Citat:
Ursprungligen postat av
RecklessAbandon
Jag tror att det beror väldigt mycket på banan. Nu senast på sprinten i lahti har jag inga problem med Jonnas taktik. Banan har ju en snabb avslutning som talar för skidstad väldigt mycket så jag tycker hon gjorde det enda rimliga försöket. Jag tycker nog att Jonna är en av våra bättre när det gäller det taktiska spelet vilket ju inte varit någon svensk paradgren historiskt.
Att träna upp maxfarten är inte lätt. Kroppskonstitution är en viktig del. Muskelstyrka kan minska uthålligheten så mer gym vet jag inte om jag tror på.
Absolut så spelar banprofilen in.
Nu har det körts några sprintar på banor med olika profil.
Men även på dom "tyngre" banorna har ju Skistad vunnit.
Jonna har ju gärna och ofta gått hårt både i kval, kvarts- och semifinal och kanske bränt lite för mycket krut där.
I tävlingen i Tallin var det en lite försiktigare Jonna men gick ändå på ganska hårt i både kvarts- och semifinal.
Nu i Lahti var det ju tydligt att hon delvis ändrat upplägg. Hon körde ganska hårt i prologen, tog det betydligt lugnare i både kvart- och semifinal.
I finalen tryckte hon INTE på redan i den första backen och hon väntade ett tag i den sista backen för att göra sitt ryck.
Skistad lyckades, återigen, hänga med så pass att hon får slipstream nedför backen.
Nu var ju Jonna inte långt ifrån att hålla undan i spurten så hon har ju bevisligen bra spurtegenskaper.