2023-03-25, 21:17
Medlem
olasvenssons avatar
Jag lyssnade på Thomas Gjutarenäfve. Åsa Myrberg påstår att advokater tar 4000 kronor i timmen. Är detta möjligt? Jag tar 700 kronor i timmen som golvläggare plus moms. Hur är detta ens möjligt? Det verkar som att man måste höja lönen tydligen...

Annat?

1:20:56 in i programmet:
https://www.youtube.com/watch?v=xjfwsikKljg
Citera
2023-03-25, 21:20
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag lyssnade på Thomas Gjutarenäfve. Åsa Myrberg påstår att advokater tar 4000 kronor i timmen. Är detta möjligt? Jag tar 700 kronor i timmen som golvläggare plus moms. Hur är detta ens möjligt? Det verkar som att man måste höja lönen tydligen...

Annat?

Eller höja dina studier… så är världen uppbyggd, hantverkaryrken har ett lönetak som ligger MYCKET under ex. advokaternas.
Citera
2023-03-25, 21:23
Medlem
Mullrets avatar
Som förordad av TR runt 1200:-/.

I civilmål med lite krångliga uppgifter, säkert 5k eller mer.

I London med krångliga uppgifter, 28k/ timme. Källa, min svärson jobbade där tidigare.

I NY, de som hanterat SAS rekonstruktion, 21900:-/timme, källa DI.
Senast redigerad av Mullret 2023-03-25 kl. 21:27.
Citera
2023-03-25, 21:24
Avslutad
De bäst betalda med 20+ års erfarenhet kan säkert ta det men nej det är absolut högsta inom det mest lukrativa.

Runt 1800 är mer rimligt. Så de tar bra betalt men det är för att det är en skyddad titel och själva jobbet kanske bara tar en timma. Inom bygg och liknande konkurrerar du med hela Europa och själva jobbet tar oftast längre tid så mindre per timma men mer i slutändan.
Citera
2023-03-25, 21:29
Medlem
morirs avatar
När jag anlitade en privat försvarare i ett ringa narkotikabrott så tog hon först ett förskott på 10k. Vi satt ner i cirka en timme och gick igenom ärendet i sin helhet, detta var dock kostnadsfritt. Efter det så ringde hon mig några gånger och satt med på mitt förhör. Av de 10k jag betalade i förskott så fick jag tillbaka 7.
Citera
2023-03-25, 21:30
Medlem
lemonzhellos avatar
Det beror helt på vilket rättsområde de pysslar med.

Man behöver inte ens vara advokat för att ta över 6000 i timmen. Det räcker att man är en habil skattejurist.
Citera
2023-03-25, 21:30
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Som förordad av TR runt 1200:-/.

I civilmål med lite krångliga uppgifter, säkert 5k eller mer.

I London med krångliga uppgifter, 28k/ timme. Källa, min svärson jobbade där tidigare.
28k i timmen låter ju alldeles upp åt väggarna överdrivet sen må det vara extra ordinärt krångligt.
Vem betalar något sådant?

Blir lite frågande, varför skulle "lite krångligare uppgifter" debiteras mer? De borde ju vara samma taxa men kanske tarvar mer tid och därav dyrare?
Citera
2023-03-25, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Annat?

Frågan är vad som är värst att en advokat tar 4000kr i timmen eller att en golvläggare ska ha 700kr i timmen.
Citera
2023-03-25, 21:38
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Frågan är vad som är värst att en advokat tar 4000kr i timmen eller att en golvläggare ska ha 700kr i timmen.

En golvlägger lägger ett fint golv.

En advokat tillför världen vadå exakt?

En gör något nödvändigt, en annan är en system-kostnad.
Citera
2023-03-25, 21:41
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
28k i timmen låter ju alldeles upp åt väggarna överdrivet sen må det vara extra ordinärt krångligt.
Vem betalar något sådant?

Blir lite frågande, varför skulle "lite krångligare uppgifter" debiteras mer? De borde ju vara samma taxa men kanske tarvar mer tid och därav dyrare?

Stort bolag, mycket kunskap, tyngd i domstolen etc. Mycket som står på spel. Ericsson vs. Apple drog nog flera hundra miljoner i texas innan de kom överens. Men ericsson fick väl 3 miljareder om året så längre Apple använder deras patent.

I London tar vissa advokater ett estimat i förskott. Typ 80 timmars debitering, sedan kör vi…

Man har valt fel utbildning, helt klart.
Citera
2023-03-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter

Instämmer, dom borde ligga på nästan samma. Advokaten har studerat och missat några yrkesverksamma år när golvläggaren kunde jobba men golvläggaren kommer å andra sidan med stor sannolikhet missa några år i slutet av yrkeslivet pga utslitna knän etc.
Citera
2023-03-25, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
En golvlägger lägger ett fint golv.

En advokat tillför världen vadå exakt?

En gör något nödvändigt, en annan är en system-kostnad.

Om advokaten gör så man går fri istället för att få livstid eller fixar ett skadestånd på några miljoner så väljer jag advokaten istället för ett fint golv, men annars är advokaten en något större ockrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in