2023-03-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Håller med till fullo om att inte peka ut specifika medarbetare. De har säkerligen gjort vad de kan, med den kunskap, de medel och verktyg de har tillgång till. Men det är oundvikligt att inte bli fundersam till varför inte mer gjordes under de begynnande två veckorna när tillgång till mobiltelefoner fanns. Tänker högt här nu: kan det ha varit för att förundersökningsledaren förlitade sig på att förhör och nära samarbete med Missing People skulle ge flest ledtrådar, eller kanske för att eventuell process för husrannsakan tog tid att få igenom?

Just det sista du nämner här, om att göra tömningar ute på fält, känns på något sätt extra relevant i ett ärende som detta. Tänker då på att de två MGM är 18 och 20 år gamla, det vill säga stor sannolikhet frekventa mobilanvändare (undantag finns, men talar rent genrellt). Att det kan finnas bevisning i mobilerna som är av vikt för utredningen känns som en no-brainer.

Kanske låter fånigt men jag tycker de ska leta som om de letade efter sina egna barn.
Och i förhör 19/10 så säger de att de letar i hennes mobil efter platsdata och JJ bekräftar då att de nog kommer hitta nåt då.

Där kan man frysa läget och ta sig en funderare.

Och sen så är det ju en lång paus mellan förhören med JJ som även media uppmärksammat.

Och Missing People gjorde ett hästjobb. Jag var själv i Vetlanda och ”mätte lite” i etern/luften och såg deras arbete. Men de har inte de tekniska resurserna som polisen har.

Vi får se vad som händer. Oavsett vilken kommentar som kommer från utredarna så tänker jag att ett projekt här kan bli att göra en skarp tömning av en mobil med endast programvara som är tillgänglig för allmänheten och dokumentera det efter bästa förmåga och sen se tidsskillnaden.

Ska börja kika på det med en tiden som finns till hands här.
Alltså förutsättningen är lösenkod känd, mobil, dator, ”laddkabel”, (evtl några tusenlappar till öppen programvara) och internet. Börja från scratch och göra det som om man lånat mammas dator 17/10 typ. Kan bli intressant.
Senast redigerad av Avel 2023-03-25 kl. 17:56.
Citera
2023-03-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Absolut, det är jättehemskt. Jag försöker inte försvara dem på något sätt, bara påpeka att det inte är transkriberades jobb att skriva ner något annat än vad de hör, såsom att tolka känslouttryck i hur människor pratar.

Den kommentaren om A var ungefär som ”lång tystnad”, klargöra att det är ett avbrott i samtalet. Och det är märkligt att inget sådant syns i förhören med MH. Men vi vet fortfarande inte om hon grät eller inte när hon pratade.

Det som framgår i förhör är ju t ex att FHL säger ”jag ser att du blir ledsen”, ljud som hörs t ex gråt skrivs ned, så en del sånt framgår av förhören. M uttrycker även förvåning över vissa påståenden från J som hon ställs inför. Det som sägs och transkriberas blir ju liksom ”platt” generellt eftersom ingen mimik eller kroppsspråk framgår.
Jag för min del tänker att M till slut har insett hur J har manipulerat henne och omgivningen.
M har ett utmärkt ordförråd men svårt att förstå frågors innebörd även om hon förstår orden i frågan.
Om Ms berättelse i rätten står fast tror jag att hon döms lindrigare än J. Om jag vore nämndeman, som inte fått läsa FUP (vilket väl iofs inte går att garantera att denne inte läst här) så vete katten hur jag skulle resonerar.
Citera
2023-03-25, 17:54
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vilken svår situation du hamnade i! Det är lätt att som förälder anklaga sig själv men ens barn gör ju sina egna val i slutändan.
Jag känner ju som sagt inte Ms föräldrar själv men jag gissar att de hittar styrka i sin tro och därför väljer att besöka gudstjänsterna.

Ja, otroligt svår och påtaglig situation, som jag inte önskar att någon ska behöva uppleva. Att klandra sig själv tror jag är rätt så ofrånkomligt, allra helst om det rör sina egna barn. Kan bara hoppas att MHs och JJs föräldrar, oavsett vart de vänder sig för stöd, tänker så som du skriver - att oberoende hur uppfostran varit, barn gör i slutändan alltid sina egna val.
Citera
2023-03-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ett fruktansvärt brott har begåtts. Och en overklighetskänsla infinner sig vid läsningen av fupen
Hur är detta ens möjligt? H u r i hela friden tänkte MGM när brottet begicks? Att föreställa sig tanken mord har väl många gjort som har "alla besticken i lådan", men att faktiskt mörda personen då krävs ett helt annat psyke
En önskan är att allt blir klarlagt under rättegången och sedan därifrån kunna gå vidare. Utan spekulationer högt och lågt
Alla tre berörda familjer m syskon o föräldrar, släktingar, vänner o bekanta måste för all framtid leva med detta, och det är en sorglig läsning i fupen

Maja har en diagnos om jag har läst rätt - ADD?
Isf kan det förklara något av hennes underliga beteende i allvarliga situationer som t ex vid förhör
Det är en hel generation som irrar runt i livet.. utan som helst några mål... outbildade allmänt.. inte intresserade av nåt.. inte nyfikna.. den mest successfulla man har lr kan åstadskomma är: att bli full, eventuellt testa droger samt att få ligga
Jag som tillhör en ganska äldre generation: varför var inte vi så? Varför var vi intensivt medvetna om våra mål och hur produktiva vi skulle bli.. utbildade oss och etablerade våra liv på ett helt annat sätt, varför?
Varför är dessa inte alls intresserade av de oändliga sidor och möjligheter livet erbjuder?
Visst är det totalt overkligt att ren avundsjuka blir till hat och mord är en självklarhet.. ofattbart.. ofattbart hur mördarna lever med noll känslor.. även nu i häktet.. fl försöker många gånger liksom att framkalla nån slags känsla gentemot en död människa mördarna går förbi, tittar på och sen hanterar kroppen.. det enda som de upprepar är att det var obehagligt att kolla.. att Toves kroppsdelar bankas hit o ditt i trappan osv.. var enbart till störning inget mer..
Helt overkligt.. de är inte de första och inte de sista.. en hel generation går utan mål
Citera
2023-03-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nu svarade jag en annan person...

Men du ska få en hint, det stavas Ironi
Nu är det ett känt faktum att ironi inte alltid går fram i ett diskussionsforum.
JJs beteende är annars helt i linje med judisk "överhöghet" och en rejäl dos personlighetsstörning.
Om du tittar på olika bilder ser hon också väldigt judisk ut förutom längden då.
Citera
2023-03-25, 18:26
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Det är en hel generation som irrar runt i livet.. utan som helst några mål... outbildade allmänt.. inte intresserade av nåt.. inte nyfikna.. den mest successfulla man har lr kan åstadskomma är: att bli full, eventuellt testa droger samt att få ligga
Jag som tillhör en ganska äldre generation: varför var inte vi så? Varför var vi intensivt medvetna om våra mål och hur produktiva vi skulle bli.. utbildade oss och etablerade våra liv på ett helt annat sätt, varför?
Varför är dessa inte alls intresserade av de oändliga sidor och möjligheter livet erbjuder?
Visst är det totalt overkligt att ren avundsjuka blir till hat och mord är en självklarhet.. ofattbart.. ofattbart hur mördarna lever med noll känslor.. även nu i häktet.. fl försöker många gånger liksom att framkalla nån slags känsla gentemot en död människa mördarna går förbi, tittar på och sen hanterar kroppen.. det enda som de upprepar är att det var obehagligt att kolla.. att Toves kroppsdelar bankas hit o ditt i trappan osv.. var enbart till störning inget mer..
Helt overkligt.. de är inte de första och inte de sista.. en hel generation går utan mål
Nja JJ ville så mycket mer och någon annan hade det JJ ville ha.
Så då avslutar man det kapitlet som JJ vill äga helt i onödan för JJ kan inte reglementet
Citera
2023-03-25, 18:36
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I det här fallet så framstår det som att polisen och åklagare varit väldigt effektiva.
Men ja hur hade fallet sett ut om de inte använt mobiler som de gjort och fortsatt tiga? Lite knivigare va? Hade Tove ens varit hittad?

(Och typ inte köpt bensin och nya lakan på Dollarstore…)

Ja det är tur de flesta brottslingar är dumma i huvudet.
Citera
2023-03-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Och ADD och ADHD är de vanligaste kognitiva funktionsnedsättningarna.
Jag syftade på att ev. hon är ”efter” i skallen, inte har svårt med impulskontroll osv. Jag har adhd. Har barn som har autism och add. Jag har koll på läget.
Citera
2023-03-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
ADHD är ofta kombinerat med impulskontroll, och ibland med kognitiv funktionsnedsättning.
Jo men bristande impulskontroll är inget som lyser igenom i förhören, där tycker jag att hon verkar mer efter. Alltså trög, fattar inte enkla frågor och ord osv
Citera
2023-03-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vi får se hur högt upp i leden den mänskliga faktorn har påverkat men tänker ingen skugga ska falla över en enskild medarbetare där (iaf inte på lägre nivå s a s) utan problemet är nog större än så.

Processen de använt ser ju annars ut att:

1. Nånting oklart görs men de får inte ut koordinaterna.

(Två veckor går)

2. Åklagaren beslutar om husrannsakan i Google, Snapchat och iCloud. I samband med det speglar man JJ:s konto i en dator och ser de här ”viktiga platserna”. Metoden antar jag är att klicka på varje rubrik och läsa eller titta på fönstrets innehåll och ja där var nåt med platsdata.

3. IT-forensikerna förstår iaf att dessa platser de hittat i speglingen måste ha data på ett djupare plan i datorn. Alltså själva rådatan.

4. Man tar kontakt med NOA och får till en ny tömning med ”full file system”. En till alltså. Frågan är vilken skillnad det är på den data de får ut första gången det görs ( när?) och den här analysen som görs vad jag antar är 1/11 för det är en tisdag förhörsledaren relaterar till i förhör med JJ.

Speglingen finns det ett förenklat protokoll till med diverse screenshots från den forensiskt säkra datorn men ingenstans protokoll vare sig av den första ”full file system” (om den ens gjorts?) eller den andra?

Däremot så finns det diverse skärmklipp från extraheringen eller att analytikern skrivit in datan i en Excel för att översätta ”rubrikerna” i tabellen med koordinater och datum.

Om jag inte misstolkar så finns inte möjligheten att göra en ”full file system” på RC3 som ör It-brottscentrum som är i Linköping men som täcker Jänköoing då.

Och där ligger NFC som har verktygen för detta men där finns inga spår av någon förfrågan men hade NFC fått ärendet så hade det nog tagit år innan hon hittades om man får vara sån. Långa väntetider alltså.

Ja du har förstått hur jag tänker där att Polismyndigheten som sådan har ju en del resurser att tillgå. Samtidigt kan det vara svårt för en förundersökningsledare att ha koll på allt det tekniska så den vägen är också svår som kvalitetssäkring. Lite retoriskt kan man fråga sig vem ska egentligen ha koll på detta?

Ska man vara lite krass så döljer de i protokollen vad som dröjt och kommer det info kring vilken programvara som använts, vad som blev galet med uppdateringen och anledningen till att åklagaren beslutar om husrannsakan på distans först efter två veckor sedan de har MGM inom lås och bom 17/10 så får vi se vad som händer.

Sen kan nämnas att de här tömningarna kan göras ute i ”fält”. Alltså om det anses bråttom. Det är inte ovanligt att det vid en husrannsakan eller teknisk undersökning av brottsplats eller MGM bostad att en IT-forensiket åker med och läser av mobil eller dator på plats. Speciellt då man misstänker att främst dator kan vara riggad med nåt som raderar hårddisken om den ”rörs” på fel sätt så följer de med kanske inte för att tömma på plats men att se till så evtl bevismaterialet i datorn hanteras på rätt sätt iaf.
STORT tack för all info.. du förklarar fantastiskt vad det handlar om.. jag som är data- och systemtekniker blir oerhört glad av att lära mig sånt.. hälsningar
Citera
2023-03-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Nja JJ ville så mycket mer och någon annan hade det JJ ville ha.
Så då avslutar man det kapitlet som JJ vill äga helt i onödan för JJ kan inte reglementet

Ja.. altså bara helt enkelt sorgligt.. samtidigt så kan inte jag t ex inte ens tycka synd om mördarna
Citera
2023-03-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Hon har en fin kropp inget fel på den . Inte snyggt med kvinnor utan former

Det är inte aktuellt huruvida Johannas kropp är snygg eller ej.

FÖR FAN

Hon är 180 lång och väger 80 kg.

Tove vägde typ 65? Vart 170?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in