2023-03-26, 11:45
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Js story går inte ihop. Men hon har inget förråd utanför ytterdörren. Hon kanske öppnade för att kolla att det inte var någon ute i trappan. Därför blev hon förvånad när grannen sedan öppnade och kom ut.

Ms hälsoapp visar att hon tog 33 steg kl 02.19 och steg noteras även för 02.43. Däremot använde hon inte mobilen. Den kanske låg i fickan. MH har ju uppgett att hon sov så ska bli intressant att veta hur hon kommer att förklara detta för rätten.

Måste verkligen hålla med er, inte bara det att storyn läcker från alla håll och kanter, JJ har lyckats krångla till det ännu mer med tiderna som inte håller. Satt jättelänge frusen i badrummet, sen i vardagsrummet, gick in i badrummet, MH satt kvar i badrummet när hon åkte till Mc D, de städade innan donken.

I själva verket var det så att hon sprang ganska omedelbart ut i trappen. Maja kanske satt kvar i badrummet en stund. Inget de säger håller. Båda är lika skyldiga.

Fick kalla kårar när jag läste förhör JJ kallade till när hon ville dra tillbaka att MH var med ute på en runda med hasch-kakorna…eftersom hon trodde att MH fortfarande nekade till att hon var med i bilen. Nej du JJ, det höll inte heller eftersom MH dagen innan hade bett om förhör där hon äntligen erkände att hon var med.

Jag tror MH kommer berätta som det var. JJ kommer stirra sina ”vänner” ögonen när de vittnar och fortsätta vara empatilös och iskall.

Jag kommer tänka på hennes x (tror han ska vittna) hans rädsla för Johanna kommer bli ett minne blott nu när hon få sitta inlåst. Bra jobbat ni som har hjälpt till så Tove får vila i frid ❤️
Citera
2023-03-26, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja och även om hon lagt sig direkt på sängen så har hon ju inte hunnit sova eftersom hennes hälsoklocka visade ca 33 steg kl 02.19

Om jag nu minns rätt så faställdes det en ca tid för T död
Och det var völ strax efter
ca 02.20-02.35
Så jag får det till att M sov inte alls när mordet skedde

Jag har inte sett att man fastställt en så exakt tid för huvudbrottet?
I stämningsansökan har man bara satt datum, 16 oktober.
Tidigare har vi sett tiden 02:00- 02:45 för huvudbrottet
Citera
2023-03-26, 11:52
Medlem
Har försvaret möjlighet att kalla vittnen?
Citera
2023-03-26, 11:56
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
https://www.sadvokat.se/rattegang/

Står en del om att FUP,en inte läses av domstolen innan rättegången också.
Åklagaren börjar ALLTID! Han måste ju förklara för tingsrätten VARFÖR VI ÖVERHUVUDTAGET ÄR SAMLADE HÄR OCH NU...
Senast redigerad av ziracorn 2023-03-26 kl. 12:01.
Citera
2023-03-26, 12:00
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
GW blir allt tröttare & tröttare. Svaga analyser, som om han lagt skorna på hyllan...
Ja, ja - han kanske rycker upp sig när väl rättegången börjar imorgon.
Bara att han är på plats, säger ju en del om det unika i det här fallet.

Jag jobbar 05-12 hela veckan. Vilka tider är utsatta?
Man brukar väl börja 09.00, är väl standard? Blir det eftermiddag oxå?

ps Direktrapportering? Aftonhoran? Någon här på FB som bokat plats? ds
https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/nyheter/2023/03/huvudforhandling-i-mal-b-1877-22/
Citera
2023-03-26, 12:04
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/nyheter/2023/03/huvudforhandling-i-mal-b-1877-22/

Tack!

Som jag trodde, 09.00. Kan bli en röra det här, eller så är de båda tysta som möss...
Citera
2023-03-26, 12:05
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Har försvaret möjlighet att kalla vittnen?

Intressant! Vem skulle det kunna vara?

Jag hoppas innerligt att vi får ett expertutlåtande om hur lång tid det tar att strypa en person till döds.

Jag har sett ett förhör med en person som ströp en annan person till döds. Hen tyckte det tog jävligt lång tid, ”kändes som en jävla halvtimme” sa hen och tyckte väldigt synd om sig själv.
Citera
2023-03-26, 12:07
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Enligt mamman har hon det.

Du har rätt ang. den ”lilla detaljen” läste om förhöret med Majas mamma. Diagnosen verkar inte stämma då hon tillrättavisar förhörsledarna ang exakt tid. Tid är en av de viktigaste faktorerna och då är det ju väldigt lägligt att ha full koll i vissa lägen och mindre koll i andra. Särskilt när man är åtalad för mord.
Citera
2023-03-26, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon kan nog inte säga så mycket mer om själva skadorna i sig. Men däremot hur skadorna har påverkat T s kropp och förmåga att röra sig. Där bör det finnas mer att säga, Iaf i generella termer.

Obduktionsrapporten är inte entydig och öppnar för spekulation. Ingen av dom två händelseförloppen gällande mordet kan uteslutas med hjälp av enbart obduktionsrapporten. M s historia som helhet kan däremot uteslutas, vilket påverkar hennes trovärdighet i alla avseenden.

Precis, inget av vare sig Majas eller Johannas berättelser kan uteslutas.
Det kommer försvaret säkerigen gå på.

Och samtidigt kan åklagaren hävda att det rättsmedicinska resultatet är förenligt med den tes han har, resultatet strider inte emot det.

Nu har Johanna erkänt att det var hon som både satt på Tove, och att det var hon stom utförde stryptaget.

Jag har ännu inte kommit fram till Johannas förhör så långt att jag vet om Johanna fick veta vilka skador Tove hade när hon hittades innan erkännandet. Bara att hon hade hittats, att Tove utsatts för våld, blivit eldad och att man hittat lakan, bränd flaska (kemisk bensin), svart plastpåse mm . Detta under förhör 9/11 och 24/11.

Kommer väl dit snart, men jag utgår från att man håller på sådana uppgifter ända in till det sista, allt för att ett ev erkännande inte ska anpassas till fullända.

Jag har skumläst föhören lite med tanke på måndagen, men kan ändå se att man valtganska olika strategier för förhören av Maja och Johanna.

Maja utstätts för en mer känslomässig press, där man är lite snällare, och utgår från att man vill visa att man tror att Maja blivit utsatt för press, beroende och kanske rädsla av Johanna, och att Maja inte ska skydda henne utan tänka mer på sig själv. Nu funkade detta inte sås bra, kanske delvis för att Maja ändå har medverkat, vetat eller sett/förstått mer än hon velat erkänna.

Johannas förhör är mycket hårdare, man lurar lite likt i Majas fall in henne i fällor, klurigt att ta sig ut från. Det är sådant man kan sitta och analysera senare, när man har mer tid. Väldigt intressant.

Förhörsledaren använder också häftiga konfrontationer på Joahnna. Plötsligt slänger man upp bevisning utan förvarning, och ganska hårda pressande förhör,där Johanna faktiskt inte bara ljuger som en bortsbindare (det blir helt ologiskt) utan till sist beter sig som den värsta yrkeskriminella, med "ingen kommentar" på i stort sett varje fråga.

Helt klart att man har haft en noga utvald strategi för tjejerna och utgått från deras personligheter.
Citera
2023-03-26, 12:15
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis, inget av vare sig Majas eller Johannas berättelser kan uteslutas.
Det kommer försvaret säkerigen gå på.

Och samtidigt kan åklagaren hävda att det rättsmedicinska resultatet är förenligt med den tes han har, resultatet strider inte emot det.

Nu har Johanna erkänt att det var hon som både satt på Tove, och att det var hon stom utförde stryptaget.

Jag har ännu inte kommit fram till Johannas förhör så långt att jag vet om Johanna fick veta vilka skador Tove hade när hon hittades innan erkännandet. Bara att hon hade hittats, att Tove utsatts för våld, blivit eldad och att man hittat lakan, bränd flaska (kemisk bensin), svart plastpåse mm . Detta under förhör 9/11 och 24/11.

Kommer väl dit snart, men jag utgår från att man håller på sådana uppgifter ända in till det sista, allt för att ett ev erkännande inte ska anpassas till fullända.

Jag har skumläst föhören lite med tanke på måndagen, men kan ändå se att man valtganska olika strategier för förhören av Maja och Johanna.

Maja utstätts för en mer känslomässig press, där man är lite snällare, och utgår från att man vill visa att man tror att Maja blivit utsatt för press, beroende och kanske rädsla av Johanna, och att Maja inte ska skydda henne utan tänka mer på sig själv. Nu funkade detta inte sås bra, kanske delvis för att Maja ändå har medverkat, vetat eller sett/förstått mer än hon velat erkänna.

Johannas förhör är mycket hårdare, man lurar lite likt i Majas fall in henne i fällor, klurigt att ta sig ut från. Det är sådant man kan sitta och analysera senare, när man har mer tid. Väldigt intressant.

Förhörsledaren använder också häftiga konfrontationer på Joahnna. Plötsligt slänger man upp bevisning utan förvarning, och ganska hårda pressande förhör,där Johanna faktiskt inte bara ljuger som en bortsbindare (det blir helt ologiskt) utan till sist beter sig som den värsta yrkeskriminella, med "ingen kommentar" på i stort sett varje fråga.

Helt klart att man har haft en noga utvald strategi för tjejerna och utgått från deras personligheter.

Ja. Otroligt skickligt utförande.

Jag försöker fortfarande greppa hur Rullman visste direkt att det var mord? Var det pga Toves DNA i bilen?

Kommer ihåg att My fick ganska tidigt i utredningen frågor om hon varit i JJ bil.
Citera
2023-03-26, 12:16
Medlem
Såg GW på Nyhetsmorgon.

Han tror mer på MHs berättelse än JJ, om jag uppfattade honom rätt (svårt att lyssna koncentrerat med småbarn som hoppar på en). Han tänker att ja, MHs berättelse har luckor men JJs story är motsägelsefull med rena lögner. MHs berättelse går inte att motbevisa, men JJs går inte ihop. Han tror att JJ får 18 år och MH är ute vid jul.

TROR jag han sa, kanske någon annan som kunde lyssna mer koncentrerat än vad jag hade möjlighet till.
Citera
2023-03-26, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Såg GW på Nyhetsmorgon.

Han tror mer på MHs berättelse än JJ, om jag uppfattade honom rätt (svårt att lyssna koncentrerat med småbarn som hoppar på en). Han tänker att ja, MHs berättelse har luckor men JJs story är motsägelsefull med rena lögner. MHs berättelse går inte att motbevisa, men JJs går inte ihop. Han tror att JJ får 18 år och MH är ute vid jul.

TROR jag han sa, kanske någon annan som kunde lyssna mer koncentrerat än vad jag hade möjlighet till.

Som sagt MH är ett fnitter fnatter med låg IQ. Hon är ingen mördare i någon ände. Hoppas JJ får livstid, de generna hon har botar man inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in