2023-03-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Har ingen koll på Fanny. Fick hon ett brons?

Är det inte konspirationsteorier? De tre var väl regelrätt bestraffade med all rätt? Sedan ska sägs att jag stör mig något oerhört på allt smygskejtande, omotiverade spårbyten mm.
Ja, inte helt allvarligt menat från min sida. Calles diskning var väl korrekt. Poromaas andra gula kort i samma heat kändes väldigt billigt mtp. hur mycket tjuvskejt som släpps. (Obstruktionen mot fransmannen helt solklar däremot.)

Angers gula kort idag är dock ett skämt. Står tydligt i reprimanddokumentet att han bli diskad för skejt efter vurpan i sista nedförsbacken. (Då han var helt utan chans att bli något annat än sexa i heatet.)
Citera
2023-03-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Det får vi aldrig veta säkert, utan det där är enbart spekulationer.
Det enda vi kan veta säkert är det som har hänt, nämligen att Moa Ilar bröt mot reglerna när hon bromsade in och släppte Maja förbi sig och blev diskad för det.
Njaa, Vi vet också att Maja slog Nadine i en ärlig kamp i semifinalen.

Maja är en av världens bästa spurtare och du är allvarlig när du säger att Moa skulle kunna slå henne i en spurt?

Då undrar man ju varför det inte är Moa som slåss om cupen.
Citera
2023-03-25, 23:03
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Var väl så Fanny Smiths processande efter OS slutade?

Schweizarna går nog inte att vinna mot i en process.
Samtidigt viktigt för FIS att upprätthålla bilden av att Sverige inte prioriterar världscupen.
De har redan gjort betydande poängavdrag på Calle, William och Edvin i vinter. Så tror nog inte de drar sig för att avgöra sprintcupen i ett förhörsrum.
Så tröttsamt detta är. Bäst vore att Sverige slutar med längdåkning helt så blir alla andra nöjda. Vi gör ändå aldrig rätt. Ändan bak.
Citera
2023-03-25, 23:05
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Ja, inte helt allvarligt menat från min sida. Calles diskning var väl korrekt. Poromaas andra gula kort i samma heat kändes väldigt billigt mtp. hur mycket tjuvskejt som släpps. (Obstruktionen mot fransmannen helt solklar däremot.)

Angers gula kort idag är dock ett skämt. Står tydligt i reprimanddokumentet att han bli diskad för skejt efter vurpan i sista nedförsbacken. (Då han var helt utan chans att bli något annat än sexa i heatet.)

Fast det resonemanget går ju såklart inte att tillämpa. Det skulle betyda att åkare från Libanon skulle kunna skejta andra halvan av VM-loppen för att "det redan är kört, så det kvittar".
Citera
2023-03-25, 23:06
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Njaa, Vi vet också att Maja slog Nadine i en ärlig kamp i semifinalen.

Maja är en av världens bästa spurtare och du är allvarlig när du säger att Moa skulle kunna slå henne i en spurt?

Då undrar man ju varför det inte är Moa som slåss om cupen.

Det sade jag inte. Jag sade att vi inte kunde vara säkra på att Maja gått till semifinal utan incidenten med Hennig. Hon kunde ha fått ett felskär på upploppet, satt staven mellan skidorna, blivit uppsugen av ett UFO.... Vad som helst kunde ha hänt. Det mest troliga är självklart att hon skulle ha spurtat ner Moa och gått vidare, men ett annat scenario kan inte uteslutas till 100%.
Det enda vi kan vara helt säkra på är det som verkligen hände, att Maja bröt staven, och att Moa bröt mot reglerna och fuskade Maja vidare till semifinal.
Citera
2023-03-25, 23:11
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och det slutade i att kampen kom att avgöras i en semifinal där dom 2 opponenterna möttes i en avgörande kamp som Maja vann.

Egentligen avgjordes väl inte kampen ens där. Maja var ju fortfarande tvungen att bli sämst 5:a i finalen för att passera Fähndrich. Men med tanke på att det fanns fler svenskor i finalen så var det väl ganska uppenbart för alla att hon skulle uppnå det målet. Inte skulle väl Ribom låta Moa Ilars regelbrott vara lönlöst.....
Citera
2023-03-25, 23:11
Medlem
Gusselbys avatar
Skulle gjort som tänkt från början. Ignorera längdskidåkning helt.

Ära vare FIS i höjden, detta har de gjort i slöjden.

De har självklart alltid rätt. Vet några som skulle passa i den underbara organisationen.

Om N Fändrich åker imorgon får vi väl hoppas att hon vinner då. Annars tror jag på Kalvå. Fast just det ja, glömde lika fort att jag inte ska kolla.
Citera
2023-03-25, 23:12
Medlem
Citat:
Fast det resonemanget går ju såklart inte att tillämpa. Det skulle betyda att åkare från Libanon skulle kunna skejta andra halvan av VM-loppen för att "det redan är kört, så det kvittar".
I ett sprintheat kan man naturligtvis resonera så. Går ju att se det som DNF i heatet om skejten var så vulgär.
Citera
2023-03-25, 23:13
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Största myglet under dagen måste ju ändå vara Skistads hormondopning, inget kan vara värre än det?
Citera
2023-03-25, 23:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Fast allt måste tas utifrån en rimlighetsbedömning. Anger tog tre skejtskär och det i ett läge utför när han hade blivit fälld. Om libanesen tagit tre skejtskär tycker jag att de borde låta det passera. Likaledes med Anger. Jag tycker även att det ska vägas in att straffet för denna minimala överträdelse helt utan resultatpåverkan blir orimligt hårt när det renderar ett andra gult kort. De borde nöjt sig med en tillsägelse.
Citera
2023-03-25, 23:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Största myglet under dagen måste ju ändå vara Skistads hormondopning, inget kan vara värre än det?

Det är helt godkänd behandling enligt regelverket till skillnad mot de fuskande svenskorna.
Citera
2023-03-25, 23:15
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast allt måste tas utifrån en rimlighetsbedömning. Anger tog tre skejtskär och det i ett läge utför när han hade blivit fälld. Om libanesen tagit tre skejtskär tycker jag att de borde låta det passera. Likaledes med Anger. Jag tycker även att det ska vägas in att straffet för denna minimala överträdelse helt utan resultatpåverkan blir orimligt hårt när det renderar ett andra gult kort. De borde nöjt sig med en tillsägelse.

Det kan jag hålla med om. De var ju väldigt pigga på att dela ut muntliga varningar under dagen, så en sådan hade definitivt räckt för Anger också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in