2023-03-25, 10:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Som alla andra på avanza så såg jag reklamen för att teckna nya aktier hos Nelly för runt 4.43 kr.

Vad är skillnaden på att köpa såna mot att köpa de nelly aktier som redan finns ute?

Jag skrev att jag var intresserad av att köpa i alla fall.

är det bra eller dåligt att hoppa på sådana erbjudanden?
Citera
2023-03-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Som alla andra på avanza så såg jag reklamen för att teckna nya aktier hos Nelly för runt 4.43 kr.

Vad är skillnaden på att köpa såna mot att köpa de nelly aktier som redan finns ute?

Det rör sig om en nyemission I det här fallet är det ju ett företag som inte har för vana att göra en nyemission och det brukar vara en lönsam investering enligt min erfarenhet. Annat är det med företag som har för vana att göra nyemissioner påfallande ofta - inte alls någon säker placering.

Teckningkursen är ju 4,43 så om aktiekursen sjunker under 4,43 är det billigare att köpa aktien den vägen.
Citera
2023-03-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Aktien var ju nästan nere i teckningskursen igår (handlades till 4,50 kr i öppningen) så det är ju inte så att det är någon fantastisk rabatt nu. Sen är det ju en företrädesemission så är du inte befintlig aktieägare i bolaget (gissar att du inte är det) och erhållit teckningsrätter (TR) så kommer du bara få tilldelning om det är lågt intresse att teckna via TR. Vilket inte direkt är något bra tecken om det händer så det är lite av en lose-lose-situation och knappast mycket som talar för att det skulle vara en bra kortsiktig spek.

Tänker du att det ska vara en långsiktig investering måste du förstås analysera bolaget. Och gör man det så finns det åtminstone i mina ögon inte mycket som lockar. Omsättning som stått still senaste åren (eller snarare fallit om man tittar på omsättning/aktie). Och få år man gått med vinst ens före pandemi- och inflationsproblem. Sälja kläder via nätet med inriktning mot unga kvinnor och med stor andel icke-egna varumärken känns rent allmänt svårt att lyckas med. Hög returgrad (36 % för 2022 enligt senaste rapporten) och låga marginaler lär vara svårt att vända runt.
Citera
2023-03-25, 17:27
Medlem
KJosefs avatar
I en värld där all tilldelning är slumpmässig så ska man teckna allt. Problemet som småsparare möter är att vi bara blir tilldelade om proffsen inte vill teckna. Det är alltså så att det du vill ha kommer du inte bli tilldelad och det du inte vill ha kommer du bli tilldelad.
Citera
2023-03-25, 18:00
Medlem
kato85s avatar
Skulle inte investerat i retail i rådande ekonomiska läge, men alla får göra sin egna uppfattning.
Citera
2023-03-25, 22:04
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
I en värld där all tilldelning är slumpmässig så ska man teckna allt. Problemet som småsparare möter är att vi bara blir tilldelade om proffsen inte vill teckna. Det är alltså så att det du vill ha kommer du inte bli tilldelad och det du inte vill ha kommer du bli tilldelad.

jag ansökte bara om ett fåtal så det borde jag ju kunna få.

tycker det vore lite roligt med ett till modeföretag i portföljen.
Citera
2023-03-25, 22:07
Medlem
Gissningsvis så kommer aktien hamna under teckningskursen.
De har en emission av en anledning.
Sitt lugnt i båten o köp aktier när kursen sjunkit under 4,43
Om man nu ens vill ha aktier i bolaget Nelly. Låter skittråkigt och som redan nämnts så är företaget svårvänt.
Citera
2023-03-25, 23:08
Medlem
SosseIslamisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Gissningsvis så kommer aktien hamna under teckningskursen.
De har en emission av en anledning.
Sitt lugnt i båten o köp aktier när kursen sjunkit under 4,43
Om man nu ens vill ha aktier i bolaget Nelly. Låter skittråkigt och som redan nämnts så är företaget svårvänt.

1 år -81,82%
3 år -88,35%
5 år -96,31%

En aktie som låg på nästan 300 kr år 2011 och sen sakta men säkert sjunkit ända till nu (4,70 sek), verkar ju lysande. Eller inte. Sjunkande skepp.
Citera
2023-03-26, 00:16
Medlem
Det måste ske någon slags förändrinf på aktirmarknaden globalt. Nyemission måste förbjudas, det är bättre om företaget går i Konkurs istället.
Citera
2023-03-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SosseIslamism
1 år -81,82%
3 år -88,35%
5 år -96,31%

En aktie som låg på nästan 300 kr år 2011 och sen sakta men säkert sjunkit ända till nu (4,70 sek), verkar ju lysande. Eller inte. Sjunkande skepp.
Inte för att det gör det så mycket bättre men det som är listat som Nelly Group idag var tidigare Qliro Group. 2020 knoppades Qliro och CDON av och delades ut till aktieägarna och det som var kvar bytte namn till Nelly Group https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/aktiehistorik/n/nellygroup.4.6fdde64a12cc4eee23080003747.html Det är det som är de två stora droppen i aktiekursen 29 september 2020 resp. 3 november 2020. Så kollar man bolagsdata och aktiekurs dessförinnan får man ha det med i beräkningen. Dock är aktien ner en sisådär 85 % sen det bara blev Nelly Group också där det mesta av raset kommit senaste året.
Citera
2023-03-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Det måste ske någon slags förändrinf på aktirmarknaden globalt. Nyemission måste förbjudas, det är bättre om företaget går i Konkurs istället.
Det kan ju finnas anledning även för lönsamma bolag att göra nyemission, t.ex. om de vill göra ett större förvärv. Och ingen tvingar någon till att delta i nyemissioner så är man en idiot och investerar i bolag som har som affärsidé att leva på nyemissioner (t.ex. Anoto som har en underhållande/tragisk tråd i aktieforumet) så får man skylla sig själv.
Citera
2023-03-26, 07:36
Medlem
Dåligt,sälj skiten.

Zalando däremot är framtid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto