Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
Men alla fall där advokaten får förövare friade för helt sinnessjuka brott.
Om en advokat får en klient friad för ”helt sinnessjuka brott.”, kan åtminstone jag tycka att advokaten gjort ett bra jobb och är värd en bra lön. Ska man gnälla över det bör man snarare gnälla över svensk rättssäkerhet där man säger att det krävs att någon till ca: 90% kan anses ha begått ett brott för att bli fälld. Du tycks utgå från att alla som misstänks och åtalas är skyldiga… Den dagen du själv sitter åtalad för något du inte gjort är du nog jäkligt tacksam för en advokat som jobbar utifrån det du sagt. Men det är klart, du tycker väl att maken vars fru vart ihjälsparkad av en älg borde dömts oskyldig för mord?
Att du sedan tycks vara förvånad över att advokat inte är ett låglöneyrke är en annan sak. Tarifferna domstolarna har tycker jag annars är ganska vettiga, lång tung utbildning ligger trots allt bakom sen att somliga advokater själva tycks glömma vad de debiterar är en annan sak.
Satt själv i en tingsrättsförhandling där jag som målsägande fick höra från försvarsadvokaten att han tyckte 5000kr lät lite väl mycket att begära i skadestånd för två krossade rutor, förklarade att jag hade dragit summan ur röven men att jag räknat lågt. Minns inte varför rättegången drog ut på tiden men inför andra rättegångsdagen hade jag en offert från ett glasmästeri att presentera och jag kan lova att offerten låg en bra bit över de 5000kr jag först begärde i skadestånd.
Tycka vad man vill men det är välkänt att advokater tjänar bra.