in och dä hade kräket kommit ner i lungorna. Det har det nte gjort.
Skador, blödningar i de djupa muskerna på halsen visar att det inte alls var ett lätt och kort tryck på halsen.