• 1
  • 2
2023-03-23, 10:40
Medlem
orgonits avatar
Hej bästa västeråsare - behöver flytta till Västerås omgående och undrar om du som bor där kan hjälpa till med en info-dump om detta område. Allt jag kan se är att det verkar nybyggt.

Är det tillhåll för skumma typer och "berikat"?
Brottslighet och trygghet för ensam kvinna?

Något annat du vet om detta område och kan dela?

Tusen tack för hjälpen!
Senast redigerad av orgonit 2023-03-23 kl. 10:48.
Citera
2023-03-24, 12:59
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag brukar inte hänga där, det är mest för miljonärer. Men har inte hört om våld eller hög brottslighet.
Citera
2023-03-27, 00:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Hej bästa västeråsare - behöver flytta till Västerås omgående och undrar om du som bor där kan hjälpa till med en info-dump om detta område. Allt jag kan se är att det verkar nybyggt.

Tusen tack för hjälpen!

Det är nybyggt område med sjöläge även om nu inte alla lägenheter har sjöutsikt. Mycke liv och rörelse i området om vädret är bra, annars lugnare. Det är mest välbärgade personer som bor i området så det är lugnt och helt ok.
Rörelsen med folk består mest av träningsfolk, hundägare, barnfamiljer och liknande som är ute i vackert väder.

Du kan absolut flytta dit.
De flesta av problemområdena i Västerås ligger på västra sidan av svartån.
Citera
2023-03-27, 00:25
Medlem
Citat:

Tusen tack för hjälpen!
Många äldre som haft villa som dom sålt har flyttat dit Lugnt bra område i min mening. i Västerås skall man inte bo i områden som slutar på By.. typ Vallby,Råby Bäckby, Skälby med måste jag nämna som uppstickare och Hammarby. sen har vi Pettersberg Fredriksberg flytta inte dit vad du än gör. Många i nämnda områden pratar nog inte skidvalla vid köksborden eller planerar för konfirmationsläger så att säga
Citera
2023-03-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Många äldre som haft villa som dom sålt har flyttat dit Lugnt bra område i min mening. i Västerås skall man inte bo i områden som slutar på By.. typ Vallby,Råby Bäckby, Skälby med måste jag nämna som uppstickare och Hammarby. sen har vi Pettersberg Fredriksberg flytta inte dit vad du än gör. Många i nämnda områden pratar nog inte skidvalla vid köksborden eller planerar för konfirmationsläger så att säga
Hökåsen kan jag varmt rekommendera ligger nära Finnslätten 7km till centrum
Citera
2023-03-27, 00:51
Medlem
Citat:

Frederiksberg tillhör väl ändå råby?
Citera
2023-03-27, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudstadenn
Frederiksberg tillhör väl ändå råby?
Nej det är ett eget område
Citera
2023-03-27, 11:48
Medlem
Citat:
Nej det är ett eget område

Tillhör råby-Hammarby stadsdelsområde om jag inte missminner mig.
Citera
2023-03-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudstadenn
Tillhör råby-Hammarby stadsdelsområde om jag inte missminner mig.
Du har nog rätt men så här står det stadsdelen Fredriksberg i Västerås. angående en park hur som där skulle jag inte vilja bo.. mycket bilbränder där b.la
Citera
2023-03-27, 15:33
Medlem
Citat:
Du har nog rätt men så här står det stadsdelen Fredriksberg i Västerås. angående en park hur som där skulle jag inte vilja bo.. mycket bilbränder där b.la

Fredriksberg drar till sig mycket invandrare och konstigt folk eftersom det är allmännyttan. Hade hellre bott inne på råby då i BRF
Citera
2023-04-19, 16:18
Medlem
orgonits avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är nybyggt område med sjöläge även om nu inte alla lägenheter har sjöutsikt. Mycke liv och rörelse i området om vädret är bra, annars lugnare. Det är mest välbärgade personer som bor i området så det är lugnt och helt ok.
Rörelsen med folk består mest av träningsfolk, hundägare, barnfamiljer och liknande som är ute i vackert väder.

Du kan absolut flytta dit.
De flesta av problemområdena i Västerås ligger på västra sidan av svartån.
Japp nu är jag på plats i Västerås.
Absolut som du säger. Områderna väster om stan som slutar på -by är hijab-land.

De har byggt husen lite för nära varandra i Öster Mälarstrand (samma misstag som Hammarby Sjöstad i Stockholm). Gör en vild gissning att detta område har samma bakgrund som Sjöstaden, dvs tidigare fult industriområde. Synd att de inte lärde sig av Sjöstadens misstag. Det gjorde t.ex. Norra Djurgårdsstaden som inte har husen lika nära varandra.

Alltså Västerås är ingen vacker stad haha... De gjorde verkligen sitt värsta på 70-talet.
Ser att det finns en remsa av gamla hus kring ån genom staden. Resten är bara "Domus" och lättindustribyggnader.

Bor ett äldre par med fönster precis mittemot mina på ena sidan, precis som du beskrev om områdets typiska invånare. De har SVT på nästan dygnet runt på storskärm. De måste vara något vansinnigt hjärntvättade. Men det verkar vara som du säger. Hyrorna är väl något högre än normalt och det påverkar vilka som hyr. För att vara en lägenhet jag inte ens såg innan jag tog den, så är jag hyfsat nöjd. Det här får duga medan jag kollar om Västerås passar mig långsiktigt.

Folket (svenskarna) är verkligen trevliga jämfört med Stockholm. Otippat att folk faktiskt pratar lite lätt dialekt vilket gör att jag sticker ut som stockholmare. Sånt e livet! haha
Senast redigerad av orgonit 2023-04-19 kl. 16:24.
Citera
2023-04-19, 18:46
Medlem
Citat:
Japp nu är jag på plats i Västerås.
Absolut som du säger. Områderna väster om stan som slutar på -by är hijab-land.

De har byggt husen lite för nära varandra i Öster Mälarstrand (samma misstag som Hammarby Sjöstad i Stockholm). Gör en vild gissning att detta område har samma bakgrund som Sjöstaden, dvs tidigare fult industriområde. Synd att de inte lärde sig av Sjöstadens misstag. Det gjorde t.ex. Norra Djurgårdsstaden som inte har husen lika nära varandra.

Alltså Västerås är ingen vacker stad haha... De gjorde verkligen sitt värsta på 70-talet.
Ser att det finns en remsa av gamla hus kring ån genom staden. Resten är bara "Domus" och lättindustribyggnader.

Bor ett äldre par med fönster precis mittemot mina på ena sidan, precis som du beskrev om områdets typiska invånare. De har SVT på nästan dygnet runt på storskärm. De måste vara något vansinnigt hjärntvättade. Men det verkar vara som du säger. Hyrorna är väl något högre än normalt och det påverkar vilka som hyr. För att vara en lägenhet jag inte ens såg innan jag tog den, så är jag hyfsat nöjd. Det här får duga medan jag kollar om Västerås passar mig långsiktigt.

Folket (svenskarna) är verkligen trevliga jämfört med Stockholm. Otippat att folk faktiskt pratar lite lätt dialekt vilket gör att jag sticker ut som stockholmare. Sånt e livet! haha
Kolla Hökåsen Villa område förvisso
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in