Citat:
Ursprungligen postat av
Permastampe
I Sverige har vi sk fri bevisprövning.
Det är den princip som gäller i svensk processrätt. Den innebär att parterna i en rättegång får åberopa all bevisning som de kan få fram (så kallad fri bevisföring) och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen (fri bevisvärdering)
Vet du om domare/nämndemän får/kan läsa fuppen under överläggningen? Alltså efter rättegång men när de överlägger om skyldig/oskyldig och ev straff? Lyssnar de även på ljudbanden?
Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-inleds-i-tove-fallet-ord-mot-ord/
Krimreporten påstår att JJ sagt att MH har hållit fast fötterna under strypningen?
Det låter mer rimligt/logiskt än att hålla i händerna!
Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Ett intressant inspel har varit att någon, eller några, druckit JJs vin på väg till Storgatan 71. Alkohol minskar impulskontroll, och kan vara öka sannolikhet för bråk.
Dock: De gick från Nöjet 0134 och var utanför JJ 0151 vilket tyder på att de inte stannade på vägen (förutom vid rådjuret). Google Maps beräknar denna gångsträcka på 15 minuter, det tog 17 minuter för sällskapet. Detta pekar ju på att de inte stannade någonstans, vilket man sannolikt gjort om man drack alkohol.
Vet vi om de drack i JJs lägenhet? Har för mig att TTs DNA inte fanns på något glas.
Den tredje personen som var i JJs lgh på förfesten, Louise (?), hade plastglas med sig när de gick till Nöjet, jag är osäker på om även JJ och MH hade plastglas på vägen till Nöjet, men det kan ju funnits plastglas kvar i lgh som användes och sedan slängdes tillsammans med TTs saker......
Citat:
Ursprungligen postat av
Detroit1
Till er som är lite mer inlästa på det här fallet:
Tror ni att JJ var av den uppfattningen att hon skulle komma undan med mordet de första timmarna efter att mordet begåtts?
Jag tror faktiskt att hon egentligen inte brydde sig, jag tror JJ är en lustmördare, att hon NJÖT av varje sekund av mordet/dödsögonblicket, men även hantering/skändning av kroppen. Hade hon inte blivit misstänkt och tagen in till förvaring/anhållen så tidigt, så hade hon nog säkerligen "hälsat på" kroppen flera gånger......
Därför så tror jag även att MH inte var i badrummet när mordet begicks, och jag tror på att MH somnade, mest pga att de festat även dygnet innan, en resa till någon konsert i Göteborg och sovit i bilen natten innan. Om jag inte missminner mig helt så var även denna Louise (?) med på Göteborgsresan OCH förfesten till Nöjet, och hon var så trött att hon gick hem efter Nöjet.
Frågan är väl vad som håller JJ vaken i en 3 dygn......
Och varför JJ blir så fysiskt svag plötsligt (efter mordet) så hon behöver MHs hjälp med att flytta på kroppen, jag tror planen var att göra det helt själv, hon är ju hästtjej, van att bära höbalar, boxströssel, mocka hästskit.........
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterPelikan66
Ja men inte JJ:s. Och att JJ hade en medsittare fick vi ju information om ganska tidigt.
Set fanns en ansökan om samsittning, men jag tror inte att det genomfördes......
Citat:
Ursprungligen postat av
Celestron
MH har sagt i förhören att hon åkte tillbaka hem till JJ sedan de dumpat T i skogen. Där hade MH lagt sej och sov. Vad JJ gjorde eller var hon själv sov gav hon vaga svar om.
Jamenar..finns det nån som tror att JJ sov på golvet?? Är det inte uppenbart att de haft ett flat-förhållande?
JJ körde hem MH, och JJ åkte sedan och sov hos sin mamma.....