• 1
  • 2
2023-03-26, 14:53
Medlem
Hej alla!

Jag har en kastrerad bondkatt som är född 2011. Det är en hona. Tidigare i veckan spydde hon upp någon gul sörja två gånger inom loppet av några minuter, därefter mådde hon bra igen. Idag skulle jag städa lite och efter att jag hade skurat i köket, grovköket och badrummet så kom kissen ut och satte sig i TV-rummet en stund men kröp sedan upp i min säng igen, där hon brukar ligga för det mesta. Jag trodde hon ville leka lite så jag gick och hämtade en kattleksak men när jag kom tillbaka så hade katten spytt upp någon gul sörja igen, samma som förra gången. Direkt efter gick hon på lådan medan jag torkade upp spyan. När jag skulle skopa ur lådan märkte jag att avföringen var lös så den stackars kissen verkar inte må så bra och nu har hon legat gömd under sängen en stund. Jag har testat med att spreja lite Feliway både i sovrummet och i TV-rummet men hon ligger fortfarande kvar under sängen. Jag har försökt ringa tre olika veterinärer men får då bara meddelandet att de inte har öppet och att jag kan försöka nå dem under deras ordinarie öppettider istället. Jag vill inte tvinga fram katten men samtidigt är jag orolig för henne och vill att hon ska må bra. Finns det något jag kan göra?
Citera
2023-03-26, 15:00
Medlem
PussiKatts avatar
Har du några växter den kan ha tuggat på? Testa att ringa FirstVet eller annan app-veterinär. Har själv väldigt bra erfarenhet av det!
Citera
2023-03-26, 15:00
Medlem
StonedMonkeys avatar
Finns veterinärer med jour, typ Bagarmossen djursjukhus. Dit kan du ju ringa för att få råd, även om du inte bor i närheten
Citera
2023-03-26, 15:13
Medlem
vadsadusadus avatar
Vart bor du? Kanske nån kan tipsa om nån jour-öppen veterinär de själva använder.
Citera
2023-03-26, 15:19
Medlem
Det ska nog vara lugnt sålänge hon inte kräks blod eller inte kan dricka vatten utan att kräkas igen . Kan ju vara mask om hon är utekatt? Eller ätit nått konstigt . Du kan fasta henne några timmar och efter det ge mat men i små portioner. ( går bra att fasta upp till 12 timmar ) se till så hon får i sig vatten. Är inte veterinär eller nått men har djur själv och det är min erfarenhet. Hoppas det går bra .
Citera
2023-03-26, 15:34
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det händer att mina katter spyr upp gult slem, många gånger efter att de har tuggat på någon växt eller så. Oftast är det hela ofarligt och av övergående natur, men om katten verkar må dåligt så måste du ta den till veterinär så fort det går. Om det katten spyr upp är skummigt så finns det extra anledning till att bli orolig eftersom det kan betyda att katten lider av njursvikt.
Citera
2023-03-26, 15:52
Medlem
MrMadoffs avatar
Ta det lugnt med Feliwayen
Citera
2023-03-26, 16:15
Medlem
Giant Squids avatar
Har katten inte bara ätit utav vårväxter gräs som ploppar upp nu.
Citera
2023-03-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussiKatt
Har du några växter den kan ha tuggat på? Testa att ringa FirstVet eller annan app-veterinär. Har själv väldigt bra erfarenhet av det!

Jag har en orkidé i fönstret i TV-rummet men annars har jag bara plastblommor hemma. Ska testa FirstVet, tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vart bor du? Kanske nån kan tipsa om nån jour-öppen veterinär de själva använder.

Bor i Motala.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagmigochjag
Det ska nog vara lugnt sålänge hon inte kräks blod eller inte kan dricka vatten utan att kräkas igen . Kan ju vara mask om hon är utekatt? Eller ätit nått konstigt . Du kan fasta henne några timmar och efter det ge mat men i små portioner. ( går bra att fasta upp till 12 timmar ) se till så hon får i sig vatten. Är inte veterinär eller nått men har djur själv och det är min erfarenhet. Hoppas det går bra .

Hon är innekatt. Hon har inte kräkts upp blod, bara något gult. Hon har spytt upp mat ett par gånger sen jag tog in henne men då berodde det på att hon åt för mycket och/eller för fort. Sen dess har jag varit noga med att inte ge henne för mycket våtfoder.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ta det lugnt med Feliwayen

Okej.
Citera
2023-03-26, 17:58
Medlem
PussiKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-Katt
Jag har en orkidé i fönstret i TV-rummet men annars har jag bara plastblommor hemma. Ska testa FirstVet, tack för tipset!
Kan vara något livsmedel också, typ lök eller russin. Här finns en lista. Hoppas allt går väl med kissen!
Citera
2023-03-26, 18:17
Medlem
Har du försäkring på katten så har du gratis veterinär i den via telefon. Bara att titta i försäkringen vart du kan ringa.

Här är t.ex. Agria: https://www.agria.se/agria-vardguide...nster-and-pris
Senast redigerad av KamratBlue 2023-03-26 kl. 18:22.
Citera
2023-03-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussiKatt
Kan vara något livsmedel också, typ lök eller russin. Här finns en lista. Hoppas allt går väl med kissen!

Jag brukar vara noga med att inte låta saker stå framme som jag vet inte är bra för katter. Dock råkade jag låta en använd kaffekopp stå framme medan jag städade (katten låg då och sov i ett annat rum så trodde inte det skulle vara nån fara) och det var lite skum kvar i den. Katten brukar inte hoppa upp på det bordet men det är ju i sig möjligt att hon gjorde det och kom åt koppen när jag vände ryggen till. Får nog börja tänka på att plocka undan efter mig direkt när jag druckit kaffe i fortsättningen.

I alla fall så verkar kissen må bra igen nu. Hon har kommit fram och lagt sig på en av sina favoritplatser och har varit kelig ett par gånger. Hon har precis tvättat sig och nu ligger hon och vilar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du försäkring på katten så har du gratis veterinär i den via telefon. Bara att titta i försäkringen vart du kan ringa.

Här är t.ex. Agria: https://www.agria.se/agria-vardguide...nster-and-pris

Jag försökte försäkra katten nyligen men försäkringsbolaget ville inte låta mig teckna någon försäkring med motiveringen att katten är för gammal. Det var dock inte Agria så ska försöka där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in