Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-03-25, 15:00
Medlem
Varför fortsätter folk stödja ett företag som betalt 0kr i skatt i sverige senaste 20 åren ungefär och ändå har fräckheten att ta 130kronor per passagerare från varje tåg från sl och sj som stannar på plattformen.

100passagerare per timme =13000 kronor i gratispengar som försvinner direkt utomlands.

Svenskar brukar vara avundsjuka på småföretagare som jobbar som galningar för ingenting men fortsätter stödja skattefuskare som ikea,dollarstore,biltema och arlanda express som lever gott på att slå undan all konkurrens med fulspel.

320kronor för 1 person kan de köra på bara för att den svenska mutade staten gett ett utländskt företag
som nolltaxerar år efter år ett totalmonopol.

Varför fortsätter folk betala dessa sinnessjuka priser och varför finns det inte en enda politiker som tar upp saker som dessa att storföretagen skattefuskar grovt med fusklån från dotterbolag utomlands med sjuka räntor som företaget tar in i skatteparadis.

Allt medan skatteverket gör allt de kan för att småföretagarna inte ska få en krona över.
2023-03-25, 15:12
Medlem
Nu har ju ARNX själv betalat för infrastrukturen, dvs spår, plattformar och den underjordiska stationen. Staten önskade inget snabbspår utan tyckte det gick bra att sätta sig på flygbussen i 45-50 minuter som vanligt, eller byta från pendeltåg till lokaltåg i Märsta, och ändå behöva spendera 45 min för att komma till ARN. På något sätt bör dom ju få tillbaka de miljarder dom plöjde ner i banan när den byggdes. Att det sen är saftigt pris, det kan jag hålla med om.
2023-03-25, 15:31
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Säger som föregående, staten önskade inget snabbtåg, men ville någon betala så fine. Hade gärna sett mer av denna typen av infrastruktursatsningar!
2023-03-25, 16:26
Medlem
KlappMungons avatar
Med facit i hand så borde vi kanske haft ett avtal som var fördelaktigare för oss skattebetalare och resenärer men det är lätt att vara efterklok.

Att göra en kommunistisk konfiskation nu lönar sig för stunden men vi kommer ju sluta betraktas som en rättsstat om vi gör det.
2023-03-25, 16:29
Medlem
Tycker det är smidigt.
600kr ist för 1390kr med taxi. Taxibilarna har ju magen att köra på vägar som jag betalat med min skatt, upprörande.

Nej, tar inte pendeltåg eller pendeltåg+buss om jag reser med jobbet, men privat så tar jag det billigare alternativet.
2023-03-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nu har ju ARNX själv betalat för infrastrukturen, dvs spår, plattformar och den underjordiska stationen. Staten önskade inget snabbspår utan tyckte det gick bra att sätta sig på flygbussen i 45-50 minuter som vanligt, eller byta från pendeltåg till lokaltåg i Märsta, och ändå behöva spendera 45 min för att komma till ARN. På något sätt bör dom ju få tillbaka de miljarder dom plöjde ner i banan när den byggdes. Att det sen är saftigt pris, det kan jag hålla med om.
Hur länge har perrongen under arlanda funnits egentligen?
2023-03-25, 18:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Hur länge har perrongen under arlanda funnits egentligen?

Banan började byggas 1995 och invigdes 1999.
2023-03-25, 18:36
Medlem
Man kan åka buss från Linköping till Arlanda för 229 kr, en sträcka på 24 mil. Arlanda express till Stockholm kostar 320 kr för 4 mil...
2023-03-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Varför fortsätter folk stödja ett företag som betalt 0kr i skatt i sverige senaste 20 åren ungefär och ändå har fräckheten att ta 130kronor per passagerare från varje tåg från sl och sj som stannar på plattformen.

100passagerare per timme =13000 kronor i gratispengar som försvinner direkt utomlands.

Svenskar brukar vara avundsjuka på småföretagare som jobbar som galningar för ingenting men fortsätter stödja skattefuskare som ikea,dollarstore,biltema och arlanda express som lever gott på att slå undan all konkurrens med fulspel.

320kronor för 1 person kan de köra på bara för att den svenska mutade staten gett ett utländskt företag
som nolltaxerar år efter år ett totalmonopol.

Varför fortsätter folk betala dessa sinnessjuka priser och varför finns det inte en enda politiker som tar upp saker som dessa att storföretagen skattefuskar grovt med fusklån från dotterbolag utomlands med sjuka räntor som företaget tar in i skatteparadis.

Allt medan skatteverket gör allt de kan för att småföretagarna inte ska få en krona över.

Det sjuka är väl att de har den där arlanda passageavgiften även för buss. Om de inte ska ta bort den nu. Men det har varit en skam i många år.
2023-03-25, 19:55
Medlem
Cantorass avatar
Biljetten kostade 120 kr 1999. I dagens penningvärde motsvarar det ~185 kr, men nu kostar biljetten 299 kr. De prishöjningar man har gjort är ganska saftiga.
2023-03-25, 20:27
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Det sjuka är väl att de har den där arlanda passageavgiften även för buss. Om de inte ska ta bort den nu. Men det har varit en skam i många år.
Den är redan borttagen på UL med bussnummer 801 Uppsala-Arlanda sedan 1 januari
2023-03-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Den är redan borttagen på UL med bussnummer 801 Uppsala-Arlanda sedan 1 januari

Men varför fanns den ens från första början? En helt sjuk idé och ett rån, vilken skam. Kan man ansöka att få sina pengar tillbaka de gångerna man betalade detta?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in