2023-03-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
"[i]På frågor svarar Johanna:
Toves cykel stod precis på uppfarten, fastlås i ett litet staket.

Jag håller helt med, detta extremt snabba pådrag redan dagen efter. Tove var myndig, men det går så snabbt för dem att misstänka både människorov och mord, hur är det möjligt?!
Jag trodde AW hört tydliga hot eller liknande via Toves mobil som fanns inspelat, på natten eftersom pådraget blev så snabbt även gällande Missing Peoples sökande.

1) Det måste finnas något mer konkret bevis som kanske framkommer under rättegången!

2) En annan sak jag undrar över som inte framgår i FUP är när MJ och JJ får tala med/träffa sina föräldrar och hur många gånger. Får de för sitt psykiska måendes skull och unga ålder stöd från föräldrar och psykologer.

3) Jag har inte sett i FUP att JJ:s ”medsittare” förhörts, eller har jag missat det? Många sidor FUP var det…och fortfarande många frågor…
Jag har inte heller sett något förhör med J medsittare
Jag vet inte om det finns?
Citera
2023-03-26, 23:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Hon har varit aktiv i planeringen genom att med JJ diskutera hur det skulle genomföras. Hon beskrev själv i ett förhör att hon tog med papperskassar och hällde handsprit på. Hon var med och planerade mordbranden på bl a Julia där hon även skulle delta, hon bad till gud att det inte skulle sluta regna så hon skulle slippa, det slutade inte regna och det blåstes av.

Jag förstår inte vad du menar med att MH inte velat vara delaktig. Hon uppger i förhör att hon är totalt motvillig till detta men uppenbarligen så fortsätter ju JJ involvera henne i planerna där MH förväntas ha en aktiv roll. En gång är väl ”ingen gång”, men 3 bränder och ytterligare 1 som inte blev av där MH vet allt kring planerna både i förväg och efterhand gör väl henne allt annat än oskyldig.

Men syftet med att belysa detta med mordbränderna var att lyfta fram att planerade brott från JJs sida där MH förväntas delta inte är något ovanligt för kvällen då Tove mördas. Det är t ex MH som söker efter Tove på Nöjet, hon har en aktiv roll att få Tove hem till Johanna. Hon deltar.

JJs våldskapital är inte heller nyheter för MH och MH vet att JJ vill skada människor hon är i konflikt med. MH kan inte bortse från att JJ kommer att skada Tove efter konflikten på Nöjet och där JJ dessutom vill få med Tove hem isolerat från omgivning. MH lyder JJ och deltar för att få med Tove till JJ, där sannolikheten är hög att Tove kommer att bli utsatt för något sett till JJs våldskapital och konflikten på Nöjet.
Jo, Js våldskapital kände M väl till och jag tror att hon var sanningsenlig när hon sa att hon kände sig tvingad att bära.

153/1027
J: Eh, Maja tyckte det var väldigt obehagligt och ville helst inte ta i henne. Det ville inte jag heller men vi var ju tvungna liksom.
Citera
2023-03-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
I förhör säger Maja att Johanna har på sig en kort svart kjol, strumpor och badtofflor när de dumpar Tove i granskogen. Är Johanna barbent bör hon ha ”rivmärken” på benen efter granris eller så stämmer inte Majas utsaga. Kan det vara som så att Johanna bytte kläder efter Nöjet och att det är blod efter Tove på dem?
I förhöret säger M att Björn Borg tofflorna är vita men på fup bild så är de svarta
För övrigt stämmer kläderna
Och J mamma hann snabbt att tvätta det
Citera
2023-03-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Om någon försvinner i samband med en utekväll är det ju av yttersta vikt att man börjar söka mkt tidigt. Finns bland annat risk för att personen ligger skadad i en skog efter ett otäckt fall eller dylikt.

Med tanke på det så är det stor skandal att JJ:s mobil inte kunde spåras till mordplatsen på två hela veckor innan man hittade Tove!!! JJ var misstänkt för människorov redan dagen efter.
Och hennes mobil hade man beslagtagit dagen efter. HELT ofattbart!! Hade Tove legat misshandlad eller inlåst nånstans så hade hon dött pga att det gick för långsamt att hitta henne till slut. Fast man hade BÅDE en misstänkt mördare samt dennes mobil i beslag redan DAGEN EFTER!!
Citera
2023-03-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Om någon försvinner i samband med en utekväll är det ju av yttersta vikt att man börjar söka mkt tidigt. Finns bland annat risk för att personen ligger skadad i en skog efter ett otäckt fall eller dylikt.
Jag har också reagerat på den snabba insatsen, normalt brukar det ta längre tid.
Kan det funnits orosanmälan sen tidigare?
Jag vet inte om det ska tas upp i en FUP i så fall.
Senast redigerad av PR400 2023-03-26 kl. 23:27. Anledning: Tänkt svara på endast ett inlägg
Citera
2023-03-26, 23:23
Medlem
Citat:
M: Och då var det att hon, ja hon köpte handsprit och sen tog ja men papperskassar och hällde liksom handsprit på dem och sen, och sen tände eld då utanför ja vid dörren hos Tove och Mys pappa. Eh, ja som tur var så tog det inte riktigt och Johanna ville att jag skulle var med på detta men jag vägrade.

Att hon tog med papperskassar menar du inte är att delta i planeringen?

Beteendeanalys.
Citera
2023-03-26, 23:25
Medlem
Citat:
Med tanke på det så är det stor skandal att JJ:s mobil inte kunde spåras till mordplatsen på två hela veckor innan man hittade Tove!!! JJ var misstänkt för människorov redan dagen efter.
Och hennes mobil hade man beslagtagit dagen efter. HELT ofattbart!! Hade Tove legat misshandlad eller inlåst nånstans så hade hon dött pga att det gick för långsamt att hitta henne till slut. Fast man hade BÅDE en misstänkt mördare samt dennes mobil i beslag redan DAGEN EFTER!!

Ja, håller helt med om att polisens/åklagarens(?) inkompetens angående mobiltelefonen är helt ofattbar. Det borde skrivas debattartiklar om det. De hade kunnat hitta Tove på kvällen den 17 om de bara gjort vad de skulle med mobilen. Enormt mycket resursslöseri och lidande som orsakades av detta. Tänk att vara anhörig, måste ha varit rena tortyren.
Citera
2023-03-26, 23:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
M: Och då var det att hon, ja hon köpte handsprit och sen tog ja men papperskassar och hällde liksom handsprit på dem och sen, och sen tände eld då utanför ja vid dörren hos Tove och Mys pappa. Eh, ja som tur var så tog det inte riktigt och Johanna ville att jag skulle var med på detta men jag vägrade.

Att hon tog med papperskassar menar du inte är att delta i planeringen?

Lägg nu för helvete ner dina ful-citat!

MH återberättar vad JJ sagt till henne. Det du håller på med är riktigt fult.
Citera
2023-03-26, 23:26
Medlem
Citat:
"[i]På frågor svarar Johanna:
Toves cykel stod precis på uppfarten, fastlås i ett litet staket.

Jag håller helt med, detta extremt snabba pådrag redan dagen efter. Tove var myndig, men det går så snabbt för dem att misstänka både människorov och mord, hur är det möjligt?!
Jag trodde AW hört tydliga hot eller liknande via Toves mobil som fanns inspelat, på natten eftersom pådraget blev så snabbt även gällande Missing Peoples sökande.

1) Det måste finnas något mer konkret bevis som kanske framkommer under rättegången!

2) En annan sak jag undrar över som inte framgår i FUP är när MJ och JJ får tala med/träffa sina föräldrar och hur många gånger. Får de för sitt psykiska måendes skull och unga ålder stöd från föräldrar och psykologer.

3) Jag har inte sett i FUP att JJ:s ”medsittare” förhörts, eller har jag missat det? Många sidor FUP var det…och fortfarande många frågor…

MHs medsittare har förhörts.
Citera
Medlem
Helt ointressant men jag kan ändå inte heller låta bli att tänka på att det måste varit extremt opraktiskt att ha badtofflor på sig i en becksvart, tät granskog när man ska dra och gömma en kropp över ojämn mark. Hur hon lyckades behålla dem på är en gåta!
Citera
Medlem
För övrigt känns det ju osannolikt att JJ och MH hade pallat hålla sig till sina lögner så länge om kroppen hade hittats direkt.
Citera
2023-03-26, 23:28
Medlem
BayouXs avatar
Tänker på det här med kläderna som (åtminstone J) haft på sig under mordnatten, de måste ju ha luktat brandrök. Var det därför mamman var så snabb med att tvätta? Men anhöriga behöver ju inte vittna så den frågan förblir obesvarad.
Sedan tänker jag på kompass-armbandet (Toves), som inte har återfunnits. Ligger den gömd någonstans som en slags trofé efter lyckat mördande..Det här fallet är så sjukt så man vet knappt vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in