Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
jag ansökte bara om ett fåtal så det borde jag ju kunna få.
tycker det vore lite roligt med ett till modeföretag i portföljen.
Ja du kan få det om det inte blir fulltecknat av smartare investerare. Det är det som är problemet.
Även om du ansöker om 10 aktier i en populär IPO kommer du få noll. Antalet spelar ingen roll, budskapet är att du är långt ner på prioriteringslistan och bara kommer få de aktierna som andra inte vill ha och detta är inte bra för dig.
Om såna här emissioner är värda att ha då kommer proffsen att erbjuda sig att ta de delar som aktieägarna inte tecknar. Att proffsen inte gjort detta är varför Avanza erbjuder aktien till sina kunder och detta borde få alarmklockor att ringa i ditt huvud. Varför vill inte de institutionella investerarna teckna detta?
Vi kommer alltid tillbaka till grundrpoblemet att det du får är sånt som väldigt smarta personer inte vill ha och detta kan inte vara bra för dig.
Mitt råd till folk som är intresserade av en nyintroduktion eller något bolag som ska göra emission är att inte teckna någonting och vänta två år med att köpa aktien. Ofta är de rimligare prissatta när de varit på börsen ett tag.