2023-03-26, 16:57
Avslutad
Tror man ska avvakta lite till nästa säsong och se hur bra Skistad eventuellt är. En del svenskar saknas och det är på sluten av en säsong med TDS och mästerskap.
Jag håller det helt öppet till nästa säsong så får vi se da.
Tycker det är tråkigt att säsongen skulle avslutas på det sättet det gjorde med Kalvås kontroversiella säger.

Mitt önska innan nästa säsong är att det kommer några andra länder som är med att kämpar om pallplatser.
Börjar att bli lite tråkigt att det nästan bara är Sverige och Norge det är någon intresse när Ryssland är ute.
Citera
2023-03-26, 17:01
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
nog har jag förståelse för att uppståndelsen efter VM kräver sin tribut men det förändrar ju inte sakfrågan och dessutom visar ju Jonna att hon har bra form men ändå får stryk.

Hur ska dom Svenska tjejerna förbättra sig för att möta denne gigant?
Att tävla mindre verkar vara ett förslag.
Det är svårt att avgöra hur bra Jonnas sprintform egentligen är. Det är lite det jag försöker säga, kanske hade hon gått ett par sekunder snabbare och tagit Skistad om det inte vore för att hon inte är i ett optimalt läge både mentalt och fysiskt. Givetvis påverkar det hennes prestation att hon kör dubbelt så många som lopp som Skistad efter VM. I fortsättningen tycker jag absolut hon kan skippa de menlösa mixed-stafetterna tex. De som Skistad inte har kört för att hon vill vara fräsch inför sprinten. Sen tror jag om jag ska vara ärlig att Skistad inte är någon bra mästerskapsåkare, kanske har hon för dåligt psyke och nerver för det...? I vm 2019 satte hon staven på den egna skidan och åkte ut i semin, kan ha varit nerver eller hur..? Finns klipp på nätet från det. Och sen 5a i detta VM... Nej Skistad är nog inte ett allvarligt hot om Jonna är ödmjuk inför situationen och nästa säsong anpassar taktiken, antalet lopp etc.
Senast redigerad av -AIR- 2023-03-26 kl. 17:04.
Citera
2023-03-26, 17:04
Medlem
greta75s avatar
Jonna har varit i mycket bra form senaste tiden. Resten av världseluten har varit långt bakom inklusive tex Maja.

Skillnaden mot förra året stavas Skistad.
Citera
2023-03-26, 17:05
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jonna har varit i mycket bra form senaste tiden. Resten av världseluten har varit långt bakom inklusive tex Maja.

Skillnaden mot förra året stavas Skistad.
Ja men du vet inte om hon har varit sin bästa form, det är det som är frågan.
Citera
2023-03-26, 17:09
Medlem
Det vikigaste är att slå svenskarna har man hört nu från norskt håll många gånger och det är enligt mig en sjuklig och konstig inställning.
Senast redigerad av Kromcom 2023-03-26 kl. 17:14.
Citera
2023-03-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är svårt att avgöra hur bra Jonnas sprintform egentligen är. Det är lite det jag försöker säga, kanske hade hon gått ett par sekunder snabbare och tagit Skistad om det inte vore för att hon inte är i ett optimalt läge både mentalt och fysiskt. Givetvis påverkar det hennes prestation att hon kör dubbelt så många som lopp som Skistad efter VM. I fortsättningen tycker jag absolut hon kan skippa de menlösa mixed-stafetterna tex. De som Skistad inte har kört för att hon vill vara fräsch inför sprinten. Sen tror jag om jag ska vara ärlig att Skistad inte är någon bra mästerskapsåkare, kanske har hon för dåligt psyke och nerver för det...? I vm 2019 satte hon staven på den egna skidan och åkte ut i semin, kan ha varit nerver eller hur..? Finns klipp på nätet från det. Och sen 5a i detta VM... Nej Skistad är nog inte ett allvarligt hot om Jonna är ödmjuk inför situationen och nästa säsong anpassar taktiken, antalet lopp etc.
Tittar man på dom 3 sista sprintrarna så har ju Jonna och Skistad utklassat dom övriga.
Det gör inte Jonna om hon inte är i form.
Hon visar även idag att formen finns där.
Citera
2023-03-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
nog har jag förståelse för att uppståndelsen efter VM kräver sin tribut men det förändrar ju inte sakfrågan och dessutom visar ju Jonna att hon har bra form men ändå får stryk.

Hur ska dom Svenska tjejerna förbättra sig för att möta denne gigant?
Att tävla mindre verkar vara ett förslag.

Jag tror att det beror väldigt mycket på banan. Nu senast på sprinten i lahti har jag inga problem med Jonnas taktik. Banan har ju en snabb avslutning som talar för skidstad väldigt mycket så jag tycker hon gjorde det enda rimliga försöket. Jag tycker nog att Jonna är en av våra bättre när det gäller det taktiska spelet vilket ju inte varit någon svensk paradgren historiskt.

Att träna upp maxfarten är inte lätt. Kroppskonstitution är en viktig del. Muskelstyrka kan minska uthålligheten så mer gym vet jag inte om jag tror på.
Citera
2023-03-26, 17:13
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecklessAbandon
Jag är helt enig i din analys. Felciteringar ser vi ofta i kvällstidningarna i båda länder och det ger en helt felaktig bild. Jag tycker också att åkarna generellt verkar ha väldigt fint inställning till varandra men om man läser expressen eller VG kan man ju lätt tro att det är fullt krig…

För övrigt tycker jag Moas läggning mot Maja var helt fel men att hon hamnade i en svår situation utan riktigt bra lösning. Problemet var ju att de dagen innan hade pratat om att ”köra för Maja” i laget utan att exempelvis ledningen pratade förstånd med dem. Hade hon då gasat på på upploppet hade Maja betraktat henne som svikare och det hade kunnat bli väldigt jobbigt lång tid framöver på läger osv. Men fel var det. Ser man det från fändrich position så förstår jag om hon tycker det är skit. Hon kommer från en liten skidnation med alla nackdelar det innebär och måste till på köpet stå emot lagkörning från en större skidnation. Orättvist. Dessutom tycker jag att hon förtjänar titeln bättre detta år med sina vinster, men det är ju mer en kritik av hur poängen i sprintcupen fördelas.

Angående kalvå tycker jag att det ser väldigt tveksamt ut på hyllan. Så mycket extra fart jämfört med övriga åkare på så kort tid och ett antal skejtskär var det ju om det nu var spårbyte eller inte. Förstår att domarna inte kan döma på de bilderna men är mycket tveksam till om jag tycker segern var förtjänad.

För övrigt typisk flashbackklass på mycket i tråden. Väldigt många trista polariserande kommentarer med illa dold nationell bias.
Tack for et sansad og velfunderad innlegg. Anser at du har rett i det meste. Moa var i en tvangssituasjon, og hadde inget val efter försnacket og Majas tilrop. Ikke mulig å anklage henne for det. Alternativet, om hun hadde gått inn, ville gitt henne store problemer innad i tjejgruppen. Åker en del själv, både klassisk og skejt, og vet at man i utforsbakker, måste analysere banen hela tiden for å være snabbast. Om det er glattere og hardere mot venster t.eks, måste man "trampa" sig den vägen i klassisk, men ikke dra ned höften og aktivt dra til med skjærene. Det Kalvå gorde var noe midt i mellom så det ut till, men tyvärr över grensen tyckte jeg att se, även om det var från lång avstånd. Man borde absolut hatt et kamera rett framifrån i den bakken.
Citera
2023-03-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Tror man ska avvakta lite till nästa säsong och se hur bra Skistad eventuellt är. En del svenskar saknas och det är på sluten av en säsong med TDS och mästerskap.
Jag håller det helt öppet till nästa säsong så får vi se da.
Tycker det är tråkigt att säsongen skulle avslutas på det sättet det gjorde med Kalvås kontroversiella säger.

Mitt önska innan nästa säsong är att det kommer några andra länder som är med att kämpar om pallplatser.
Börjar att bli lite tråkigt att det nästan bara är Sverige och Norge det är någon intresse när Ryssland är ute.

Jag är enig i allt men vill göra ett tillägg. Jag vill ha gemensam splipning och vallning till nästa säsong. Jag är genomtrött på att skidorna ska vara en ständig diskussion. Tycker det är urtråkigt och värre är problemet för de mindre nationerna. Det är svårt att upptäcka de mindre nationernas vallningskatastrofer men de är säkert vanliga. Det blir inte lätt för en duktig åkare från en mindre nation att ta nån cup om skidorna är upp och ner hela tiden.
Citera
2023-03-26, 17:18
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Fra et sportslig og underholdningsperspektiv ønsker jeg Bolshunov tilbake neste år. Fra et menneskelig perspektiv håper jeg han aldri blir å se i et internasjonalt skispor igjen og at det kan komme opp en like god utfordrer. Men det ser vel ikke ut som det er noen i sikte med det aller første?
Bollen fick ordentlig spö av Ustjugov å Chervotkin på 5 milen idag, kanske behöver tändvätska.
Citera
2023-03-26, 17:24
Medlem
Citat:
Jag tror att det beror väldigt mycket på banan. Nu senast på sprinten i lahti har jag inga problem med Jonnas taktik. Banan har ju en snabb avslutning som talar för skidstad väldigt mycket så jag tycker hon gjorde det enda rimliga försöket. Jag tycker nog att Jonna är en av våra bättre när det gäller det taktiska spelet vilket ju inte varit någon svensk paradgren historiskt.

Att träna upp maxfarten är inte lätt. Kroppskonstitution är en viktig del. Muskelstyrka kan minska uthålligheten så mer gym vet jag inte om jag tror på.
Absolut så spelar banprofilen in.

Nu har det körts några sprintar på banor med olika profil.
Men även på dom "tyngre" banorna har ju Skistad vunnit.

Jonna har ju gärna och ofta gått hårt både i kval, kvarts- och semifinal och kanske bränt lite för mycket krut där.

I tävlingen i Tallin var det en lite försiktigare Jonna men gick ändå på ganska hårt i både kvarts- och semifinal.

Nu i Lahti var det ju tydligt att hon delvis ändrat upplägg. Hon körde ganska hårt i prologen, tog det betydligt lugnare i både kvart- och semifinal.
I finalen tryckte hon INTE på redan i den första backen och hon väntade ett tag i den sista backen för att göra sitt ryck.
Skistad lyckades, återigen, hänga med så pass att hon får slipstream nedför backen.
Nu var ju Jonna inte långt ifrån att hålla undan i spurten så hon har ju bevisligen bra spurtegenskaper.
Citera
2023-03-26, 17:26
Avslutad
Citat:
Jag är enig i allt men vill göra ett tillägg. Jag vill ha gemensam splipning och vallning till nästa säsong. Jag är genomtrött på att skidorna ska vara en ständig diskussion. Tycker det är urtråkigt och värre är problemet för de mindre nationerna. Det är svårt att upptäcka de mindre nationernas vallningskatastrofer men de är säkert vanliga. Det blir inte lätt för en duktig åkare från en mindre nation att ta nån cup om skidorna är upp och ner hela tiden.

Ja det är så att Norge och Sverige ligger milevis före andra nationer. Frågan om resurser blir ett evigt tema. Jag har jobbat med toppidrott i 15 år och älskar all idrott, men man blir nästan rädd för sportens existens med den utvecklingen man ser. Andra länder sliter stort med rekrytering och vad ska man göra.? Måste FIS in med pengar till mindre nationer i större grad?
Tänker tillbaka 15-20 år där vi hade canadensere,italienare,Schweiz,Tyskland,Polen och Frankrike stadigt med,och självklart Norge,Finland,Ryssland och Sverige. Känns som jag tittar på Norge mot Sverige och det känns inte bra i mitt idrottshjärta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in