2023-03-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Det måste ske någon slags förändrinf på aktirmarknaden globalt. Nyemission måste förbjudas, det är bättre om företaget går i Konkurs istället.

Jag står fast vid det här, förbjud nyemissioner.
För alla, även Tesla, Saab etc.

Är pengarna slut då är det konken

Alternativt; lagstadga att nyemissions kurser måate alltid vara 100% över stängningskurs föregående handelsdag
Citera
2023-03-26, 11:02
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
jag ansökte bara om ett fåtal så det borde jag ju kunna få.

tycker det vore lite roligt med ett till modeföretag i portföljen.

Ja du kan få det om det inte blir fulltecknat av smartare investerare. Det är det som är problemet.

Även om du ansöker om 10 aktier i en populär IPO kommer du få noll. Antalet spelar ingen roll, budskapet är att du är långt ner på prioriteringslistan och bara kommer få de aktierna som andra inte vill ha och detta är inte bra för dig.

Om såna här emissioner är värda att ha då kommer proffsen att erbjuda sig att ta de delar som aktieägarna inte tecknar. Att proffsen inte gjort detta är varför Avanza erbjuder aktien till sina kunder och detta borde få alarmklockor att ringa i ditt huvud. Varför vill inte de institutionella investerarna teckna detta?

Vi kommer alltid tillbaka till grundrpoblemet att det du får är sånt som väldigt smarta personer inte vill ha och detta kan inte vara bra för dig.

Mitt råd till folk som är intresserade av en nyintroduktion eller något bolag som ska göra emission är att inte teckna någonting och vänta två år med att köpa aktien. Ofta är de rimligare prissatta när de varit på börsen ett tag.
Senast redigerad av KJosef 2023-03-26 kl. 11:10.
Citera
2023-03-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ja du kan få det om det inte blir fulltecknat av smartare investerare. Det är det som är problemet.

Även om du ansöker om 10 aktier i en populär IPO kommer du få noll. Antalet spelar ingen roll, budskapet är att du är långt ner på prioriteringslistan och bara kommer få de aktierna som andra inte vill ha och detta är inte bra för dig.

Om såna här emissioner är värda att ha då kommer proffsen att erbjuda sig att ta de delar som aktieägarna inte tecknar. Att proffsen inte gjort detta är varför Avanza erbjuder aktien till sina kunder och detta borde få alarmklockor att ringa i ditt huvud. Varför vill inte de institutionella investerarna teckna detta?

Vi kommer alltid tillbaka till grundrpoblemet att det du får är sånt som väldigt smarta personer inte vill ha och detta kan inte vara bra för dig.
I detta fall vet jag inte; men generellt sett kan bolag ge företrädelse emission till befintliga aktieägare för att kompensera dem mot utspädning så att de får chansen att förvara sin position. Ett annat syfte kan vara ägarspridning för att öka intresset eller likviden i aktien. Att inte institutionella investerare tar första bollen kan ha att göra med risken eller att de helt enkelt inte kan investera i bolag med ett för lågt börsvärde. Så det behöver inte vara något negativt alla gånger även om risken vanligtvis är högre i förhoppningsbolag med lågt BV.
Citera
2023-03-26, 13:55
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef

Mitt råd till folk som är intresserade av en nyintroduktion eller något bolag som ska göra emission är att inte teckna någonting och vänta två år med att köpa aktien. Ofta är de rimligare prissatta när de varit på börsen ett tag.

Haha finns knappast någon iq mätning om vem som är smartast o får köpa först. Jag delar inte dina fördomar/negativa tankar. Sedan tror jag inte det här är något snabbt klipp utan det är långsiktigt man ska tänka.

Jag har ganska bra lön eftersom jag jobbar mycket så kan köpa sådana här aktier för skojs skull. Jag får även bra utdelning de kommande månaderna
Citera
2023-04-11, 10:44
Medlem
Alla jävla dysterkvistar som menade att satsa i nyemissionen var en dålig affär.
Nelly och Nelly BTA står nu i 5 spänn. Att teckna en BTA kostade 4,42. Uppgång nu 11,6 % i den första handelsdagen.

Alla dysterkvistar lycka till med era aktieaffärer och givetvis skall ni tacka nej till nyemissioner som ger 11,6 procent i avkastning första handelsdagen. Att teckna i nyemissioner kan ju bara gå dåligt.
Citera
2023-04-11, 16:08
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Alla jävla dysterkvistar som menade att satsa i nyemissionen var en dålig affär.
Nelly och Nelly BTA står nu i 5 spänn. Att teckna en BTA kostade 4,42. Uppgång nu 11,6 % i den första handelsdagen.

Alla dysterkvistar lycka till med era aktieaffärer och givetvis skall ni tacka nej till nyemissioner som ger 11,6 procent i avkastning första handelsdagen. Att teckna i nyemissioner kan ju bara gå dåligt.

De har inte dragit några pengar än från mitt konto. Tråkigt, hade varit kul att få köpa de jag beställde. Det kanske kommer under veckan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in