2023-03-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Jo, det är kanske mer rimligt. Jag vill dock påstå att sparkar i väggen kan hända oavsett.

Läser lite i FUP:en igen. 16:02:52 skriver JJ till MH: "Har du videor och bilder från helgen? ". Usch alltså. Drygt 12 timmar efter man haft ihjäl en människa så frågar man efter festbilder från mordnatten. Det är ganska magstarkt..

Ja, det kan det verkligen. Vi spekulerar ju bara och det är inte alls säkert att den enklaste förklaringen är den rätta.

Ja, JJ:s beteende är onekligen speciellt. Om man vill vara välvillig kan man kanske tolka det där messet som ett försök att låtsas som att allt är "som vanligt". De hade ju rest till Göteborg och så vidare. Men MH:s vittnesmål ger ju en bild av en fullkomligt gränslös psykopat.
Citera
2023-03-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Ja, det kan det verkligen. Vi spekulerar ju bara och det är inte alls säkert att den enklaste förklaringen är den rätta.

Ja, JJ:s beteende är onekligen speciellt. Om man vill vara välvillig kan man kanske tolka det där messet som ett försök att låtsas som att allt är "som vanligt". De hade ju rest till Göteborg och så vidare. Men MH:s vittnesmål ger ju en bild av en fullkomligt gränslös psykopat.
Inte bara MHs faktiskt. Js "vänner" de flesta före detta sådana ger en oberoende av varandra ganska samstämmig bild av J. Hur hon är helt ointresserad av andras känslor, hur hon utnyttjar människor, agerar utifrån egen fördel i allt och inte kan känslomässigt engagera sig i ett förhållande, men ändå kräver 100% lojalitet och "ägandeskap" över personen.
Citera
2023-03-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Är övertygad om att JJ sa till MH i bilen påväg hem från skogen (när de hade dumpat Ts kropp) att de skulle bete sig helt som vanligt och låtsas som ingenting. Därav snapchat bild och JJ som skriver om festbilder. MH verkade inte lika aktiv utöver ett spel och Pinterest. Har för mig hon inte ens svarade i deras gruppchatt med vännerna? Tyckte faktiskt knappt hon svarade JJ när hon skrev. Medan JJ skrev jättemycket med allt och alla.
MH agerade mer som en person i chock tycker jag. Hon klarade inte fejka utan drog sig mer undan..
Citera
2023-03-26, 22:31
Medlem
Jag tänker på Toves sambo, tvillingsyster, bror och föräldrar nu. Jag hoppas att de orkar med den här tuffa veckan som kommer. Jag önskar att Tove får upprättelse och rättvisa, nu i tingsrätten och sedan i hovrätten. Och att det kommer en period av läkning för Toves anhöriga, och för alla andra som höll av henne.

Vi vet ju tyvärr att MH och JJ kommer att sova gott i natt och kommande nätter. De är ju iskalla.
Citera
2023-03-26, 22:33
Medlem
Sockerarters avatar
Varför maskeras alla bilder av Tove?
Citera
2023-03-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nu kom jag på någonting...

Jag har ju pratat lite om att jag tycker att Johannas och Majas relation nästan påminner om en relation där Maja blir lite som en hjärntvättad, liknande de relationer som par kan ha där man pratar om våld i nära relation.

Där brukar man också prata om "normaliseringsprocessen", en successiv upptrappning av kränkningar och våld som sker och att den utsatte till sist införlivar utövarens syn på "problemet" i sig själv och tycker att det är helt normalt. Våldet behöver inte vara fysiskt, utan kan vara psykiskt, ekonomiskt, sexuellt.

Jag fattar int eatt jag ite har tänkt på det tidigare, att som du säger här, verkar ju Maja inte ens tycka att det är särskilt konstigt, eller iaf agerar hon ju inte på ett normalt sätt.

Maja har ju verkligen fattat digniteten av Johannas hot, till skillnad från många andra som inte varit så nära.

Jag har också börjat tänka tankar om att Maja kanske ändå, trots att hon förnekar det; är förälskad i Johanna.

Jag kan inte förstå hur hon kan gå över alla de gränser hon går över...hennes morlasika kompass verkar ju helt gått sönder.

Och då kommer jag också plötsligt ihåg Toves armband med den lilla kompassen som saknas.

MH uppger att hon inte ville vara med på dessa bränder och att hon förträngde det J gjort eller ville göra. Så hon förstod väl ändå att det var fel. Men att leva nära denna våldsbejakelse blev nog normaliserat. Hon var ju dessutom bara drygt 15 när hon lärde känna J som var starkt manipulativ. Enligt M sa J att detta med branden var deras hemlighet och båda skulle råka illa ut om hon sa något om det.

Ja jag tror som hennes pappa att hon var kär i J eller hade i alla fall väldigt starka känslor.

Ja det är svårt att svårt att förstå hur det kunde bli så här särskilt som MH har haft engagerade föräldrar. Att flytta från Vetlanda hade nog varit enda möjligheten om de haft bättre kännedom om deras destruktiva relation.
Citera
2023-03-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Är övertygad om att JJ sa till MH i bilen påväg hem från skogen (när de hade dumpat Ts kropp) att de skulle bete sig helt som vanligt och låtsas som ingenting. Därav snapchat bild och JJ som skriver om festbilder. MH verkade inte lika aktiv utöver ett spel och Pinterest. Har för mig hon inte ens svarade i deras gruppchatt med vännerna? Tyckte faktiskt knappt hon svarade JJ när hon skrev. Medan JJ skrev jättemycket med allt och alla.

M använde väl Pinterest tvångsmässigt med 30 000 bilder. Står i hennes P7 om tvångstankar och appar. Det blir ju ofta värre av stress.
Citera
2023-03-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst är det så att JJ berättat för MH om både tidigare o planerade hämndaktioner, inklusive mordbrand, och även försökt att göra MH delaktig. Men det är inget som MH velat bli delaktigt i.

Påståendet var följande:
”Hon har dessutom aktivt tidigare tillsammans med JJ planerat mordbrand och skulle även delta.”

Hon har varit aktiv i planeringen genom att med JJ diskutera hur det skulle genomföras. Hon beskrev själv i ett förhör att hon tog med papperskassar och hällde handsprit på. Hon var med och planerade mordbranden på bl a Julia där hon även skulle delta, hon bad till gud att det inte skulle sluta regna så hon skulle slippa, det slutade inte regna och det blåstes av.

Jag förstår inte vad du menar med att MH inte velat vara delaktig. Hon uppger i förhör att hon är totalt motvillig till detta men uppenbarligen så fortsätter ju JJ involvera henne i planerna där MH förväntas ha en aktiv roll. En gång är väl ”ingen gång”, men 3 bränder och ytterligare 1 som inte blev av där MH vet allt kring planerna både i förväg och efterhand gör väl henne allt annat än oskyldig.

Men syftet med att belysa detta med mordbränderna var att lyfta fram att planerade brott från JJs sida där MH förväntas delta inte är något ovanligt för kvällen då Tove mördas. Det är t ex MH som söker efter Tove på Nöjet, hon har en aktiv roll att få Tove hem till Johanna. Hon deltar.

JJs våldskapital är inte heller nyheter för MH och MH vet att JJ vill skada människor hon är i konflikt med. MH kan inte bortse från att JJ kommer att skada Tove efter konflikten på Nöjet och där JJ dessutom vill få med Tove hem isolerat från omgivning. MH lyder JJ och deltar för att få med Tove till JJ, där sannolikheten är hög att Tove kommer att bli utsatt för något sett till JJs våldskapital och konflikten på Nöjet.
Citera
2023-03-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det låter som att du sett filmen, eller läser jag ditt inlägg fel? Var kan man se den i så fall?

Nej, har inte sett filmen.

Aktbilaga 153, sid. 342:
"Skärmdump från den inledande sekvensen. I mitten av bilden syns ett rådjur gå på vägen. Det går inte höra exakt vad konversationen i bakgrunden handlar om mer än att kommentarer kring det sedda rådjuret görs. Stämningen i bakgrunden och röstläget ger ett intryck av att stämningen är fredlig och god."
Citera
2023-03-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst är det så att JJ berättat för MH om både tidigare o planerade hämndaktioner, inklusive mordbrand, och även försökt att göra MH delaktig. Men det är inget som MH velat bli delaktigt i.

Påståendet var följande:
”Hon har dessutom aktivt tidigare tillsammans med JJ planerat mordbrand och skulle även delta.”

Kan heller inte påstå att det legat i hennes agenda.
Citera
2023-03-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
JJ har ju inte gjort en enda sak riktigt, det enda hon lyckades med var att göra sej av med mobilen, allt annat är ju bara kaos. Varför är alla så säkra på att hon verkligen hade uppsåt att döda, (i sin egen lägenhet) jag har sagt de innan och såg att GW var inne på samma spår, det är inte så självklart.
Hur lyckades ens JJ ha ihjäl TT med tanke på hur allt annat skötts helt talanglöst.
En trasig klocka har rätt två gånger om dygnet. Bara för att hon misslyckats med tidigare mordbränder så betyder inte det att hon är för korkad för att strypa ihjäl en människa. Speciellt inte under 2v1 omständigheter. Människor har dödat varandra i alla tider, lovar dig att det funnits värre personer än JJ som också lyckats med det ^^
Citera
2023-03-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Kan heller inte påstå att det legat i hennes agenda.

M: Och då var det att hon, ja hon köpte handsprit och sen tog ja men papperskassar och hällde liksom handsprit på dem och sen, och sen tände eld då utanför ja vid dörren hos Tove och Mys pappa. Eh, ja som tur var så tog det inte riktigt och Johanna ville att jag skulle var med på detta men jag vägrade.

Att hon tog med papperskassar menar du inte är att delta i planeringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in