2023-03-26, 18:52
Medlem
magicalmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Som helt oinsatt i militära frågor så har jag aldrig förstått varför man måste fånga hårt befästa städer som Bahkmut.

När jag tittar på kartan så känns det som om Ryssland kan omsluta staden och vänta ut de fångade ukrainska soldaterna. Istället så verkar man gå hus till hus och rensa.
Svaret är logistik. Alla förbindelseleder tenderar att gå in mot och genom städer. Att gå runt dem och inringa dem förefaller taktiskt sunt men blir i praktiken svårt. Även om stridsvagnar och andra bandfordon tar sig fram utanför vägnätet kommer underhållet i lastbilarna fastna. Detta förvärras naturligtvis under lersäsongen.
2023-03-26, 18:58
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Inget av det där har stöd i den fakta jag länkat till.

Bortsett från att det har det. Inte för att du har länkat till någon fakta, utan bara osammanhängande och ologiskt svammel, som inte är förenligt med naturlagarna.

Citat:
Du påstod att T-14 Armata inte tillverkas men det är exakt vad Rostec gör.

Nej, det gör de inte, eftersom projektet ligger på is, man inte har en produktionslina & eftersom alla tillverkare är upptagna med att tillverka nedgraderade T-90SM, eller renovera T-54/55/62/72/80.

Citat:
Vidare har den redan när den introducerades för flera år sen fått massor av beröm för sin konstruktion.

Och långt mer kritik...

Citat:
Men Ryssland har som sagt även T-90M och vanliga T-90 och vare sig Abrams eller Leopard är bättre än dessa.

Du menar samma Ryssland som beskrev sig som krigsmakt nummer 2 i världen?

Vad Ryssland påstår är helt ointressant, eftersom Ryssland alltid ljuger.

Däremot så vet vi att vagnen är mycket stor, att den är lättare än västvagnar, att det rent fysiskt inte finns plats för så mycket pansar som de påstår, att VMS-systemet omöjligt kan skjuta ner takslående vapen, att elektroniken är importerad (t.ex. från franska SAGEM), att Ryssland försökte men inte fick köpa in maskiner för att bygga upp produktionen, att företaget som skulle ta fram pansaret har kursat p.g.a. att företaget har plundrats och vi vet att de har stora problem med drivlinan.
2023-03-26, 18:59
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Inget av det där har stöd i den fakta jag länkat till. Du påstod att T-14 Armata inte tillverkas men det är exakt vad Rostec gör. Vidare har den redan när den introducerades för flera år sen fått massor av beröm för sin konstruktion. Men Ryssland har som sagt även T-90M och vanliga T-90 och vare sig Abrams eller Leopard är bättre än dessa.
Det stämmer. Enda faktafelet jag kan se är att motorn var en Maybach och inte Porsche.
Det var mycket riktigt en skitmotor som hette duga. Bränsleledningarna och förgasaren läckte ofta och förvandlade kupén till ett eldhav lite då och då. Inge vidare med bensinmotor i en pansarvagn.
Och med ryssarnas rökbehov slutar det fort med tornkast om det inte vore för att T-14 helt enkelt inte finns i aktiv tjänst.

Bra dokumentär som kanske kan hjälpa till att avprogrammera en gopnik som dig.

Ah, det förklarar varför Kharkiv var en target, traktorfabriken där byggde bland annat Charkivchankan, en av sovjets lyckade produkter.
Klart den gjordes i Ukraina.
Senast redigerad av dragan-shitfucker 2023-03-26 kl. 19:13.
2023-03-26, 19:28
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Bortsett från att det har det. Inte för att du har länkat till någon fakta, utan bara osammanhängande och ologiskt svammel, som inte är förenligt med naturlagarna.

Nej, det gör de inte, eftersom projektet ligger på is, man inte har en produktionslina & eftersom alla tillverkare är upptagna med att tillverka nedgraderade T-90SM, eller renovera T-54/55/62/72/80.

Och långt mer kritik...

Du menar samma Ryssland som beskrev sig som krigsmakt nummer 2 i världen?

Vad Ryssland påstår är helt ointressant, eftersom Ryssland alltid ljuger.

Däremot så vet vi att vagnen är mycket stor, att den är lättare än västvagnar, att det rent fysiskt inte finns plats för så mycket pansar som de påstår, att VMS-systemet omöjligt kan skjuta ner takslående vapen, att elektroniken är importerad (t.ex. från franska SAGEM), att Ryssland försökte men inte fick köpa in maskiner för att bygga upp produktionen, att företaget som skulle ta fram pansaret har kursat p.g.a. att företaget har plundrats och vi vet att de har stora problem med drivlinan.

Wikipediasidan jag länkade till visade att T-14 Armata tillverkas i detta nu av Rostec. Däremot kan jag inte se några källor från dig på motsatsen. T-14 Armata visades upp redan 2015 och erhöll då mycket beröm. Inte minst för sitt 6-zoners försvar som du inte visste vad det var.
2023-03-26, 19:31
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Det stämmer. Enda faktafelet jag kan se är att motorn var en Maybach och inte Porsche.
Det var mycket riktigt en skitmotor som hette duga. Bränsleledningarna och förgasaren läckte ofta och förvandlade kupén till ett eldhav lite då och då. Inge vidare med bensinmotor i en pansarvagn.
Och med ryssarnas rökbehov slutar det fort med tornkast om det inte vore för att T-14 helt enkelt inte finns i aktiv tjänst.

Bra dokumentär som kanske kan hjälpa till att avprogrammera en gopnik som dig.

Ah, det förklarar varför Kharkiv var en target, traktorfabriken där byggde bland annat Charkivchankan, en av sovjets lyckade produkter.
Klart den gjordes i Ukraina.

Jag vet inte vad du yrar om. T-14 Armata har en turbodriven dieselmotor.
2023-03-26, 19:32
Medlem
Citat:
Host…”ghost of Kiyv”…etc. Din sida slår Bagdad Bob med hästlängder och det har ni gjort från dag 1. Ni sprider rena lögner från Kiev för att européerna inte ska misströsta utan fortsätta spola ned tusentals miljarder i den ukrainska toaletten.

Vilken sida har tappat 55% och gjort Östersjön till en Natoinsjö?

Months - 13
Victories - 0
Friends - 0
Casualties - 169,000+ 🌻
Sanctions - ♾
Border with NATO - 1300km more
Economy - 🚽
Rouble - 🧻
Arrest warrants - 2
Wanted - in 123 countries
Oil & gas - ↘️
Tank tech - 1950s
Baltic Sea - NATO lake
2023-03-26, 19:41
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker

Nja, motorn i T-14 Armata är en X-12-diesel (A-85-3, 2V12-3 m.fl. benämningar) och motorn som du verkar avse är Maybach HL230, som var en bensin V-12. A-85-3, eller om vi så vill 2V12-3 utvecklades ur den sovjetiska stationära dieselmotorn 2V16, som var en X-16 diesel, som i sin tur var utvecklad ur Porsche Typ 203/ Simmering-Graz-Pauker SLA 16, som var en X-16 diesel. Grundmotorn togs fram av Simmering-Graz-Pauker och senare tog Ferdinand Porsche över slutförandet av projektet.

Citat:
Wikipediasidan jag länkade till visade att T-14 Armata tillverkas i detta nu av Rostec. Däremot kan jag inte se några källor från dig på motsatsen.

https://www.turdef.com/Article/russia-s-t-14-armata-halts-again/2425

Citat:
T-14 Armata visades upp redan 2015 och erhöll då mycket beröm.

Och massvis med kritik...Och det var när folk trodde att den skulle fungera enligt den ryska propagandan.

Citat:
Inte minst för sitt 6-zoners försvar som du inte visste vad det var.

Som Armata inte lever upp till.
2023-03-26, 19:50
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nja, motorn i T-14 Armata är en X-12-diesel (A-85-3, 2V12-3 m.fl. benämningar) och motorn som du verkar avse är Maybach HL230, som var en bensin V-12. A-85-3, eller om vi så vill 2V12-3 utvecklades ur den sovjetiska stationära dieselmotorn 2V16, som var en X-16 diesel, som i sin tur var utvecklad ur Porsche Typ 203/ Simmering-Graz-Pauker SLA 16, som var en X-16 diesel. Grundmotorn togs fram av Simmering-Graz-Pauker och senare tog Ferdinand Porsche över slutförandet av projektet.
I stand corrected. Jag tänkte direkt på Maybachen som sagt som alltså tydligen skulle ersättas av den som ryssarna snodde alla verktyg till och försökte kopiera för att även den var opålitlig.
Tydligen han den aldrig sitta i annat än prototyper.

Kul ändå att ryssarna drar fram en gammal nazimotor från ww2 i sin nazistjakt.
2023-03-26, 20:42
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Wikipediasidan jag länkade till visade att T-14 Armata tillverkas i detta nu av Rostec. Däremot kan jag inte se några källor från dig på motsatsen. T-14 Armata visades upp redan 2015 och erhöll då mycket beröm. Inte minst för sitt 6-zoners försvar som du inte visste vad det var.

...och här ser vi hur super-duper-tanken Armata får motorstopp mitt under en parad och får bogseras bort...

https://www.youtube.com/watch?v=DeJzuo2TsfM

Men det är väl bättre det än att den stackars tanken får soppatorsk i Ukraina och bogseras iväg av en Ukrainsk traktor.

//FCR
2023-03-26, 20:53
Medlem
Yodawgimbads avatar
Har dom tagit Bakhmut än eller? Snart en månad sen man hörde hur det var inringat och skulle vara i Rysslands händer, måste vara världens längsta kollaps.
2023-03-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Har dom tagit Bakhmut än eller? Snart en månad sen man hörde hur det var inringat och skulle vara i Rysslands händer, måste vara världens längsta kollaps.

Ryssland verkar rätt nöjda med den mark de tagit och verkar vilja göra Bakhmut till ett nytt Stalingrad, malla sönder den Ukrainska armén där.

Ukraina borde inte offra soldater för en mindre håla som Bakmuth i östra Ukraina och gå i ryssarnas fälla. En kompetent befälhavare (Zelensky borträknad så klart) hade satsat på ett mer rörligt försvar.
2023-03-26, 21:30
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Ryssland verkar rätt nöjda med den mark de tagit och verkar vilja göra Bakhmut till ett nytt Stalingrad, malla sönder den Ukrainska armén där.

Ukraina borde inte offra soldater för en mindre håla som Bakmuth i östra Ukraina och gå i ryssarnas fälla. En kompetent befälhavare (Zelensky borträknad så klart) hade satsat på ett mer rörligt försvar.

Hmmm... fast ryzzarna har ju inte full kontroll ens över länen som putler högtidligt sa numera tillhör ryzzland för all framtid, så känns konstigt om putler skulle vara nöjd med det.

Och det känns ju dumt att backa bort från en bra försvarsposition innan man absolut måste. Som jag fattat det har Ukraina fortfarande bra positioner i Bakmuth, med bland annat en flod på rätt sida som orcherna måste simma över.

I fallet Stalingrad så hade Tyskarna dels den värsta vintern i mannaminne emot sig (och bristfällig vinterutrustning), och dels putlers idol Hitler som vägrade låta HELA ARMEN på någon miljon man retirera trots att en inringning var ofrånkomlig.

//FCR

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in