Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Som alla andra på avanza så såg jag reklamen för att teckna nya aktier hos Nelly för runt 4.43 kr.
Vad är skillnaden på att köpa såna mot att köpa de nelly aktier som redan finns ute?
Jag skrev att jag var intresserad av att köpa i alla fall.
är det bra eller dåligt att hoppa på sådana erbjudanden?
Aktien var ju nästan nere i teckningskursen igår (handlades till 4,50 kr i öppningen) så det är ju inte så att det är någon fantastisk rabatt nu. Sen är det ju en företrädesemission så är du inte befintlig aktieägare i bolaget (gissar att du inte är det) och erhållit teckningsrätter (TR) så kommer du bara få tilldelning om det är lågt intresse att teckna via TR. Vilket inte direkt är något bra tecken om det händer så det är lite av en lose-lose-situation och knappast mycket som talar för att det skulle vara en bra kortsiktig spek.
Tänker du att det ska vara en långsiktig investering måste du förstås analysera bolaget. Och gör man det så finns det åtminstone i mina ögon inte mycket som lockar. Omsättning som stått still senaste åren (eller snarare fallit om man tittar på omsättning/aktie). Och få år man gått med vinst ens före pandemi- och inflationsproblem. Sälja kläder via nätet med inriktning mot unga kvinnor och med stor andel icke-egna varumärken känns rent allmänt svårt att lyckas med. Hög returgrad (36 % för 2022 enligt senaste rapporten) och låga marginaler lär vara svårt att vända runt.