2023-03-26, 10:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Kul att Johan Olsson pratar om sjukdomar
Citera
2023-03-26, 10:43
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Jag förstår att vissa autistiska människor ser det så. Men vi normala, sociala människor förstår att det du säger inte spelar så stor roll, utan att det viktiga är att bästa kvinna verkligen var den som vann.

Ok, du lever efter begreppet att ändamålen helgar medlen, och det gör inte jag. Jag tycker att fusk och oschysst beteende inte hör hemma i idrott, eller någon annanstans heller för den delen.
Om du vill kalla det autism är det upp till dig. Jag kallar det att ha moral.
Citera
2023-03-26, 10:47
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Bara för att man vet att orättvisa kan drabba en blir det inte rättvist.
Orättvisor är orättvisor oavsett hur "naturliga" de än är.
Ibland blir två fel rätt. Så blev det i går.

Nej, orättvisor kan aldrig vara rättvisa, det hörs liksom på namnet.
Men när man ställer upp i en tävling som sprint så är man medveten om, och accepterar, att det finns en risk att man råkar ut för vissa typer av olyckor och incidenter.
Att en medtävlare medvetet fuskar hör dock inte till de saker som man accepterar, det tror jag att alla är överens om, och det var just precis det som hände igår.
Citera
2023-03-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Kristine Stavås Skistad har fått Etinylestradiol som behandling mot Hypogonadism. Det är en sjukdom där könskörtlarna har en bristfällig funktion, vilket resulterar i för låg eller ingen produktion av könshormoner, det vill säga testosteron eller östrogen.

Det ser ut som man stimulerat bildandet av hormoner på Skistad. Nu är jag ingen läkare så om det gett henne högre nivåer än normalt vet jag inte.

Man får semenya vibbar av skidstad. Har man utrett hennes testonivåer? I friidrott får man ju inte tävla med damerna om man har testosteron som en man.
Citera
2023-03-26, 10:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Nej, orättvisor kan aldrig vara rättvisa, det hörs liksom på namnet.
Men när man ställer upp i en tävling som sprint så är man medveten om, och accepterar, att det finns en risk att man råkar ut för vissa typer av olyckor och incidenter.
Att en medtävlare medvetet fuskar hör dock inte till de saker som man accepterar, det tror jag att alla är överens om, och det var just precis det som hände igår.

Den springande punkten här är väl att inte alla håller med om att det var fusk som skedde igår.
Citera
2023-03-26, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Ok, du lever efter begreppet att ändamålen helgar medlen, och det gör inte jag. Jag tycker att fusk och oschysst beteende inte hör hemma i idrott, eller någon annanstans heller för den delen.
Om du vill kalla det autism är det upp till dig. Jag kallar det att ha moral.

Jag håller med dig. Men frågan är vart gränsen skall dras rent regelmässigt? Den som saktar in kan ju bara hävda att "jag fick slut på energi" och det är ju svårt att förbjuda.
Citera
2023-03-26, 10:51
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Den springande punkten här är väl att inte alla håller med om att det var fusk som skedde igår.

Då kan man undra vad de har för definition av fusk....
Citera
2023-03-26, 10:54
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Jag håller med dig. Men frågan är vart gränsen skall dras rent regelmässigt? Den som saktar in kan ju bara hävda att "jag fick slut på energi" och det är ju svårt att förbjuda.

Det är sant, och förmodligen kommer sånt här att fortsätta även om FIS skärper reglerna ytterligare. Det kommer dock förmodligen inte att ske lika provocerande öppet som igår, då ju Stevie Wonder kunde ha sett att Moa Ilar avsiktligt slog av på takten för att släppa förbi Maja Dahlqvist.
Citera
2023-03-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Tidigare har ju Jonna gått hårt från första motlöpen för att sedan hålla hög fart resten av loppen.
I går avvaktade hon ganska länge innan hon i slutet av sista uppförsbacken satte in ett ryck och blev först i utförsåkningen.

Jag menar att hon måste pröva att hålla igen ännu mer och inte slösa energi på detta rycket.
Hon var ju inte långt borta från att slå Skistad igår så Jonnas spurt var bra men inte tillräckligt bra.
Kanske den hade räckt till om hon kommit lite mer bakifrån?
Det är väl den taktiken hon må pröve i framtiden?

Skall dock sägas att det inte är någon lätt uppgift att slå Skistad när hon visar den här formen!
Blir ju jättespännande inför nästa säsong!
Det är så här skidåkning ska vara.

Om Jonna lyder dina råd är hennes storhetstid över.
Citera
2023-03-26, 10:58
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Kom in i sändningen lite sent men satte kaffet i vrångstrupen direkt. Teodor tyckte det
var helt okej att köra lite långsamt för att hjälpa en lagkompis till seger och en del flis.
87% av Svenska folket tyckte att Moa Ilar gjorde rätt...

Man häpnar... Jag häpnar.

Vart tog sportmanship vägen? Etik och moral? Jag hoppas att Moa får ett rejält straff!

- BBZW
Citera
2023-03-26, 10:58
Medlem
Det rimliga är väl att WADA plockar in skistad i ett labb och undersöker hennes kropp och testonivåer för att se om där är något fuffens. Det är hon nog van vid, att behandlas i labbet.
Citera
2023-03-26, 11:02
Medlem
bcdefgs avatar
Beranova kör mjukstart även på distansloppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in