2023-03-24, 13:20
Medlem
Hej, jag har ett problem som jag skulle behöva hjälp med att identifiera orsaken till, eller åtminstone kanske utesluta vissa orskaker.

Bakgrund:
Jag arbetar som produktutvecklare och ett projekt jag blivit indragen i handlar om att ta fram en app som kan spela upp ljudfiler i ett högtalarsystem. För att inte avslöja vilket företag jag arbetar på så kan vi låtsas att det är kundinformationssystem på en flygplats. Ni vet där dom ropar ut när man ska till gaten eller när ett flyg är försenat.

Nuvarande informationssystem fungerar så att man antingen kan ropa ut i en mikrofon eller via en meny i en dator med förinspelade meddelanden. Ljudfilerna består av WAV-filer som klippts ihop till ett fullständigt meddelande. Då detta system är uråldrigt och resurskrävande vid uppdateringar av ljudfilerna tar vi nu fram en app med en mediaspelare så att uppdateringar av ljudfilerna kan skickas ut trådlöst och till alla operatörer samtidigt. Operatören kopplar bara in sin surfplatta i den befintliga AUX-ingången och spelar upp önskat meddelande.

Appen är framtagen och fungerar felfritt när ljudet spelas upp i surfplattans högtalare och hörlurar. Problem uppstår dock när vi kopplar in surfplattan till AUX-ingången på "flygplatsen".
Vid 30% av fallen blir ljudet som önskat
Vid 30% av fallen blir ljudvolymen väldigt låg
Vid 20% av fallen blir ljudet extremt högt
Vid 20% av fallen brusar det bara.

Vi ser typ inga samband mellan när det fungerar och inte gör det. Vi har provat olika modeller på surfplattor, olika "flygplatser" olika ljudvolym i surfplattan osv.
Det enda riktiga sambandet vi sett är typen av fel verkar hänga ihop med modell på surfplatta (Samtliga är olika modeller av samsungs 1-6 år gamla) samt att det tenderar att fungera bättre vid en låg volym på surfplattan. Det finns dock inte 100% korrelation här.

Tilläggas skall även att filerna i surfplattan är av format MP3 och att det finns ett "överljudsskydd" i systemet som ska skydda högtalarna och kunderna från höga ljud.

Till saken hör även att det är extremt komplicerat och dyrt att genomföra ordentliga tester och än så länge har enbart ett ordentligt test gjorts, fler är på gång men innan dess vill vi ta reda på så mycket som möjligt

Än så länge har vi 3 teorier till varför problemen uppstår:
1: Dålig hårdvara, surfplattornas ljudutgångar suger (Personligen tycker jag detta låter konstigt)
2: Systemet/förstärkaren kan inte spela upp MP3-filer
3: "Överljudsskyddet" aktiveras vid vissa tillfällen och ger upphov till konstigt ljud

Finns det någon audiofil på flashback som har en annan teori? Tack på förhand!
Citera
2023-03-24, 23:56
Medlem
FlockOfSeagullss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0s7
Problem uppstår dock när vi kopplar in surfplattan till AUX-ingången på "flygplatsen".
Vid 30% av fallen blir ljudet som önskat
Vid 30% av fallen blir ljudvolymen väldigt låg
Vid 20% av fallen blir ljudet extremt högt
Vid 20% av fallen brusar det bara.

Är "flygplatsen" olika ställen där utfallet blir som ovan eller är det samma ställe men med olika surfplattor?

AUX-ingång låter som ett vag beskrivning. Är det en riktig linjeingång eller är det en mikrofoningång som någon har tillverkat en fuladapter?

Generellt är det inga fel på olika surfplattor men om man ansluter den till en mikrofoningång så är signalen alldeles för stark så det blir distortion och aktiverar garanterat en limiter om det finns en. Ansluter man till uttag för att ansluta en extern mixer så är signalen från surfplattan alldeles för svag.
Citera
2023-03-25, 00:19
Medlem
Waterlilys avatar
Ljudstyrkan på surfplattans linjeutgång som kopplas till högtalarsystemets AUX-ingång beror ju på vilken volym som är inställd på surfplattan. Har man tagit höjd för det?

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-03-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlockOfSeagulls
Är "flygplatsen" olika ställen där utfallet blir som ovan eller är det samma ställe men med olika surfplattor?

AUX-ingång låter som ett vag beskrivning. Är det en riktig linjeingång eller är det en mikrofoningång som någon har tillverkat en fuladapter?

Generellt är det inga fel på olika surfplattor men om man ansluter den till en mikrofoningång så är signalen alldeles för stark så det blir distortion och aktiverar garanterat en limiter om det finns en. Ansluter man till uttag för att ansluta en extern mixer så är signalen från surfplattan alldeles för svag.

Olika ställen med olika surfplattor är testade

Det visar sig att det är en "fuladapter", dvs surfplattan "parallellkopplas" med mikrofonen.

Så då kan det alltså vara så att surplattans signal är för stark och limitern aktiveras? (teori #3)
Finns det något sätt att ta sig runt detta på ett smidigt sätt?
Appen är gjord så att ljudvolymen på plattan alltid blir max när appen används för att inte operatören ska behöva manuellt ställa in ljudet. Skulle man kunna testa med att sänka ljudvolymen på ljudfilerna till en nivå som inte triggar limitern tro?
Citera
2023-03-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Ljudstyrkan på surfplattans linjeutgång som kopplas till högtalarsystemets AUX-ingång beror ju på vilken volym som är inställd på surfplattan. Har man tagit höjd för det?

Vänligen Näckrosen
Hej!

Vi har gjort så att appen alltid maximerar ljudvolymen på plattan så att operatören inte ska behöva ställa in ljudet själv. Det går dock att sänka manuellt efter att appen är öppnad.

Kan det vara så att det är detta som ställer till det?
Som jag skrev så minskade problemen med brus när vi sänkte volymen på surfplattan men då blev ljudvolymen i högtalarna för låg.
Citera
2023-03-25, 13:11
Medlem
FlockOfSeagullss avatar
Du skulle i teorin kunna installera lämplig elektronik på varje ställe för att få ut lämplig nivå som matchar mikrofonen men i detta fallet rekommenderar jag inget sådant. System som installeras i stora anläggningar med många mikrofoner har garanterat utropsprioritering från olika stationer, automatiska urkopplingar vid utrymningslarm/brandlarm osv. Du skriver att det ibland bara blir brus. Det kan innebära att systemet förväntar sig en aktiv mikrofonstation på den punkten där den specifika inkopplingen sker och då funkar inte signalen från en surfplatta/telefon.

Nej, jag skulle rekommendera dig att istället åtgärda problemen med det ursprungliga meddelandesystemet som ju faktiskt redan funkar ljudmässigt och låta er professionella ljudentrepenör se över alla delar i installationen. Systemet design verkar ju inte innefatta anslutningar med surfplatta/telefon ute hos användaren utan endast mikrofon.
Citera
2023-03-25, 13:13
Medlem
BackToHegels avatar
"Gain" är något man håller på med när man spelar in. Man justerar med ratten så att nålen inte ligger i det röda, typ. Idag bör det finnas automatiska filter för det där, "Automatic Gain Adjuster" eller vad det nu kan heta. Något sånt behövs, det är inte digitala signaler vi pratar om, där det bara är att koppla in kabeln där den passar, det är random analogt ljud som kommer in. Gain-kontroll behövs någonstans i kedjan.
Citera
2023-03-27, 09:42
Medlem
Citat:
Du skulle i teorin kunna installera lämplig elektronik på varje ställe för att få ut lämplig nivå som matchar mikrofonen men i detta fallet rekommenderar jag inget sådant. System som installeras i stora anläggningar med många mikrofoner har garanterat utropsprioritering från olika stationer, automatiska urkopplingar vid utrymningslarm/brandlarm osv. Du skriver att det ibland bara blir brus. Det kan innebära att systemet förväntar sig en aktiv mikrofonstation på den punkten där den specifika inkopplingen sker och då funkar inte signalen från en surfplatta/telefon.

Nej, jag skulle rekommendera dig att istället åtgärda problemen med det ursprungliga meddelandesystemet som ju faktiskt redan funkar ljudmässigt och låta er professionella ljudentrepenör se över alla delar i installationen. Systemet design verkar ju inte innefatta anslutningar med surfplatta/telefon ute hos användaren utan endast mikrofon.

Tack för ditt svar!
Vad skulle det kunna vara för teknik? Typ en attenuator: https://www.amazon.com/dp/B0006NMSXS?tag=producerhive-20 ?
Det stämmer det du skriver med att det är ett system med olika prioriteringar osv. Det "fina" är att mikrofonen har samma prioritet som förinspelade meddelanden så i detta fall kommer prioriteringarna att bibehållas.
Då vi ändå lyckats få OK ljud i 30% av fallen så borde det ju inte vara omöjligt att "trimma" ljudsignalen så att den blir helt ok eller vad tror du?

Jag håller med dig om att det hade varit det bästa, problemet är att systemet har 5 år kvar innan det går i pension och leverantören som levererade systemet typ 1995 har sedan länge blivit uppköpta och avvecklats. Detta gör att det inte går att göra några förändringar på själva systemet utan det är vad det är. (Ja jag vet att det låter helt efterblivet men så fungerar det ofta när myndigheter varit inblandade i uppköp av tjänster)
Citera
2023-03-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
"Gain" är något man håller på med när man spelar in. Man justerar med ratten så att nålen inte ligger i det röda, typ. Idag bör det finnas automatiska filter för det där, "Automatic Gain Adjuster" eller vad det nu kan heta. Något sånt behövs, det är inte digitala signaler vi pratar om, där det bara är att koppla in kabeln där den passar, det är random analogt ljud som kommer in. Gain-kontroll behövs någonstans i kedjan.

Tack! tror det sitter någon form av filter redan men det är anpassat för mikrofonen som går på samma lina och inte för aux, om jag har förstått saken rätt nu så är en mikrofonsignal och en AUX signal väldigt olika i styrka och därför fungerar det inte på samma sätt.
Citera
2023-03-29, 21:11
Medlem
FlockOfSeagullss avatar
Citat:
Vad skulle det kunna vara för teknik? Typ en attenuator: https://www.amazon.com/dp/B0006NMSXS?tag=producerhive-20 ?

Produkten ovan dämpar med fast värde 50dB som kanske är för mycket dämpning för en surfplatta. Jag hade provat med t ex

https://www.thomann.de/se/jts_ma_123.htm

En produkt som har ställbar dämpning direkt på adaptern och är billigare. Alltid trevligt med justermån...
Citera
2023-03-30, 13:07
Medlem
Citat:
Produkten ovan dämpar med fast värde 50dB som kanske är för mycket dämpning för en surfplatta. Jag hade provat med t ex

https://www.thomann.de/se/jts_ma_123.htm

En produkt som har ställbar dämpning direkt på adaptern och är billigare. Alltid trevligt med justermån...

Tack! Beställt den plus XLR-AUX och AUX-XLR kablar. Håller tummarna att detta fungerar nu så att inte allt arbete är gjort förgäves.
Såhär går det när man projekterar IT-folk att integrera hårdvara...
Citera
2023-03-31, 18:06
Medlem
Inte för att detta hjälper dig i det enskilda fallet, men här följer en liten återblick kring bakgrunden för många AUX-utgångar:
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Gain betyder alltså förstärkning, medans attenuator betyder försvagning. De är varandras motsats.
Det är alltså ganska meningslöst att ha bägge två enheterna i samma krets.
Om man ändå har det så innebär det ett "torrare" och "plattare" ljud alltså.
Varje steg gain - attenuering - gain osv riskerar att ta bort det dynamiska omfånget i ljudet.

Attenuatorn är vanligen graderad i x1, x2, x4, x8, x16, x32, x64, x128 osv, och delar i varje steg med siffran 2 och används mycket i sådana instrument där signalen kan vara mycket stark.
Till exempel i mätning av radioaktiv strålning.
Som en lustig anekdot så vid Tjernobyl-olyckan så strålningsmätaren hade gått sönder helt på grund av för hög stråldos, så mätaren stannade på toppvärdet, och kunde inte mäta högre.

Anledningen till att dela med 2 är för att det är kretsmässigt enklast.

Gain kan däremot vara graderad i 10 potenser, x10, x100, x1000 osv.

Citat:
Tack för ditt svar!
Det stämmer det du skriver med att det är ett system med olika prioriteringar osv. Det "fina" är att mikrofonen har samma prioritet som förinspelade meddelanden så i detta fall kommer prioriteringarna att bibehållas.
Då vi ändå lyckats få OK ljud i 30% av fallen så borde det ju inte vara omöjligt att "trimma" ljudsignalen så att den blir helt ok eller vad tror du?

Jag håller med dig om att det hade varit det bästa, problemet är att systemet har 5 år kvar innan det går i pension och leverantören som levererade systemet typ 1995 har sedan länge blivit uppköpta och avvecklats. Detta gör att det inte går att göra några förändringar på själva systemet utan det är vad det är. (Ja jag vet att det låter helt efterblivet men så fungerar det ofta när myndigheter varit inblandade i uppköp av tjänster)

Tekniska specifikationer för AUX-utgången kan vara olika hos olika tillverkare, och var en direkt utgång från förförstärkaren från början och var ibland inte kopplad till volymkontrollen. Detta för att göra kopiering till tex bandspelare möjligt, utan att justera volymen. Den utgången var redan optimerad för ett bra signal/brus-förhållande.
Och dessutom kanske med en automatisk överstyrningsbegränsare.
Sådan begränsare saknades ofta på professionella prylar, men kom att införas likväl tror jag.
För att skydda utrustningen förstås.
Den så kallade TOS-link utvecklades för att behålla ett mycket stort signalomfång, utan att förlora i kvalitet. Och var tänkt för just AUX-signalen.
Tyvärr kom den lite försent innan man valde andra digitala lösningar att komprimera en ljudsignal till ett lämpligt digitalt format.

Med tanke på att de flesta sådana saker tillverkas numera av kineser så kan
utfallet på sådana olika lösningar bli mycket olika.
Troligen kopierar de bara en krets rakt av, och skickar den till pressning.
Vilket jag kan tänka mig gälla på AUX-utgången.
Att kineserna inte har någon koll alls på vad AUX var tänkt att vara
för en slags utgång.
Och kan inte ens med att följa protokollet för att testa att AUX-linjen följer specsen.

När det enbart var Japan, Sydkorea och Väst som byggde dessa apparater,
så var det mera ordning. Man kunde koppla ihop en
Sony-enhet med en Panasonic-enhet via AUX, och det fungerade
ändå bara rakt av.

I början tror jag det var tyskarna som tog fram standarden för hur (ljud-)signaler skulle
överföras via kablarna. Det betecknades DIN (= Deutsche Industri Normen).
Som sedan kopierades snart sagt överallt inom elektronik- och radio-/TV-området.

Det låter ju lite vanskligt att lita på surfplattor, eftersom de verkar
helt sakna krav på kompatibilitet.
Möjligt att systemet var kodat i någon enklare variant av Java, och då kan man
förstå varför man valde en surfplatta som enhet, typ...
Surfplattorna är dessutom inte framtidssäkrade att en ny version av dess operativsystem går att
lägga in, inte heller att dess batteri går att byta ?
Surfplattor verkar mest tänkta för att vara leksaker, konsumentelektronik, som kastas när
ingen kan fixa dem längre.

Lite förvånande dock att de är så pass billiga jämfört med smartphones, det är ju mera komponenter,
batterikapacitet och skärmyta på en surfplatta.

Kineserna har ju otroligt stora fabriker för att trycka kretskort, och kör bara en stor serie i taget.
Sedan kan de inte med att testa dessa fullt ut, utan kan skeppa iväg hela omgången.

Sedan står teknikerna med sin tvättade hals ifall något är knasigt med dem ?
Senast redigerad av BabianBlatten 2023-03-31 kl. 18:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in