2023-03-25, 16:16
Medlem
FuckSwedens avatar
Jag har i dagarna testat smörgåsgurka av två olika märken.

Den ena sorten (Eldorado) är mjuk och sladdrig medan den andra (Björnekulla) är fast och krispig - precis som den ska vara!

Utgår ifrån att det från grunden är samma typ av gurka, men med olika inläggningar.

Så hur får man till den här krispigheten? Tänkte lägga in egen gurka senare i år.
Citera
2023-03-25, 16:20
Avslutad
Det är väl inläggningsspadet som avgör hur krispigt det är, och hur länge man låter det stå innan man äter det? Jag brukar själv lägga in grönsaker, gör bland annat ett spad på ca 2:2 vatten och 6 procentig vinäger. Låter det stå omkring en vecka i rumstemperatur, och därefter är det i princip krispigt och smakar inlagda grönsaker.
Citera
2023-03-25, 16:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det är tillsatsen av alun som gör susen för att få bra gurka.
Citera
2023-03-25, 17:38
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är tillsatsen av alun som gör susen för att få bra gurka.
Tack - där satt den!
Citera
2023-03-25, 17:48
Medlem
Mindbreaths avatar
Behöver inte vara alun, du kan få samma effekt genom att lägga i blad. Till exempel vinbärsblad eller vindruvsblad, det finns ett ämne i dem som gör att gurkan håller spänsten.
Citera
2023-03-25, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Behöver inte vara alun, du kan få samma effekt genom att lägga i blad. Till exempel vinbärsblad eller vindruvsblad, det finns ett ämne i dem som gör att gurkan håller spänsten.

Det triggade minnen, fick man inte i forna tider fiska ur bladen ur köpeburkarna med gurka?
Citera
2023-03-25, 17:54
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det triggade minnen, fick man inte i forna tider fiska ur bladen ur köpeburkarna med gurka?

Jooo nu när du säger det får jag också en minnesbild av det.
Citera
2023-03-25, 19:03
Medlem
klybans avatar
Om man applicerar mer värme och längre, så bör det bli sladdrigare, i alla fall så är det med chili jag lägger in.
Sen såg jag på Triple D och friterade såna gurkor, då skar de av ändarna, men såklart de hade hel gurka.
Sen sade de det var av en anledning, men kommer inte ihåg den nu.
Kan varit nått om enzymer eller nått som bryter ned, men mycket osäker på om det var det.

Alun har jag testat i andra sammanhang, men där har den varit för göra det mjukare som jag förstod det som.(Sweet Poelo soup då.)
Citera
2023-03-25, 19:20
Medlem
tnems avatar
Bra koll på processen att man inte värme gurkan för mycket.
Att det är rätt mognad och färskhet på gurkan, är gurkan gammal så blir den seg och mindre krispig redn innan inläggning.
Citera
2023-03-26, 01:22
Medlem
Iluminatis avatar
För att få till krispigheten i inlagd gurka är det viktigt att använda färska och fasta gurkor. Gurkor som har börjat bli mjuka och mogna kan bli sladdriga och mjuka i inläggningen.

Det är också viktigt att välja en inläggning med tillräckligt hög syrahalt för att bibehålla gurkans krispighet. En inläggning med för lite syra kan orsaka att gurkan blir mjuk.

Du kan också tillsätta kalciumklorid eller druvblads- eller körsbärsbladsinläggning för att hjälpa till att bibehålla gurkans krispighet. Dessa ingredienser hjälper till att stabilisera pektinet, vilket är en del av gurkans cellväggar och bidrar till dess fasthet.

När du lägger in gurka hemma är det också viktigt att sterilisera dina burkar och redskap noggrant för att undvika bakterietillväxt som kan orsaka att gurkan förlorar sin krispighet.
Citera
2023-03-26, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iluminati
För att få till krispigheten i inlagd gurka är det viktigt att använda färska och fasta gurkor. Gurkor som har börjat bli mjuka och mogna kan bli sladdriga och mjuka i inläggningen.

Det är också viktigt att välja en inläggning med tillräckligt hög syrahalt för att bibehålla gurkans krispighet. En inläggning med för lite syra kan orsaka att gurkan blir mjuk.

Du kan också tillsätta kalciumklorid eller druvblads- eller körsbärsbladsinläggning för att hjälpa till att bibehålla gurkans krispighet. Dessa ingredienser hjälper till att stabilisera pektinet, vilket är en del av gurkans cellväggar och bidrar till dess fasthet.

När du lägger in gurka hemma är det också viktigt att sterilisera dina burkar och redskap noggrant för att undvika bakterietillväxt som kan orsaka att gurkan förlorar sin krispighet.
Intressant…hur var det med alunet då…vet du det?
Citera
2023-03-26, 01:41
Medlem
Iluminatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Intressant…hur var det med alunet då…vet du det?
Alun är en vanlig ingrediens i vissa inläggningar av gurka. Alun används som en krisktighetshöjande tillsats eftersom den kan hjälpa till att hålla gurkan fast. Alun är en kemisk förening som är vanligt förekommande i naturen och kan utvinnas från mineraler. Men det är viktigt att notera att alun kan vara skadligt om det används i höga doser eller över en längre tid. Det är därför viktigt att följa instruktionerna för hur man använder alun när man lägger in gurka. Det är också viktigt att notera att det finns andra sätt att få till krispigheten i inlagd gurka utan att använda alun, som beskrivs i mitt föregående svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in