2023-03-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Inga problem alls,

1. Ja det stämmer, på en avd med 18 pers, kanske det finns 3-4 telefoner, iaf minst 2, o folk brukar inte snacka så mycket. Så det e inga prob.

2. Permissioner när du har 5år är lite speciellt, egentligen måste du sitta minst 1/4 av straffet innan du ens kan söka permission. Men vid en viss gräns, vet inte exakt vad gränsen ligger på, men då skall alla permissioner godkännas av kriminalvårdens huvudkontor. Men bara för du KAN söka efter 1/4 är det absolut inget garanterat att du får det godkänt. Dock kan man få "lufthålspermissioner" som är en permission på tex någon eller några timmar, som du inte får reda på, förräns typ en halvtimme innan. Så du inte ska kunna ringa polarna o be dom frita dig. Så får du vara med ngra plitar o göra ngt, typ gå i en park eller så.

3. Det beror helt på situationen på anstalterna, det kan gå snabbt,,ta ngn vecka eller två. Om dom hittar plats på en anstalt som dom anser passar dig, i andra fall finns det folk som suttit o väntat i 2-3månader i häktet på att skickas till anstalt.

Ang häktning, så kolla bakåt ett par sidor där jag skrev ett långt inlägg om hur hela rättprocessen funkar, där står allt om häktning osv.

Men om det gäller detta specifika fallet, så finns det inte en chans i helvetet att du slipper häktning om du riskerar eller har fått 5år
Hej. Jag har fått 2,2 års fängelse men får sitta här hemma och invänta placeringsbeslut.
Blir 17 månader effektiv tid att sitta.
Jag är förstagångångare och 50+
Har hört att det mest troligt blir en klass 3 anstalt jag ska sitta på.
Hela processen tog tid från förhör till rättegång till dom i tingsrätten till det att hovrätten tog upp det. Tills domen fastställdes av dom.
Och som sagt så väntar jag nu på placeringsbeslutet.
Jag nöjdade mig i torsdags på Skänninge anstalten.
Och den är en klass 2.
Så om jag hade inställt mig där hade de varit tvugna att sätta mig i isoleringscell tills det finns beslut på vilken anstalt placeringen finner lämplig åt mig.
Jag har ej varit anhållen eller häktad under tidens gång.
Så tror nog att det kan bli en klass 3 anstalt. Eller vad tror du?
Ps! Mycket intressant att läsa det du skriver i tråden.
Må gott.
Citera
2023-03-27, 07:58
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulder66
Stämmer. Har ej fått placering ännu. Tror det kan bli en klass 3 anstalt.
Vilka klass 3 är vettiga att sitta av sin tid på?

Med tanke att du varken varit anhållen eller häktad samt strafflängden så antar jag att det rör sig om ekobrott eller liknande. Det är ett relativt långt straff så inte helt säkert att du får sitta av hela tiden på en klass 3:a (jag har t ex suttit på klass 3 med förstagångs ekobrytare som kommit från sluten).

Tror tipsen som du redan fått i tråden är ok, har hört bra saker om de ställena. Undvik dock Skenäs som tydligen blivit ett ställe för kvinnoboxare (vet inte ens om du kan söka sig dit med ditt brott).
Citera
2023-03-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Med tanke att du varken varit anhållen eller häktad samt strafflängden så antar jag att det rör sig om ekobrott eller liknande. Det är ett relativt långt straff så inte helt säkert att du får sitta av hela tiden på en klass 3:a (jag har t ex suttit på klass 3 med förstagångs ekobrytare som kommit från sluten).

Tror tipsen som du redan fått i tråden är ok, har hört bra saker om de ställena. Undvik dock Skenäs som tydligen blivit ett ställe för kvinnoboxare (vet inte ens om du kan söka sig dit med ditt brott).
Jag blev dömd för mordbrand av normalgraden. Fastän jag inte haft uppsåt av att genomföra någon mordbrand. Jag eldade upp et tomt ciggpaket och glöd spred sig så att det tog fyr i gräs. Dock ingen jättebrand. Det var en olyckshändelse och ej något uppsåt att starta en mordbrand.
Så lagen är rent upp och ner.
Citera
2023-03-27, 08:30
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Jag blev dömd för mordbrand av normalgraden. Fastän jag inte haft uppsåt av att genomföra någon mordbrand. Jag eldade upp et tomt ciggpaket och glöd spred sig så att det tog fyr i gräs. Dock ingen jättebrand. Det var en olyckshändelse och ej något uppsåt att starta en mordbrand.

Varför eldade du upp ett tomt cigarettpaket? Det finns ju skräpkorgar.. Och det "råkade" ta fyr i gräset? Låter konstigt minst sagt
Citera
2023-03-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Varför eldade du upp ett tomt cigarettpaket? Det finns ju skräpkorgar.. Och det "råkade" ta fyr i gräset? Låter konstigt minst sagt
Jag var på väg till affären och skulle köpa ny ask cigg och när jag tog sista ciggen så tände jag på det tomma paketet som hamnade på gångbanan men någon glöd kom ut till det torra gräset och det började brinna.
Mådde vid tillfället inte alls bra psykiskt. Men ingen blev skadad och ej heller några träd osv .
Men lagen är hård när det gäller om något tar fyr.
Så därför mordbrand av normalgraden.
Inget som jag haft för avsikt att utföra.
Men jag tar straffet.
Inget annat val.
Citera
2023-03-27, 10:17
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:

Ojdå. Då blev du dömd på likgilthetsuppsåt dvs att rätten menar att du insåg vad som kunde hända men var likgiltig.

Mordbrand i domen förbättrar ju inte direkt dina chanser att hamna på öppen anstalt. Du får hoppas att kärringen på HK i Norrköping är på bra humör när hon placerar dig.
Citera
2023-03-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Ojdå. Då blev du dömd på likgilthetsuppsåt dvs att rätten menar att du insåg vad som kunde hända men var likgiltig.

Mordbrand i domen förbättrar ju inte direkt dina chanser att hamna på öppen anstalt. Du får hoppas att kärringen på HK i Norrköping är på bra humör när hon placerar dig.
Ja, dom gick på likgiltighet uppsåt.
Ja, får väl se vad som händer. Jag kommer inställa mig ikväll och sen får anstalten göra ett placeringsbeslut.
Citera
2023-03-27, 20:16
Medlem
Citat:
Hej. Jag har fått 2,2 års fängelse men får sitta här hemma och invänta placeringsbeslut.
Blir 17 månader effektiv tid att sitta.
Jag är förstagångångare och 50+
Har hört att det mest troligt blir en klass 3 anstalt jag ska sitta på.
Hela processen tog tid från förhör till rättegång till dom i tingsrätten till det att hovrätten tog upp det. Tills domen fastställdes av dom.
Och som sagt så väntar jag nu på placeringsbeslutet.
Jag nöjdade mig i torsdags på Skänninge anstalten.
Och den är en klass 2.
Så om jag hade inställt mig där hade de varit tvugna att sätta mig i isoleringscell tills det finns beslut på vilken anstalt placeringen finner lämplig åt mig.
Jag har ej varit anhållen eller häktad under tidens gång.
Så tror nog att det kan bli en klass 3 anstalt. Eller vad tror du?
Ps! Mycket intressant att läsa det du skriver i tråden.
Må gott.

Ta med dig domen och åk till en klass 3 och säg att du vill börja avtjäna. I värsta fall kör dom dig till häktet i väntan på plats på anstalten. Men knappast troligt.
Gruvberget eller Rödjan.
Citera
2023-03-29, 10:47
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ifall du tände eld på en cigarettask och satte fyr på en gräsmatta ska du nog vara glad att du inte hamnade på rättspsyk.
Citera
2023-04-01, 00:55
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klammeri
Det är mycket nybyggt och gamla kåkar som rivits. Hur rummen ser ut i de nya husen kan jag inte svara på. Men det ska vara enkelrum.

Sen finns det en byggnad de kallar Modulen. Ligger en bit ifrån de andra husen. I Modulen har du toa, dusch och tv på rummet. Ingen dubbelbeläggning. Fräscha rum. Lunch/middag från restaurang i Mariestad.

Maten var ju rent av vedervärdig på Rödjan.

Rätt skönt dock med eget rum. TV, dusch och toalett finns på rummet i barackerna.

Standarden är som ett tragiskt vandrarhem typ.

Aldrig mer säger jag bara. Fyfan.
Citera
2023-04-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
Maten var ju rent av vedervärdig på Rödjan.

Rätt skönt dock med eget rum. TV, dusch och toalett finns på rummet i barackerna.

Standarden är som ett tragiskt vandrarhem typ.

Aldrig mer säger jag bara. Fyfan.

Själv aldrig suttit inne på Rödjan. Har dock en god vän som var där rätt nyligen. Det är vad han berättat jag förmedlade vidare.
Konstigt hur det kan skilja sig från person till person. Min vän tyckte maten var jättebra. Han bodde i modulen.
Citera
2023-04-03, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown250
Har nyss avtjänat 14 månader effektivt på skänninge anstalten satt på A huset (12-stegs behandling) de va rätt så okej väldigt små avdelningar inlåst på sin avdelning hela tiden får bara träffa en annan avdelning på promenad eller verkstad/skola. 9 rum 3 med dubbelbeläggning. Ser att det är mycket frågor om kiosken dom har infört en nationell kiosklista som är samma på alla anstalter, har faktiskt med mig kiosklistan ut kan lägga upp bilder på den vid intresse. Muckade idag förresten.

Skänninge - är både män och kvinnor intagna där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in