2023-03-26, 04:09
Medlem
Angående protokollet från rättsmedicinska och skador på armbågarna

Jag tolkar det förenklat att:

skadorna på armbågarna talar för att de uppkommit genom fall/hårt slag mot plan yta eller tryck mot hård yta från att MH håller i händerna.
Båda scenario är lika troliga.

Så man har alltså konstaterat att det inte finns ett specifikt scenario angående de uppkomna skadorna på armbågarna där det ena är mer troligt än det andra.. ?? 🤯
Citera
2023-03-26, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det som framgår i förhör är ju t ex att FHL säger ”jag ser att du blir ledsen”, ljud som hörs t ex gråt skrivs ned, så en del sånt framgår av förhören. M uttrycker även förvåning över vissa påståenden från J som hon ställs inför. Det som sägs och transkriberas blir ju liksom ”platt” generellt eftersom ingen mimik eller kroppsspråk framgår.
Jag för min del tänker att M till slut har insett hur J har manipulerat henne och omgivningen.
M har ett utmärkt ordförråd men svårt att förstå frågors innebörd även om hon förstår orden i frågan.
Om Ms berättelse i rätten står fast tror jag att hon döms lindrigare än J. Om jag vore nämndeman, som inte fått läsa FUP (vilket väl iofs inte går att garantera att denne inte läst här) så vete katten hur jag skulle resonerar.
Intressant det du nämner om nämdemännen

Jag tror inte att det finns någon koll om nämdemän läser här och de hör ju nyheter läser tidningar
Det känns ju inte som de är helt neutrala när de sitter i en rättegång
Citera
2023-03-26, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hur menar du? För det här är J:s version av händelseförloppet.

Det är antagligen en uppdiktad historia.

Det skulle vara helt otroligt att MH har hunnit att somna djupt vid kl 02.00 tiden redan efter ca 10 min efter att de gick in i JJs lägenhet.

Kommer man hem kl 02.00 tar det minst en timme innan man lägger sig. Detta är för att koppla av och att inte stressa hjärtat.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-03-26 kl. 04:54.
Citera
2023-03-26, 04:36
Medlem
Citat:
Hur menar du? För det här är J:s version av händelseförloppet.
M levererar en helt annan där T och J sätter sig ner i köket för att prata ut. Medan hon själv går direkt till sovrummet.
M: s hälsoapp visar på aktivitet 02:19 (33 steg). M uppger redan i första förhöret att hon blir illamående efter en stund, passerar köket och går in på toaletten.
Nu har jag inte lika bra koll på tiderna som dig med flera
Men om J dödade T kl 02.00 och de kom hem ca 01.51
Så är det inte ens 10 min de hunnit vara i bostaden
Sen aktiviteten 02.19 då det sägs att M gick upp och kräktes låter väldigt tajt för att J ska hinna gömma T för M

Om inte jag minns fel så har M ändrat sin storry om att hon kräktes
Och att hon sa i ett senare förhör att hon inte kräktes???
Senast redigerad av Anedin 2023-03-26 kl. 05:05.
Citera
2023-03-26, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är antagligen en uppdiktad historia.

Det skulle vara helt otroligt att JJ har hunnit att somna djupt vid kl 02.00 tiden redan efter ca 10 min efter att de gick in i JJs lägenhet.

Kommer man hem kl 02.00 tar det minst en timme innan man lägger sig. Detta är för att koppla av och att inte stressa hjärtat.
Ja och även om hon lagt sig direkt på sängen så har hon ju inte hunnit sova eftersom hennes hälsoklocka visade ca 33 steg kl 02.19

Om jag nu minns rätt så faställdes det en ca tid för T död
Och det var völ strax efter
ca 02.20-02.35
Så jag får det till att M sov inte alls när mordet skedde
Citera
2023-03-26, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Jag tror inte att det finns någon koll om nämdemän läser här och de hör ju nyheter läser tidningar

Har hittat något om domare och nämndemän som avser förundersökningsprotokoll.

Läser rätten förundersökningsprotokollet?

Bara för att protokollet lämnas in till rätten blir det dock inte processmaterial. Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. Rätten brukar dock inte läsa förundersökningsprotokollet innan förhandlingen. Om vittnen avviker från vad de tidigare sagt under förhör får åklagaren hänvisa till förundersökningsprotokollet som då blir processmaterial RB 36 kap 16 § 2 st https://lagen.nu/1942:740#K36P16S1.

https://lawline.se/answers/laser-ratten-forundersokningsprotokollet
Citera
2023-03-26, 04:59
Medlem
Citat:
Tack för länk🙏

Hittade en till om förundersökningsprotokoll.

Att vara ordförande vid brottmålsförhandling

Jag läser däremot inte det s.k. förundersökningsprotokollet eftersom den kommande domen bara får bygga på sådant som kommit fram vid själva förhandlingen. Om jag skulle läsa förundersökningsprotokollet först finns en risk att jag sedan inte kan hålla isär uppgifterna.

https://www.domarbloggen.se/att-vara-ordforande-vid-brottmalsforhandling/
Citera
2023-03-26, 07:04
Medlem
Citat:
Ingen dum hypotes. Alls. För J medger att hon hörde ringsignalerna och uppskattar tiden till någon gång efter 02:30. Vilket borde vara förenligt med tidslinjen.

- Så, hur går då den uppgivna tiden ihop med resten av hennes framlagda version? För i den versionen som inte inbegriper köket, visas T runt per omgående efter att de alla tre har tagit av sig ytterkläder och skor. I samband med visningen sker överfallet på T, gissningsvis inom 10 minuter efter hemkomst med uppkoppling 01:51. Vilket sätter tidpunkten för överfallet till ungefär 02:00, dvs dryga 30 minuter innan påringning av grannen och sparkar inifrån badrummet. Ett scenario i sin tur betyder att gärningen som sådan skulle ha tagit minst 30 minuter.

J:s historia spricker ytterligare när hon beskriver ett efterförlopp i lägenheten som borde ha tagit åtskilliga minutrar. Hon hävdar chock och fastfrusna känslor under en lång stund, hon känner efter T:s puls, tar av sig strumpor, torkar av med hushållspapper. Hon lägger in M:s delaktighet då och då på lämpliga ställen, ut till vardagsrummet, irra omkring, gå tillbaka till T flera gånger, sitta på golvet med M och lägga upp en plan för transport av kroppen.

Men faktum är att hennes och T:s mobil lämnar lägenheten kl 02:46. Innan dess har hon hunnit gå ner i trapphuset och haft ett samtal med grannen som borde ha tagit minst 2-3 minuter med tanke på vad som avhandlades. Efter överenskommelse gått upp igen för att hämta mobilerna.

För att återgå till din fundering kring hur J kan ha resonerat kring påringningen och eventuell påhälsning av polis, så kan det nog inte ses som uteslutet att öppnandet och stängandet av yttedörren (enligt grannen d ä) kan ha sin förklaring i att hon ansåg det nödvändigt att snarast gömma kroppen medan hon gick ner för att leda bort cykeln. M kunde också vakna och upptäcka byltet i hallen. Förrådet ser enligt bild ut att ligga alldeles intill ytterdörren, någon meter bort.

Det finns ytterligare minst en förklaring till att dörren öppnades och stängdes flera gånger; J drar ut kroppen i hallen och öppnar dörren. Hon hör då M kvickna till i sovrummet, stänger dörren och följer med M in till badrummet. M kanske säger att hon behöver mat. J går ner, möter grannen och bestämmer sig för att ge M mat, inte av omtanke utan för att för att hon ska orka hjälpa till att bära.

Js story går inte ihop. Men hon har inget förråd utanför ytterdörren. Hon kanske öppnade för att kolla att det inte var någon ute i trappan. Därför blev hon förvånad när grannen sedan öppnade och kom ut.

Ms hälsoapp visar att hon tog 33 steg kl 02.19 och steg noteras även för 02.43. Däremot använde hon inte mobilen. Den kanske låg i fickan. MH har ju uppgett att hon sov så ska bli intressant att veta hur hon kommer att förklara detta för rätten.
Citera
2023-03-26, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
När kan man förvänta sig att den kompletta rättegången hamnar på Youtube i ljudformat? Under exempelvis Prime Crime. Ska bli himla intressant att höra de tilltalades egna röster, hur självsäker JJ verkligen är etc. En röst säger mer än tusen ord. ☺️

Någon som kommer vara på plats som kan ordna detta?
Citera
2023-03-26, 09:04
Medlem
Var någon som hade en teori om att tjejerna druckit på vägen hem och att MH och JJ tar låtsasklunkar men inte TT.

Då föddes denna teorin:
Eftersom tjejerna bytt ut TT mot MH i deras utsagor (MH som ramlar i golvet osv) så tror jag att efter drickandet på vägen hem så börjar TT må dåligt & det är hon som går och spyr på toaletten, detta förargar JJ (ännu mer) då hon inte gillar hur TT beter sig på fyllan och blir ett perfekt tillfälle att starta bråk så hon kan få sin hämnd.
Citera
2023-03-26, 09:48
Medlem
Pythia_88s avatar
Rättegång- eldpåverkad ciderburk
Du som ska gå på rättegången, det vore toppen om du har möjlighet att snappa upp om/vilka frågor och svar som ställs till vem/vilka om den eldpåverkade ciderburken på fyndplatsen och förmedla dem här.
Tack på förhand!
Citera
2023-03-26, 09:54
Medlem
sybels avatar
Citat:

Vad jag vet finns det inget förbud för domare och nämndemän att läsa FUP, MEN de får inte ha tillgång till den under rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in