2023-03-16, 20:48
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Brukar faktiskt vara tvärtom, folk blir lugnare på kåken. Man är avskärmad och blir inte lika påverkad av allt ute i samhället. Det är väl 1 på 20 som går runt och mår dåligt konstant. Gäller att hitta vettigt folk att hänga med och införa rutiner så går de väldigt lätt.

Det är skillnad på att försöka framställa sig så att må bra och på att faktiskt göra det. Att 19 av 20 skulle må bra på kåken är inget jag känner igen, sen att dom flesta har förstånd till att inte gnälla överdrivet mycket ändå är en annan sak. All stress och press på insidan motsvarar samhällets motsvarigheter and then some enligt mig.

"Väldigt lätt" är relativt och beroende på både vem du är och yttre omständigheter.
Citera
2023-03-17, 13:58
Bannlyst
Satt själv inne en kort vända förra året (för första och sista gången).

Går in och kollar i tråden då och då. Vet inte varför?

Men, nu sitter man idag hemma i bostadsrätten, och tar en alkoholfri öl! Har kommit igång med att ta tillbaka körkortet (kommer bli en lång, besvärlig och dyr process) och hoppas jag kommer få tillbaka det.
Funderar på att börja plugga.

Men fyfan, vad glad man är att man lagt rättegångar/fängelse och skadestånd bakom sig nu. Hade aldrig problem med lagen innan. Vid 30 får man sin första dom, och drog på mig 2 till kort därefter, pga depression och alkohol.

Fått en diagnos, ADD.

Det ser ljusare ut nu iallafall.

Ville väl bara skriva till dom som snart ska in att jag lider med er, men att det finns hopp. Kämpar man på och har bra människor i sin omgivning, så går det att göra en vändning. Nästan alla brott kan ha en anledning/orsak bakom sig.

Förutom:

*Våldtäkt
*Barnporr/Peddosnuskerier

- Till dom som ska sitta för detta, känner jag NOLL sympati. Hoppas ni blir sönderslagna på kåken, och att ni aldrig mer får en chans att komma tillbaka till samhället.

Men till er andra, det kommer bli bättre. Och hoppas tiden för er där inne går bra!
Citera
2023-03-25, 15:33
Medlem
Någon som har bra tips på anstalt för en man på 50+ och första gången som jag ska sitta. Har inget missbruk i ryggsäcken. Ska sitta 17 månader.
Citera
2023-03-25, 15:46
Medlem
Hagis124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulder66
Någon som har bra tips på anstalt för en man på 50+ och första gången som jag ska sitta. Har inget missbruk i ryggsäcken. Ska sitta 17 månader.

Va ärlig om absolut allt. Va dig själv. Gnäll inte om någonting, sköt hygien och lägg absolut inte näsan i blöt i andras saker Dvs. Lägg dig inte i vad andra gör'tjafs'dispyter osv...
Du pratar endast med plitarna om du behöver något typ hemställan, advokat kontakt och andra nödvändiga saker. Leka vän med dem kommer göra dig mindre populär kan jag säga dig.

Ljuger du kommer du bli utfryst direkt eller värsta fall knall.
Citera
2023-03-26, 05:27
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:

Menar du tips på vilken anstalt du ska sitta på? Antar att du inte fått placering.
Citera
2023-03-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Menar du tips på vilken anstalt du ska sitta på? Antar att du inte fått placering.

Stämmer. Har ej fått placering ännu. Tror det kan bli en klass 3 anstalt.
Vilka klass 3 är vettiga att sitta av sin tid på?
Citera
2023-03-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagis124
Va ärlig om absolut allt. Va dig själv. Gnäll inte om någonting, sköt hygien och lägg absolut inte näsan i blöt i andras saker Dvs. Lägg dig inte i vad andra gör'tjafs'dispyter osv...
Du pratar endast med plitarna om du behöver något typ hemställan, advokat kontakt och andra nödvändiga saker. Leka vän med dem kommer göra dig mindre populär kan jag säga dig.

Ljuger du kommer du bli utfryst direkt eller värsta fall knall.
Jag kommer vara mig själv och ingen som jag inte är.
Men var kan du rekommendera att sitta? Tygelsjö, Skenäs, östragård?
Citera
2023-03-26, 11:07
Medlem
Citat:
Stämmer. Har ej fått placering ännu. Tror det kan bli en klass 3 anstalt.
Vilka klass 3 är vettiga att sitta av sin tid på?

Rödjan i Mariestad
Citera
2023-03-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klammeri
Rödjan i Mariestad
Ok .
Hur är rummen? Tv, egen toa mm mm
Citera
2023-03-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ok .
Hur är rummen? Tv, egen toa mm mm

Det är mycket nybyggt och gamla kåkar som rivits. Hur rummen ser ut i de nya husen kan jag inte svara på. Men det ska vara enkelrum.

Sen finns det en byggnad de kallar Modulen. Ligger en bit ifrån de andra husen. I Modulen har du toa, dusch och tv på rummet. Ingen dubbelbeläggning. Fräscha rum. Lunch/middag från restaurang i Mariestad.
Citera
2023-03-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klammeri
Det är mycket nybyggt och gamla kåkar som rivits. Hur rummen ser ut i de nya husen kan jag inte svara på. Men det ska vara enkelrum.

Sen finns det en byggnad de kallar Modulen. Ligger en bit ifrån de andra husen. I Modulen har du toa, dusch och tv på rummet. Ingen dubbelbeläggning. Fräscha rum. Lunch/middag från restaurang i Mariestad.
Ok. Det låter ju vettigt.
Får kanske ringa dit och höra om dom har någon plats.
Citera
2023-03-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ok. Det låter ju vettigt.
Får kanske ringa dit och höra om dom har någon plats.

Det funkar inte så, av flera skäl. Dels fluktuerar antalet intagna från dag till dag, i synnerhet på treor, och dels är varenda anstalt överbelagd. Du får skicka in dina önskemål till placeringsenheten.

Jag skulle rekommendera Gruvberget. Det var till för något år sedan en familjevistelse-anläggning, dit långtidare kunde söka för att umgås med familjen någon vecka om året. Skitfin omgivning. De har byggt om den till en anstalt nu, och vad jag hört ska de ha behållit många aktivitetsytor, fina baracker etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in