2023-03-25, 16:03
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om dom kan lämnas ut på onsdagen så fixar jag det.
Kannon

Jag har nu mailat Eksjö TR, hör av mig till dig när jag har fått svar. Ser jag dig inte i tråden så skjuter jag dig ett PM.
Citera
2023-03-25, 16:11
Medlem
cidertiders avatar
Funderar på om förhörsledaren med flit sa fel tid några gånger , för att se om M verkligen inte kan klockan , som mamman påstod. De förstår ju så klart att hon inte är så korkad som hon låtsas vara i förhören. Hon har ju trots allt fungerat bra ute i samhället och t.o.m tagit körkort på första försöket. Har inte hört någon av vännerna säga annat än att hon är snäll , inte att hon är lite efter eller något annat som hon hoppas ska rädda henne nu. Hon kanske kunde ha räddat Toves liv , men valde att avstå , ett val jag hoppas kommer att straffa sig ordentligt !
Citera
2023-03-25, 16:16
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Termerna BFU och AFU är lägena man är i med mobilerna och är då inte själva metoderna för extrahering utan de ”hinder” man måste ta sig runt för att göra extraheringen. Och då är hindret BFU.

Ska man vara lite pedagogisch så om en vän till dig ringer så ser du personens namn om den finns i telefonboken. Det är AFU. Lösenkoden har låst upp krypteringen till din telefonbok.

Startar du om mobilen och inte slår in lösenkoden och samma person ringer ser du endast telefonnumret. Det är BFU. Datan är krypterad.

I det här fallet så hade teknikern en kunds mobil som hade fastnat så den inte kom igång. Då behövde han in i den för att få bort den låsningen. Och då passade han på att visa rubrikerna för kundens data och ville inte visa dem av integritetsskäl. Bli stämd i USA brukar vara halvkul för plånboken som bekant.

För att komma in i mobilen utan lösenkod och få ut någon form av data så upptäcks hela tiden sårbarheter.

Och antagligen till att sårbarheterna finns, då även i ”Protected Until First User Authentication” då som Apple själva kallar BFU, är att iPhonen skulle bli väldigt väldigt långsam om allt skulle vara helt skyddat för då skulle telefonen få jobba med den här krypteringen hela tiden för att uttrycka sig slarvigt.

Vi får ta detta lite peu en peu och se främst om vi kan få loss ek kommentar från utredningen kring vilken programvara de använt och lite angående tidsförloppen då.

Jag tror de använt Cellebrite Ufed och nåt annat för dessa tömningar.

Cellebrite har förresten haft Physical Analyzer som verktyg för att analysera iPhones tills för ett par år sen när grundaren till meddelande-appen Signal mfl hackade den apparat från Cellebrite som läser in datan genom att placera viss kod i mobilerna som alltså kunde manipulera analysresultatet.

Så den här världen är väldigt komplex och förutsättningarna förändras hela tiden. Men grunden är att har man lösenkoden så hittar man ”significant locations” om MGM haft det påslaget.

Och det finns även en fil som sparar grundinställninganra i iPhonen och där står det rätt upp och ner att ”significant places” är påslaget i mobilen.

Tack. Det här gav en något bättre inblick i hur det hela går till. Och gör mig än mer nyfiken på vad som kan tänkas vara orsaken till att de inte kollade upp exempelvis Significant Locations då de hade tillgång till MGMs mobiltelefoner och tillhörande låskoder i ett väldigt tidigt, och kritiskt, skede.
Nu vet jag inte om det är möjligt att arbeta så inom polisen, de har säkerligen små marginaler på vad de kan och får göra i sin arbetsställning, men om den/de IT-forensiker som fanns att tillgå i första skedet saknade relevant/bredare kunskap tänker jag att andra med liknande titel men framförallt kunskap bara fanns ett telefonsamtal bort. Men det och annat rörande den tekniska bevisningen kanske framkommer under eller efter stundande rättegången.
Citera
2023-03-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja jag har funderat på varför just i badrummet. Ett så trångt utrymme? Eller var det just för det var svårt för T att komma undan där .

Enda rummet med dörr och utan fönster i lägenheten. Praktiskt med ett litet utrymme så inte offret kan springa runt.
Citera
2023-03-25, 16:37
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Funderar på om förhörsledaren med flit sa fel tid några gånger , för att se om M verkligen inte kan klockan , som mamman påstod. De förstår ju så klart att hon inte är så korkad som hon låtsas vara i förhören. Hon har ju trots allt fungerat bra ute i samhället och t.o.m tagit körkort på första försöket. Har inte hört någon av vännerna säga annat än att hon är snäll , inte att hon är lite efter eller något annat som hon hoppas ska rädda henne nu. Hon kanske kunde ha räddat Toves liv , men valde att avstå , ett val jag hoppas kommer att straffa sig ordentligt !
Dom sa knappast fel tid, det är ju inte för att vara schyssta mot Maja de nämner vad klockan är utan för dokumentationens skull. Dessutom tror jag inte hon låtsats, hon är så dum helt enkelt. På vilket sätt har hon fungerat bra i samhället? Inget jobb och tillbringar sina helger med att kröka ihop med ett psycho.
Citera
2023-03-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Tack. Det här gav en något bättre inblick i hur det hela går till. Och gör mig än mer nyfiken på vad som kan tänkas vara orsaken till att de inte kollade upp exempelvis Significant Locations då de hade tillgång till MGMs mobiltelefoner och tillhörande låskoder i ett väldigt tidigt, och kritiskt, skede.
Nu vet jag inte om det är möjligt att arbeta så inom polisen, de har säkerligen små marginaler på vad de kan och får göra i sin arbetsställning, men om den/de IT-forensiker som fanns att tillgå i första skedet saknade relevant/bredare kunskap tänker jag att andra med liknande titel men framförallt kunskap bara fanns ett telefonsamtal bort. Men det och annat rörande den tekniska bevisningen kanske framkommer under eller efter stundande rättegången.

Vi får se hur högt upp i leden den mänskliga faktorn har påverkat men tänker ingen skugga ska falla över en enskild medarbetare där (iaf inte på lägre nivå s a s) utan problemet är nog större än så.

Processen de använt ser ju annars ut att:

1. Nånting oklart görs men de får inte ut koordinaterna.

(Två veckor går)

2. Åklagaren beslutar om husrannsakan i Google, Snapchat och iCloud. I samband med det speglar man JJ:s konto i en dator och ser de här ”viktiga platserna”. Metoden antar jag är att klicka på varje rubrik och läsa eller titta på fönstrets innehåll och ja där var nåt med platsdata.

3. IT-forensikerna förstår iaf att dessa platser de hittat i speglingen måste ha data på ett djupare plan i datorn. Alltså själva rådatan.

4. Man tar kontakt med NOA och får till en ny tömning med ”full file system”. En till alltså. Frågan är vilken skillnad det är på den data de får ut första gången det görs ( när?) och den här analysen som görs vad jag antar är 1/11 för det är en tisdag förhörsledaren relaterar till i förhör med JJ.

Speglingen finns det ett förenklat protokoll till med diverse screenshots från den forensiskt säkra datorn men ingenstans protokoll vare sig av den första ”full file system” (om den ens gjorts?) eller den andra?

Däremot så finns det diverse skärmklipp från extraheringen eller att analytikern skrivit in datan i en Excel för att översätta ”rubrikerna” i tabellen med koordinater och datum.

Om jag inte misstolkar så finns inte möjligheten att göra en ”full file system” på RC3 som ör It-brottscentrum som är i Linköping men som täcker Jänköoing då.

Och där ligger NFC som har verktygen för detta men där finns inga spår av någon förfrågan men hade NFC fått ärendet så hade det nog tagit år innan hon hittades om man får vara sån. Långa väntetider alltså.

Ja du har förstått hur jag tänker där att Polismyndigheten som sådan har ju en del resurser att tillgå. Samtidigt kan det vara svårt för en förundersökningsledare att ha koll på allt det tekniska så den vägen är också svår som kvalitetssäkring. Lite retoriskt kan man fråga sig vem ska egentligen ha koll på detta?

Ska man vara lite krass så döljer de i protokollen vad som dröjt och kommer det info kring vilken programvara som använts, vad som blev galet med uppdateringen och anledningen till att åklagaren beslutar om husrannsakan på distans först efter två veckor sedan de har MGM inom lås och bom 17/10 så får vi se vad som händer.

Sen kan nämnas att de här tömningarna kan göras ute i ”fält”. Alltså om det anses bråttom. Det är inte ovanligt att det vid en husrannsakan eller teknisk undersökning av brottsplats eller MGM bostad att en IT-forensiket åker med och läser av mobil eller dator på plats. Speciellt då man misstänker att främst dator kan vara riggad med nåt som raderar hårddisken om den ”rörs” på fel sätt så följer de med kanske inte för att tömma på plats men att se till så evtl bevismaterialet i datorn hanteras på rätt sätt iaf.
Citera
2023-03-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider

Fast även MHs lärare uppger i förhör att hon har problem med tidsuppfattning. Så helt taget ur luften är det nog inte. Även om hennes mamma gjorde en grov förenkling. Om man har dyskalkyli kan man lära sig tekniker skrev någon för att få det att funka i vardagslivet.

Jag håller med dig i övrigt. Det viktigare i sammanhanget är att MH har fått lära sig vad som sas är 'rätt och fel'.Den kunskapen hade hon. Hon visste att man inte dödar en annan människa. Och valde ändå att fortsätta umgås med J trots att hon uppenbarligen kände till Js försök till mordbränder. (Även Js ex fick veta utan att göra slut.) Och som du skriver MH hade kunnat larma på mordnatten.
Citera
2023-03-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja jag har funderat på varför just i badrummet. Ett så trångt utrymme? Eller var det just för det var svårt för T att komma undan där .

Badrummet var ju helt rent på saker, och det fanns bara en toalettstol där. Det var ett begränsat utrymme, svårt för Tove att komma undan dem båda. Lätt att göra rent efteråt. JJ ser ut att ha det väldigt prydligt i lägenheten, så det kan vara det hon tänkte ut. Det finns foto på badrummet i FUP, och måtten anges, det var inte så trångt som man tänker ett badrum med alla saker på plats.
Citera
2023-03-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Dom sa knappast fel tid, det är ju inte för att vara schyssta mot Maja de nämner vad klockan är utan för dokumentationens skull. Dessutom tror jag inte hon låtsats, hon är så dum helt enkelt. På vilket sätt har hon fungerat bra i samhället? Inget jobb och tillbringar sina helger med att kröka ihop med ett psycho.

Jävla smartskaft! Läs på för en gångs skull. Maja går i skolan
Citera
2023-03-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enda rummet med dörr och utan fönster i lägenheten. Praktiskt med ett litet utrymme så inte offret kan springa runt.

Ja det är klart förstås .
Citera
2023-03-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Livstid innebär just livstid. Men efter 10 år kan den ansöka om ett tidsbestämt straff vilket då är minimum 18 år. Det i sin tur innebär minst 12 år eftersom man avtjänar 2/3.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/
Tack!
Läste lite mer… fattar inte varför man ska få 2/3 …sjukt! ( alltså inte någon nyhet för mig men osäker på detaljerna)
Men vad händer med JJ o MH om de döms alltså mord 18 år, grovt gavfridsbrott och narkotikabrott samt mordbrand eller om det blev skadegörelse?
Ingår då de andra brotten i Livstidsdomen?
Kan dessa andra brott då få följden att ansökan om tidsbegränsat avslås?
Citera
2023-03-25, 17:01
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean

Exakt , då noterade de säkert att M rättade felsägning en. Vem har trott att de skulle vara schyssta mot M. Sen visste jag inte att hon sökte jobb , trodde hon gick i skolan. Att klara sig i samhället kan tex betyda att man utvecklas , tar körkort tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in