Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-26, 13:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Tydligen gillar resenärerna efter corona att ta tåget istället för buss.
https://via.tt.se/pressmeddelande/allt-fler-valjer-taget-till-arlanda?publisherId=3236542&releaseId=3331789
2023-03-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tydligen gillar resenärerna efter corona att ta tåget istället för buss.
https://via.tt.se/pressmeddelande/allt-fler-valjer-taget-till-arlanda?publisherId=3236542&releaseId=3331789
Att välja tåget i detta fall inkluderar Arlanda express, SJ, SL och Mälab. Vore intressant att hur många privatpersoner som själva betalar för sin biljett och väljer Arlanda express.

Att åka tåg från Västerås till Arlanda kostar 265 kr (10 mil) jämfört med att åka Arlanda express till Stockholm som kostar 320 kr för 4 mil. Gävle 14 mil till Arlanda kostar 285 kr med tåget. Att fler i närområdet åker tåg kan jag förstå men inte så att jag tror att många privatpersoner som själva betalar för sin biljett väljer Arlanda express med sina höga priser.
2023-03-26, 17:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att välja tåget i detta fall inkluderar Arlanda express, SJ, SL och Mälab. Vore intressant att hur många privatpersoner som själva betalar för sin biljett och väljer Arlanda express.

Att åka tåg från Västerås till Arlanda kostar 265 kr (10 mil) jämfört med att åka Arlanda express till Stockholm som kostar 320 kr för 4 mil. Gävle 14 mil till Arlanda kostar 285 kr med tåget. Att fler i närområdet åker tåg kan jag förstå men inte så att jag tror att många privatpersoner som själva betalar för sin biljett väljer Arlanda express med sina höga priser.
Det är säljarens marknad och tar de ut för mycket så åker ingen med dem. Om de nu är fullsatta, det vet jag inte, så är priset rätt och den som är sparsam kan ta bussen istället och sitta fast i snömodden.
2023-03-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Tycker det är smidigt.
600kr ist för 1390kr med taxi. Taxibilarna har ju magen att köra på vägar som jag betalat med min skatt, upprörande.

Nej, tar inte pendeltåg eller pendeltåg+buss om jag reser med jobbet, men privat så tar jag det billigare alternativet.
Kostar tåget 600 spänn för fyra pers t.o.r? Svårt att tänka mig.
2023-03-26, 17:42
Medlem
GustavAdams avatar
Ska vi ta och hyfsa debatten lite?
Investeringarna i Arlandabanan uppgick till 6,8 miljarder kronor, vilket var drygt 10 procent över den beräknade kostnaden. Av detta stod det privata bolaget A-train för 4,2 miljarder kronor, varav eget kapital på 400 mkr. Resterande del finansierades av staten, men statliga institutioner lånade också ut 1 500 mkr till A-train.

A-train fick ensamrätt, och skyldighet, att trafikera Stockholm – Arlanda och sätta priset helt efter eget huvud, samt rätt att ta ut en avgift från alla fjärrtåg som stannar vid Arlanda i 45 år med möjlighet till förlängning i ytterligare tio år. Arlandabanan togs i drift 2000. 2004 såldes A-train AB av det svenska konsortiet, där statliga Vattenfall ingick, för 400 mkr till den australiensiska riskkapitalfonden Macquaire.

För Macquaire har A-train varit en veritabel kassakossa. Den årliga avkastningen har varit extrem. För 2014 uppgick bolagets kassaflöde till 300 mkr. Investeringen har betalat sig många gånger om, där de senaste årens utdelningar har uppgått till 152 miljoner kronor respektive 192 miljoner kronor för 2014 och 2015.

Den höga intjäningen och låga risken har gjort att Macquaire i praktiken har tömt bolaget på eget kapital, varje år. Tidigare skattefritt via så kallade räntesnurror och senare med utdelningar.

Justerat för utdelningen 2014 uppgick det egna kapitalet till 11 miljoner kronor och balansomslutningen till 1994 miljoner kronor. Det ger en soliditet på 0,5 procent. Slutsatsen är att ägaren betraktat verksamheten som riskfri och en avkastning på det egna kapitalet för 2014 på 1500 procent är imponerande.

Under 2015 sålde Macquire A-train till andra riskkapitalfonder för 3,8 miljarder kronor. Det egna kapitalet uppgick till 231 miljoner. Den goodwill på 3,6 miljarder kronor som köpet gav kan ses som värdet på den beskattningsrätt som A-train har på tågtrafikanterna till Arlanda till och med år 2045.

De stora vinsterna som A-train har genererat motsvaras naturligtvis av de merkostnader som resenärerna har tvingats betala jämfört med om projektet hade finansierats som en vanlig järnvägsinvestering.
2023-03-26, 18:04
Medlem
JustZlatans avatar
Har man råd att flyga har man råd att åka Arlanda Express till flygplasten.
2023-03-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har man råd att flyga har man råd att åka Arlanda Express till flygplasten.
Jo, flyga med SAS till Paris kostar 950 kr. Och tåget till Arlanda 320. Ganska stor skillnad i vad man får för pengarna.
2023-03-26, 18:29
Medlem
jag minns ett reportage om arlanda expressen strax innan invigning. om jag minns rätt är rekordtiden mellan arlanda & stockholms central 14 minuter när tester gjordes strax innan invigningen.

teoretiskt kan asså arlanda express överstiga den högst tillåtna hastigheten på 205 km/h.
2023-03-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Det sjuka är väl att de har den där arlanda passageavgiften även för buss. Om de inte ska ta bort den nu. Men det har varit en skam i många år.

Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Den är redan borttagen på UL med bussnummer 801 Uppsala-Arlanda sedan 1 januari

Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Men varför fanns den ens från första början? En helt sjuk idé och ett rån, vilken skam. Kan man ansöka att få sina pengar tillbaka de gångerna man betalade detta?
Fast nu var det väl inte Arlanda/svedavia som tog ut avgiften utan UL som tog ut den på egen hand
2023-03-26, 20:13
Moderator
pudelluss avatar
Finns det någon undersökning eller rapport som visar på hur användningen av Arlandabanan skulle se ut med mer normala biljettpriser? Att A-train hellre tar ut mycket höga priser än fyller tågen har varit uppenbart i minst 20 år, vilket förstås minskar den andel av resenärerna som tar tåget till Arlanda.

Det är lönsamt för A-train, men är det samhällsekonomiskt lönsamt?
Senast redigerad av pudellus 2023-03-26 kl. 20:21.
2023-03-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Biljetten kostade 120 kr 1999. I dagens penningvärde motsvarar det ~185 kr, men nu kostar biljetten 299 kr. De prishöjningar man har gjort är ganska saftiga.

I österrike kostar det 12 euro med riktigt bra snabbtåg in till city.
2023-03-26, 20:20
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Fast nu var det väl inte Arlanda/svedavia som tog ut avgiften utan UL som tog ut den på egen hand
Så kanske det var. Det har jag faktiskt ingen koll på. Hur gör övriga bolag som trafikerar Arlanda med buss? Tar dessa avgift eller ej?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in